vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« på: februar 19, 2010, 18:59:33 pm » |
|
Har noen filtere på gasserene sine? eg er det plass med vanlig baklokk i lukket posisjon.... skal ev. ha dette baki 1303 karmann cab.... Noen erfaringer der ute? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Pål Rui
Juniormedlem
 
Innlegg: 62
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #2 på: februar 19, 2010, 19:45:01 pm » |
|
Filtere på IDA er stort sett noe dritt, med mindre du har tenkt til å kjøre på støvete veier. Blir det tilbakeslag i gasseren, så kan filteret fort ta fyr.
Jeg har kjørt i årevis uten filtere, og har vel kjørt 130 mil på det meste for å komme på et treff. Hemmeligheten er å bytte olje ofte. Jeg kan riktignok være litt manisk der, men bytter stort sett alltid rundt 150 mil. Da får du en motor som varer lenge. Selvfølgelig kan dreving av girkasse ha mye å si...det har jo noe med hvor mye turtall etc motoren går på, men turtallet mitt ligger rundt 3.800 RPM i ca 100km.
Har du mindre turtall enn det, så er du rimelig safe tror jeg...
Tenkte det var greit å dele noen erfaringer før du evnt bestemmer deg.
Pål
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2010, 19:48:00 pm av Pål Rui »
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #3 på: februar 19, 2010, 21:15:45 pm » |
|
Takk for gode tilbakemeldinger. Men får jeg plass til filtere om jeg velger det og samtidig lukket luka? de fleste jeg har sett med IDA gassere har de høye innsugene. Ser ut til å bli dårlig plass... ønsker jo ike lave filtere som ødelegger luftstrømmen rundt traktene. Dette er en finværs bil så jeg skal ikke kjøre mye på grus og dritt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: februar 19, 2010, 21:47:46 pm » |
|
Dette er en finværs bil så jeg skal ikke kjøre mye på grus og dritt... ..men mulig du skal kjøre på innkjøringsveien til SCC, der er det mye støv og dritt...  (når det ikke lutes..)
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #5 på: februar 19, 2010, 21:55:25 pm » |
|
Ja var på scc i sommer i regnværet  men det er jo unntaket... føler ikke for å sette standoffs på bakluka på cab'en... prøvde i sommer og det så mildt sagt teit ut... og med taket nede så har det ikke noen funksjon heller. selv om det ble penest da...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: februar 21, 2010, 19:21:09 pm » |
|
kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #7 på: februar 21, 2010, 21:25:55 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: februar 21, 2010, 21:50:36 pm » |
|
kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.
Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: februar 21, 2010, 22:02:38 pm » |
|
kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.
Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne. Det har jeg. Nyvaskete Piper X sokkefiltre. -13hk. Mvh Kalle
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: februar 21, 2010, 22:51:37 pm » |
|
kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.
Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne. Det har jeg. Nyvaskete Piper X sokkefiltre. -13hk. Mvh Kalle Men de mesh filtrene det snakkes om her skal visst puste mye bedre enn piper x filtrene
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
RE-tek
Juniormedlem
 
Innlegg: 81
Bosted: Drammen
Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics
|
 |
« Svar #11 på: februar 21, 2010, 23:05:50 pm » |
|
samme erfaring som kalle her ,
Dynapack nav bremsebenk,alment kjent som veldig stabil .
Bremset 3 run med og 3 uten K&N type lav, boks, med krom lokk og stående ovalt filter = Null differanse med og uten
Bremset 3 run med og 3 uten PIPERCROSS skumgummi type "sokk" = differanse på samtlige run på : 7 hjul hester .
Altså 7 hk tap med "sokka" ( motor type mazda rotasjon med en stk 48IDA, 190hk på svinghjul ) , vil tro de pene Jaycee`ne er verre ja , siden de fullstendig eliminerer trakt virkningen , altså at luften draes opp over kantene .
Desverre ikke papier / bilde tilgjengelig , men man pleier vel sjelden reklamere for effekt tap på falskt grunnlag.
Men sikkert svært praktiske filtre til transportetapper som går gjennom ei bygd hvor folk sliter med flass , eller om man skulle måtte kjøre igjennom et sandblåsekabinett , eller to , på sin ferd mot Mekka .
|
|
|
Loggført
|
No Pistons - No valves - No Problems
RE-tek
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: februar 25, 2010, 22:49:06 pm » |
|
kjør med lave innsug og uten filter, da får du ikke problemer med bakluka. Skal du på grus kan du kjøpe de gitter lokkene(fra JayCee tror jeg) som Jøran Larsen selger. Motoren mister nesten 10 % av effekten, men de få gangene du skal ut på grus er nok ikke det et problem.
Har du testet de i bremsebenken? Jeg merker ikke forskjell på min med og uten disse gitterne. Jeg ville prøve for å få svar på dette når jeg skulle på rulla hos JPM, men han sa det ikke var noe vits. "du tappar 10-15 hk" var svaret, han hadde testet. Jeg prøvde ikke å utfordre hans utsagn, og slo meg derfor til ro med det...
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
|