VeteranBobla
|
 |
« på: februar 16, 2010, 21:42:26 pm » |
|
Har trøbbel med girkassa på prosjektet mitt. Girkassa har vært ute av bil og armer tatt av. Monterte for en stund siden den sammen igjen med nye mansjetter av typen som brettes rundt og skrus sammen med 6(?) forskjellige skruer med mutter. Strammes som vanlig med slangeklemmer to steder. Etter første gangsmontering dryppet det olje sakte men sikkert og girkasse ble derfor tømt. Jeg tørket så alt sammen tørt, smurte på med litt pakningsmasse/kitt for og prøvde igjen. Men det lekker fortsatt.
Bilen er et pågående prosjekt og står i ro nå og kommer til å stå i ro en stund til. Høres dumt ut men spør likevel. Er dette noe som kan tette seg etterhvert som bilen får humpet litt rundt på veg og ting glidd på plass? Platene som gummimansjettene er strammet rundt er lakkert. Kan dette være problemet? Bør jeg pusse de ned til metallet og så prøve på nytt? ELLER finnes det en annen god løsning på dette?
Vedlagt er et meget dårlig bilde fra da jeg løsnet, tørket og skrudde til for andre gang.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: februar 16, 2010, 21:51:37 pm » |
|
I hvilken vinkel hadde du skruene? Ikke nedover? Er du sikker at det lakk fra mansjetten og ikke dekselet bak inn mot kassen. Der er det papirpaknimger som det også kan dryppe fra
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: februar 16, 2010, 23:23:00 pm » |
|
Skjøten skal som Trond sier ikke peke nedover, men heller ikke oppover! I noen Haynesbøker anbefales det at skjøten står opp for å unngå lekkasje. Pølsevev.. Den skal stå forover eller bakover for at mansjetten skal takle akselens bevegelse opp og ned. Skjøten er for stiv til å klare dette om den står opp og mansjetten vil skli av eller sprekke etterhvert..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: februar 16, 2010, 23:27:47 pm » |
|
Og eg har erfart att om ikkje mansjetten er topp kvalitet so vert det heller ikkje tett i skjøyten. Eg brukar derfor permatex imellom skjøyten, for å få det tett.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #4 på: februar 17, 2010, 00:49:36 am » |
|
Har allerede rettet opp lekkasjen som var ved dekselet og skruene har stått frem eller tilbake.
Om Permatex er løsningen, hvor får en kjøpt det?
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #5 på: februar 17, 2010, 03:02:23 am » |
|
Jeg har brukt ESSVE sitt svar på Tek7...Fungerte den også...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: februar 17, 2010, 09:01:28 am » |
|
Permatex har dei ivertfall på eik senteret. men usikker på andre plassar som har det
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #7 på: februar 17, 2010, 21:28:13 pm » |
|
OK. da får jeg se om jeg finner en av disse to noe sted. Ingen som har erfaring med lakk på dekselet? Bør jeg pusse av lakken og prøve igjen?
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: februar 17, 2010, 22:03:58 pm » |
|
Jeg har pulverlakkede deler - har ikke lekket hos meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: februar 17, 2010, 22:58:45 pm » |
|
Platedelene skal vera lakkert. Men du kan jo godt ta å vaska/avfetta kanten rundt som du skal festa mansjettane i. Ellers er det lurt å trykka mansjetten inn mot girkassa før du strammer, sånn att den ikkje henger stramt, for når ting begynner å bevega seg så vil ikkje mansjetten kunne bevega seg i takt, og då sprett den av ein plass..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: februar 17, 2010, 23:12:12 pm » |
|
Permatex finner du hos biltema, der heter det pakningslim. Dette skal lime uten å tørke og det over lang tid. Maling har ingen betydning, men kanskje u-nødvendig i sporet.
De beste mansjettene er hele som de oprinnelige, men en god jobb å skifte.
Mansjetter med spor og skruer. Vinkle sjøten horisontalt og litt opp vendt bakover, det kommer noe olje inn fra gearkassa. Husk riktig oljenivå i gearkasse. Bruk permateks eller tilsvarende i spor og på flater. Vask ren limflatene med løsningsmiddel før liming.
Forsiktig? Setter du skruene for hart til så lekker det u-an sett og mansjetten ødelegges, dette gjelder også slangeklemmene.
Trekk til skruer og klemmer lett til etter montering og liming. La stå minst ett døgn så strammer du resten til med sunn fornuft.
Lykke til.
|
|
« Siste redigering: februar 17, 2010, 23:23:01 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #11 på: februar 28, 2010, 20:19:46 pm » |
|
Nok et tips Jeg snakket med en gammel boblemekaniker. Han ga meg tips om å jekke opp bakakslen så røret står rett når slangeklemmene skal skrues fast. Funket bra på min bil.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #13 på: mars 05, 2010, 01:13:32 am » |
|
Nok et tips Jeg snakket med en gammel boblemekaniker. Han ga meg tips om å jekke opp bakakslen så røret står rett når slangeklemmene skal skrues fast. Funket bra på min bil.
Dette fant jeg ut andre gangen jeg monterte mansjettene. De er nå montert med biltemas "permatex". Om det fungerer gjenstår jo nå å se.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #14 på: mars 05, 2010, 23:35:14 pm » |
|
Den er 100% på schwimmwagen. Lykke til med hobbybilen. 
|
|
|
|
|