Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« på: november 20, 2009, 01:28:53 am » |
|
Jeg har en '65 mikrobuss som jeg skal bygge om fra svingaksel og reduksjonsbokser til IRS. 1303S girkasse. Jeg har fått tak i en kompett bakstilling fra en early bay (68-70 mod), med drivaksler, tromler IRS-armer og fjærplater som jeg skal bruke. Tanken var da å sveise inn hele torsjonsrøret og full pakke. Noen her som har gjort dette? Jeg skal beholde 5x205 boltsirkel, og vil gjerne kunne skifte hjul bak uten å måtte demontere store deler av bakstillinga (helst bare hjulboltene...) Jeg har et par type3 bremsetromler (5x205) med bakplater som jeg evt kan bruke istedenfor bay-tromlene. Det er profesjonelle sveisere som skal gjøre jobben, de trenger bare litt tips fra noen som har gjort akkurat dette før. Veldig takknemlig for tips, da bussen om kort tid skal til lakkering, og dette bør absolutt være gjort før den tid... Også takknemlig for linker til sider der akkurat dette er beskrevet  Kan kontaktes her i tråden, på PM, epost sveinlyso@gmail.com eller på mob. 91697108
|
|
« Siste redigering: desember 08, 2010, 23:18:53 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #1 på: november 20, 2009, 08:49:16 am » |
|
Du trenger ikke bytte hele røret, du kan kjøpe chassis irs arms fra feks, Autocraft eller Creative engineering. Da slipper du å montere et bakre motorfeste som det er på bay, girkassa festes på samme måte som orginalt. Står en fin forklaring på hva du trenger på sida til creative. Hvorfor bruke type 3 tromler? ville gått for earlybay så lenge du har bra bremseskjold det er vel det eneste som kan være litt vrient å få tak i siden de ofte er rustene og ikke blir nyprodusert. Dette tror jeg er den beste måten å unslippe reduksjonsboksene, og samtidig slippe positiv camber hvis man vil ha bilen i original høyde. Lykke til www.creative-engineering.comwww.autocrafteng.co.ukJan Rune
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #2 på: november 23, 2009, 00:38:24 am » |
|
Har nå vurdert det til for omfattende å sveise over torsjonsrør osv. Går derfor for Creative Engineering sitt IRS kit. Da skal det gå ganske greit, ser det ut som 
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #3 på: november 23, 2009, 21:10:36 pm » |
|
Siden dette er oppe til diskusjon våger jeg å slenge inn ett innlegg. Får man papirer på montering av IRS bak på splittbuss??? Noen som evt har disse papirene, så er jeg veldig interessert i en kopi.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #4 på: november 24, 2009, 00:23:12 am » |
|
Siden dette er oppe til diskusjon våger jeg å slenge inn ett innlegg. Får man papirer på montering av IRS bak på splittbuss??? Noen som evt har disse papirene, så er jeg veldig interessert i en kopi.
Jeg også...
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #5 på: januar 25, 2010, 13:28:34 pm » |
|
Du trenger ikke bytte hele røret, du kan kjøpe chassis irs arms fra feks, Autocraft eller Creative engineering. Da slipper du å montere et bakre motorfeste som det er på bay, girkassa festes på samme måte som orginalt. Står en fin forklaring på hva du trenger på sida til creative. Hvorfor bruke type 3 tromler? ville gått for earlybay så lenge du har bra bremseskjold det er vel det eneste som kan være litt vrient å få tak i siden de ofte er rustene og ikke blir nyprodusert. Dette tror jeg er den beste måten å unslippe reduksjonsboksene, og samtidig slippe positiv camber hvis man vil ha bilen i original høyde. Lykke til www.creative-engineering.comwww.autocrafteng.co.ukJan Rune Grunnen til at jeg ønsker å bruke type 3 tromler bak, er at disse bygger mindre utover enn det bay-tromlene gjør (det er snakk om ca 20 mm, såvidt jeg har kunnet måle meg til). Men jeg har ikke "stub akslene" til type 3 irs, altså selve akslingen ytterst som tromlene sitter på (med splines). Disse må da nødvendigvis være kortere enn på bay. Jeg ønsker altså mest mulig klaring mellom skjerm og "nav", for å gjøre det problemfritt å montere bakhjula. Noen som har montert typ3 (IRS) bakbremser på en splittbuss her før?Jeg er nå godt igang med å montere Creative sitt IRS-kit.
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #6 på: januar 25, 2010, 14:14:01 pm » |
|
skal du bruke T3 trommler og skjold? da trur jeg du må modde skjolet eller bytte til T1 bærearmer  Hvis ikke Creativ har noe eget da  Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #7 på: januar 25, 2010, 14:46:26 pm » |
|
skal du bruke T3 trommler og skjold? da trur jeg du må modde skjolet eller bytte til T1 bærearmer  Hvis ikke Creativ har noe eget da  Mags Hei Mags Ser på type2detectives at de skriver dette: Our Type 3 rear brake kit is what we use on most of our IRS and Straight axle conversion. We have found it is much better than using Type 1 brakes as the drums are bigger in diameter and wider to boot, the wheel cylinder bore is also somewhat larger than it's type 1 counter partHvorfor må jeg i så fall modifisere bremseskjoldene? Gir ikke typ3 skjoldene klaring nok til å montere på bay oppsett?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #8 på: januar 25, 2010, 15:02:55 pm » |
|
Da skal jeg sjekke i kveld,Jeg trudde det var annet boltmønster bak dær 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #9 på: januar 25, 2010, 15:05:14 pm » |
|
Jeg har baklplater fra typ3 IRS, men med boltmønster 5x205.
Vet du om det fins nye aksler ("stub axle" på engelsk) til typ3 å få kjøpt noe sted?
Har du vært borti denne typen ombygging før, på splittbuss?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: januar 25, 2010, 15:15:41 pm » |
|
type 1 og 3 bruker samme stubaxler (IRS) du får kjøpt ettermarkeds stubaxler mange steder men de fleste er for type 2 eller porsche 930 knuter. eller kan tidlig porsche 944 brukes , men kun sammen med større knuter fra f.eks type 2.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #11 på: januar 25, 2010, 16:05:26 pm » |
|
type 1 og 3 bruker samme stubaxler (IRS) du får kjøpt ettermarkeds stubaxler mange steder men de fleste er for type 2 eller porsche 930 knuter. eller kan tidlig porsche 944 brukes , men kun sammen med større knuter fra f.eks type 2.
OK, Jørn, takker. Typ1 stubbaksler passer altså på typ3 trommel (?). Men passer de på typ2 ytre cv-ledd (knuter)? Jeg skal beholde 5x205 boltsirkel, jeg får en 1915-motor med ca 100 hk, skal bruke en AT typ1 irs-kasse. Jeg lurer også på å bytte indre flenser på boble-kassa til typ2: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D16%2D2300Med disse så skal jeg vel bruke typ2 indre CV-ledd? Jeg har drivaksler fra earlybay liggende for å bruke her. Jeg så at på "Campervan Crisis" så ble det byttet ut en type rullelager inne i girkassa (?) som var laget med enkelte plastdeler, til et forbedret/forsterket rullelager med kun metalldeler. Er det noen som vet mer nøyaktig hva dette var? Hva ville din anbefaling vært for et godt oppsett her? Svar gjerne på PM 
|
|
« Siste redigering: januar 25, 2010, 16:45:13 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #12 på: januar 25, 2010, 23:24:34 pm » |
|
Hei Solan, For du brukt Type 3 5bolt trommel og skjold på T2 68/70 bay Hub?  Det er hær jeg ikke ser at ikke passer  Men om du bruker t1/t3 bærearm med Stubaksler er det ikke noe problem. Men Du skal bruke T2 68/70 Hub så passer ikke skjoldet fra T3 dær. Men puppy har sikkert laget noe som passer  Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: januar 26, 2010, 23:41:24 pm » |
|
type 1/3 stub aksler passer ikke bay bærarmer
forutsetter bruk av type 1 (type 1 baserte) bærearmer.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: januar 26, 2010, 23:45:20 pm » |
|
Ser på type2detectives at de skriver dette: Our Type 3 rear brake kit is what we use on most of our IRS and Straight axle conversion.
Dette er nødvendigvis ikke hugget i sten, mulig T2D bygger om til boble IRS hvor det passer... men det passer uansett ikke på Bay IRS (som er hva du får hos creative)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #15 på: desember 08, 2010, 19:14:01 pm » |
|
Jeg har fått et nytt problem under montering av bakhjulsnavene på bussen min. Den har bakstilling fra en early bay, og jeg trenger to spacere (tror jeg har hatt disse, men må ha klart å rote de bort...). De har ytre diameter på enten 42 mm (eller 46 mm har jeg også hørt passer), og har indre diameter på 35 mm. Tror tykkelsen skal være 17 mm (men kan også være større/mindre...) Det er del nr 19 på denne skissen: http://www.ratwell.com/technical/Microfiche/t204000.gifDet hadde vært supert hvis noen hadde noe sånt... eller vet hvor man kan få kjøpt det. Så et sted at Sway-a-way laget forsterkete sånne, men fant ikke noen som hadde det... Hvis noen sitter på et earlybay hjuloppsett, så vil jeg gjerne ha de eksakte målene på denne delen, så kan jeg kanskje få maskinert den. Takknemlig for alle tips! Mvh Svein
|
|
« Siste redigering: desember 08, 2010, 23:18:25 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #16 på: desember 16, 2010, 21:23:36 pm » |
|
Gladnyhet (for meg i alle fall...), så krisen er avblåst! Spacerne er funnet! Lå innimellom mye annet rot, så jeg fant de på tredje gjennomleting av kasser og esker og bøtter og spann! Så nå skal bakhjulsnavene endelig monters riktig. Ellers har det kommet noen nye kilo med deler over dammen, fra Cip1 og Wolfsbürg West. Når'n blir så gammal som meg, så må'n kjøpe julegavene sjøl! Men da får en også stort sett det en ønsker seg... 
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #17 på: desember 17, 2010, 11:11:43 am » |
|
Kan du ta noen bilder og legge ut når det er ferdig montert så får vi søringene se resultatet.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #18 på: desember 17, 2010, 12:37:56 pm » |
|
Det skal jeg gjøre, Rolf 
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #19 på: desember 19, 2010, 12:43:25 pm » |
|
Vet ikke om det syns så godt, men spaceren er altså den ringen som ligger inni den ytre simmerringen.
 18122010053 (Medium).jpg (71.83 KB. 800x600 - vist 345 ganger.)
 18122010054 (Medium).jpg (72.45 KB. 800x600 - vist 295 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2010, 12:45:01 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #20 på: desember 19, 2010, 14:11:34 pm » |
|
Ser på type2detectives at de skriver dette: Our Type 3 rear brake kit is what we use on most of our IRS and Straight axle conversion.
Dette er nødvendigvis ikke hugget i sten, mulig T2D bygger om til boble IRS hvor det passer... men det passer uansett ikke på Bay IRS (som er hva du får hos creative) T2D bruker T1 IRS armer for å få bedre sporvidde ( smalere en tidlig T2 ) og mulighet for T3 5x205 bremser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #21 på: mai 04, 2012, 21:25:06 pm » |
|
Fikk du tak i noen papirer på denne ombyggingen? Kunne tenke meg å gjøre det samme på min, men med skiver i tillegg, men før jeg bestemmer meg for hvilken løsning jeg skal velge så er det greit å vite hva andre har fått godkjent før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #22 på: mai 05, 2012, 02:09:06 am » |
|
Det er ikke ført inn i vognkortet, men fikk brev fra BT om at de ikke så noe problem i hverken dette, eller andre tekniske endringer på bilen, dvs tannatangstyring, flippede spindler og altså denne ombyggingen til IRS.
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
|