p.m
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted:
|
 |
« på: mars 11, 2010, 21:25:16 pm » |
|
Noen som sitter på en 5 trinns svingaxel, feks. Gene Berg ?.... eller noe forslag på enkel måte å få senket turtallet på fjerde ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #1 på: mars 11, 2010, 23:30:59 pm » |
|
Er nok billigere å få tak i en 1300S kasse enn ei Berg 5 kasse, en Berg modda mainshaft har uansett ikke et noe kraftigere design enn den...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #2 på: mars 11, 2010, 23:39:29 pm » |
|
Ligger ei 1300s kasse (AS) for salg her nå http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21931.0.htmlVet AO kasse fra ghia har samme utveksling fordi jeg nettopp har kjøpt ei. Kanskje flere også?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: mars 12, 2010, 00:34:15 am » |
|
og vil du enda lavere turtall på 4. så finnes det ettermarkeds drev å bytte til med høyere utveksling.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: mars 12, 2010, 01:31:24 am » |
|
Større hjul 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #5 på: mars 12, 2010, 01:38:07 am » |
|
Større hjul  Nei da blir det kæll look!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #6 på: mars 12, 2010, 09:23:13 am » |
|
Noen som sitter på en 5 trinns svingaxel, feks. Gene Berg ?.... eller noe forslag på enkel måte å få senket turtallet på fjerde ?
Som TomR antyder, en Berg5 kasse gir deg i utgangspunktet ikke lavere turtall på i femte enn en 1300S kasse i fjerde. Så om du ikke har en motor som trenger den blir det veldig kostbart for å måtte gire en gang ekstra 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #7 på: mars 12, 2010, 12:51:41 pm » |
|
Porsche 901 kasse er et alternativ. Mye billigere enn Berg 5, om den er i orden når du kjøper den. Dyr å reparere på. Jeg har hatt 901 i en bil tidligere, og bygger en ny bil med 901 kasse nå, og jeg er veldig fornøyd med landeveisegenskapene i den.
EDIT: My bad, så ikke at det var swing. 901 passer nok bare på IRS, etter hva jeg vet.
|
|
« Siste redigering: mars 12, 2010, 14:42:22 pm av Pål »
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #8 på: mars 12, 2010, 13:18:09 pm » |
|
Eller ny kasse med annen utveksling, kan endres ved bestilling. Høyere (lavere rpm) utveksling på 4 bla.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mars 12, 2010, 13:20:22 pm » |
|
Det som er viktig å tenke på er effekten på motoren vs turtallet.
Motoren må være sterk nok til å jobbe på det lavere turtallet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
p.m
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: mars 23, 2010, 00:32:48 am » |
|
takk for mange gode forslag. får sjekke ut 1300 s kasse først... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: mars 23, 2010, 00:49:30 am » |
|
girkasse fra 1500 type 1 er heller ikke borte - betydelig bedre utveksling enn 1200/1300 kasser (på landeveien)
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
|