mai 06, 2025, 13:02:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: er det lurt å starte ovalen?  (Lest 1957 ganger)
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« på: januar 11, 2010, 17:58:22 pm »

er det lurt å starte ovalen nå? er like kaldt ute som i garagen ,også er det 20-50 olje på den.
jeg har ei kanne med ny 20-50 olje på og det var ikke akkurat flytende.
Loggført

anders.
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: januar 11, 2010, 18:13:42 pm »

nei ikke start den  Glad jeg har hørt att en kaldstart sliter like mye som tur retur trondheim fra oss. lurt eller ikke vet jeg ikke , det skjer jo sikkert ikkeno Glad
Loggført

1 up
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #2 på: januar 11, 2010, 18:45:58 pm »

Starter du motoren, kan det gå en halv times gange eller mer å bli kvitt all kondens det skaper å starte motoren. Så la motoren være, i sitt lune hi. Blunker

Gled deg til våren!

Edit: hvis du skal kjøre inn motoren, kanskje det er lurt å kaldstarte nå, siden innkjøring betyr at man skal slite til motoren...
« Siste redigering: januar 13, 2010, 10:51:46 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 11, 2010, 19:05:35 pm »

kan ikke skjønne at det kan slite så mye?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: januar 11, 2010, 19:19:12 pm »

Jo, det kan det. Spesielt hvis motoren har stått en god stund, er mye av olja borte fra overflater og bevegelige deler som trenger smøring. Det korte lille øyeblikket mens oljetrykket kommer opp idet du starter, sliter mer enn man aner, spesielt hvis olja er god og tjukk.
Loggført
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.

Vis profil
« Svar #5 på: januar 11, 2010, 20:30:15 pm »

Igjen tar eg meg i å bli bekymra for porselensbilane våre.. Skal tru om dei venta med oppstart til det var vår og 25 grader i lufta i hine håre dagar, óg..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Raymond
Medlem

Vis profil
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 20:39:25 pm »

Nei, men da ble de nok brukt mere jevnlig. Hvis du skal starte for å kjøre, go on! Hvis du skal starte bare for å se om den starter, spar det heller til du SKAL ut å kjøre. Og hvertfall ikke med 20W-50 olje, det hadde ikke jeg gjort hvertfall..
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
Bjørnar
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 11, 2010, 20:42:07 pm »

Igjen tar eg meg i å bli bekymra for porselensbilane våre.. Skal tru om dei venta med oppstart til det var vår og 25 grader i lufta i hine håre dagar, óg..
Kanskje det ikke gikk så lenge imellom at de brukte bilene på vinterhalvåret slik som nå?

Litt merkelig å se hvor nøye "folk" er når det er snakk om innkjøring av kam og ringer og motor generelt, men så fort den er "brukt" så er det ikke så farlig når man midtvinters bare skal ut å sjekke om bilen starter. Enig med Kjell Roar og Pan, trenger den ikke startes så la det vær. Og skal man først starte den, la den gå seg skikkelig varm.  Glad

Edit: ja da er vi ihvertfall enige Raymond
« Siste redigering: januar 11, 2010, 20:44:59 pm av Bjørnar » Loggført

gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« Svar #8 på: januar 11, 2010, 21:17:30 pm »

skal ikke bruke den, tenkte jeg skulle fyre den bare, men venter til våren jeg  Glad , den kanna med den nye olja holdt jeg oppned og det tok lang tid før olja kom ut  Sjokkert sirrup
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: januar 11, 2010, 21:30:38 pm »

En luftkjølt VW-motor har ikke noe i mot kulde og starter fint som bare det i 20 minus den. Men 20/50 olje er ikke å anbefale i slik kulde. Dessuten er det dumt a starte den uten å få kjørt den skikkelig varm, blir bare stående med kondens og dævelskap i motor og eksosanlegg frem til sommeren..
Kjør den heller noen få runder på starteren uten at den fyrer, evt uten ledning til coilen.
« Siste redigering: januar 11, 2010, 21:32:51 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #10 på: januar 13, 2010, 08:59:22 am »

Har nyleg lesse om på nettnyheitene at eit par stykkjer har brent opp bilane sine fordi dei har sett kokeplater under og skrudd denne på fult Sjokkert Sjokkert ...men det hadde jo gått fint om dei hadde passa på, og ikkje skrudd på so stor effekt, sørga for at ikkje ledningar og slangar var i nærheten o.s.v. (veit iallefall at eg skulle kunna fått dette til med litt forsiktighet, men når det er sagt so burde dei som vil ha igang motorane sine i minus tjue, montere oljevarmarar.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!