mars 28, 2024, 10:20:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kajknoz - "Nøtte" (Boble -59) prosjekt  (Lest 34468 ganger)
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #120 på: januar 14, 2011, 12:34:34 pm »

Har ikke fått det i hus enda nei, så vi får vel smøre oss med tålmodighet en stund til gett...

Men tror nok du kommer til å høre det så fort det kommer i hus her ja! Blunker
Gleder meg helt vilt til å starte monteringen! Osteaktig
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #121 på: mai 18, 2011, 17:57:48 pm »

Da får jeg vel blåse litt støv av denne tråden igjen vel..
Air-riden er fortsatt ikke kommet i hus, men forventet ankomst er første uka i juni.
Så nå får jeg vel begynne å prioritere bobla fremfor bruksbilen igjen snart! Rekker tunge

Jeg sliter veldig med å finne ut hva for noe motor jeg skal satse på i bilen?? (langtidsplan altså)
Har et par kamerater som synes jeg bør satse på en vannavkjølt subaru 2 liters turboboxer??

Målet er å klare å få Air-riden ferdigmontert iløpet av dette året, så er bare å sette igang så fort det kommer nå! Osteaktig
(Drømmen er en rullende og ferdig ramme iløpet av dette året, men tror økonomien vil hindre meg i å få til dette)

Så får jeg håpe jeg lærer ting ganske fort fremover nå, slik at jeg feiler minst mulig..
Tips og triks på hvordan jeg bør angripe dette, eller ting jeg bør være oppmerksom på, tas imot med takk Glad
« Siste redigering: mai 18, 2011, 21:05:41 pm av Kajknoz » Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #122 på: mai 19, 2011, 13:26:18 pm »

Hvilken motor du bør satse på kommer vel helt an på hvad du skal med bilen..
En dobbelportet 1600 i god stand er billig og får bilen til at gå ganske godt. Men det er klart at du ligger arbejdsplanerne lidt højere med tanker om en subaru boxer.  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #123 på: mai 19, 2011, 16:07:45 pm »

Må innrømme jeg ikke er sikker på hvor jeg bør legge lista her Rekker tunge
hehe..
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Malvin
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Rolvsøy



Vis profil
« Svar #124 på: mai 22, 2011, 17:06:52 pm »

målet er vel å kjøre fortere enn meg?? Gliser så da må du nok satse på noe skikkelig kraftige saker under "huven" Kult Gliser
Loggført
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #125 på: juni 07, 2011, 22:25:49 pm »

Idag fikk jeg tatt en økt i garasjen, og fikk sveivet ferdig gulvplaten på passasjersiden! Glad
går alt etter planen får jeg sveiset ferdig andre siden om et par dager...

Var deilig å komme igang igjen! Osteaktig
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #126 på: juni 08, 2011, 05:36:23 am »

Aleksander, hva med å ta turen innom Skinne.
Hvis du vurderer vannkjølt tar du på deg endel mer jobb og penger enn nødvendig tror jeg. Dersom du mener du har midler til slikt - hva med å høre med de som kan bygge luftkjølt og evt bruke de til dette prosjektet. Tor Øyvind har iallefall stålkontroll og peiling på bygging/trimming. Du kan få mye moro ut av en luftkjølt også!

Det finnes jo de som har konvertert til T4 motor, luftkjølt, da kan du bare snakke med folk i bilcrossmiljøet. De har stålkontroll på slike modifiseringer.. =)

Lykke til, godt og se du er igang igjen!
Loggført

... it's an adiction ... 
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #127 på: juni 08, 2011, 07:16:23 am »

I første omgang så blir det til å sette sammen en 1835 (ettersom jeg har 1600blokk og et sånn 1835 sett liggende), så får vi se hvor mye lenger jeg prøver å dra det ettervært..

Begynner å bli lei av å se bobla bare stå der, og orker ikke helt tanken på at den skal stå sånn mange år til.
Blir nok til å sette den sammen til noe kjørbart og begynne å være med på treff og arrangementer tror jeg gett! Glad
og ta litt etter litt etter det Blunker

Mye sveising og fiksing som gjenstår, så er nok ikke på veien før neste sesong uheldigvis Trist
men nå skal den være kjørbar neste sesong! Rekker tunge

Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #128 på: juni 08, 2011, 07:21:31 am »

SCC er vel et fornuftigt mål at køre til Blunker
Så ta al ekstra finpuds og så videre over vinteren.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #129 på: juni 08, 2011, 07:28:18 am »

det er så ekstremt mye rust på bilen, så tror ikke jeg har sjanse til å rekke SCC i år med bilen..
Men i år rekker jeg det derimot uten bilen!! Blunker
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #130 på: juni 08, 2011, 20:26:31 pm »

Da har jeg jobba på egenhånd vettu! Rekker tunge

ene siden sveiset:


og andre siden sveiset:





Neste skritt nå er vel å prøve å finne ut hvordan jeg skal få bytta ut begge kanalene som nesten har rusta vekk! Rekker tunge
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #131 på: juni 08, 2011, 20:31:44 pm »

so far so gydd Glad

tips: IKKJE mal over den raude grunninga.. puss(blås) vekk allt av raud grunning på golvplatene og ta det derifrå.


* PREP.jpg (77.63 KB. 640x480 - vist 320 ganger.)

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #132 på: juni 08, 2011, 20:37:42 pm »

det er så ekstremt mye rust på bilen, så tror ikke jeg har sjanse til å rekke SCC i år med bilen..
Men i år rekker jeg det derimot uten bilen!! Blunker

Go go go! Ser da ud til at bunden er ved at være færdig, og når den er færdig er det på med den rustne karosse (hvis du da ikke er færdig med den) og til SCC  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #133 på: juni 08, 2011, 20:49:11 pm »

det er så ekstremt mye rust på bilen, så tror ikke jeg har sjanse til å rekke SCC i år med bilen..
Men i år rekker jeg det derimot uten bilen!! Blunker

Go go go! Ser da ud til at bunden er ved at være færdig, og når den er færdig er det på med den rustne karosse (hvis du da ikke er færdig med den) og til SCC  Osteaktig

Helt klart, få det sammen og kom deg kjørende på SCC !! Glad
Loggført
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #134 på: juni 08, 2011, 21:34:04 pm »

Merker at folk ikke har sett karroseriet mitt her!
hehe...
Har masse arbeid igjen på karrossen Jens-Ole Rekker tunge

Takk for tipset Tistlo...
sto og tenkte faktisk litt på om jeg burde pusse gulvplatene rene eller ikke før jeg grunnet/lakket..
Da blir det å renslipe dem Glad



Du får komme å hjelpe meg med å sette den sammen HCC Blunker
så skal du få sitte på til SCC og tilbake hvis du vil.. Osteaktig
Tipper vi da bare må jobbe ca 70-100 timer før den er i kjørbar :p
hehe..

Mangler jo masse kunnskap, så bruker mye tid på å finne ut hvordan ting skal være for å få det så riktig og bra som fingrene mine får til Rekker tunge
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #135 på: juni 08, 2011, 21:41:04 pm »

Du skal få tips å svar på da du lurar på om kanalbyte her inne;)

spørsmålet er jo om dei er so dårlige att dei ikkje kan reddast, dvs att det er meir arbeid å redda dei enn å modifisera nye. ja for nye kanalar har kvalitet som ikkje liknar grisen. største feilen ligg i kanalbunnen + varmerøyret. men du kan fiksa varmerøyret og setta på skikkeleg hookys bunn. då vert da bra.

eit domt spørsmål kanskje, men har du dei gamle golvplatene endå?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #136 på: juni 09, 2011, 07:28:21 am »

de gamle gulvplatene gikk nærmest i oppløsning når jeg kappet dem ut..
var helt gjennomrustet nærmest overalt Trist
så dem forsvant ifjor...

kanalene er såpass dårlige at jeg ikke tror dem kan reddes Trist
varmerøra, bryr jeg meg ikke stort om, da jeg ikke kommer til å bruke bilen på dager det er behov for dette..
Frisk luft vil komme gjennom vinduene Glad

Har helt nye kanaler liggende (fulgte med bilen når jeg kjøpte den)..
har ikke sjekket passformen på dem, men tror det er mye lettere og få disse til å passe istedenfor å fikse dem som står på bilen..
Vil tippe at ca 90% av kanalene på bilen er kraftig angrepet av rust og 30% av dette igjen er allerede blitt til luft.

Hvis vi er mange nok som løfter, er det da mulig å kappe vekk de originale kanalene som står på bilen.
-Skru de nye kanalene fast i bunnplata på alle punker, slik at de ligger akkuratt som de skal på ramma
-Løfte karrosseriet (uten kanaler) og legge karroseriet oppe på disse..
-punktsveise litt rundt om slik at de holder fasongen
-løfte av og helsveise slik at de sitter ordentlig

eventuelt gjøre dette i 2 omganger ved å ta en kanal på vær runde?

De originale kanalene ligner ikke grisen, og er etter det jeg vil påstå minst 15 vintere forbi en mulig redning. Rekker tunge
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #137 på: juni 09, 2011, 13:54:38 pm »

Kva merke er dei nye kanalane dine? dei beste repro er det vel JP-Group frå danmark som står bak, men trur ikkje dei lagar bra kanalar til før 67. veit det er nokon brasilkanalar utan varmerøyr inni som har kjempepassform, berekna for før 67. kanskje du har nokon sånne?

Sikkert enklast å skifta ein kanal i slengen ja, so vert da ikkje so mykje å halda styr på i slengen Glad Sjekk den how-to guiden under teknisk og praksis. eg har skrevet litt der om å skifta kanalar..riktignok halvferdig tråd då...
men vurder å skift bunnplata på dei nye kanalane uansett. er ikkje spesielt bra kvalitet over dei repro bunnane eg har vert borti ivertfall.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #138 på: juni 09, 2011, 20:51:39 pm »

Jeg fant en lapp på den ene kanalen nå, og det eneste merket som står der er : DK Denmark


i morgen kommer karroseriet inn i garasjen en tur, så skal jeg prøve å få tatt ut vinduene og sett litt på hvordan kanalene sitter fast..
Håper på at jeg kanskje kan klare å få vertfall bytte en kanal iløpet av helgen.. Rekker tunge
« Siste redigering: juni 09, 2011, 20:54:00 pm av Kajknoz » Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #139 på: juni 09, 2011, 22:24:05 pm »




varmerøra, bryr jeg meg ikke stort om, da jeg ikke kommer til å bruke bilen på dager det er behov for dette..
Frisk luft vil komme gjennom vinduene Glad




Så du har ikke tenkt å selge bilen noen gang? Er nok flere jeg veit om som har angret på at de røra ikke var der lengre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #140 på: juni 09, 2011, 22:56:49 pm »

du får legga ut bilde av både nye  å gamle kanalar so me får sett tingenes tilstand:)

HUGS: god avstiving ved kanalskifte.
how-to: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20900.0.html
og: lykke til..hehe
og2: forsovidt ganske einig med Kjell Roar
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #141 på: juni 11, 2011, 00:28:10 am »

Idag har jeg fått tatt ut rutene.. :


Knipset samtidig noen bilder av kanalene som jeg må få sveiset inn:

Jeg synes hvertfall det virker som de ser bra ut Glad

Og noen bilder av de værste rustangrepene:




















Var litt mere enn jeg husket, men håper jeg fortsatt klarer å fikse opp i dette :p
Har nok å ta tak i her hvertfall!!


Noen som forresten vet hvor jeg kan få tak i noen meter med firkantstål eller noe annet som er brukanes til å stive opp karroseriet med på en lørdag?? Glad
Tror jeg bør få stivet det opp litt før jeg begynner å kappe ut det lille som er igjen av kanaler på bilen :p


og helt til slutt må jeg bare takke HC65 for hjelpa med å løfte karroseriet på plass idag!
var übersnilt av deg Glad
« Siste redigering: juni 11, 2011, 00:59:39 am av Kajknoz » Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #142 på: juni 11, 2011, 16:24:23 pm »

Noen i nærheten som har et komplett karroseri av ca samme årgang eller eldre med mindre rust i?? Rekker tunge
hehe.
link til forespørsel om dette lagt ut her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,36141.0.html

Løsna kanalen på førersiden istad, og jeg må få bytta ut / bygd opp partiet  på bilen der den skal festes..
Nå er det hvertfall bare luft der, og det lille som er igjen av plåt er tilnærmet gjennomrustet og må byttes ut..

føler kanskje jeg bør bytte i det utrolige sure eplet og bytte ut hele karosseriet hvis jeg noengang skal klare å bli ferdig Rekker tunge
« Siste redigering: juni 11, 2011, 16:47:28 pm av Kajknoz » Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #143 på: juni 11, 2011, 18:48:10 pm »

Ja no forstår eg grunnen til att du vil byta kanalane, ivertfal førarsida er ner sagt beyond repair Glad

Ser ut som gamle veng kanalar. trur veng brukte raud farge før. har vel grei passform, men som sagt, bunnplata og varmerøyret er dårlig kvalitet. ogso er det utpressa profil for varmespjeld lik 68+ bobler der på sida som da skal vera glatt på din bil, om du skjønner.

mykje godt arbeid men du har jo godt sveiseapparat so da e berre å gje gass synst eg;)

tips: unneberg selger hjørneplatene som ligg bak kanalen, som du ser her: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=1794 Med noko modifisering so kan du bruka den på din bil. og dei platene har GOD kvalitet.
fiks ivertfall det som er rundt kanalen innvendig, og ta utvendig etterpå(tenker då på den bunnen av kvartplata di som ikkje lenger er blandt oss Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #144 på: juni 11, 2011, 23:25:36 pm »

Takk for råd Tistlo..
Kjøpte de hjørneplatene (altsa begge sidene) når jeg kjøpte gulvplatene hos unneberg Glad

I tillegg har jeg til nå funnet ut at jeg må:
-fikse/bytte gulvet i reservhjulbrønn foran
-Fikse bytte begge hjulhus foran (nærmest rusta vekk helt ved festene til kanalene + noen flekker her og der)
-Fikse bytte begge hjulhus bak (rusta vekk nesten hele veien ved sveiskjørten mot gulvet bak baksetene, og vet støtdemperfestene)
-Sveise igjen en god del rusthull i underkant av frontvindu
-Sveise igjen en god del rusthull av bakvinu

Vet ikke hva mere som dukker opp, men har en liten følelse at dette ikke er alt! Rekker tunge
hehe..

Derfor veldig skeptisk på om jeg bør gjennomføre, og om jeg i det hele tatt kan klare å gjennomføre Rekker tunge
Føler det kanskje kan lønne seg for meg nå og finne et nytt pre 60 karosseri?

Hva mener folk jeg bør gjøre?
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #145 på: juni 11, 2011, 23:46:20 pm »

mitt forslag er å hiva seg rundt og sveisa den opp sjøl, so kan du vera stolt etterpå..men da e no mitt forslag og eg har jo knapt nok stemmerett..

uansett, om du føler du ikkje har tid so e da jo berre å leita etter bedre utgangspunkt, men om du har tid so ville eg som sagt berre fiksa den. er jo kun vanlig rust, ikkje noko hokuspokus heller. du vil jo få godt betalt av jobben iform av erfaring med sveising..eg har prøvd..
men no får eg prøva å halda kjeft litt.føle eg står fø halvparten av inleggene i tråden din...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
lungodrom.org
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: København



Vis profil
« Svar #146 på: juni 12, 2011, 00:03:30 am »

kjør på og hold motet oppe!
Loggført

1969 Singelkabin- "Håkon"
1972 Campervan- "Olga"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #147 på: juni 12, 2011, 07:53:04 am »

Hvis du finder et op til 63 modell karosseri du kan skrue på, kan du jo cruise så "længe" du vil og samtidig sveise den rigtige karosse færdig?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #148 på: juni 12, 2011, 10:28:18 am »

Likte forslaget ditt jens-ole Glad
Får se hva lommeboken tillater..
Hadde jo vært morro og fått bygd opp original-karroseriet, men vet ikke om jeg har kompetanse nok..

Du må ikke holde kjeft Tistlo!! Rekker tunge
jeg trenger alle de råd og hjelp jeg kan få her inne tror jeg!
hvertfall hvis jeg skal fortsette med dette karosseriet...
hehe

Men fikk vertfall fjernet det som var igjen av kanalen på sjåførsiden igår..

Stivet først opp det som fortsatt hang sammen, slik at fasongen forhåpentligvis ikke blir værre enn det den alt er:


kanalen fjernet:


Er det normalt at gulvet ser slik ut etter fjerning av en kanal? Rekker tunge :



hehe
« Siste redigering: juni 12, 2011, 10:51:22 am av Kajknoz » Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #149 på: juni 13, 2011, 11:46:39 am »

Jeg har også litt rust i underkant av front og bakvindu..
hvor tykk plate er det jeg bør kjøpe og lappe inn der egentlig?
regner med at det beste å er kjøpe noe som er ca like tykt som original-stålet?
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!