Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« på: mars 05, 2010, 17:50:46 pm » |
|
Har då ei håp om å få denne på veien til årets sesong.. Skulle vært på veien i 2006, men blei uttsatt grunna kjærring og påfølgende dårlig råd  Har sparket ut kjærringa nå, så då kan den komme på veien hehe Har begynt demontering av motor for å lakke motorrom og blokk. Samt pusse opp igjen all china krommen som har rusta.. Tenkte på mattsvart motorrom med bilens farge på viftehus og litt andre motordeler.. Men då eg tok av dei dobble gasserene såg eg at det låg dritt i innsuget til sylinder 2,3 og 4. Insuget til sylinder 1 var fult av is  Lurer fælt på korleis dette har kommet inn der, siden det var reint når gasserene blei satt på, og det ikkje har vært åpna etterpå  Så blei plutselig litt meir overhaling av motor en eg trudde  Blir vel til demontering av sylinder og topp for å sjekke at alt er ok nedi der, håper eg slipper å dele blokka, men det vil tiden vise.. Forbedringer som skal gjøres: Få motor til å svive, hexbar til gasserene, lakk som nevnt og litt anna småplukk.. Meir kommer   Ser ikkje så fint ut nå hahaha  
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #1 på: mars 05, 2010, 21:20:04 pm » |
|
Detta blir fett å følge med på... Husker denne fra en tidligere anledning. Skikkelig kul. Godt du ble kvitt brura da, så du får bilen ferdig.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #2 på: mars 05, 2010, 22:44:18 pm » |
|
Wow! Artig å se 80/90 tall-lookere kommer tilbake  Håper bilens ytre blir som den er? 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: mars 05, 2010, 23:04:19 pm » |
|
Men då eg tok av dei dobble gasserene såg eg at det låg dritt i innsuget til sylinder 2,3 og 4. Insuget til sylinder 1 var fult av is  Lurer fælt på korleis dette har kommet inn der, siden det var reint når gasserene blei satt på, og det ikkje har vært åpna etterpå  Så blei plutselig litt meir overhaling av motor en eg trudde  Blir vel til demontering av sylinder og topp for å sjekke at alt er ok nedi der, håper eg slipper å dele blokka, men det vil tiden vise.. Ovaler har en tendens til å fylle gassere og motor med vann, så dette er faktisk ikke noe uvanlig. Lønner seg å ha bæreposer over gasserne når den står ute i vær og vind.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: mars 05, 2010, 23:31:04 pm » |
|
Så dei gjør det ja  Då får eg ta i bruk bæreposer når den er lagra om vinteren  Tusen takk for tipset  Eksteriør skal være uendra ja.. Digger bilen sånn som den ser ut nå  Eneste som kanskje vil bli gjort er å lakke stripene, ikkje folie som nå hehe Men det er eit stykke fram i tid. Med tid å stunder blir dører og gulv bak setene (2 seter) bli dekket med alu. Blir og noe annlegg baki der hehe
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: mars 06, 2010, 02:49:07 am » |
|
80-90talls cal-lookere er grymme, håper du beholder stilen, får tinet motoren og får starta'n. Må følge med på dette. Bånn gass! Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: mars 06, 2010, 15:02:02 pm » |
|
Sjå her ja!  Jaggu tøff raceoval du har! Eg hadde aldrig trudd att noko so heftigt var i "nabolaget" mitt:) Bra du beheld han som han er utvendig! Desse 80tals boblene vert berre tøffare og tøffare og snart er dei på moten att!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: mars 06, 2010, 15:38:43 pm » |
|
Takker  Ja kommer nok på moten igjen snart desse og hehe Alt anna rart fra 80 tallet er jo populært igjen 
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: mars 06, 2010, 18:16:39 pm » |
|
Takker  Ja kommer nok på moten igjen snart desse og hehe Alt anna rart fra 80 tallet er jo populært igjen  Det fra 80-tallet begynner jo å bli veterant.... 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mars 14, 2010, 19:23:24 pm » |
|
Jepp  Veteran bil og veteran stil hehehe Fikk bilen opp på buker i dag med tanke på demontering av motor.. Tømte innsuget som var vann i, og blåste reint dei andre 3.. Tenkte eg skulle prøve å turne rundt motoren for gøy (har ikkje fått det til før) Og jaggu turna den rundt  Ingen ulyder... Spørsmålet er då.. Bør eg demontere motoren siden det har stått vann i innsuget på sylinder 1?? Eller er det bare å skifte olja og prøve på start???
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: mars 14, 2010, 20:27:49 pm » |
|
Vist du fekk ut meir eller mindre alt vatnet, so trur eg ikkje det skal vera noko ivegen for å starta den, berre skifta olja og prøva. Men du kan jo nett sjekka att alle ventilar opnar seg
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: mars 14, 2010, 20:34:48 pm » |
|
Er dette en motor som har noe "verdi" for deg ville jeg åpnet den. Bilen din har stått så pass lenge utendørs i stavanger at den kan være ganske full av vann.
Ville som et minimum tatt den ut og tatt av toppene for inspeksjon.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: mars 14, 2010, 21:26:38 pm » |
|
Oki.. Men då gjør eg det  Får eg lakka motorrom og sånt og :p Ikkje så fint med grå grunning baki der hehe
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: mars 27, 2010, 13:49:48 pm » |
|
Då var påsken kommet, deler kjøpt inn (mesteparten vertfall) og varmen er kommet sånn at det går ann å stå i garasjen hehe  Tok ut motoren i dag, så får eg sjå om det blir til at eg begynner demontering av den i dag.. Med tanke på lang lagring tenkte eg å demontere ned til blokka, sjekke at alt er ok med sylinderene..  Ja eg vet eg bruker ein overkill jekk.. Men man tager vad man haver   Måtte desverre kutte venstre motorfeste i overkant av motoren.. Dette pga eg ikkje fikk tak i skruen med verker fastnøkkel eller pipe, så den blei runda i kanten  Då var det frem med vinkelsliper å gjøre sånn   Når denne skal monteres igjen, så vurderte eg å sveise fast ein mutter på baksiden, sånn at det blir lettere å ta ut skruen.. Er dette ein smart eller dum ide?? Alle synspunkt tas i mot med takk  Så nå er det bare å pusse ned motorrommet og gjøre klar til lakking.. Tenkte på mattsvart baki der. Trur bilens farge baki der vil bli litt overkill.. Men viftehus og sånt blir i bilens farge 
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
   
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #14 på: mars 27, 2010, 14:25:01 pm » |
|
Vel, er du sikker på at det var en skrue du kappet vekk og ikke en del av motorblokken? Slik det ser ut på motoren din var det nettopp støpt inn en slik mutter som du foreslår fordi det er så trangt på den siden. Da hadde du kunnet skru ut skruen fra "girkasse-siden". Du får nok ikke sveiset på noen mutter, da blokken er av aluminium/magnesium. Sikkert noen som har et godt forslag, men kan jo hende du kan gjenge opp for en større bolt i hullet ditt slik at du ikke trenger noen mutter.
Lykke til!
M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: mars 27, 2010, 14:59:07 pm » |
|
Var ein del av blokka ja.. Problemet er jo at eg vil ha den på girkasse siden, ikke motorsiden sånn som den var.. Er på girkasse siden det er trangt.. Ligger oljekjøler å sperrer der, pluss at skruen på girkasse siden blir "kapsla" inn av godset på girkassen.. Var skruen på girkasse siden som blei runda..
|
|
« Siste redigering: mars 27, 2010, 15:58:59 pm av Bad-Mojo »
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: mars 27, 2010, 16:10:47 pm » |
|
Tok av dekselt for å sjå litt på vippene nå. På sylinder 3-4 siden såg det fint ut. Vist du ser vekk fra at det låg ein del vann i olja der.. Men ingen rust eller anna dritt  Sylinder 1-2 sida var verre.. Ikkje vann i olja der, men rust på ventilvippene.. Blir litt oppussing der å gjøre ja.. Sylinder 3-4.  Sylinder 3-4. 
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
|