Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #750 på: juli 11, 2013, 10:13:08 am » |
|
Ser det jeg dropper de 25mm spacerene jeg har bak der Sikkert greit det  blir artig å di på senka bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #751 på: juli 11, 2013, 23:10:39 pm » |
|
Det er helt sikkert. Hjula ligger fremdeles på gårdsplassen hjemme. Jeg sikler litt på de hver gang jeg passerer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #752 på: juli 11, 2013, 23:21:17 pm » |
|
få laget en JIG til kassa nå . så du får justert skiftegafler riktig. ellers blir de slitt og hopper ut av gir ...igjen.!! 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #755 på: juli 18, 2013, 21:21:13 pm » |
|
Det er helt sikkert. Hjula ligger fremdeles på gårdsplassen hjemme. Jeg sikler litt på de hver gang jeg passerer  Skal bli fint at du avbalanserer di så jeg kan børne med di på Splittbussen på Scc 2014 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #756 på: juli 18, 2013, 22:08:41 pm » |
|
Det er helt sikkert. Hjula ligger fremdeles på gårdsplassen hjemme. Jeg sikler litt på de hver gang jeg passerer  Skal bli fint at du avbalanserer di så jeg kan børne med di på Splittbussen på Scc 2014  Det fikserrr vi ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #757 på: juli 18, 2013, 22:13:08 pm » |
|
Det er helt sikkert. Hjula ligger fremdeles på gårdsplassen hjemme. Jeg sikler litt på de hver gang jeg passerer  Skal bli fint at du avbalanserer di så jeg kan børne med di på Splittbussen på Scc 2014  Det fikserrr vi ;-) Di er sikker veldig rette også hehe, i så tilfelle er det jevlig flaks. Blei smelt sammen på garasjegulvet her for å gi videre innspirasjon til wolksroden  Sveis di godt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #758 på: juli 18, 2013, 22:37:31 pm » |
|
Det er helt sikkert. Hjula ligger fremdeles på gårdsplassen hjemme. Jeg sikler litt på de hver gang jeg passerer  Skal bli fint at du avbalanserer di så jeg kan børne med di på Splittbussen på Scc 2014  Det fikserrr vi ;-) Di er sikker veldig rette også hehe, i så tilfelle er det jevlig flaks. Blei smelt sammen på garasjegulvet her for å gi videre innspirasjon til wolksroden  Sveis di godt  Vi får satse på at de ble rette vel Tette skal de hvertfall bli!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #759 på: juli 20, 2013, 00:44:21 am » |
|
Siste arbeidsdag i dag, nå venter 14 dager med ferie! Kveldens gjøremål ble å tenke ut om jeg skulle finne på noen flere hyss på SCC, altså noe mer enn fargerik dekkrøyk på plata. I den anledning sitter jeg og vurderer å ta med meg deler av platesamlinga for å prøve å sette stemningen i depoet. Ingen ting er bedre til å sette stemningen på et skikkelig old school biltreff enn vinyl fra Van Halen, ac/dc, kiss, scorpions, judas priest, dire straits, led zeppelin osv... Så om dette forslaget får positiv tilbakemelding så drar jeg med meg platespillern, forsterker og et par høyttalere opp i depoet. Kanskje vi klarer å lage en liten chillout lounge
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #760 på: juli 20, 2013, 01:02:08 am » |
|
Tommel opp 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #761 på: juli 29, 2013, 13:16:57 pm » |
|
Tommel opp  Takk  Har vært i Nederland i ferien, kom hjem i går. Mer vinyl er anskaffet.  Har vært på posten i dag og hentet skivebremser Stakkars lille jenta i ekspedisjonen hold på å løfte seg i hjel. Føler at selve bremseskivene er unødvendig tunge etter å ha sett litt på de. Ellers er Empi kitet et brukbart sett til en billig penge (USA-pris ca 3000kr). Jeg vil ikke si at det er verdt de over 7000kr de normalt koster her på fjellet. Men sånn er det desverre med frakt, toll og tull. :-P Det beste hadde vært å ha et nav med løs bremseskive slik at man slipper å ta av hjullageret for å skifte bremser, desverre noe vanskelig å få til med 5x205.
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2013, 13:41:13 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #762 på: juli 29, 2013, 17:33:34 pm » |
|
Har rydda litt i garasjen, klar for montering!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #763 på: juli 29, 2013, 20:10:09 pm » |
|
Da har monteringen av skivebremser foran startet, du verden så kranglete det viser seg å bli Siden jeg ikke ønsket å skifte spindler igjen så valgte jeg å kjøpe skivebremskit uten drop-spindler. Det jeg ikke tenkte på var at caliperen vil komme i konflikt med festeanordningen til endeleddet og leddet. Løser dette elegant ved å bytte om høyre med venstre bremseklave og vri 90° mot klokka (på venstre side) Da ender caliperen på oversiden av bremseskiva. Må også borre opp og gjenge et par nye hull i spindelen pluss et hull som må borres og forsenkes i hver klave. Eneste jeg må passe på da er at slangen ikke kommer i konflikt med hjulet. Mulig jeg lager en alternativ innfesting til slangen med et bremserør og en brakett på caliperen slik at slangen får en bedre vinkel inn langs bærearmen. En slik løsning finnes på endel vw og audi modeller i dag også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #764 på: juli 29, 2013, 20:17:13 pm » |
|
Da har monteringen av skivebremser foran startet, du verden så kranglete det viser seg å bli Siden jeg ikke ønsket å skifte spindler igjen så valgte jeg å kjøpe skivebremskit uten drop-spindler. Det jeg ikke tenkte på var at caliperen vil komme i konflikt med festeanordningen til endeleddet og leddet. Løser dette elegant ved å bytte om høyre med venstre bremseklave og vri 90° mot klokka (på venstre side) Da ender caliperen på oversiden av bremseskiva. Må også borre opp og gjenge et par nye hull i spindelen pluss et hull som må borres og forsenkes i hver klave. Eneste jeg må passe på da er at slangen ikke kommer i konflikt med hjulet. Mulig jeg lager en alternativ innfesting til slangen med et bremserør og en brakett på caliperen slik at slangen får en bedre vinkel inn langs bærearmen. En slik løsning finnes på endel vw og audi modeller i dag også. Jeg kjøpte 200mm bremserør på Biltema + festeklips, og lagde en brakett (av 2-3mm stålplate med 14 mm hull) som jeg festet skjøten mellom røret og slangen vha festeklipset. La skjøten rett over kingpin'en, for minst bevegelse. Gikk helt fint. Når det står L og R på Empi-settene, gjelder ikke det alltid til bruk på bobla. Jeg har CB-skiver. Pass på at boltene du fester kaliperfestet mot spindelen på, ikke går lengre ut enn godset. Det kan redusere svingradiusen (gjett hvordan jeg lærte..., tror det er den bakre som kan bli problematisk).
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2013, 20:25:48 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #765 på: juli 29, 2013, 21:12:05 pm » |
|
Takker for tips, Kjell Roar! Skal bruke de originale boltene, ser ikke ut til at de kommer til å bygge for langt tilbake, men skal følge med. Det forrige settet med spindler måtte jeg slipe ned på baksiden for å få svingt, på den ene siden.
Hadde jeg satt caliperen slik empi anviser så hadde lufteskruen kommet ut i bunn av caliperen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #766 på: juli 29, 2013, 22:56:51 pm » |
|
Hadde jeg satt caliperen slik empi anviser så hadde lufteskruen kommet ut i bunn av caliperen.
Leste endel på theSamba om det problemet. Mange som ikke skjønner at lufteskruen må stå øverst  Dessuten er vel merkinga på kaliperne hvordan de står bak på Golf GTi, så på bobla står de motsatt for å passe best. Virka også som om det kunne være litt tilpassningsproblemer/jobb på noen av Empi-settene, hvirket litt variabelt. Edit: Deleliste fra Biltema: Muffer, 1 par : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/Skjotestykke-for-bremseror-66487/Rør, 2 stk: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseror/BREMSEROR-AA0200-660200/Klips, 1 par, 66-484: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsevaier--slange--ror/Bremseslange/Klips-for-bremseslanger-2-stk-66483/
|
|
« Siste redigering: august 01, 2013, 14:04:41 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #767 på: juli 29, 2013, 23:50:08 pm » |
|
Litt tilpassing blir det foran der. Måtte ta litt av kanten på hullet som ligger mot spindelen da den ikke fikk flatt anlegg. Ikke mange som skjønner dette med lufting nei Vil ikke si det er normalt å se disse caliperene bak på en vw... Når jeg ser delene som bremseklossene tenker jeg opel eller lignende. Men nå ramler det mye rart ut av Brazil og Taiwan au
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #768 på: juli 30, 2013, 23:42:24 pm » |
|
I dag fikk jeg levert brakettene som holder caliperene til maskinering. Så nå blir det et nytt hull i hver av de. Ny skiftegaffel til 3.-4. gir er montert og justert, så nå skal jeg klare å få benyttet 3. gir uten problemer Slitasjen på den gamle gaffelen var nesten 1mm pluss at den var skjevt slitt. Nå med ny gaffel føles mekanismen mye tightere enn tidligere, så merkbar endring i positiv retning Slitasjen ser man på det øverste bildet. Det lyse feltet til høyre er så mye som mangler. Vippestellet fikk også en omgang for å få plass til de originale Porsche swivel-feet justeringsskruene. I morra skal vippestellet og støtstangrør på plass. Fikk også hjelp av shæshten i kveld. Med tildelt drill og fil for tilpassing av plugghullene i kjølekappene som ligger over toppene gikk dette unna på et blunk  Ble supershmuud. Nå går det forhåpentligvis lettere å få ut pluggene av motorn når kjølinga står på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #769 på: juli 31, 2013, 14:23:49 pm » |
|
Skivene på plass. Nå skal jeg kjøpe is!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #770 på: august 01, 2013, 22:38:53 pm » |
|
Noen som har bilder av hvordan folk pleier å avstive motor/girkasse?
Jeg tenker å lage et triangel mellom støtdempertårn og til girkassefeste. Mener jeg har sett forskjellige løsninger der ute på nettet, men noe usikker på hva jeg skal søke etter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #771 på: august 02, 2013, 00:44:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #772 på: august 02, 2013, 10:13:12 am » |
|
Se der ja. Trenger ikke være vanskeligere enn det. Takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #773 på: august 02, 2013, 12:25:32 pm » |
|
Mye lettere å komme ned fra oversiden med to innfestninger oppe på kassa. Gjør du det riktig kan du fjerne girkasse labbene. Slik VW gjorde det på type 3 irs for eksempel.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #774 på: august 02, 2013, 14:04:10 pm » |
|
Hvor tenker du at stagene skal gå fra toppen av kassa og fremover ned til ramma?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #775 på: august 02, 2013, 16:56:43 pm » |
|
Jeg tenker på nettopp slik det er på type 3 eller sen bay buss for den delen. Heng festet opp i bagasjeromsgulvet, men spre kreftene utover.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #776 på: august 02, 2013, 17:32:19 pm » |
|
Ja det er en lur plan. Lurer på å gjøre noe slikt i løpet av vinteren. Må jo stive opp karosseriet om jeg skal få hengt motoren bak som på en type3.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #777 på: august 02, 2013, 18:34:31 pm » |
|
Nettop vært en tur på biltema og handlet unbrakonøkkelsett. Svinge en tur innom jobben og plukket med meg momentstav og "three-bond" så jeg får sammen girkassa igjen  Har startet å lage bjelken som går mellom dempertårnene, men først må jeg fikse sveiseapparatet da det tok kvelden når jeg satt i stikkontakten. Det er alltid noe som skal sette kjepper i hjula...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #778 på: august 04, 2013, 00:08:58 am » |
|
Bjelken mellom støtdemperene er ferdig, nå mangler bare stengene ned på girkassefestet og evt fremover på ramma. Var heldig å få besøk av lillebror, så da ble han tildelt vinkelsliper og fikk instruks om hvordan det skulle se ut.
Motoren er nå på gulvet, klar for ventiljustering etter montering av porsche swivel-feet. Jeg har også tilpasset litt eksos da flensene mot eksosportene ikke var helt rette og hadde litt lekkasje. Nå bør det være tett, for nå har jeg til og med trekket til eksosen med momentstav. 20nm hvis noen lurer ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #779 på: august 04, 2013, 19:29:48 pm » |
|
Da er vippestellet shimset opp, ventilene justert, clutchen montert og motoren ligger klar på gulvet. Mangler kun å få på forgasserene. Har også kommet litt lengre med staget mellom støtdempertårnene og det skal sveises ferdig i kveld eller i morgen. Spørs litt på sofan... Girkassa er også i færre deler enn tidligere i dag. Skal ta med meg kassa på jobb i morgen så jeg får satt inn spolen og akslene. Kjenner det begynner å bli trangt med tid nå!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|