Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #120 på: januar 14, 2011, 13:34:34 pm » |
|
Har ikke fått det i hus enda nei, så vi får vel smøre oss med tålmodighet en stund til gett... Men tror nok du kommer til å høre det så fort det kommer i hus her ja!  Gleder meg helt vilt til å starte monteringen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #121 på: mai 18, 2011, 18:57:48 pm » |
|
Da får jeg vel blåse litt støv av denne tråden igjen vel.. Air-riden er fortsatt ikke kommet i hus, men forventet ankomst er første uka i juni. Så nå får jeg vel begynne å prioritere bobla fremfor bruksbilen igjen snart!  Jeg sliter veldig med å finne ut hva for noe motor jeg skal satse på i bilen?? (langtidsplan altså) Har et par kamerater som synes jeg bør satse på en vannavkjølt subaru 2 liters turboboxer?? Målet er å klare å få Air-riden ferdigmontert iløpet av dette året, så er bare å sette igang så fort det kommer nå!  (Drømmen er en rullende og ferdig ramme iløpet av dette året, men tror økonomien vil hindre meg i å få til dette) Så får jeg håpe jeg lærer ting ganske fort fremover nå, slik at jeg feiler minst mulig.. Tips og triks på hvordan jeg bør angripe dette, eller ting jeg bør være oppmerksom på, tas imot med takk 
|
|
« Siste redigering: mai 18, 2011, 22:05:41 pm av Kajknoz »
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #122 på: mai 19, 2011, 14:26:18 pm » |
|
Hvilken motor du bør satse på kommer vel helt an på hvad du skal med bilen.. En dobbelportet 1600 i god stand er billig og får bilen til at gå ganske godt. Men det er klart at du ligger arbejdsplanerne lidt højere med tanker om en subaru boxer. 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #123 på: mai 19, 2011, 17:07:45 pm » |
|
Må innrømme jeg ikke er sikker på hvor jeg bør legge lista her  hehe..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Malvin
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Rolvsøy
|
 |
« Svar #124 på: mai 22, 2011, 18:06:52 pm » |
|
målet er vel å kjøre fortere enn meg??  så da må du nok satse på noe skikkelig kraftige saker under "huven" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #125 på: juni 07, 2011, 23:25:49 pm » |
|
Idag fikk jeg tatt en økt i garasjen, og fikk sveivet ferdig gulvplaten på passasjersiden!  går alt etter planen får jeg sveiset ferdig andre siden om et par dager... Var deilig å komme igang igjen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
 |
« Svar #126 på: juni 08, 2011, 06:36:23 am » |
|
Aleksander, hva med å ta turen innom Skinne. Hvis du vurderer vannkjølt tar du på deg endel mer jobb og penger enn nødvendig tror jeg. Dersom du mener du har midler til slikt - hva med å høre med de som kan bygge luftkjølt og evt bruke de til dette prosjektet. Tor Øyvind har iallefall stålkontroll og peiling på bygging/trimming. Du kan få mye moro ut av en luftkjølt også!
Det finnes jo de som har konvertert til T4 motor, luftkjølt, da kan du bare snakke med folk i bilcrossmiljøet. De har stålkontroll på slike modifiseringer.. =)
Lykke til, godt og se du er igang igjen!
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #127 på: juni 08, 2011, 08:16:23 am » |
|
I første omgang så blir det til å sette sammen en 1835 (ettersom jeg har 1600blokk og et sånn 1835 sett liggende), så får vi se hvor mye lenger jeg prøver å dra det ettervært.. Begynner å bli lei av å se bobla bare stå der, og orker ikke helt tanken på at den skal stå sånn mange år til. Blir nok til å sette den sammen til noe kjørbart og begynne å være med på treff og arrangementer tror jeg gett!  og ta litt etter litt etter det  Mye sveising og fiksing som gjenstår, så er nok ikke på veien før neste sesong uheldigvis  men nå skal den være kjørbar neste sesong! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #128 på: juni 08, 2011, 08:21:31 am » |
|
SCC er vel et fornuftigt mål at køre til  Så ta al ekstra finpuds og så videre over vinteren.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #129 på: juni 08, 2011, 08:28:18 am » |
|
det er så ekstremt mye rust på bilen, så tror ikke jeg har sjanse til å rekke SCC i år med bilen.. Men i år rekker jeg det derimot uten bilen!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #130 på: juni 08, 2011, 21:26:31 pm » |
|
Da har jeg jobba på egenhånd vettu!  ene siden sveiset:  og andre siden sveiset:   Neste skritt nå er vel å prøve å finne ut hvordan jeg skal få bytta ut begge kanalene som nesten har rusta vekk! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #131 på: juni 08, 2011, 21:31:44 pm » |
|
so far so gydd  tips: IKKJE mal over den raude grunninga.. puss(blås) vekk allt av raud grunning på golvplatene og ta det derifrå.
 PREP.jpg (77.63 KB. 640x480 - vist 427 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #132 på: juni 08, 2011, 21:37:42 pm » |
|
det er så ekstremt mye rust på bilen, så tror ikke jeg har sjanse til å rekke SCC i år med bilen.. Men i år rekker jeg det derimot uten bilen!!  Go go go! Ser da ud til at bunden er ved at være færdig, og når den er færdig er det på med den rustne karosse (hvis du da ikke er færdig med den) og til SCC 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Moss
1967 T2
|
 |
« Svar #133 på: juni 08, 2011, 21:49:11 pm » |
|
det er så ekstremt mye rust på bilen, så tror ikke jeg har sjanse til å rekke SCC i år med bilen.. Men i år rekker jeg det derimot uten bilen!!  Go go go! Ser da ud til at bunden er ved at være færdig, og når den er færdig er det på med den rustne karosse (hvis du da ikke er færdig med den) og til SCC  Helt klart, få det sammen og kom deg kjørende på SCC !! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #134 på: juni 08, 2011, 22:34:04 pm » |
|
Merker at folk ikke har sett karroseriet mitt her! hehe... Har masse arbeid igjen på karrossen Jens-Ole  Takk for tipset Tistlo... sto og tenkte faktisk litt på om jeg burde pusse gulvplatene rene eller ikke før jeg grunnet/lakket.. Da blir det å renslipe dem  Du får komme å hjelpe meg med å sette den sammen HCC  så skal du få sitte på til SCC og tilbake hvis du vil..  Tipper vi da bare må jobbe ca 70-100 timer før den er i kjørbar :p hehe.. Mangler jo masse kunnskap, så bruker mye tid på å finne ut hvordan ting skal være for å få det så riktig og bra som fingrene mine får til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #135 på: juni 08, 2011, 22:41:04 pm » |
|
Du skal få tips å svar på da du lurar på om kanalbyte her inne;)
spørsmålet er jo om dei er so dårlige att dei ikkje kan reddast, dvs att det er meir arbeid å redda dei enn å modifisera nye. ja for nye kanalar har kvalitet som ikkje liknar grisen. største feilen ligg i kanalbunnen + varmerøyret. men du kan fiksa varmerøyret og setta på skikkeleg hookys bunn. då vert da bra.
eit domt spørsmål kanskje, men har du dei gamle golvplatene endå?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #136 på: juni 09, 2011, 08:28:21 am » |
|
de gamle gulvplatene gikk nærmest i oppløsning når jeg kappet dem ut.. var helt gjennomrustet nærmest overalt  så dem forsvant ifjor... kanalene er såpass dårlige at jeg ikke tror dem kan reddes  varmerøra, bryr jeg meg ikke stort om, da jeg ikke kommer til å bruke bilen på dager det er behov for dette.. Frisk luft vil komme gjennom vinduene  Har helt nye kanaler liggende (fulgte med bilen når jeg kjøpte den).. har ikke sjekket passformen på dem, men tror det er mye lettere og få disse til å passe istedenfor å fikse dem som står på bilen.. Vil tippe at ca 90% av kanalene på bilen er kraftig angrepet av rust og 30% av dette igjen er allerede blitt til luft. Hvis vi er mange nok som løfter, er det da mulig å kappe vekk de originale kanalene som står på bilen. -Skru de nye kanalene fast i bunnplata på alle punker, slik at de ligger akkuratt som de skal på ramma -Løfte karrosseriet (uten kanaler) og legge karroseriet oppe på disse.. -punktsveise litt rundt om slik at de holder fasongen -løfte av og helsveise slik at de sitter ordentlig eventuelt gjøre dette i 2 omganger ved å ta en kanal på vær runde? De originale kanalene ligner ikke grisen, og er etter det jeg vil påstå minst 15 vintere forbi en mulig redning. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #137 på: juni 09, 2011, 14:54:38 pm » |
|
Kva merke er dei nye kanalane dine? dei beste repro er det vel JP-Group frå danmark som står bak, men trur ikkje dei lagar bra kanalar til før 67. veit det er nokon brasilkanalar utan varmerøyr inni som har kjempepassform, berekna for før 67. kanskje du har nokon sånne? Sikkert enklast å skifta ein kanal i slengen ja, so vert da ikkje so mykje å halda styr på i slengen  Sjekk den how-to guiden under teknisk og praksis. eg har skrevet litt der om å skifta kanalar..riktignok halvferdig tråd då... men vurder å skift bunnplata på dei nye kanalane uansett. er ikkje spesielt bra kvalitet over dei repro bunnane eg har vert borti ivertfall.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #138 på: juni 09, 2011, 21:51:39 pm » |
|
Jeg fant en lapp på den ene kanalen nå, og det eneste merket som står der er : DK Denmark i morgen kommer karroseriet inn i garasjen en tur, så skal jeg prøve å få tatt ut vinduene og sett litt på hvordan kanalene sitter fast.. Håper på at jeg kanskje kan klare å få vertfall bytte en kanal iløpet av helgen.. 
|
|
« Siste redigering: juni 09, 2011, 21:54:00 pm av Kajknoz »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #139 på: juni 09, 2011, 23:24:05 pm » |
|
varmerøra, bryr jeg meg ikke stort om, da jeg ikke kommer til å bruke bilen på dager det er behov for dette.. Frisk luft vil komme gjennom vinduene  Så du har ikke tenkt å selge bilen noen gang? Er nok flere jeg veit om som har angret på at de røra ikke var der lengre.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #140 på: juni 09, 2011, 23:56:49 pm » |
|
du får legga ut bilde av både nye å gamle kanalar so me får sett tingenes tilstand:) HUGS: god avstiving ved kanalskifte. how-to: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20900.0.htmlog: lykke til..hehe og2: forsovidt ganske einig med Kjell Roar
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #141 på: juni 11, 2011, 01:28:10 am » |
|
|
|
« Siste redigering: juni 11, 2011, 01:59:39 am av Kajknoz »
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #142 på: juni 11, 2011, 17:24:23 pm » |
|
Noen i nærheten som har et komplett karroseri av ca samme årgang eller eldre med mindre rust i??  hehe. link til forespørsel om dette lagt ut her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,36141.0.htmlLøsna kanalen på førersiden istad, og jeg må få bytta ut / bygd opp partiet på bilen der den skal festes.. Nå er det hvertfall bare luft der, og det lille som er igjen av plåt er tilnærmet gjennomrustet og må byttes ut.. føler kanskje jeg bør bytte i det utrolige sure eplet og bytte ut hele karosseriet hvis jeg noengang skal klare å bli ferdig 
|
|
« Siste redigering: juni 11, 2011, 17:47:28 pm av Kajknoz »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #143 på: juni 11, 2011, 19:48:10 pm » |
|
Ja no forstår eg grunnen til att du vil byta kanalane, ivertfal førarsida er ner sagt beyond repair  Ser ut som gamle veng kanalar. trur veng brukte raud farge før. har vel grei passform, men som sagt, bunnplata og varmerøyret er dårlig kvalitet. ogso er det utpressa profil for varmespjeld lik 68+ bobler der på sida som da skal vera glatt på din bil, om du skjønner. mykje godt arbeid men du har jo godt sveiseapparat so da e berre å gje gass synst eg;) tips: unneberg selger hjørneplatene som ligg bak kanalen, som du ser her: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=1794 Med noko modifisering so kan du bruka den på din bil. og dei platene har GOD kvalitet. fiks ivertfall det som er rundt kanalen innvendig, og ta utvendig etterpå(tenker då på den bunnen av kvartplata di som ikkje lenger er blandt oss 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #144 på: juni 12, 2011, 00:25:36 am » |
|
Takk for råd Tistlo.. Kjøpte de hjørneplatene (altsa begge sidene) når jeg kjøpte gulvplatene hos unneberg  I tillegg har jeg til nå funnet ut at jeg må: -fikse/bytte gulvet i reservhjulbrønn foran -Fikse bytte begge hjulhus foran (nærmest rusta vekk helt ved festene til kanalene + noen flekker her og der) -Fikse bytte begge hjulhus bak (rusta vekk nesten hele veien ved sveiskjørten mot gulvet bak baksetene, og vet støtdemperfestene) -Sveise igjen en god del rusthull i underkant av frontvindu -Sveise igjen en god del rusthull av bakvinu Vet ikke hva mere som dukker opp, men har en liten følelse at dette ikke er alt!  hehe.. Derfor veldig skeptisk på om jeg bør gjennomføre, og om jeg i det hele tatt kan klare å gjennomføre  Føler det kanskje kan lønne seg for meg nå og finne et nytt pre 60 karosseri? Hva mener folk jeg bør gjøre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #145 på: juni 12, 2011, 00:46:20 am » |
|
mitt forslag er å hiva seg rundt og sveisa den opp sjøl, so kan du vera stolt etterpå..men da e no mitt forslag og eg har jo knapt nok stemmerett..
uansett, om du føler du ikkje har tid so e da jo berre å leita etter bedre utgangspunkt, men om du har tid so ville eg som sagt berre fiksa den. er jo kun vanlig rust, ikkje noko hokuspokus heller. du vil jo få godt betalt av jobben iform av erfaring med sveising..eg har prøvd.. men no får eg prøva å halda kjeft litt.føle eg står fø halvparten av inleggene i tråden din...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
lungodrom.org
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: København
|
 |
« Svar #146 på: juni 12, 2011, 01:03:30 am » |
|
kjør på og hold motet oppe!
|
|
|
Loggført
|
1969 Singelkabin- "Håkon" 1972 Campervan- "Olga"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #147 på: juni 12, 2011, 08:53:04 am » |
|
Hvis du finder et op til 63 modell karosseri du kan skrue på, kan du jo cruise så "længe" du vil og samtidig sveise den rigtige karosse færdig?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #148 på: juni 12, 2011, 11:28:18 am » |
|
Likte forslaget ditt jens-ole  Får se hva lommeboken tillater.. Hadde jo vært morro og fått bygd opp original-karroseriet, men vet ikke om jeg har kompetanse nok.. Du må ikke holde kjeft Tistlo!!  jeg trenger alle de råd og hjelp jeg kan få her inne tror jeg! hvertfall hvis jeg skal fortsette med dette karosseriet... hehe Men fikk vertfall fjernet det som var igjen av kanalen på sjåførsiden igår.. Stivet først opp det som fortsatt hang sammen, slik at fasongen forhåpentligvis ikke blir værre enn det den alt er:  kanalen fjernet:  Er det normalt at gulvet ser slik ut etter fjerning av en kanal?  :   hehe
|
|
« Siste redigering: juni 12, 2011, 11:51:22 am av Kajknoz »
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #149 på: juni 13, 2011, 12:46:39 pm » |
|
Jeg har også litt rust i underkant av front og bakvindu.. hvor tykk plate er det jeg bør kjøpe og lappe inn der egentlig? regner med at det beste å er kjøpe noe som er ca like tykt som original-stålet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|