Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« på: februar 20, 2008, 11:18:37 am » |
|
Da har jeg bestemt meg for å lage prosjekttråd her på forumet. Bilen er en 1957 Type 2, som jeg fant utenfor en låve på Hvasser (øy i Vestfold). Her har den levd hele sitt liv og tidligere gått som fiskebil. Litt usikker her, men jeg tror bilen har hatt 3 eiere før meg. Eier nr. 2 restaurerte (tidlig 80-tall ?), og skiftet kanaler, noen jekkfester og utriggere og litt i hjulbuene. Noen steder ble det bare popnagla plater på utsida av rusten  . Eier nr. 3 fant bilen på en låve han hadde arvet og hadde tatt bilen ut i avvente av en ny restaurering. Dette er mitt første bilprosjekt og jeg har aldri sveisa, holdt på med metall eller mekanikk tidligere i mitt liv. Håper folk har forståelse for det og ikke slenger dritt. Hjelp og tips tar jeg gjerne i mot! Her følger noen bilder fra jeg fant den:
|
|
« Siste redigering: mars 18, 2009, 19:15:26 pm av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: februar 20, 2008, 11:26:04 am » |
|
Så ble garasjen pusset opp og hvitmalt før bilen flyttet inn (far på bildet).
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: februar 20, 2008, 11:36:29 am » |
|
Etter å ha fått tatt ut treplatene som lå på gulvet fant jeg dette kreftområdet.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: februar 20, 2008, 11:38:37 am » |
|
Og dette:
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2008, 11:40:16 am av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #4 på: februar 20, 2008, 11:55:24 am » |
|
Tøft prosjekt! Stå på! Denne gleder meg oss til å følge!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: februar 20, 2008, 12:03:23 pm » |
|
Tøft prosjekt! Stå på! Denne gleder meg oss til å følge!
Godt! Her har jeg tatt ut vinduene i front og funnet mer gammal moro. 
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: februar 20, 2008, 13:20:40 pm » |
|
Rust hadde tatt knekken på lasteromsgulvet langs hele sjåførsida - så jeg skar det ut (første bilde). Så forlenget jeg innerkanalen i forkant (bilde2).
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: februar 20, 2008, 14:53:20 pm » |
|
Og det samme med forreste tophat/floor crossmember. Her brukte jeg flusstråd så sveisen er ikke særlig pen som dere kanskje ser. Men dette slipes og gjemmes under gulvplata uansett. 
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2008, 14:54:58 pm av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand
SCC EVENT
|
 |
« Svar #8 på: februar 20, 2008, 16:53:32 pm » |
|
Tøff bil. Godt å se at det er fler som har litt å sveise på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #9 på: februar 20, 2008, 23:05:13 pm » |
|
Kjekt å se gaston! Til nybegynner å være så er det slett ikke ille det der! det viktigste er jo at du får skikkelig gjennombrenning på disse tingene, så det er solid. Slipe ned er jo det minste problemet. Stå på, bussresto er gøy det, alltid noe spennende rundt neste sving;) !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tovwair
Supermedlem
    
Innlegg: 713
Bosted: Sander
|
 |
« Svar #10 på: februar 20, 2008, 23:19:25 pm » |
|
I forhold til den på Camper Crisis på Discovey,så ser den bussen du har kjøpt JÆVLIG mye bedre ut!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: februar 21, 2008, 01:14:51 am » |
|
Jeg tror gjennombrenninga skulle være ok, blir gode klumper på andre sida av det jeg sveiser... Har dessuten ordna meg gass nå, så ting går lettere!  I forhold til den på Camper Crisis på Discovey,så ser den bussen du har kjøpt JÆVLIG mye bedre ut!
Ja var nok litt heldigere enn han.! hehe Slik ser det ut under dørene på høyre side etter å ha fjernet platen fra forrige restaurering. Trengs nok ny utrigger, tophat-seksjon og jekkfeste både foran og bak... Nok en gang mer enn hva jeg hadde planlagt. Menmen, litt utfordringer får man tåle
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #12 på: februar 21, 2008, 01:22:03 am » |
|
Her har jeg sveiset inn litt friskt metall nederst på midtre stolpe førerside... Lappet over mye av restene fra den gamle stolpen - burde egentlig tatt opp igjen og butt-welda kant i kant i stedet, men skitt au. Tror jeg fikk beskyttet det som ligger under relativt godt..
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: februar 21, 2008, 01:27:20 am » |
|
Når forrige kar skiftet innerkanalene gadd han ikke renskjære dem helt løs fra alle floorsupport bjelkene. Han lot rester sitte igjen og sveiset dette sånn halvveis fast utenpå den nye innerkanalen. Dette har resultert i rust og rot. 1. bilde er tatt etter at ytre del av tophat, jekkfeste og utrigger var ute. Jeg fant ut at det enkleste og beste bare var å skjære ut hele seksjoner av innerkanalen for å lage passende biter (bilde2). Bilde 3 er etter sveisinga.
|
|
« Siste redigering: februar 22, 2008, 01:45:44 am av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #14 på: februar 21, 2008, 01:45:32 am » |
|
Samme opplegg her litt lenger bak:
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: februar 21, 2008, 01:46:53 am » |
|
Så måtte jeg bikke nye tophatseksjoner for å skjøte på det jeg kappet av for å komme til med arbeidet på innerkanalen. Ble vel ikke perfekt, men solid nok og gjør nytten! Fornøyd jeg. hehe
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Hippo
Medlem
  
Innlegg: 124
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: februar 21, 2008, 10:45:17 am » |
|
fy søren du jobber fort altså!
|
|
|
Loggført
|
72 bay
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: februar 21, 2008, 11:13:55 am » |
|
Det er så morro å se at folk tar grep å får bukt med rusten. Skal du bytte den nedre platen de har lagt utenpå?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #18 på: februar 21, 2008, 11:46:53 am » |
|
Det er så morro å se at folk tar grep å får bukt med rusten. Skal du bytte den nedre platen de har lagt utenpå?
Jeg har vel ikke planlagt det i utgangspunktet, men nå som jeg begynner å få litt rutine i arbeidet skal jeg vurdere det. Heldigvis er det en sånn bit jeg kan ta til slutt om jeg ikke er helt fornøyd.. Han har i hvertfall brukt en ordentlig platebit med korrekt pressing for dreneringshullene osv, problemet er at den bare er punkta (som du ser på innsida) og med en god del sparkel på utsida. Her følger bilder fra arbeidet med fremre tophat, jekkfeste og utrigger (venstre side). 1. bilde skåret rent. 2 bilde ny utrigger. 3 bilde med jekkfeste satt på (ikke sveist, må finne en måte å få grunnet det skikkelig innvendig på først).
|
|
« Siste redigering: februar 21, 2008, 11:50:02 am av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: februar 21, 2008, 14:40:44 pm » |
|
Original 1200 motor og tank tatt ut. Jeg kan ikke stort om motorer (prøver å lære), med mekanikervenn av far var vi på nippet til å få start på den, men ga opp når vi skjønte at den ene ventilen (?) på venstre side satt.. Prøvde å hamre den løs, men fikk det ikke til.
|
|
« Siste redigering: februar 21, 2008, 14:44:31 pm av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #20 på: februar 21, 2008, 14:51:35 pm » |
|
synes det går unna dette her, når er målet å ha den på veien?
og lykke til forresten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #21 på: februar 21, 2008, 15:52:48 pm » |
|
Planen/drømmen er jo til sommeren, men vi får se 
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #22 på: februar 21, 2008, 16:27:18 pm » |
|
Drømmer skal man forsøke og realisere,,og det ser ut som du er godt igang. Kjør på, ser veldig bra ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #23 på: februar 21, 2008, 17:03:09 pm » |
|
Ja, snart gira på å få gjort unna det mekaniske så kan jeg heller ta rusta litt bit for bit, mens den er på veien...
Sveising av vindusrammene i front; fabrikerte biter som passet til nedre halvdel i begge rammene og sveiset dem inn så godt jeg kunne. Var litt problematisk her og der med gammel tinnsparkling som bare rant vekk når jeg holdt på, menmen, fyller med sparkel siden.
|
|
« Siste redigering: mars 19, 2008, 02:33:30 am av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #24 på: februar 22, 2008, 00:28:24 am » |
|
Oi-Oi  Du står på, får man si. Ser ut som du skal ut å kjøre rundt påsketider, hehe.... Det går jo unna, å det blir jo bra! Kjør på! 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #25 på: februar 22, 2008, 01:55:03 am » |
|
Oi-Oi  Du står på, får man si. Ser ut som du skal ut å kjøre rundt påsketider, hehe.... Det går jo unna, å det blir jo bra! Kjør på!  Har nå ikke akkurat gjort det jeg legger ut her på 2 dager heller da! hehe. Men takk for god motivasjon  Bilder fra undersiden lasterom sjåførside. Skjærer ut de gamle utriggerne og sveiser inn nye, men mangler foreløpig utrigger til bakerste tophat. Unneberg/vwheritage fører dem ikke! Får bikke til en "midtre utrigger" så den passer (litt for lang nå).
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #27 på: februar 22, 2008, 11:10:18 am » |
|
Se der ja! trodde jeg måtte reise lenger for å få tak i klassicfabs deler. Da skal jeg shoppe
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #28 på: februar 22, 2008, 13:58:43 pm » |
|
Gønna på med por15 på innsida av kanalen for å klargjøre for gulv. Grunna gulvplata med hagmanns epoxy 2k. Så sveiset jeg det inn:
|
|
« Siste redigering: februar 22, 2008, 14:02:42 pm av Gaston »
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #29 på: februar 23, 2008, 09:08:59 am » |
|
Burde vel egentlig bytta hele lasteromsgulvet, men har nå begynt å lappe det. Blir ikke helt 100% det her, men det koster å være kar, så jeg gjør det allikevel.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|