Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #30 på: februar 25, 2010, 16:42:07 pm » |
|
Så...for å oppsummere litt:
"1303 S 4x4 Turbo"-biler i Norge:
Bil nr1: ex-Eivind Tjelle, Nå: ? Bil nr2: ex-Kjell Aaen, Nå: Hugget Bil nr3: ex-Thor Holm, Nå: tekken Bil nr4: ex-Ørjan Walund, Nå: Sørlandet Bil nr5: ex-Arne Rasmushaugen (og Dagfinn Larsen, Arild Martinsen, Bjørn Smørsten), Nå: ? (Aaen sier den finnes)
Kjempespennende.... men det var kanskje enda flere biler i Norge? Mest sannsynlig noen som ble kjøpt over fra Sverige mot slutten av sin karriere..
Noen som vet om flere, eller kan fylle inn om noen av disse 5 ?
Som Soddli sier skal det stå en sør for Elverum ett sted, har hørt det jeg også. Hvis ikke det er en av de som er nevnt her fra før da? Isåfall så stod den der for ca5 år siden, litt sør for Flis er vel mer riktig tror jeg. Har ikke sett den live, så jeg vet ikke noe mer. Annet enn at det var snakk om 400+hk og 4wd. Audi er vel brukt på Stian sin også? Det er vel Audi kasse som er avbildet? Jeg også digger de bila der, det var vel egentlig der boble interessen ble født, i sandføyka på Lyngås tidlig på 80tallet. Dessuten liker jeg tanken, bygg som du vil... Og det var vel ikke så lang ifra det de gjorde den gang. Mistenker at det var en regel som sa noe om at motorblokka måtte stamme fra en lik bil? For det var nok av innovative løsninger, bygget på t1 blokk, høres ut som regelverk på meg. Eller er den rett og slett så jævlig bra  Uansett vanvittig spennende historikk i slike biler. Tenk på hvor ukjørbart det var, mekanisk innsprut=av og på, stor turbo=veeeeeeeent PÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! hjemmebygget understell, med miks til tusen. Sikkert ikke lett å handskes med. Fælt gikk det og høt bråka det, det husker jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303RCN
Seniormedlem
   
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark
|
 |
« Svar #31 på: februar 25, 2010, 17:15:55 pm » |
|
Vis den blå bobla som er avbildet over er eks Wahlund så var det et trist syn.  Den bobla har så mye "sjel" i seg at jeg synes den fortjener litt mer en en grønn plastpresenning over seg om vinteren. Se til og få satt den bilen under tak... Husker godt de svenske 4WD boblene rundt om på EM runder i det glade 80 tallet. (84-85-86) tror jeg det var.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #32 på: februar 25, 2010, 20:00:51 pm » |
|
Wahlund bilen hadde 2.1 liters turbo motor med overliggende kammer og ca 450hk... noe av delene bilen til Nordstrøm bestod av var Porsche girbox, Bmw diff foran, Vw passat drivaksler, golf fjærbein og frihjul fra Saab 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Petter Olsen
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Kr.sand
Neida, så joda
|
 |
« Svar #33 på: februar 25, 2010, 21:08:15 pm » |
|
Planen for walund bobla var å pusse den opp. Så den blir nok pen, skal du se 
|
|
« Siste redigering: mars 02, 2010, 22:58:31 pm av Petter Olsen »
|
Loggført
|
1957 Tempo Handy 100 1967 Vw boble 1500 1967 Tempo Comet 1969 Vw Boble 1300(under rest.) 1969 Vw boble 1300 1972 Ford Escort mk1 1300GT 1973 Tempo Panter 370 1976 Tempo Corvette 380 1977 Tempo Panter 370 1983 Vw Golf rabbit gti 1800ccm
All potet er god potet!
|
|
|
Petter Olsen
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Kr.sand
Neida, så joda
|
 |
« Svar #34 på: februar 25, 2010, 21:15:22 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1957 Tempo Handy 100 1967 Vw boble 1500 1967 Tempo Comet 1969 Vw Boble 1300(under rest.) 1969 Vw boble 1300 1972 Ford Escort mk1 1300GT 1973 Tempo Panter 370 1976 Tempo Corvette 380 1977 Tempo Panter 370 1983 Vw Golf rabbit gti 1800ccm
All potet er god potet!
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #35 på: februar 25, 2010, 21:20:02 pm » |
|
Tøft som bare pokker... lyst på med skilter  og baksete 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #36 på: februar 25, 2010, 21:58:21 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pvwg
Seniormedlem
   
Innlegg: 275
Bosted: Hedmark, Elverum
|
 |
« Svar #37 på: februar 25, 2010, 22:33:03 pm » |
|
Noen minner  Den gamle vogna til Ørjan burde lakkeres i Jet Air fargene som den hadde da den var nybygd 
 (148.11 KB. 540x377 - vist 1437 ganger.)
 (247.27 KB. 655x430 - vist 2082 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-58 1200 T1 capri L335 -67 1600 Notchback. ( custom prosjekt) -68 1300- Black (cal. prosjekt) -68 1500s Beach buggy - Black/Rainbow flake -74 1303s Big - Ontario blue -74 1303s - White ( Rullende, German looker prosjekt) -93 Suzuki DR 800 Big -Black(verdens største 1 sylindra mc 105mmx89mm luftkjølt) -99 Chevrolet Thaoe
|
|
|
pvwg
Seniormedlem
   
Innlegg: 275
Bosted: Hedmark, Elverum
|
 |
« Svar #38 på: februar 25, 2010, 22:38:45 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-58 1200 T1 capri L335 -67 1600 Notchback. ( custom prosjekt) -68 1300- Black (cal. prosjekt) -68 1500s Beach buggy - Black/Rainbow flake -74 1303s Big - Ontario blue -74 1303s - White ( Rullende, German looker prosjekt) -93 Suzuki DR 800 Big -Black(verdens største 1 sylindra mc 105mmx89mm luftkjølt) -99 Chevrolet Thaoe
|
|
|
1303RCN
Seniormedlem
   
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark
|
 |
« Svar #39 på: februar 25, 2010, 23:20:37 pm » |
|
Herlige bilder, biler og turer det.  Men har du ikke bilder av Wahlund bobla i Jet Air fargene da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pvwg
Seniormedlem
   
Innlegg: 275
Bosted: Hedmark, Elverum
|
 |
« Svar #40 på: februar 26, 2010, 00:36:55 am » |
|
jo et sted i samlinga , på papir. 
|
|
|
Loggført
|
-58 1200 T1 capri L335 -67 1600 Notchback. ( custom prosjekt) -68 1300- Black (cal. prosjekt) -68 1500s Beach buggy - Black/Rainbow flake -74 1303s Big - Ontario blue -74 1303s - White ( Rullende, German looker prosjekt) -93 Suzuki DR 800 Big -Black(verdens største 1 sylindra mc 105mmx89mm luftkjølt) -99 Chevrolet Thaoe
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #41 på: februar 26, 2010, 08:35:58 am » |
|
Husker jeg sikla litt på det her når den ble lagt ut ifjor..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #42 på: februar 26, 2010, 09:23:49 am » |
|
Utrolig tøffe bilder. Vet om en gammel rally/rallycross veteran oppi Sørskogbygda som sikkert vet hvor noen av de der bilene er/har vært. Den Alamekki Porschen er i live i dag ihvertfall...faktisk et 935 chassi det...restaurert til orginal nå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #43 på: februar 26, 2010, 10:35:17 am » |
|
Husker godt den bobla til Ørjan Wahlund var i vikedal i 85 eller 86 å sette banerekord så det sang så kom en finnmarking m rs200 å satte banerekord  Husker tor holm var også i vikedal m boble Den var kvit m norske flagget over hele taket mener det var en 4Wd det også.Kjell AAen var og der men det jeg husker mest av det var att den stod i depo m.Havari på noe dårlige motordeler  hadde byggd sjøl 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #44 på: februar 26, 2010, 18:35:16 pm » |
|
Kjempespennende innlegg og tema! Tusen takk!
tekken: Den motoren...er det rett og slett en Type 1 blokk med avsagde 911-topper på? Utrolig..
Yep,type 1 blokk som er forsterket med stålplater.Eneste jeg har gjort er å ta ut motoren av bilen, har ikke åpnet den ennå.Men som nevnt magnesium blokk,toppene er vel 3.0 liter porschetopper som er kappet og sveist.
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #45 på: februar 26, 2010, 21:08:18 pm » |
|
Yep,type 1 blokk som er forsterket med stålplater.Eneste jeg har gjort er å ta ut motoren av bilen, har ikke åpnet den ennå.Men som nevnt magnesium blokk,toppene er vel 3.0 liter porschetopper som er kappet og sveist. [/quote]
Prata med tidligere eier i dag. Han hadde kjøpt den i oslo området et sted, av en som kjørte rallycross.. Han hadde liggende ei ekstra opphengsramme til bakstillinga, om du ville ha den. Han hadde også sendt med en tjukk bunke med papirer om bilen. Men den fikk du kansje med..
Han trodde også(kanskje) det eksistere en video film av oppbygginga av bilen, og skulle sjekke om han fikk tak i den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #46 på: februar 26, 2010, 23:03:55 pm » |
|
Yep,type 1 blokk som er forsterket med stålplater.Eneste jeg har gjort er å ta ut motoren av bilen, har ikke åpnet den ennå.Men som nevnt magnesium blokk,toppene er vel 3.0 liter porschetopper som er kappet og sveist.
Prata med tidligere eier i dag. Han hadde kjøpt den i oslo området et sted, av en som kjørte rallycross.. Han hadde liggende ei ekstra opphengsramme til bakstillinga, om du ville ha den. Han hadde også sendt med en tjukk bunke med papirer om bilen. Men den fikk du kansje med.. Han trodde også(kanskje) det eksistere en video film av oppbygginga av bilen, og skulle sjekke om han fikk tak i den. [/quote] Oi,oi,høres kjempebra ut!Fikk med en perm med noen homolegerings papier og litt annet, men ikke så mye der.Vil veldig gjerne ha opphengsramme,og finner han video'n er jo det suverent-takk for hjelpen så lenge!
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
1303RCN
Seniormedlem
   
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark
|
 |
« Svar #47 på: februar 26, 2010, 23:37:07 pm » |
|
Var i Tomelilla i Sverige i 85, og så på en EM runde i rally cross. Der kjørte både Wahlund og Nordstrøm A finale, tror de ble nr 4 og 5. Tror også at Kjell Aaen var der med 4WD boble, men at han også der hadde tekniske problemer desverre.  Til Tekken. Har denne bobla en skade i fronten?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tekken
Seniormedlem
   
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
 |
« Svar #48 på: februar 27, 2010, 08:18:35 am » |
|
Var i Tomelilla i Sverige i 85, og så på en EM runde i rally cross. Der kjørte både Wahlund og Nordstrøm A finale, tror de ble nr 4 og 5. Tror også at Kjell Aaen var der med 4WD boble, men at han også der hadde tekniske problemer desverre.  Til Tekken. Har denne bobla en skade i fronten? Stemmer det,hadde en skade i fronten på venstre hjøre.Den har blitt rettet på,men karosseriet er i ganske "brukt" forfatning så trenger full restaurering.
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
tsmotor
Medlem
  
Innlegg: 186
Bosted: Ler
|
 |
« Svar #49 på: februar 27, 2010, 19:12:11 pm » |
|
finnes ikke råere biler. noen som vet hvor de siste bilene står? hvis de er i live da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303RCN
Seniormedlem
   
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark
|
 |
« Svar #50 på: februar 27, 2010, 20:05:44 pm » |
|
Mener jeg har hørt noe om at bobla til Nordstrøm havnet i Danmark.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BrorHund
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #51 på: mars 02, 2010, 11:30:40 am » |
|
Syke saker.. 
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
Jørgensen
Nybegynner

Innlegg: 2
Bosted:
|
 |
« Svar #52 på: mars 04, 2010, 22:21:43 pm » |
|
Så...for å oppsummere litt:
"1303 S 4x4 Turbo"-biler i Norge:
Bil nr1: ex-Eivind Tjelle, Nå: ? Bil nr2: ex-Kjell Aaen, Nå: Hugget Bil nr3: ex-Thor Holm, Nå: tekken Bil nr4: ex-Ørjan Walund, Nå: Sørlandet Bil nr5: ex-Arne Rasmushaugen (og Dagfinn Larsen, Arild Martinsen, Bjørn Smørsten), Nå: ? (Aaen sier den finnes)
Kjempespennende.... men det var kanskje enda flere biler i Norge? Mest sannsynlig noen som ble kjøpt over fra Sverige mot slutten av sin karriere..
Noen som vet om flere, eller kan fylle inn om noen av disse 5 ?
Hei! Det kan hende jeg kan hjelpe til litt på historikken her  Bilen som Eivind Tjelle bygde,ble kjøpt av faren min(Ole Bjørn Jørgensen) Han kjørte noen løp med den på slutten av 80tallet. Den ble stående på låven i mange år.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jørgensen
Nybegynner

Innlegg: 2
Bosted:
|
 |
« Svar #53 på: mars 04, 2010, 22:45:55 pm » |
|
Den ble stående på låven nærmest uberørt,frem til slutten av 90tallet da jeg hadde planer om å bygge om bilen til supernasjonal.
Jeg fikk sandblåst den innvendig,og sveiset litt rust. Og lakket den innvendig! Fikk også lakket litt under,ved hjulkasser og i rommet foran. Begynte også å demontere forhjulstrekken. Skulle få tak i en motor som kunne brukes i klasse 2 i super.
Men prosjektet stoppet opp p.g.a midler.
Bilen ble solgt en stund senere til en fra Oslo område? Trur han heter Tor Larsen? Trur han skulle bruke den i nasjonal?? Men husker ikke helt.
Jeg var ikke så gammel da bilen var i aksjon,men husker litt om hva som var i den bilen.
Golf fjærbein foran,BMW diff foran,passat framvogn,volvo mellomaksel, Posche 901 girkasse?,2.3l Boble motor med vw topper?(husker de toppene var litt spesielle?)Mener den hadde en dobbel weber forgasser,porsche kjøling,turbo selvfølgelig hehe Mener å huske det var 360hk?
Svakheten på denne motorene,var at sylindrene sprakk.(sylinderveggene var litt tynne) Ble laget noe forsterking på det etterhvert.
Bilen ble også bygd om til fusca.
Eivind Tjelle er den som vet mest om den bilen,siden han bygde den.:-)
|
|
« Siste redigering: mars 07, 2010, 01:24:07 am av Jørgensen »
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #54 på: mars 10, 2010, 19:45:39 pm » |
|
Så...for å oppsummere litt:
"1303 S 4x4 Turbo"-biler i Norge:
Bil nr1: ex-Eivind Tjelle, Nå: ? Bil nr2: ex-Kjell Aaen, Nå: Hugget Bil nr3: ex-Thor Holm, Nå: tekken Bil nr4: ex-Ørjan Walund, Nå: Sørlandet Bil nr5: ex-Arne Rasmushaugen (og Dagfinn Larsen, Arild Martinsen, Bjørn Smørsten), Nå: ? (Aaen sier den finnes)
Kjempespennende.... men det var kanskje enda flere biler i Norge? Mest sannsynlig noen som ble kjøpt over fra Sverige mot slutten av sin karriere..
Noen som vet om flere, eller kan fylle inn om noen av disse 5 ?
Bil nr 5 finnes i kongsberg, har nå en 2,4 type 4 motor, mellomakslel og frontdiff er tatt av, dvs. den brukes som 2 wd. tror den har stårtt stille etpar år nå. er ombygget til Fusca
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #55 på: mars 12, 2010, 13:03:37 pm » |
|
kjenner til den bilen. ble ombygget i ålesund og gikk i rcn et par år der. motoren var da en 2,6 bygget av rolf tiller. bilen ble solgt sørover til stein svardal mener jeg. hva menes med ombygget til fusca?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #56 på: mars 12, 2010, 23:41:15 pm » |
|
Skjønte heller ikkje kva folk meiner med ombygd til fusca. Trudde det var det brasilianske kallenavnet på bobla. Ser fram til å lære noko nytt her! Nokon som kan forklare? 
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #57 på: mars 13, 2010, 01:10:45 am » |
|
Kjempemye artig info.... på tide med en oppdatering:
"1303 S 4x4 Turbo"-biler i Norge:
Bil nr1: ex-Eivind Tjelle, Ole Bjørn Jørgensen - Nå: Tor Larsen, Oslo (?) - Golf fjærbein foran,BMW diff foran,passat framvogn,volvo mellomaksel, Posche 901 girkasse?,2.3l Boble motor med vw topper?(husker de toppene var litt spesielle?)Mener den hadde en dobbel weber forgasser,porsche kjøling,turbo selvfølgelig. Mener å huske det var 360hk
Bil nr2: ex-Kjell Aaen - Nå: Hugget
Bil nr3: ex-Thor Holm - Nå: tekken, Gjøvik - Denne hadde visst nok gått på opptil 1.7bar, og utvikle formidabelt med Hk og bremset på 1 bar til rundt 450Hk - 2.3 type1 motor med mekanisk sprut fra BMW og Stiv type 3(?) bak stilling - BMW forstilling og senter diff fra 325 IX, bakstilling fra Mercedes - type 1 blokk som er forsterket med stålplater. Men som nevnt magnesium blokk,toppene er vel 3.0 liter porschetopper som er kappet og sveist.
Bil nr4: ex-Ørjan Walund - Nå: Sørlandet - Wahlund bilen hadde 2.1 liters turbo motor med overliggende kammer og ca 450hk... noe av delene bilen til Nordstrøm bestod av var Porsche girbox, Bmw diff foran, Vw passat drivaksler, golf fjærbein og frihjul fra Saab
Bil nr5: ex-Arne Rasmushaugen, Dagfinn Larsen, Arild Martinsen, Bjørn Smørsten, Ålesund, Stein Svardal - Nå: Kongsberg - Aaen: 4 hjulstrekk med en VW turbo-motor med 4 ventilers Ford Topper og hele 456hk - bygd en 1600 til den, med cosworth topplokk. Og den ble bremsa til rundt 200hk - ble ombygget i ålesund og gikk i rcn et par år der. motoren var da en 2,6 bygget av rolf tiller - har nå en 2,4 type 4 motor, mellomakslel og frontdiff er tatt av, dvs. den brukes som 2 wd.
Bil nrX: Ryktes om på Finnskogen, sør for Elverum. Noen som vet mer? Bil nrY: x-Michael Nordstrøm, Nå: Danmark? - Var denne noengang eid av en nordmann?
Kjempespennende.... men det var kanskje enda flere biler i Norge? Mest sannsynlig noen som ble kjøpt over fra Sverige mot slutten av sin karriere..
Noen som vet om flere, eller kan fylle inn om noen av disse 5 ?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #58 på: mars 14, 2010, 11:08:33 am » |
|
Skjønte heller ikkje kva folk meiner med ombygd til fusca. Trudde det var det brasilianske kallenavnet på bobla. Ser fram til å lære noko nytt her! Nokon som kan forklare?  Riktig det, bil nr 5 er i utgangspunktet en 1302 eller 1303, og den er blitt bygget om til 1300 front, fordi Brasilianske Fusca er de bilen som ble produsert lengst, og dermed de med gyldig homologering lengst, og de kunne dermed brukes lengst i internasjonal rallycross. Den bilen har ikke vært i Ålesund
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw racing
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Trøgstad
|
 |
« Svar #59 på: mars 18, 2010, 21:03:19 pm » |
|
Kan bil nr 5 være den som Flaglien kjørte med siste året i NM?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|