Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« på: november 20, 2009, 16:29:32 pm » |
|
Med fare for å få til svar det jeg ikke vil høre, spør jeg alikevel... Har tenkt å kjøre bobla mi i hele vinter (om det ikke stopper av seg selv... har jo ikke testen den i 15 blå enda siden det er 3 uker siden jeg kjøpte den..) Den er ganske så rustfri, og tectylbehandlet i 1995. Tips til hvordan jeg kan holde min kjære like rustfri, men ikke gjemme henne i en garage hele vinteren? Ny tectyl? Spyle/vaske ofte? Oljebehandle? Bilden er 1969 modell 1300, og jeg ELSKER den!! Og den skal forbli orginal !! Og, er det noen som vet åssen jeg kobler på radioen? Står orginal radio i, den må det jo pustes liv i  Bensinvarmeren blir vaaaarm, så håper jeg slipper å skrape is innvendig men hadde vært litt sjarm også.. En annen ting jeg lurte på, kjører dere med litt gløtt på de små vinduene? For å få luft sirkulasjon? Hatt den på et par langturer allerede, svetter som en gal og rusa på motorlukt, heheh. Hjalp å åpne vinduet, det er kanskje meninga? Lest at kabinen er luft tett..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #1 på: november 20, 2009, 16:37:26 pm » |
|
Heisann  Bobbla di er en helt herlig vinterbil! Det kan kanskje bli litt kaldt, så husk å ha duggklut i bilen! Men dette varierer!  Ellers når det gjelder å ta vare på bilen gjennom vinteren, så vil jeg si, at det vitkigste er å spyle av den, det kommer jo selvfølgelig annpå om du kjører på salta veier, eller ikke! Har du åpne rusthull, eller noe antydning til, så kan det vell kanskje lønne seg å pusse ned(evt sveise) og male over med litt owatrol, arcanol etc... Så holder det seg  Når det kommer til motoren din, så er det ikke mye å gjøre, bare passe på at den har nok olje, og sjekke at oljen er ren, altså ikke lukter bensin etc... Radioen, når du skriver at den ikke virker, mener du at den er " død" liksom, for da har det mest sannsynlig gått en sikring, eller ledningsbrudd  Lykke til  Mvh Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: november 20, 2009, 17:04:48 pm » |
|
Bare prøv å kjør minst mulig på saltede veier. Jeg har brukt boble på vinteren selv uten bensinvarmer og har ikke noen problemer.. Har jo lært å kle på meg.. Og isskrape er vanligre å bruke på innsiden enn utsiden men det blir en også vant med. Boble er en flott vinterbil!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #3 på: november 21, 2009, 01:06:43 am » |
|
Fantastisk med så positive svar  Mest vant til "den fryseboksen der kommer du til å kjøre deg i hæl i" osv. Andre veteran elskere jeg kjenner har bilen sin pakket inn i silke hele vinteren og kjører kun på solskinnsdager, livendre redd for veistøv. Må si jeg er imponert over kjørekomforen også, når jeg ble vant til å løfte benet 15 cm opp fra gasspedalen for å finne bremsen gikk det som smurt  Måtte fylle på en del olje og stoppe en liten bensinlekasje, ellers er motoren topp. Skal sjekke sikringene (for nå har i tilegg til radioen som er død, baklysa gått og resten fungerer ikke uten at jeg drar den knappen heeelt ut). Jeg har spylt den en par ganger allerede, og latt a overnatte i garasjen, og like våt dagen etter. Noe jeg burde gjøre med garasjen siden bilen ikke tørker? Folka rundt meg er så lei mitt mas om denna bilen, så fiiint jeg kan mase på dere. God helg videre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #4 på: november 21, 2009, 01:13:20 am » |
|
Rusa på motorlukt? de er tette varmepottene dine vel? hvis ikke kommer det eksos inn i bilen og det er ikke helt sunt  Hvis tektylen er så gammel som du sier så kan det og lønne seg å få vekk den gamle og sprøyta på nytt 
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
RuneL
Supermedlem
    
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: november 21, 2009, 01:14:51 am » |
|
Ikke noe som er penere enn bobler en sikkelig vinterdag..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #6 på: november 21, 2009, 01:21:51 am » |
|
Hvis du vil beholde bilen din rustfri er understellsbehandling f.eks. en ny runde tectyl før vintern en god investering. Og ja, jeg har også ofte vinduet litt åpent både sommer og vinter. Både fordi det fort lukter litt bensin/olje/eksos i bilen - eller VW-lukta som jeg kaller det  - og fordi det hjelper mot dugg/fuktighet.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #7 på: november 21, 2009, 01:34:42 am » |
|
Duggklut, is-skrape og vinduet litt på gløtt  Det skal bli  Lurer litt på en slik tectylbehandling ja, det hadde nok roet hjertet litt. Hva koster slik? Han jeg kjøpte den av var meget opptatt av at jeg måtte holde den innendørs i vinter, jada  Er litt overflaterust der reservehjulet ligger, kjøpt tectyl på spray, tenkte å spraye selv... er det ok? ..ellers har vi ikke funnet noe rust. Men kommer jo ikke til under og sånn.... Rusen av motorlukta gikk litt over når jeg fikk stoppet en ørliten bensinlekasje. Ettersom jeg har forstått så blir lufta dratt rett fra motoren og inn? Angående orginal.. Er det mulig å få tak i takgrind til min?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #8 på: november 21, 2009, 01:40:55 am » |
|
Takgrind er inget problem! Man kan enten kjøpe helt ny, eller brukt av noen som har liggende! 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #9 på: november 21, 2009, 01:49:01 am » |
|
går også an og spryte den med olje under så lenge! så kan du ta tectylen til sommeren!hvis du ikke har en god og varm plass og skru da!:)
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: november 21, 2009, 19:44:25 pm » |
|
Hvis du ikke har luftevinduet på gløtt, kommer det mindre varme inn i bilen... Fordi bobla er så tett. Ett sted må kulda ut. Så jeg kjører alltid med det ene luftevinduet med gløtt. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #12 på: desember 16, 2009, 19:46:52 pm » |
|
Jaggu godt og høre det itte bare er vi gutta i som tørr kjøre veteran boble på vinteren  Angående saltet er det ingen fare om du er nøye og spyler ofte og har en god behandling. Slik som tecktyl...osv. Egentlig syns je det beste er Owatrol. Det er en olje som kryper helt inn til stålet og blir en "hinne" rundt området der den er sprøyta. Tecktylen er bra den og, men har litt lettere for og slippe inn vann/salt på steler der den itte blir helt tett. Og da ruster det uten at du ser det.... Std utstyr er isskrape og duggfille ja
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #13 på: desember 16, 2009, 20:07:54 pm » |
|
Hei Lene, gratulere med bobla di, ang lagring så er det beste å ha en tett garasje som har minst 5 plussgrader eller mer. Da tørker bilen helt opp over natten. Dersom en har garasje med kuldegrader (uisolert) vil nok ikke bilen tørke opp, men være stadig våt ettersom temperaturen følger natt og dagtemperatur... altså fra plussgrader til minusgrader. En god carport er å foretrekke fordi det i den blir gjennomtrekk, som gjør opptørkingen raskere, enn om bilen stod ute. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #14 på: desember 17, 2009, 22:04:39 pm » |
|
Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke alle kjører boble!? Det er da ikkeno problem! Og jeg er garantert den blideste sjåføren i by`n  Har forresten blitt verdensmester i "å bli forbi kjørt"  Ligger godt i fartsgrensa men tror det har noe med alderen på bilen å gjøre, folk bare SKAL forbi !! Julegavelista mi i år går ut på -oljebehandling -nye vinterdekk (lurer på om de jeg kjører med nå også er fra 1969) -takgrind (noe jeg har sett her på forumet at samboeren min prøver å få tak i, hehe) og nå: -isolasjon til garasjen  Takk for fine tips, og fint jeg kan "mase" på dere, folk rundt meg er allerede lei! Det kan hende det blir bygget et car port, for samboeren er litt furten over at bobla mi har tatt over garasjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #15 på: desember 17, 2009, 22:11:56 pm » |
|
Rusa på motorlukt? de er tette varmepottene dine vel? hvis ikke kommer det eksos inn i bilen og det er ikke helt sunt  Hvis tektylen er så gammel som du sier så kan det og lønne seg å få vekk den gamle og sprøyta på nytt  En ting til, hvordan sjekker jeg om varmepottene er tette? Får klager fra venninner om at jeg til stadighet lukter motor, hehe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #16 på: desember 17, 2009, 22:31:31 pm » |
|
Varmen i Bobla vil alltid ha en lukt som er helt særegen for disse bilene, men det skal ikke lukte eksos av varmen. Og ja - ene ventilasjonsvinduet bør alltid stå på gløtt, slik at varmeapparatet får lettere for å pumpe varmlufta inn i bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #17 på: desember 17, 2009, 22:34:42 pm » |
|
Rusa på motorlukt? de er tette varmepottene dine vel? hvis ikke kommer det eksos inn i bilen og det er ikke helt sunt  Hvis tektylen er så gammel som du sier så kan det og lønne seg å få vekk den gamle og sprøyta på nytt  En ting til, hvordan sjekker jeg om varmepottene er tette? Får klager fra venninner om at jeg til stadighet lukter motor, hehe  Litt av sjarmen å kjøre boble det Lene. Skal lukte litt ;-) Vet ikke hvor du bor, men har ei grind hengende hvis du kan hente.
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #18 på: desember 18, 2009, 08:50:40 am » |
|
Vamepottene ligger under motoren, To stykker på hver side under motoren. Inni varmepottene går det eksosrøyr fra fremste sylindrene til desse blir sammenkoblet med eksosen fra de bakre sylindrene. Eksosen havner så i eksospotten bak motoren da. -Varmepottene er "blekk-kammer" som ligger utanpå eksosen frå dei fremste sylindrene (på hver side) og er lette å sjå. Inni dette blekket går det luft frå kjølekappa som vert blåse ned rundt sylindrane og forbi på utsida av eksosen (inni blekket der) fortsett så vidare inn i bilen igjennom to slangar frå varmepottene, Denne lufa vert oppvarma av motor og dei innvendige eksosrøyra. -Sjekk at det ikkje lekk eksos inn til desse varmluftkanalene. -Kjenner det på at det ikkje skal lukte eksos...må få med deg ein som har greie på å bestemma tilstanden på dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #19 på: desember 18, 2009, 09:49:53 am » |
|
Inlegget ditt printes og og tas med til pappa  Tusen takk !! har en mekaniker i familien men han har ikke sansen for bobler, gud bedre for en teit mann  Har en plan om å lære meg mest mulig om denne bilen selv, men ser jo at det er veldig lurt å la ekspertene "Jobbe" og heller prøve å henge med å forstå  Hva slags dekk kjørere dere med på vinteren? Pigg? Skal ut i kveld å teste bobla på en stor åpen plass, er jo litt snø nå, sikkert lurt å bli kjent med hvordan den reagerer på detta føret 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #20 på: desember 18, 2009, 12:26:53 pm » |
|
Jeg kjører altid på piggdekk om vinteren. Kjøpte nye Vredstein 155,80-15 var Dekkpartner i Sarpsborg som skaffet dem til meg nå i november
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #21 på: desember 18, 2009, 12:47:19 pm » |
|
Flott at du kjører boble på vinteren, Lene. Jeg skal også bruke min gjennom vintersesongen. Jeg satser på at mine nye Yokohama piggfrie fungerer bra: http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?itemid=444Kjørte faktisk bilen inn på luksusvask hos Shell forleden, med lakkforsegling til slutt. Vi sliter med det forb&%# salt-"slushet" som vi alltid ender opp med om vinteren, men satser på at det skal gå bra så lenge jeg får spylt den godt under jevnlig. Fikk meg en god ansiktsvask også da det kom en god skvett inn ved ventilasjonsruten, hehe! Om varmepottene er dårlige så er det like greit å bytte dem, originale gir bedre varme enn billige "repro", så det blir en vurdering du kan gjøre. Greit med en sånn "pakke" som dette så du får tatt det i en engang (bare husk å sprøyte godt med rustløser på alle eksosmutre dagen i forveien): http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=842#Heat exchanger deluxe kit, 63-, pair/fit kits/hose Modellbetegnelse 043-298-250 Tilgjengelige Lagervare kr. 2 790,-
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #22 på: desember 18, 2009, 16:09:35 pm » |
|
Varmepotter kan være ganske så tidkrevende (og dermed dyrt hvis du bruker verksted) å bytte. Ofte har de sitti på bilen i flere tiår, og det må både rustløser og varme til for å løsne alt uten å knekke ting. Av og til må det gjenges opp på nytt også. Hvis du må bytte varmepotter, anbefaler jeg å kjøpe et par originale, brukte potter fra noen her på forum, da nye repro-potter ganske enkelt ikke gir den samme varmen.
Kjører bilen min om vinteren jeg også, på Vredestein Snow + i originaldimensjon (155 SR 15), med pigg. Godt fornøyd med disse. Alle forhandlere som har Vredestein-dekk, burde kunne skaffe disse.
Jeg tar det nok mer med ro enn de fleste i Bobla mi på vinterføre - stopper heller og slipper forbi folk enn å kjøre fortere enn det jeg synes er behagelig. Det er tross alt en gammel og ikke kjempesikker bil, dette. På skikkelig snøføre merker du at det er lite vekt over forenden - inn mot sving er det ofte forakselen som sliter med å finne grep først, noe som gjør at man raskt lærer å ha lav nok fart inn mot svinger (kan tross alt ikke la bakenden dra ut med vilje for å komme rundt svingen så altfor ofte på offentlig vei).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #23 på: desember 20, 2009, 09:39:03 am » |
|
Før når jeg brukte mine luftkjølte om vinteren hadde jeg ofte på en 50-50 blanding av spillolje og diesel under. Brukte en biltema tektylsprøyte (for luftkompressor) og en tom tektylbeholder for en slik. Parkerte bilen på bukker over en billig presenning fra Europris eller tilsvarende, på med støvmaske og sprøyta villt til jeg var fornøyd.
Lot bilen stå å dryppe av seg en dag og kasta så presenningen i bosset. (miljøsvin)
Owatrol kan også blandes i denne mix vil jeg anta.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #24 på: desember 21, 2009, 23:29:11 pm » |
|
Har hatt gleden av å kjøre litt på glatten nå med de nye piggfrie Yokohama-dekkene i 175/65/15. Det er så langt en fornøyelse, fester meget bra og er støyfritt på bar vei. Godt grep i svinger, skal ut nå å teste litt på skogsvei. Verdt å vurdere for de som ikke må ha piggdekk - finnes sikkert andre merker og modeller også, greit om flere tester ut både med pigg og piggfrie.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #25 på: desember 22, 2009, 00:27:17 am » |
|
Boble er litt annerledes (gøyere) på vinterføre enn de fleste andre biler, siden den har motoren bak. Og den er fantastisk til å ta seg fram. Men ha på ferske dekk med bra mønster. Gamle dekk har mistet vinteregenskapene (gummien blir etterhvert hard og glatt, samme hvor mye mønster der er igjen). Bobla er lett og får du tak i nye dekk i originaldimensjon 155R15, så gir de gode vinteregenskaper. Pigg eller piggfritt er "en smaksak", men pigg gir best grep på is og spesielt på våt is.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #26 på: desember 23, 2009, 18:40:48 pm » |
|
Solid vinterføre her jeg er på juleferie nå. Kan love at Boble i 22 kuldegrader, uten bensinvarmer, er ekstremsport for mennesker med høy egenutvikling av varme. Og her om dagen begynte jaggu bakenden såvidt å skli ut litt på vei ut av en islagt sving i oppoverbakke, men enkelt korrigert med gass og ratt. 43 mil her om dagen i temperaturer stort sett mellom femten og tjue minus var litt av en opplevelse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Seven
Supermedlem
    
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
 |
« Svar #27 på: desember 23, 2009, 19:09:51 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
Lene
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn
Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #28 på: desember 27, 2009, 14:15:36 pm » |
|
Jeg har fått takgrind til jul !!! Og bobbla går "så det suser" i snøen! Sklir, spinner, graver og krabber om hverandre. Har ikke kjørt no særlig med bil på vinteren før, så jeg har masse å lære  Måtte gi opp natt til i går, da kom jeg ikke opp bakken hjem (ingen andre biler gjorde det heller da), men veldig skuffa, jeg burde ha klart det i bobla mi... Har lært å kjøre med vinduet på gløtt hele tiden, og nå har jeg lært at det er lurt å lukke det når bilen står ute i snøstorm.....  Romjula går til litt rustbehandling her og der, sjekke varmepottene, og bensinvarmeren min virker ikke lenger. Hvordan får man lagt ut bilder her? Bobler er så vakre med snø på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #29 på: desember 27, 2009, 14:26:59 pm » |
|
Jeg har fått takgrind til jul !!! Og bobbla går "så det suser" i snøen! Sklir, spinner, graver og krabber om hverandre. Har ikke kjørt no særlig med bil på vinteren før, så jeg har masse å lære  Måtte gi opp natt til i går, da kom jeg ikke opp bakken hjem (ingen andre biler gjorde det heller da), men veldig skuffa, jeg burde ha klart det i bobla mi... Har lært å kjøre med vinduet på gløtt hele tiden, og nå har jeg lært at det er lurt å lukke det når bilen står ute i snøstorm.....  Romjula går til litt rustbehandling her og der, sjekke varmepottene, og bensinvarmeren min virker ikke lenger. Hvordan får man lagt ut bilder her? Bobler er så vakre med snø på  hei Lene og God jul, Dersom du har en mappe på "Mine Bilder" på PCen din så sjekk at de er under 260kb (høgreklikk på bidet ditt, - så egenskaper), så ser du størrelsen. Dersom det sier f.eks 85kb pr bilde, så kan du legge inn tre bilder pr svar da. -Du trykker på Svar nederst i tråden din, så ekstravalg, så blad i, (der finner du dine bilder som du vil legge ved) Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|