Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #30 på: januar 12, 2010, 16:19:57 pm » |
|
SplitMan, er noen av de litt "kantete"... har en kompis til venstre for Hanover som trenger et par slike... Bill.mrk. GottTrau 38
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #31 på: januar 12, 2010, 16:30:12 pm » |
|
SplitMan, er noen av de litt "kantete"... har en kompis til venstre for Hanover som trenger et par slike... Bill.mrk. GottTrau 38
Jeg har hørt om både drinkmixere og stavmixere.... men maken til trådmixing skal man lete lenge etter...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #32 på: januar 12, 2010, 17:20:30 pm » |
|
Artig tråd! Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges. Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ). Det finnes i tillegg til tidligere nevnte metoder for heving også lengre og kraftigere fremre øvre og nedre bærearmer å få kjøpt. Noen av disse øker også sporvidden en del. IRS armer finnes det også i flere utførelser. Såkalte "boxed in" og forlenga orginale, og komplett nyfabrikkerte innboks armer, og også av cromoly "triangel" forma rørkonstrukjson for den barske. Både lengre og bredere enn std. Vet om en kar i statene som bygger IRS armer etter ønske, med de ønsker du måtte ha av lengde, bredde, hub osv. Du får fort plass problemer i fremre kant av hjulbuene ved bruk av stooore bakjhul på orginallengde armer, så i tillegg til bedre plass får du selvfølgelig høyere bakkeklaring og evt. bredere sporvidde med aftermarket armer. Lift kit løfter jo bare karosseriet fra chassiet, så det er bare for utseende sin del. Tjener ingen bakkeklaring på det. Baja baksjermer i glassfiber for å bolte fast over bilens orginale innfestninger finnes også. Flipfront type Baja Race har også høyere skjermer enn andre Baja flipfronter, og ser mye kulere ut også  Stå på, bygg rå Baja!
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #33 på: januar 12, 2010, 17:21:27 pm » |
|
en annen variant  , har lyst til å gjøre dette med 411 min.
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2010, 17:24:30 pm av Martin »
|
Loggført
|
|
|
|
Bøggymæn
Seniormedlem
   
Innlegg: 294
Bosted: Heddal
Heitradal Bublelaug
|
 |
« Svar #34 på: januar 12, 2010, 19:04:59 pm » |
|
Lurer på en ting? Er det noen firebolts bremser som passer på reduksjonsboksene? har såvidt prøvd vanlig 69 boble, men bremseskjoldet passer ikke, bygger for mye bakover. Type 3 kanskje? Ellers må jeg få tak i 8 toms 5/205 bakfelger. noen som vet?
André
|
|
|
Loggført
|
Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og.. - 1969 Baja Bug - 65-66 T1 Bastard - 1959 Karmann Ghia Lowlight - Fiberfab Aztec gt
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #35 på: januar 12, 2010, 19:35:34 pm » |
|
Jo høgare jo bedre!  Sånn som denne kunne eg godt tenkt meg: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601 Det er forøvrig masse info om heving i den tråden!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #37 på: januar 12, 2010, 22:19:38 pm » |
|
Red.bokser frå vanleg splittbuss då? kva er problemet med dei? Men den bobla eg linka til er jo berre rå 
 big%20(4).jpg (149.7 KB. 640x480 - vist 1707 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwmann
Seniormedlem
   
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim
Ranheim
|
 |
« Svar #38 på: januar 12, 2010, 22:42:41 pm » |
|
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges. Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ). Har du noen bilder av denne?
|
|
|
Loggført
|
08 Passat stv 4 motion individual 72 Fastback, red rat 65 Notchback, orginal
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #39 på: januar 12, 2010, 22:53:31 pm » |
|
Er dette et resultat av at tempraturen de siste ukene har vært høyere i høyden? er det en søkende etter varmere boble?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #40 på: januar 12, 2010, 22:57:23 pm » |
|
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges. Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ). Har du noen bilder av denne? Hei! Mista desverre bildene jeg hadde i en pc kræsj, og fikk ikke tatt nye sist jeg var i Norge pga snømengdene som satte en stopper for det meste da. Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
vwmann
Seniormedlem
   
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim
Ranheim
|
 |
« Svar #41 på: januar 13, 2010, 01:20:54 am » |
|
Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert Okey. Noen prisantydning? 
|
|
|
Loggført
|
08 Passat stv 4 motion individual 72 Fastback, red rat 65 Notchback, orginal
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #42 på: januar 13, 2010, 20:10:58 pm » |
|
Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert Okey. Noen prisantydning?  Går nok billig, men tror vi tar det i en egen tråd når den tid kommer  Pris kommer an på hva som skal følge med av deler osv.
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
vwmann
Seniormedlem
   
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim
Ranheim
|
 |
« Svar #43 på: januar 14, 2010, 01:58:06 am » |
|
Okey. 
|
|
|
Loggført
|
08 Passat stv 4 motion individual 72 Fastback, red rat 65 Notchback, orginal
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #44 på: januar 14, 2010, 10:01:46 am » |
|
Red.bokser frå vanleg splittbuss då? kva er problemet med dei? Men den bobla eg linka til er jo berre rå  [ Vedlegg ] Ja, den er superheftig!! Når jeg får tid skal jeg lage meg en slik som VinterBug!!! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #45 på: januar 14, 2010, 10:04:34 am » |
|
Lift kit løfter jo bare karosseriet fra chassiet, så det er bare for utseende sin del. Tjener ingen bakkeklaring på det.
Ikke helt enig, lift kit er viktig for å få bedre klaring mellom dekk og skjerm, dermed kan man sette på større hjul og få bedre bakkeklaring. 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #46 på: januar 14, 2010, 10:14:36 am » |
|
Men hvordan stiller bt seg til (body) lift-kit, tro? Jeg tviler på at du finner noe med TÜV-papirer... Smaken er jo som kjent forskjellig, men jeg synes denne rett og slett er litt for høy og brutal. Sikkert kult til sitt bruk, men jeg har lyst til å bygge noe som kan brukes til vanlig også... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #47 på: januar 14, 2010, 10:20:09 am » |
|
Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #48 på: januar 14, 2010, 10:25:03 am » |
|
Grunnen til at folk i offroad miljøet (ikke VW) benytter seg av lift kits, er pga fjæringsvei, skal en bil duge i skog og kratt, må den ha mulighet til å ha alle fire hjulene plantet uansett om et hjul står på en stubbe.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #50 på: januar 14, 2010, 10:43:39 am » |
|
Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.
Det er vel dette belgierne og franskmennene gjør, er det ikke? Han Pat driver vel med slikt i butikken sin ( www.pat.be)? Og de bilene ser vel stort sett omtrent slik ut  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #51 på: januar 14, 2010, 10:47:11 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #52 på: januar 14, 2010, 11:07:02 am » |
|
Jepp, den var utrolig kul. Synd han kvittet seg med den, men den var vel litt sliten? Så bedre ut enn den egentlig var, mener jeg å huske å ha hørt...? Denne er jo også pen: 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #53 på: januar 14, 2010, 11:33:41 am » |
|
Var på expresscruise i Brussel med den røde bussen i fjorsommer. Spesiell opplevelse!!! Bortsett fra en eksoslekkasje fungerte den helt ok. Forøvrig Kobus som eier den i dag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #54 på: januar 14, 2010, 14:25:24 pm » |
|
Baja type2, hvis man kan kalle de det... er bare knall tøfft! Jeg har lenge gått med en plan om å lage en slags "replica" av denne bussen med 4wd...  Dette er en av 8 busser som 2 av ingeniørene til vw utviklet på midten av 70 tallet. Tanken i utgangspunktet var at de skulle fungere som hjelpekjøretøy under ørkenrally. Ildsjelene som jobbet med dette prosjektet mente også at dette var noe vw burde satse på og som kunne bli salgbart. Ledelsen mente at tidspunktet var feil og la hele greia på is. Det ble ikke laget flere en 8 prototyper av bay med trekk på alle 4 hjul. Den på bildet er fra museet i Wolfsburg. I 1986 kom type2 T3 med SYNCRO, en buss det ble solgt i bøtter og spann av i skandinavia, både til sivile og militære. Norge er etter Finnland, landet hvor det er solgt flest T3 syncro'er. Her er et bilde av syncrokassa oppunder min 72 bay, her ser vi hvor mye lengre den er. Et av problemene med denne er at midten av torsjonsrøret må kappes bort, ellers passer kassa i de originale festene oppe i "ramma". Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak. Absolutt gjennomførbart, i teorien og før biltilsynet kommer inn i bildet   Utfordringen kommer foran, med tanke på plassering av fremdiff og ikke minst hvilke spindler som kunne vært brukt. En tanke har vært å brukt ramma til fremdiffen som sitter på T3'n og modifisert den til å passe i bayen. Ulempen med dette er at da blir man nødt til å bygge en helt ny forstilling og at sporvidden økes for mye. Løsningen tror jeg må være å prøve å gjøre det slik vw gjorde det, og bruke den originale forstillinga. Så da gjennstår det bare å finne ut av hvilke spindler som kunne brukes til noe slikt... Største utfordringen med et slikt prosjekt er nok uansett hvordan man skal gå frem til biltilsynet... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #55 på: januar 14, 2010, 14:33:53 pm » |
|
Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak.
Folk som sier slikt har ikke sett SCC filmen....
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #56 på: januar 14, 2010, 14:44:15 pm » |
|
Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak.
Folk som sier slikt har ikke sett SCC filmen.... Jeg har sett filmen, men du må gjerne fortelle! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #57 på: januar 14, 2010, 14:46:59 pm » |
|
På Skinne biten forteller han at han måtte kappe bort senter av torsjonsrøret pga girkassen. Da delte han den indre innfestingen av stavene og flyttet de og stavene ut til hver side. Ytterst fikses det på boble IRS måten.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #58 på: januar 14, 2010, 14:51:09 pm » |
|
Jo, men det vil vel bli en del kortere vandring pga den korte/stive torsjonsstaven?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #59 på: januar 14, 2010, 15:47:56 pm » |
|
Fjærplatens splinesinnfesting mot torsjonsstaven er flyttet lenger ut på IRS pga de lengre torsjonsstavene  Dermed går det sikkert å slippe ulempene med å sette på kortere torsjonsstaver... I et eller annet VW-blad leste jeg forresten nylig om en splittbuss med P911-motor og WBX-girkasse, og han hadde jo også kappet i torsjonsrøret, såvidt jeg husker... Du kan jo få ta en titt på det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|