nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #180 på: desember 03, 2010, 17:45:35 pm » |
|
Og hva det gjelder "kjøreforhold" så tar jeg heller en fartshump av og til enn Atlanterhavet... hvis den var stroppa etter chassiet, så er det vel ikkeno å skryte av det... he he .. jeg tror ehller ikke at en bitralle vil krenge så mye 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #181 på: desember 03, 2010, 18:00:35 pm » |
|
lastsikring på båt er hvertfall oppskrytt 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Löf
Seniormedlem
   
Innlegg: 372
Bosted: Sverige
55Panel, 62DC, 63SC, 70411
|
 |
« Svar #182 på: desember 03, 2010, 18:20:34 pm » |
|
Även om åsikterna går åt lite olika håll i den här tråden så kan väl alla ändå hålla med om att den här stroppningen inte är go nog... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #183 på: desember 03, 2010, 18:25:56 pm » |
|
Da er vel ei lov som seier att lasta på ein hengar skal henga på om so hengaren vert snudd opp ned. Null bevegelse. Da lerte ivertfall eg nyleg på lastsikringskurs. Her er forrestn ein link med ymse stygge bilder: http://www.shipanycar.com/auto-transport-accidents.php Ser ut som flesteparten e lasta etter chassiset mens andre ikkje. 356 entusiastar, ta att augena når du kjem midt på sida.. og skru av lyden, da kjem eim tosk nedi hjørna som tyt høgt og tydleg om ditt og datt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #184 på: desember 03, 2010, 19:31:04 pm » |
|
men da lærte du vel hvordan feste lasta og da tistlo ?
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #185 på: desember 03, 2010, 20:05:49 pm » |
|
Ikkje om stroppin av bil, men eg skal spørra kjøyreleraren neste gong om ikkje han kan forklara meg litt 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #186 på: desember 04, 2010, 00:26:33 am » |
|
W&W frakter 6 millioner biler i året, under 1 promille skade på dem.
Alle kjørelærere og lastebilsjåfører vet hvordan man skal laste, men all logikk farer ut vinduet når objektet på hengeren kalles en "bil"... da er det helt greit med 2 ganger vekten på hengeren huskende rundt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #187 på: desember 04, 2010, 00:32:19 am » |
|
hmmm,, ser fortsatt ikke sammenligninga mellom henger og båt jeg (ny popcornbolle klar  ) hvordan stropper jernbanen kjøretøyer som blir transportert med de da tro??  sikkert noen som jobber hos nsb som kan svare på det her
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #188 på: desember 04, 2010, 01:36:13 am » |
|
Kanskje investere i denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=107012 isteden for popcorn? Tog, spesielt godstog, har meget begrenset akselerasjon og retardasjon. I tillegg er skinner mye jevnere enn vei, med mye større svingradier. På de fleste biltog er det tilstrekkelig å sette bilen i gir og dra på håndbrekket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
volkswagen1302
Seniormedlem
   
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad
|
 |
« Svar #189 på: desember 04, 2010, 01:50:26 am » |
|
jeg driter i hva folk mener om stropping av bil på henger, dette er den metoden som funker best for meg.
og en riktig god jul til alle!
|
1971 Volkswagen 1302 R.I.P 1969 Volkswagen 1300
jada så sånn e det!!
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #190 på: desember 04, 2010, 02:50:37 am » |
|
Lasten skal sikres 100% framover og sideveis. 50% bakover. Det er jo bare å ha hjulgrimer på alle hjulene så har du sikret 100% alle veier.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #191 på: desember 04, 2010, 11:05:04 am » |
|
Lasten skal sikres 100% framover og sideveis. 50% bakover. Det er jo bare å ha hjulgrimer på alle hjulene så har du sikret 100% alle veier.
Dette er heilt rett!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #192 på: desember 04, 2010, 11:10:08 am » |
|
Men eg er litt skeptisk til den på bildet til volkswagen 1302, den held jo kun i ei retning, held ikkje hjulet nedtil underlaget, så hjulet kan leve litt meir der. Redd det kan ende med å slite stroppen viss det humpar mykje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #193 på: desember 04, 2010, 13:19:40 pm » |
|
Om du stropper en svingaksel bil etter hjula... hva skjer når du kjører over en dump? 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #194 på: desember 04, 2010, 13:30:34 pm » |
|
Hjula står igjen på flaket/hengeren og bilen spretter opp og ned. Ikke noe stress.
Fester du de i chassie så vil stroppene ryke på sikt. Skal du "låse" bilen ned på flak/henger via chassie/understell må du bruke kjetting. Da det holder mere med tanke på skarpe kanter men er tyngre å jobbe med.
Når jeg kjører maskiner/lifter brukes kun kjetting men ved biltransport er hjulgrimer trikset.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #195 på: desember 04, 2010, 13:45:27 pm » |
|
Du har god sikt vist stroppene ryker, for om du stroppar over torsjonsrøyret bak, og over nedre forstillingsrøyr so er det ikkje skarpe kantar. "Stressen" ligg vel i att du må krypa halvegs under bilen for å få lurt stroppa over dei nevnte plassane, men da har vel alle tid til?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #196 på: desember 04, 2010, 13:54:32 pm » |
|
Dekkene har ingen sjans... boblene jekker seg høyere og høyere.. dekkene flytter seg nærmere senter med hvert hull du kjører over. Når du har sett noen delebiler/racebiler på halv tolv på hengeren så lærer mann litt. Lange slake vinkler opp mot chassis er løsningen. Pendel virkningen blir liten, og krokene har ingen sjans til å hopp av.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #197 på: desember 04, 2010, 14:20:10 pm » |
|
Dekkene har ingen sjans... boblene jekker seg høyere og høyere.. dekkene flytter seg nærmere senter med hvert hull du kjører over. Når du har sett noen delebiler/racebiler på halv tolv på hengeren så lærer mann litt. Lange slake vinkler opp mot chassis er løsningen. Pendel virkningen blir liten, og krokene har ingen sjans til å hopp av.
dette er vel en av grunnene til at det er to "leire" angående stropping av bil på henger. de som utelukkende frakter biler med svingaksel, og de som frakter alle typer biler, sånn som undertegnede. er enig i at på svingaksel vil dette skje som JHU viser, men da tror jeg det hadde vært flott med festeører i bakre girkassebraketten, et øre på hver side av "vangene" . foran vil det jo ikke forekomme , så der vil man jo kunne stroppe i hjulet uten problem. men de fleste kjøretøyer idag har ikke svingaksel, der er er det ikke et problem , sånn som på biler med svingaksel. nå stikker jeg å kjøper snop, er såå forskynt med popcorn
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2010, 14:21:49 pm av nobrakes »
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #198 på: desember 04, 2010, 14:23:41 pm » |
|
Det ligger ikke i at du ser stroppen når den rykker, den skal IKKE rykke
stresset ligger i at stroppen blir slakk og så stram etter som bilen humper på veien
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #199 på: desember 04, 2010, 15:41:38 pm » |
|
Stropper du etter Torsionrøyret bak og Torsionrøyret framme(nedre røyr på forsilling) so er det NULL fjøring. Du drar bilen heilt ned so den ser senka ut. Stroppene vert ikkje slakke(erfaring med fleire bilar aust vest og dårlege vegar; stoppene er like stramme når du er heima med kun ein etterstramming etter 1km så ting får "satt seg") fordi bilen har ingen mulegheit til å flytta seg då. Ved å festa ute på akslingane so vil bilen fortsatt jynga fordi den ikkje vert låst ned mot hengaren, på svingakselbilar spesielt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #200 på: desember 04, 2010, 16:03:27 pm » |
|
Har hentet en del biler med "samme" bakstilling som bobla, og aldri hatt det problemet som dere snakker om. Du har jo korte spennband så du får dratt bilen ned på hengeren så da har du ikke det problemet med at bilen hopper rundt.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #201 på: desember 04, 2010, 20:31:38 pm » |
|
Eg skal ikkje sei kva som er best på svingakselbobler, det har eg ingen erfaring med, men andre bilar står dønn i ro viss ein stroppar i hjula. Har ein Mazda (beklagar, japse på forumet) ståande på tilhengaren no, stroppa i 4 hjul. Har køyrt 6 mil på dårlige vestlandsvegar, dei første2 mila på holete grusveg, og har ikkje etterstramma ein gong. Bilen har ikkje bevega seg, og kjem ikkje til å gjere det heller før eg har køyrt 6 mil til, og høggaren løftar den av. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #202 på: desember 04, 2010, 21:10:25 pm » |
|
Nå handlet dette mest om kjøreegenskaper, ikke om bilen er ca der du satte den. Lurer på om vi snart får inn en tankbil sjåfør her som elsker å kjøre med slakke tanker 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #203 på: desember 04, 2010, 21:21:32 pm » |
|
Det er vel ikkje det som står i første innlegg, at det har noko med køyreegenskapar å gjere? Det handlar om korleis ein skal stroppe ein bil på hengaren, og då tenker eg at det viktigaste er at den står fast. Og viss de er redd bilen skal gynge så forferdelig viss de stroppar i hjula, bør de ikkje køyre samme bilen på vegen heller, for den vil jo då gynge akkurat like mykje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem
    
Innlegg: 752
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #204 på: desember 04, 2010, 22:00:39 pm » |
|
Stropper du etter Torsionrøyret bak og Torsionrøyret framme(nedre røyr på forsilling) so er det NULL fjøring. Du drar bilen heilt ned so den ser senka ut. Stroppene vert ikkje slakke(erfaring med fleire bilar aust vest og dårlege vegar; stoppene er like stramme når du er heima med kun ein etterstramming etter 1km så ting får "satt seg") fordi bilen har ingen mulegheit til å flytta seg då. Ved å festa ute på akslingane so vil bilen fortsatt jynga fordi den ikkje vert låst ned mot hengaren, på svingakselbilar spesielt
AMEN Tistlo IS president
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Del
Medlem
  
Innlegg: 185
Bosted: -
|
 |
« Svar #205 på: desember 06, 2010, 20:34:19 pm » |
|
edit
|
|
« Siste redigering: januar 25, 2011, 09:48:40 am av Del »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #206 på: desember 06, 2010, 21:43:37 pm » |
|
Hvor "semi" dette blir avhenger av hvor langt inn på røret man stropper. Andre muligheter har du ved torsjonsrøret eller girkasse krybba på racebiler.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kona hans
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted: 3714
|
 |
« Svar #207 på: desember 06, 2010, 22:01:26 pm » |
|
Nå handlet dette mest om kjøreegenskaper, ikke om bilen er ca der du satte den. Lurer på om vi snart får inn en tankbil sjåfør her som elsker å kjøre med slakke tanker  Tipper de tilsetter tykkningsmiddel i tankene for at lasten skal ligge i ro. Eller kansje Tine meierier pisker melka til krem før en langtur i tankbilen?
|
|
|
Loggført
|
-1957 ovalkaroseri på 58 plate. -Polo 1977.
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #208 på: desember 06, 2010, 22:15:18 pm » |
|
Mest sansynlig har de et liv, noe det virker som andre ikke har.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
kona hans
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted: 3714
|
 |
« Svar #209 på: desember 06, 2010, 22:20:43 pm » |
|
Mest sansynlig har de et liv, noe det virker som andre ikke har.
Mener du at lasten på hengeren sitter bedre hvis sjåføren har et godt liv?
|
|
|
Loggført
|
-1957 ovalkaroseri på 58 plate. -Polo 1977.
|
|
|
|