mai 05, 2025, 23:08:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Karosserisveising/ rustarbeide..  (Lest 4143 ganger)
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« på: april 05, 2010, 00:06:38 am »

Lurer på å prøve meg på litt platebanking og rustsveising på min nyankommende. Har bare sveiset gass tidligere (bilskolen på midten av 80-tallet), men er ikke redd for å lære meg noe nytt Osteaktig. Hva er best å sveise karosseri med hjemme i egen garasje?
Loggført

Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #1 på: april 05, 2010, 00:09:04 am »

Mig med 0,6-0,8 tråd. ikke noe flusstråd drit.
Kjøp med separat gass. Glad
Loggført
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #2 på: april 05, 2010, 00:16:56 am »

TIG er vel det som drar seg minst, siden varmeutviklingen er lavere.. Bruker selv 0,6 mig på tynnplate for det meste...

Har også brukt "flussdritt" på en del ting.. Går helt fint det også om du har sveiseapparat som er beregnet på denslags ..  Blunker
« Siste redigering: april 05, 2010, 00:22:25 am av T2-Vandal » Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #3 på: april 05, 2010, 00:27:49 am »

Takker for svar Gliser

Er der da tig eller mig jeg skal bruke/kjøpe? Et bra apparat som kan anbefales?
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: april 05, 2010, 00:40:17 am »

Har bra pris på Telwin mig om det er aktuell - special price only 4(12) you my friend!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #5 på: april 05, 2010, 01:16:08 am »

Er det mig jeg bør gå for da? Tenker på bra resultater/ tett fin fuge på f.eks. på hjulbuer.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: april 05, 2010, 01:29:41 am »

Kjøyr på med MIG ! rundt 150-180ampere kjem du langt med på karosseri, ogso tjukkare ting. Mig kan du bruka te da mesta, spesielt karosseri, TIG kan du bruka til ALT(Av sveising) men har du eit bra mig apparat so treng du ikkje tig... TIG kan du heller kjøpa attåt seinare eingong du har bruk for sånt. Mig er dessutan meir effektivt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #7 på: april 05, 2010, 01:38:30 am »

Kjøyr på med MIG ! rundt 150-180ampere kjem du langt med på karosseri, ogso tjukkare ting. Mig kan du bruka te da mesta, spesielt karosseri, TIG kan du bruka til ALT(Av sveising) men har du eit bra mig apparat so treng du ikkje tig... TIG kan du heller kjøpa attåt seinare eingong du har bruk for sånt. Mig er dessutan meir effektivt

Høres fornuftig ut det Glad Det er stort sett ikke noe annet som skal sveises her i huset, så et riktig apparat til karosseri er tingen ja. Får vel prøve å finne meg et rimelig og greit MIG-apparat da Glad Kanskje kaste meg over det gode tilbudet til Hulken Gliser
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 05, 2010, 09:08:34 am »

MIG funker helt greit til bilplate. Men apropos fine fuger: på plater bør du være ekstremt forsiktig med varmen, så punkter gjør susen. Ellers er det lett for at det slår seg kraftig. Jobb deg frem i etapper mens du lar det kjøle seg ned til du har tett "fuge".
Loggført
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #9 på: april 05, 2010, 11:35:10 am »

Når du punktsveiser så kan det vere lurt å ha trykkluft i nerheten.. (Punkt-blås-punkt-blås).. Det kjøler kjapt ned punkta og reduserer strekk ein god del..
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3455
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: april 05, 2010, 17:22:39 pm »

Når du punktsveiser så kan det vere lurt å ha trykkluft i nerheten.. (Punkt-blås-punkt-blås).. Det kjøler kjapt ned punkta og reduserer strekk ein god del..
her vil det nok være to leire, en for, og en imot din uttalelse, når man varmer opp plata ved sveis, og bråkjøler, vil du få en krympevirkning, som i en del tilfeller ødelegger mer enn det hjelper, det er viktig å ha luftspalte mellom platene til enhver tid ved sveising butt i butt. dette for å unngå at platene "kolliderer " med hverandre ved sveising, da sveisen trekker de sammen noe, ved bråkjøling vil denne effekten økes betraktelig. men... dette er som smaken.. og hva man synes fungerer best selv.
kjøp deg et mig apparat fra arild, å husk å prøve deg fram på no platerester før du starter på bilen din,
lykke til Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #11 på: april 05, 2010, 23:40:37 pm »

Takker for svar Glad Det blir et MIG-apparat ja. Så er det vel bare å kjøpe noen plater og litt verktøy, og begynne å rekonstruere karosserideler Gliser.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!