gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« på: januar 11, 2010, 17:58:22 pm » |
|
er det lurt å starte ovalen nå? er like kaldt ute som i garagen ,også er det 20-50 olje på den. jeg har ei kanne med ny 20-50 olje på og det var ikke akkurat flytende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: januar 11, 2010, 18:13:42 pm » |
|
nei ikke start den  jeg har hørt att en kaldstart sliter like mye som tur retur trondheim fra oss. lurt eller ikke vet jeg ikke , det skjer jo sikkert ikkeno 
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: januar 11, 2010, 18:45:58 pm » |
|
Starter du motoren, kan det gå en halv times gange eller mer å bli kvitt all kondens det skaper å starte motoren. Så la motoren være, i sitt lune hi.  Gled deg til våren! Edit: hvis du skal kjøre inn motoren, kanskje det er lurt å kaldstarte nå, siden innkjøring betyr at man skal slite til motoren...
|
|
« Siste redigering: januar 13, 2010, 10:51:46 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #3 på: januar 11, 2010, 19:05:35 pm » |
|
kan ikke skjønne at det kan slite så mye?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: januar 11, 2010, 19:19:12 pm » |
|
Jo, det kan det. Spesielt hvis motoren har stått en god stund, er mye av olja borte fra overflater og bevegelige deler som trenger smøring. Det korte lille øyeblikket mens oljetrykket kommer opp idet du starter, sliter mer enn man aner, spesielt hvis olja er god og tjukk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #5 på: januar 11, 2010, 20:30:15 pm » |
|
Igjen tar eg meg i å bli bekymra for porselensbilane våre.. Skal tru om dei venta med oppstart til det var vår og 25 grader i lufta i hine håre dagar, óg..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Raymond
Medlem
  
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 20:39:25 pm » |
|
Nei, men da ble de nok brukt mere jevnlig. Hvis du skal starte for å kjøre, go on! Hvis du skal starte bare for å se om den starter, spar det heller til du SKAL ut å kjøre. Og hvertfall ikke med 20W-50 olje, det hadde ikke jeg gjort hvertfall..
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #7 på: januar 11, 2010, 20:42:07 pm » |
|
Igjen tar eg meg i å bli bekymra for porselensbilane våre.. Skal tru om dei venta med oppstart til det var vår og 25 grader i lufta i hine håre dagar, óg..
Kanskje det ikke gikk så lenge imellom at de brukte bilene på vinterhalvåret slik som nå? Litt merkelig å se hvor nøye "folk" er når det er snakk om innkjøring av kam og ringer og motor generelt, men så fort den er "brukt" så er det ikke så farlig når man midtvinters bare skal ut å sjekke om bilen starter. Enig med Kjell Roar og Pan, trenger den ikke startes så la det vær. Og skal man først starte den, la den gå seg skikkelig varm.  Edit: ja da er vi ihvertfall enige Raymond
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2010, 20:44:59 pm av Bjørnar »
|
Loggført
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
 |
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 21:17:30 pm » |
|
skal ikke bruke den, tenkte jeg skulle fyre den bare, men venter til våren jeg  , den kanna med den nye olja holdt jeg oppned og det tok lang tid før olja kom ut  sirrup
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: januar 11, 2010, 21:30:38 pm » |
|
En luftkjølt VW-motor har ikke noe i mot kulde og starter fint som bare det i 20 minus den. Men 20/50 olje er ikke å anbefale i slik kulde. Dessuten er det dumt a starte den uten å få kjørt den skikkelig varm, blir bare stående med kondens og dævelskap i motor og eksosanlegg frem til sommeren.. Kjør den heller noen få runder på starteren uten at den fyrer, evt uten ledning til coilen.
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2010, 21:32:51 pm av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #10 på: januar 13, 2010, 08:59:22 am » |
|
Har nyleg lesse om på nettnyheitene at eit par stykkjer har brent opp bilane sine fordi dei har sett kokeplater under og skrudd denne på fult  ...men det hadde jo gått fint om dei hadde passa på, og ikkje skrudd på so stor effekt, sørga for at ikkje ledningar og slangar var i nærheten o.s.v. (veit iallefall at eg skulle kunna fått dette til med litt forsiktighet, men når det er sagt so burde dei som vil ha igang motorane sine i minus tjue, montere oljevarmarar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|