Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« på: april 05, 2010, 00:06:38 am » |
|
Lurer på å prøve meg på litt platebanking og rustsveising på min nyankommende. Har bare sveiset gass tidligere (bilskolen på midten av 80-tallet), men er ikke redd for å lære meg noe nytt  . Hva er best å sveise karosseri med hjemme i egen garasje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #1 på: april 05, 2010, 00:09:04 am » |
|
Mig med 0,6-0,8 tråd. ikke noe flusstråd drit. Kjøp med separat gass. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2-Vandal
Supermedlem
    
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron
|
 |
« Svar #2 på: april 05, 2010, 00:16:56 am » |
|
TIG er vel det som drar seg minst, siden varmeutviklingen er lavere.. Bruker selv 0,6 mig på tynnplate for det meste... Har også brukt "flussdritt" på en del ting.. Går helt fint det også om du har sveiseapparat som er beregnet på denslags .. 
|
|
« Siste redigering: april 05, 2010, 00:22:25 am av T2-Vandal »
|
Loggført
|
29 Chevrolet AC Phaeton 47 Farmall A 66 T1 70 T1 (German look) 78 Corvette sachs 380 77 T2 (Vandalbussen) 72 Eldorado cab 08 Alfa Romeo 159 Ti
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #3 på: april 05, 2010, 00:27:49 am » |
|
Takker for svar  Er der da tig eller mig jeg skal bruke/kjøpe? Et bra apparat som kan anbefales?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #4 på: april 05, 2010, 00:40:17 am » |
|
Har bra pris på Telwin mig om det er aktuell - special price only 4(12) you my friend!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #5 på: april 05, 2010, 01:16:08 am » |
|
Er det mig jeg bør gå for da? Tenker på bra resultater/ tett fin fuge på f.eks. på hjulbuer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: april 05, 2010, 01:29:41 am » |
|
Kjøyr på med MIG ! rundt 150-180ampere kjem du langt med på karosseri, ogso tjukkare ting. Mig kan du bruka te da mesta, spesielt karosseri, TIG kan du bruka til ALT(Av sveising) men har du eit bra mig apparat so treng du ikkje tig... TIG kan du heller kjøpa attåt seinare eingong du har bruk for sånt. Mig er dessutan meir effektivt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #7 på: april 05, 2010, 01:38:30 am » |
|
Kjøyr på med MIG ! rundt 150-180ampere kjem du langt med på karosseri, ogso tjukkare ting. Mig kan du bruka te da mesta, spesielt karosseri, TIG kan du bruka til ALT(Av sveising) men har du eit bra mig apparat so treng du ikkje tig... TIG kan du heller kjøpa attåt seinare eingong du har bruk for sånt. Mig er dessutan meir effektivt
Høres fornuftig ut det  Det er stort sett ikke noe annet som skal sveises her i huset, så et riktig apparat til karosseri er tingen ja. Får vel prøve å finne meg et rimelig og greit MIG-apparat da  Kanskje kaste meg over det gode tilbudet til Hulken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #8 på: april 05, 2010, 09:08:34 am » |
|
MIG funker helt greit til bilplate. Men apropos fine fuger: på plater bør du være ekstremt forsiktig med varmen, så punkter gjør susen. Ellers er det lett for at det slår seg kraftig. Jobb deg frem i etapper mens du lar det kjøle seg ned til du har tett "fuge".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2-Vandal
Supermedlem
    
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron
|
 |
« Svar #9 på: april 05, 2010, 11:35:10 am » |
|
Når du punktsveiser så kan det vere lurt å ha trykkluft i nerheten.. (Punkt-blås-punkt-blås).. Det kjøler kjapt ned punkta og reduserer strekk ein god del..
|
|
|
Loggført
|
29 Chevrolet AC Phaeton 47 Farmall A 66 T1 70 T1 (German look) 78 Corvette sachs 380 77 T2 (Vandalbussen) 72 Eldorado cab 08 Alfa Romeo 159 Ti
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #10 på: april 05, 2010, 17:22:39 pm » |
|
Når du punktsveiser så kan det vere lurt å ha trykkluft i nerheten.. (Punkt-blås-punkt-blås).. Det kjøler kjapt ned punkta og reduserer strekk ein god del..
her vil det nok være to leire, en for, og en imot din uttalelse, når man varmer opp plata ved sveis, og bråkjøler, vil du få en krympevirkning, som i en del tilfeller ødelegger mer enn det hjelper, det er viktig å ha luftspalte mellom platene til enhver tid ved sveising butt i butt. dette for å unngå at platene "kolliderer " med hverandre ved sveising, da sveisen trekker de sammen noe, ved bråkjøling vil denne effekten økes betraktelig. men... dette er som smaken.. og hva man synes fungerer best selv. kjøp deg et mig apparat fra arild, å husk å prøve deg fram på no platerester før du starter på bilen din, lykke til
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #11 på: april 05, 2010, 23:40:37 pm » |
|
Takker for svar  Det blir et MIG-apparat ja. Så er det vel bare å kjøpe noen plater og litt verktøy, og begynne å rekonstruere karosserideler  .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|