Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #30 på: april 08, 2010, 23:49:38 pm » |
|
Snakket med tidligere eier av turbosettet mitt i dag. Det hadde stått på en 2,6L. Da trenger jeg ikke å være redd for at motor får for lite bensin. DCOE 40mm. Kan få en vakumklokke fra WBX av en kompis. Men hva gjorde knasten med clutch?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #31 på: april 08, 2010, 23:50:52 pm » |
|
jeg fik tak i en billig brukt stage 2 trykkplate. sammen med std lamell.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #32 på: april 09, 2010, 08:39:07 am » |
|
Snakket med tidligere eier av turbosettet mitt i dag. Det hadde stått på en 2,6L. Da trenger jeg ikke å være redd for at motor får for lite bensin. DCOE 40mm. Kan få en vakumklokke fra WBX av en kompis. Men hva gjorde knasten med clutch?
Sjekk da dysing... min 1600 druknet i bensin med 45 DCOE dyset for 1915.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #33 på: april 09, 2010, 09:27:04 am » |
|
Akkurat når jeg begynte å få peiling på idf, må jeg lese meg opp på liggende weber og.  Det er jo en del av moroa. Må vel ut fra vw forum, og søke på jetting dcoe 40 turbo..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #34 på: april 09, 2010, 11:17:52 am » |
|
Mail 2u 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #35 på: april 09, 2010, 14:58:02 pm » |
|
Mail 2u  takk u
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #36 på: april 10, 2010, 23:58:24 pm » |
|
leste den RZR Andy, ikke for å skrøyte, men opplevde vel egentlig ikke å lære noe nytt. Mulig jeg har fanget opp med åra :-) Bygde også en turbomaskin på en opel i harde 80 åra... Men hvordan justerer jeg turbotrykket? Har kjøpt digital turbotrykkmåler i dag med varsling ved for høyt trykk... Sånn ser ut "wastegaten" ut:
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #37 på: april 11, 2010, 00:30:16 am » |
|
ser ut som den er fast og da ikke juster bar.. men med en bleed ventil på vakum slange som går inn på denne og kommer fra turbo så justere du der.. du koble da den justrings dubetitten mellom her .. om det er en slik elektronisk som skal justere.¨¨¨ har fått turbo i buffy min nå:) herlig lyd 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #38 på: april 11, 2010, 01:01:49 am » |
|
har bestilt pop off i natt, lurer på om jeg skal koste på meg en dual boost controller. Forhåndsinnstilt to nivåer: en for gate og en for bane. (Eller en for gate og en for trafikkkontroll) 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
beetle force
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!
|
 |
« Svar #39 på: april 11, 2010, 16:19:15 pm » |
|
Da blir vel oppsette noe som dette, endringer/tips mottas med takk, men dette var tenkt som en enkel/billig motor av delene du har liggende for det meste: -Bra 1600 blokk med nye lager, org veiv/råder. -Ny org kam eller litt kvasssar, nye løftere. -Ny oljepumpe,evt med fullflow og ekstra oljekjøler/oljefilter. -Nytt 1600 sylinder-sett med smidde stempler. -Bra Org topper med minimum nye ventiler og litt strammere ventilfjærer,org støtstenger evt bedre,org vipper, kobbertettinger mellom topp og syl, komp på ca 8,5. -Nye støtstangrører, bra kjøleblekk rundt om. -Doghouse org viftehus, org dynamo, ny vifte. -Org innsug og forgasser, dyse opp forgasser og montere tettinger på spjeld akslinger. -Org fordeler, med montere vakumklokke fra f.eks wasserboxer, for nedjustering av tenning ved turbotrykk. -Grenrør og turbo, turbo ala 1600 diesel motor, jeg bruker fra peg 407 1.6hdi. -Org svinghjul, ny clutch. -montere motor og kjør og vær gla!!??!!  Det er nok noe som er glemt av her, men det dukker vel opp tenker jeg.. 
|
|
|
Loggført
|
Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!! :-)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #40 på: april 11, 2010, 20:30:59 pm » |
|
Tror det blir bra. Jeg vil prøve uten å røre maskinen. Bare skrue på settet, kjøler og trykkregulator.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #41 på: april 11, 2010, 20:35:08 pm » |
|
Høres som en bra plan.! synes jeg , men skal du leke litt med sparekniven :
1. std stempler holder greit , så lenge man ikke truer oppimot tenningsbank hele tiden eller du får alvorlige problemer med benzin og tenning.smidde skal vist være mere holdbare når man tunder dvs de sprekker ikke så fort ved tennings bank etc. std stempler tåler i allefall sylinder trykk etc bra. 2.std ventil fjører holder til ca 5500 o/min selv med medioum ladetrykk 3.std kam drar veldig greit opp til ca 5000 o/min og funker bra.
ellers høres kopperpakninger lurt ut og en fin kompresjon for medium ladetrykk. og velg en "enkel" turbo . var det du som hadde en med variable skovler ?? ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #42 på: april 11, 2010, 20:40:09 pm » |
|
Hva gjetter knasten av bar for at standard motor skal holde?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
beetle force
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Lyngmyra, ja det er avsidesliggende!!!
|
 |
« Svar #43 på: april 11, 2010, 20:44:22 pm » |
|
Det er Variable turbine geometry (VTG) på turboen jeg skal bruke ja, men det er et stag som går på en klokke på dette systemet også.. Høres som en bra plan.! synes jeg , men skal du leke litt med sparekniven :
1. std stempler holder greit , så lenge man ikke truer oppimot tenningsbank hele tiden eller du får alvorlige problemer med benzin og tenning.smidde skal vist være mere holdbare når man tunder dvs de sprekker ikke så fort ved tennings bank etc. std stempler tåler i allefall sylinder trykk etc bra. 2.std ventil fjører holder til ca 5500 o/min selv med medioum ladetrykk 3.std kam drar veldig greit opp til ca 5000 o/min og funker bra.
ellers høres kopperpakninger lurt ut og en fin kompresjon for medium ladetrykk. og velg en "enkel" turbo . var det du som hadde en med variable skovler ?? ?
|
|
|
Loggført
|
Elsker det meste som har luftkjølt boxer-motor, men i hovedsak bobler og snowtrac!!! :-)
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #44 på: april 11, 2010, 20:45:42 pm » |
|
oh så dette Variable turbine geometry (VTG) "justerer seg sjæl" da ??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #45 på: april 11, 2010, 20:47:13 pm » |
|
Hva gjetter knasten av bar for at standard motor skal holde?
tipper veldig ,veldig mye,vanskelig å si noen tall. så lenge man har feit nok blanding, riktig tenning og kontroll på temperaturer.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #46 på: april 12, 2010, 09:03:22 am » |
|
På en 2,0S motor fra rekord D satte jeg turbo på med 0,7 bar, og standard komp 9:1. Motoren var kjørt 130.000 Den virket frisk, og når jeg kappkjørte(Det var "lov" på 80 tallet) med en commodore 2.8GSE med 160hk, virket min kjappere. Vi anslo derfor at det var rundt 140hk i min. Selvfølgelig måtte jeg skru trykkventilen i bunn, og det gjorde at jeg kunne kjøre sidelengs forbi Statoil til stor applaus for de andre uten vett. Aner ikke hva trykket var, eller hk, men det holdt i 3 måneder.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #47 på: april 13, 2010, 19:11:08 pm » |
|
oh så dette Variable turbine geometry (VTG) "justerer seg sjæl" da ??
hadde slik turbo på rodster min.. den klare du ikke juster hva turbo trykk skal være.. mer hva turtall du skal spole opp på... korte du inn stage får du fortere spol opp. forlenge det så får du lade trykk seinere.. virket slik på min... og siden du skal ha lik turbo så er det nok likt på din:) likte den turbo du skal bruke bedre en den eg har nå.. 1.6 turbo diesel (vw T3) da vtg gir lade trykk noe tidigere.. satte turbo i buggy min i helga , moddet orginal gasser .. Chepo(mest mulig hk for minst penger) lader 0.7 som egentlig er nok med orginal gasser.. mer anbefales ikke. for lite fuel.. selv har eg kjørt 3 timer etter turbo montert i.. og du verden hva det hjelper.. og sykt herlig lyd:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #48 på: april 13, 2010, 23:13:59 pm » |
|
oh så dette Variable turbine geometry (VTG) "justerer seg sjæl" da ??
hadde slik turbo på rodster min.. den klare du ikke juster hva turbo trykk skal være.. mer hva turtall du skal spole opp på... korte du inn stage får du fortere spol opp. forlenge det så får du lade trykk seinere.. virket slik på min... og siden du skal ha lik turbo så er det nok likt på din:) likte den turbo du skal bruke bedre en den eg har nå.. 1.6 turbo diesel (vw T3) da vtg gir lade trykk noe tidigere.. satte turbo i buggy min i helga , moddet orginal gasser .. Chepo(mest mulig hk for minst penger) lader 0.7 som egentlig er nok med orginal gasser.. mer anbefales ikke. for lite fuel.. selv har eg kjørt 3 timer etter turbo montert i.. og du verden hva det hjelper.. og sykt herlig lyd:) ja, det var kjekt å få komme innom og se og høre begge truboprosjektene dine. Det var en fin inspriasjon..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|