SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« på: mars 22, 2010, 20:07:25 pm » |
|
Som en stooor takk til viktige støttespillere og for historiens skyld, lager jeg en liten blog-aktig tråd her om Der Wiger Coupe sin tur/retur til VolksWorld Show i London som starter nå til helgen... Jeg tenker å oppdatere litt underveis.
Volks World Show er Europas største innendørs VW-utstilling/event og du kan google alt du trenger å vite om det.
Med kjempegod støtte fra HOT SHOP AS, SCC, LysLine, Norwegian Hammerworks og andre - så er altså denne 52-modellen på vei over til London for å rulles inn på den røde løperen på Fredag førstkommende. Det ser ut som den får godt selskap av spesielle VWs fra hele Europa, og en norsk delegasjon som ser ut til å passere 30 mann..
Invitasjonen kom fra VolksWorld Magazine som hadde en fin artikkel om bilen i fjor:
|
|
« Siste redigering: mars 22, 2010, 20:19:28 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1 på: mars 22, 2010, 20:16:54 pm » |
|
Litt mer om historien til denne bilen... Der Wiger Coupe er en "one-off coachbuilt" - bygget i 2009 hos Norwegian Hammerworks, men bygget på en måte som kunne ha vært gjort i 1953. Den er absolutt helt original på alle måter, bortsett fra karosserimodifiseringene. Både "one off coachbuidling" og coupe-karosseriene var ganske typiske for etterkrigens Tyskland, og denne bilen er inspirert av blandt andre: Porsche Konstruktion Bureau sin originaltegning fra 1937:
Insp 06.jpg (64.32 KB. 770x572 - vist 1199 ganger.) Mercedes sin 220 Coupe:
Insp 03.jpg (51.37 KB. 770x549 - vist 942 ganger.) Hebmuller sitt oppdrag for DKW fra 1952:
Insp 04.jpg (63.58 KB. 740x472 - vist 970 ganger.) Karosserie Rometsch sin Coupe fra 1951:
Insp 07.jpg (27.94 KB. 642x279 - vist 931 ganger.) Og selvfølgelig Hebmuller sine tegninger fra da de ville overtale VW til å innlemme en Coupe i det offisielle modellprogrammet:
Insp 01.jpg (51.03 KB. 890x585 - vist 1079 ganger.)
Insp 02.jpg (69.94 KB. 943x521 - vist 995 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Seven
Supermedlem
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
|
« Svar #2 på: mars 22, 2010, 20:24:05 pm » |
|
ai ai return of the viking. Slikt gjør oss stolte.
Var det slik at du hadde lakk-planer for bilen ?
|
|
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #3 på: mars 22, 2010, 20:32:29 pm » |
|
Ideen til prosjektet ble unnfanget for ca 15 år siden.... hvorfor lagde ikke VW en slik bil? Når det fantes 4-seter med- og uten tak, når det fantes 2-seter uten tak....da måtte det jo skapes en 2-seter med tak også. Delesanking foregikk i mange år, med viktige deler fra Dirk Hortig ( www.blech-manufaktur.de), en donorbil fra "raaen" og ikke minst da Thomas Tørjesen vendte nesa hjem igjen fra det store utland og var klar for nye eventyr ( www.norwegianhammerworks.no). Oktober 2008 var offisiell prosjektstart - deretter gikk det slag i slag, bokstavelig talt: Utgangspunktet: En rustfri Mai-1952 modell med alt for stor bakrute:
UtgPunkt.jpg (63.49 KB. 640x427 - vist 1296 ganger.) The metal wizard at work, med maler fra Norges eneste originale Hebmuller (tusen takk Mr Rygh!)
Progress 01.jpg (57.24 KB. 802x598 - vist 1345 ganger.)
Progress 02.jpg (124.34 KB. 1202x896 - vist 1284 ganger.) Ferdig som "vanlig" Hebmuller...aldri i verden om vi stopper her...Thomas gjør seg klar til hovedutfordringen...
Porgress 03.jpg (164.33 KB. 1502x1002 - vist 1389 ganger.) Med takprofilen fra Type 14A, lagde vi et mal-verk i tynne rør, og deretter "some serious metal shaping" med utgangspunkt i helt flat plate...
Progress 04.jpg (54.21 KB. 640x427 - vist 1361 ganger.) Frontruterammen er fra en original Karmann Oval-Cab, dørvindusrammene Hebmuller-repro fra Belgia:
Progress 05.jpg (75.01 KB. 999x745 - vist 1238 ganger.) Vinteren 2008/2009 var vinteren med spennende garasjebesøk...
Progress 06.jpg (148.18 KB. 1690x1127 - vist 1205 ganger.) Mai2009: En mnd igjen til debuten i Tyskland og Norwegian Hammerworks er ferdig med sin del - Tusen takk!!
Progress 07.jpg (86.28 KB. 752x1127 - vist 1405 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #4 på: mars 22, 2010, 20:38:41 pm » |
|
Den originale 25HK-motoren ble overhalt hos Piece Performance i Stockholm og en mengde med restaureringsdeler ble levert av Hot Shop AS i Trøgstad ( www.folkevogn.no). Med utrolig god hjelp på verkstedet av eminente Screwdrivers-venner, ble jaggu bilen klar på en måned... Tusen takk Rune og Anders!
|
|
« Siste redigering: mars 22, 2010, 21:00:25 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #5 på: mars 22, 2010, 20:43:58 pm » |
|
Jeg taler nok ikke alene når jeg siger at jeg glæder mig til at se denne på SCC 2010.. Det er fantastisk at der findes nogen der har idé og ikke mindst lysten til at at gennemføre et projekt så godt og interessant som den her! Hvornår kan vi forvente at se farve på vognen?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #6 på: mars 22, 2010, 20:47:02 pm » |
|
De siste nettene før Hessisch Oldendorf gikk det stort sett i ett.... men den morgenen fergebilettene stemte med kalenderen, sto vi klare på kaien sammen med andre nordmenn.
Turen til mekka gikk som en drøm, med kartleser Rune og fotograf Arild Dyrkorn som medbragt. En stor takk til reisekamerater fra Sechs Volt, Norwegian Hammerworks og Veteran VW-Klubben også.. (bare ett år til BC nå...)
I sentrum av Hessisch var det godt å være, og her ble den også sjanghaiet av VolksWorlds fotograf, Stefan Bau.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #7 på: mars 22, 2010, 20:56:23 pm » |
|
Etter endt sesong, med både regnværskjøring, SCC-uvær og mange nysgjerrige fingeravtrykk, gikk den inn i vinterdvale... Da telefonen fra redaktør Ivan fra VolksWorld ringte - måtte den fram i lyset igjen. Pengene har egentlig blitt spart til å lakkere den helt svart, og det fristet ikke helt med titusenvis av frakt-kroner for å få den til England. Derfor: En stor tusen takk til HOT SHOP AS og SCC og LysLine som gjør det mulig å sende den over til London for å delta. Wigeren er allerede framme, og nå er det bare dager igjen til flyet gå...vi glær oss! Ut av vinterdvalen med huff-for-mye overflaterust under det tynnslitte Owatrol-laget:
VV vei 02.jpg (55.16 KB. 640x427 - vist 1084 ganger.)
VV vei 03.jpg (48.7 KB. 640x427 - vist 1124 ganger.)
VV vei 01.jpg (54.64 KB. 640x427 - vist 1563 ganger.) To timer på saltet E6 bidro ikke akkurat positivt....umiddelbar spyling hos Hammerworks.
VV vei 04.jpg (67.98 KB. 640x427 - vist 1225 ganger.) I fjor vinter la vi på to strøk med ordinær Owatrol-olje som senere ble mattet noe med en 3M-pad for å få helt "bar-stål-look". Det fungerte veldig fint i en sesong, men nå var det kommet såpass mye overflaterust at vi gikk på og slipte/vasket vekk all Owatrol og gikk på med to nye strøk.... Norwegian Hammerworks har gått til innkjøp av autentiske arbeidsfrakker og tar jobben alvorlig:
owatrol lgt.jpg (65.45 KB. 640x477 - vist 1821 ganger.) Senere gikk den inn i containeren hos LysLine i Moss og akkurat nå i kveld er den på vei fra havnen i England til mellomlagring hos Karmann Konnection. Stay tuned for more updates as we head for VolksWorldShow...
|
|
« Siste redigering: mars 22, 2010, 21:03:39 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #9 på: mars 22, 2010, 21:53:23 pm » |
|
artig lesning
her blei den funnet...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
mags
|
|
« Svar #10 på: mars 23, 2010, 12:35:56 pm » |
|
Dæven ta dæ Rød Løper å greier Fikk Du Jonny Fox å ta den med da Snakkas på Avis Stasjonen
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
eWolf
Supermedlem
Innlegg: 515
Bosted: Hamar
think small
|
|
« Svar #11 på: mars 26, 2010, 21:19:37 pm » |
|
veldig, veldig bra!
|
|
|
Loggført
|
eWolf - Part of the AirWolfs crew
psssssst! AirWolfs er på Facebook!
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #12 på: mars 27, 2010, 21:09:59 pm » |
|
Her er vi i full gang... Bilen ankom for en ukes tid siden og ble mellomlagret hos Karmann Konnection frem til at vi ankom med fly på fredag. Den startet tvert og fredags-rushet over til utstillingen gikk tregt, men fint. 25-hesteren imponerer igjen. Blandt tusenvis av briter er vi omtrent 40 nordmenn her - veldig morsomt. Vi startet turen med en omvisning hos Ritchie King på KK, her var det mye å se på, spesielt for Morten som fant igjen en bil han hadde dratt ut av en låve i Sandefjord for mange år siden...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #13 på: mars 27, 2010, 21:14:26 pm » |
|
Filbytter med 6-volt piler er alltid litt risikosport... Så mye at selv de moderne følgebilene med Gps ikke greier å holde følge... Men med bensin og blyerstatning bar det ut på M25 med et fast grep om rattet, bare avbrutt av en etterlengtet tissepause... Takk til kartleser Johnny for hyggelig selskap!
|
|
« Siste redigering: mars 27, 2010, 21:22:01 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #14 på: mars 28, 2010, 14:18:01 pm » |
|
Fantastisk flott å se - dette er Moderne Norsk Bilhistorie med store bokstaver PS! Ang. blyerstatning: fikk et tips av en med en diger samling klassiske biler - bruk GL5 girolje som erstatning i stedet for blyerstatning i samme blandingsforhold. Det får motorene til å gå ekstra fint (proppfull av bly). Bare ikke vis dette til Erik Solheim, hehe!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #15 på: mars 28, 2010, 23:31:13 pm » |
|
Vel fremme på showet på Fredag ettermiddag ble vi geleidet til vår plass og fikk godt selskap av Christian Grundmanns nyrestaurerte Hebmuller - et hyggelig par. Wigeren var som nevnt ny-oljet og egentlig alt for blank... Den sterke lyssettingen gjorde det heller ikke bedre. Medbragte 3M pads ble dratt fram og vi gikk på med matte-dugnad. Straks ble det mere autentisk bart-stål-stuk, den gjør seg best slik. Etter rigging ble det en rask tur rundt arenaen - mye kjentfolk og masse flotte biler. Norske-hotellet lå ti minutter unna og det smakte jaggu godt med middag og Becks den kvelden. Vi fikk selskap av Bjørn Schewe fra VW Classic Part Centre fra Wolfsburg, med uendelig med historier og spennende info... Vår alles kjære Morten Bratt... dro frem skrytebildene på mobilen.. Det ble sent og det ble hyggelig. Takk til alle i norske campen!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #16 på: mars 29, 2010, 00:48:16 am » |
|
Lørdag morgen ble det først panikk-rigging av SCC-stand på et område vi fikk sponset av CSP. Deretter åpnet dørene til flere tusen tilskuere som sto klar utenfor hallen. VW-hobbyen lever i beste velgående, det er helt sikkert. Coupeen ble blandt annet brukt til å lansere årets slagord for SCC - No guts, no story...! En stor stor takk til SCC ( www.sccevent.com) og HOT SHOP ( www.folkevogn.no) som bidro til å få Wigeren over til England.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #17 på: mars 29, 2010, 02:33:09 am » |
|
Utrolig morsomt å se!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
marbel
Seniormedlem
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad
|
|
« Svar #18 på: mars 29, 2010, 08:36:58 am » |
|
Gratulerer..we like the Wiger!!!
|
|
|
Loggført
|
57mod Type1 HVK Rallye 63mod Karmann Ghia Coupe
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #19 på: mars 29, 2010, 08:59:30 am » |
|
Litt utpå lørdagen ble det tid til å kikke litt rundt. Utrolig mange biler både ute og inne og ute på parkeringen. Høy standard på alt som var sluppet inn i hallene og så godt som hele Europa representert. For engelskmenn og hovedpublikum er det tydelig at det er slammed and shiny som gjelder. Noe imponerte oss veldig, kanskje spesielt Sand Scorcheren. Noe imponerte oss mindre, spesielt det polske innslaget på parkeringsplassen... På lørdags kveld var turoperatørsjefdirektør Magne sliten.... og sulten. Takk for god organisering Magne!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #20 på: mars 29, 2010, 09:35:33 am » |
|
Artig lesning, ekte entusiaster.
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #21 på: mars 29, 2010, 11:21:00 am » |
|
Etter tre inntrykksfulle dager og like innsiktsfulle kvelder, tømmes hallene på Sandown Park. Vi tar farvel med den norske delegasjonen og vår søster-bil-følgesvenn og setter alle 25-hestene i arbeid på vei til mellomlagring hos Karmann Konnection. Bilen går som en drøm etter motoroverhaling hos Landelius på Piece Performance. 100 kmt er "ikke noe problem"... Wigeren går til slutt i dvale i Southend i påvente av båttransport hjem og vi setter kursen mot Norge med tog og fly. Takk for turen alle sammen!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Trond I
SCC Event.
Medlem
Innlegg: 117
Bosted: Skarnes
|
|
« Svar #22 på: mars 29, 2010, 12:27:50 pm » |
|
Gratulerer Øystein, fin lesning dette her og Wigeren begynner å bli reisevant nå – blir like spennende å se den med maling på etter hvert..
Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #23 på: mars 29, 2010, 12:30:29 pm » |
|
Ser ut som en flott luftetur det der :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #24 på: mars 31, 2010, 16:56:29 pm » |
|
Herlig påskelesning! - flott profilering av SCC med en veldig riktig bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
66 Cab
Supermedlem
Innlegg: 619
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos
|
|
« Svar #25 på: mars 31, 2010, 18:43:18 pm » |
|
Kikket litt på noen bilder jeg hadde liggende på pcn, se på denne..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #26 på: oktober 03, 2013, 11:24:29 am » |
|
Denne tråden må ikke få ligge død. Har bilen vært på nye eventyr, eller ligger foukset på andre deler av bilparken?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #27 på: januar 20, 2014, 13:56:19 pm » |
|
Denne tråden må ikke få ligge død.
ENIG! Planer om lakkering snart? Skal du ha på smalna forstilling? kødda
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|