Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #270 på: mars 18, 2009, 23:52:15 pm » |
|
Skulle ikke du kjøre i fra broder'n? Hjelper ikke med lyd da? Kan jo sette på et par spjeldhus fra en R-sykkel, bør jo bli litt lyd det....  hehe..kanskje det. Men, fra spøk til revolver, hvor mye ekstra gir sprut i forhold til gasser. Fordeler / ulemper? Jørn har mye mer erfaring på området enn meg, er fortsatt på lesestadiet jeg. Men, det som jo er fordelen er at du har justeringsmuligheter i alle bauger og kanter. Et oppsett du har i dag, kan også brukes på noe større, bare ved hjelp av litt justering. Så sant du har store nok dyser og nok luft inn. I tillegg så kan du også logge det meste som skjer med motoren via forskjellige sensorer som brukes av sprutet. Her ser du noen måter det har blitt gjort på..... http://www.914world.com/bbs2/index.php?showtopic=53733http://www.914world.com/bbs2/index.php?showtopic=23965&hl=http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=123464&highlight=megasquirthttp://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=114521&highlight=megasquirt
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #271 på: mars 19, 2009, 00:02:39 am » |
|
Leste litt på din tråd, men det ble gresk for meg enda. TB, CB, MS1, MS2 osv. Har jo akkurat nesten lært meg gassere jo 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #272 på: mars 19, 2009, 00:05:11 am » |
|
hmmmm.... jaså... Jeg regner med at du har sett flåklypa???.. skummelt og la bilen stå ubevoktet etter mørket har lagt seg veit du..... 
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #273 på: mars 19, 2009, 00:17:08 am » |
|
hmmmm.... jaså... Jeg regner med at du har sett flåklypa???.. skummelt og la bilen stå ubevoktet etter mørket har lagt seg veit du.....  Jasså..Rudolf...du sitt å glor. Fella er satt opp så det er bare å passe seg! Han Ludvig har testa`n  , og han så ikke bra ut etterpå..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #274 på: mars 19, 2009, 00:19:41 am » |
|
Noe sånt du skulle hatt.. 
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #275 på: mars 19, 2009, 00:21:09 am » |
|
Der ja, det var gutten sin det! MS II v3.0, releboks og stim? Vi må bruke sånne fagutrykk så Lasse ikke henger med... 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #276 på: mars 19, 2009, 00:23:51 am » |
|
Der ja, det var gutten sin det! MS II v3.0, releboks og stim? Vi må bruke sånne fagutrykk så Lasse ikke henger med...  Og det værste er han kællen fra Gjøvik, som-vi-ikke-tør-si-navnet-på, som driver å bistår`n om dagen. Han som kjører turbo-boble 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
 |
« Svar #277 på: mars 19, 2009, 00:24:36 am » |
|
Der ja, det var gutten sin det! MS II v3.0, releboks og stim? Vi må bruke sånne fagutrykk så Lasse ikke henger med...  Stemmer det,noen som har gjort leksa si..  Hehehe...må jo forstyrre nattesøvnen hans litt;)
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #278 på: mars 19, 2009, 00:27:20 am » |
|
For en gjeng!! Rotter seg sammen...værste jeg har sett! Er ikke det der sånn laser-varsler?? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #279 på: mars 19, 2009, 00:31:46 am » |
|
Stemmer det Lasse, må jo passe på så det ikke blir bot på stripa....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #280 på: mars 20, 2009, 15:18:10 pm » |
|
Pga raskt fremadstormende alderdom og sviktende helse pga dette, må jeg dessverre legge hobbyen på hylla. Rynkene legger seg som rullgardiner over øya(ser ikke hva jeg skrur på lenger), de grå håra spruter ut(de jeg ikke har rivd av i fortvilelse under restaurering) og taska har sklidd ned så mye at jeg får gnagsår bak kneet. Til de som tenker, hva f...., så er det bare å vente. Har kontaktet de beste innen sitt felt hva gjelder plastisk kirurgi og top of the class hva gjelder psykologer til å bistå meg i min begynnende 40-års krise.
Hasta la vista(som en kjent guvernør en gang sa), men ......I`ll be back..(f%%#, det kom jo også fra samme mannen!)
Lassarus
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Black59
Seniormedlem
   
Innlegg: 377
Bosted: Trønder
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #281 på: mars 20, 2009, 15:29:55 pm » |
|
gratulere me dagen kis.  d va no kjipt å hør  kjæm sekkert sterkt tbake 
|
|
|
Loggført
|
Type1 59 Tommen
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #282 på: mars 20, 2009, 15:34:41 pm » |
|
gratulere me dagen kis.  d va no kjipt å hør  kjæm sekkert sterkt tbake  ............hå...pe....d....RIP... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Black59
Seniormedlem
   
Innlegg: 377
Bosted: Trønder
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #283 på: mars 20, 2009, 15:39:15 pm » |
|
 går over derre sjø 
|
|
|
Loggført
|
Type1 59 Tommen
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #284 på: mars 21, 2009, 00:06:54 am » |
|
Etter å ha kikket litt på gasserne, fant jeg ut at dette røret må være vakum-uttaket. Røret ved tuppen på skrutrekkeren. Det sitter en liten skrue som kan fjernes for så å sette på en slange. Så da skal ikke valg av fordeler være vanskelig.
Noen som mener det stemmer??
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #285 på: mars 21, 2009, 00:09:06 am » |
|
kan jo se ut som det sitter i linje med spjeldet i lukket posisjon.
stemmmer det eller??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #286 på: mars 21, 2009, 10:45:22 am » |
|
Etter å ha kikket litt på gasserne, fant jeg ut at dette røret må være vakum-uttaket. Røret ved tuppen på skrutrekkeren. Det sitter en liten skrue som kan fjernes for så å sette på en slange. Så da skal ikke valg av fordeler være vanskelig.
Noen som mener det stemmer??
Du må i hvertfall finne ut om det er over eller under spjeld uttaket er.. Men når det er sagt, så er det ikke sikkert at du kan bruke noen vakum-fordeler, da vakumet du får ofte er så lite at det ikke klarer å dra opp vakumklokka da vakumet kommer fra kun en` sylinder og ikke fra alle fire. Du vil få en pulserende vakum . Har selv testet dette ved å ha en ekstra løs fordeler åpen + prøvelampe i benk for en del år siden. Hjelper ikke all verden hvis du bare ruser motor da du ikke får samme vakum som ved belastning , (noe jeg så da vi prøvde i benk og uten..) For å få dette til å funke med vakum så bør du bruke en såkalt "anti-pulse-valve" . Disse satt originalt på bla. noen eldre Alfa RomeoŽer. Skal du få nok vakum til å klare å dra opp vakumklokka, så må du nok ha en slik. Du får en mye mer kjørbar motor med dette enn med 009-fordeler. Går å prøve seg frem med forskjellige vakumklokker også da det viste seg når jeg prøvde at det er litt forskjell på hvor mye vakum dem trenger.. Her en link til en slik "ventil" : http://www.avonbar.com/product/?pid=7181
|
|
« Siste redigering: mars 21, 2009, 10:53:12 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #287 på: mars 21, 2009, 12:02:58 pm » |
|
du kan ta vacum fra begge gasserene. lage et lite plenum kammer av ett lite rør , og ta ut vacum til klokka defra. det skal stabilisere+ att du får vacum fra begge gassere Jærva, uttaket skal sitte akkurat i spjeldhøyde ved lukket spjeld. se tidligere post
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #288 på: mars 21, 2009, 12:34:41 pm » |
|
du kan ta vacum fra begge gasserene. lage et lite plenum kammer av ett lite rør , og ta ut vacum til klokka defra. det skal stabilisere+ att du får vacum fra begge gassere Jærva, uttaket skal sitte akkurat i spjeldhøyde ved lukket spjeld. se tidligere post
Det med at du kan ta fra begge gassere er en løsning som jeg oxo har gjort, funka det og.. Tok opp dette på tuju en gang og fikk beskjed om at jeg måtte være helt på jordet av en eller annen  Når det gjelder uttak, så stemmer det at det er i høyde med spjeld på tomgang, men blir over ved pådrag. På noen gassere så er det oxo et uttak under spjeld, bruker du dette så vil du få kenguru-virkning ved pådrag på lavt turtall.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #289 på: mars 21, 2009, 12:41:57 pm » |
|
spjeldet må jo gå slik att utaket kommer under spjeldet ved gasspådrag
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #290 på: mars 21, 2009, 12:49:54 pm » |
|
spjeldet må jo gå slik att utaket kommer under spjeldet ved gasspådrag
Selvfølgelig.. , gikk litt fort der..  Ergo ; visa versa
|
|
« Siste redigering: mars 21, 2009, 12:51:59 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #291 på: mars 22, 2009, 11:49:01 am » |
|
Diskusjonen på vw2you gikk på at Jærva mente man fikk mer vakum av å lage plenum, og det gjør man ikke.. men man kan få stabilere vakum... Vakum er en av de tingene man ikke får mer av ved å legge til det samme en gang til... tenk at du har 15 grader varmt i gangen og 15 grader varmt på stua... hvor varmt blir det om du lukker opp døra mellom de? 15 eller 30?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #292 på: mars 22, 2009, 14:35:45 pm » |
|
Diskusjonen på vw2you gikk på at Jærva mente man fikk mer vakum av å lage plenum, og det gjør man ikke.. men man kan få stabilere vakum... Vakum er en av de tingene man ikke får mer av ved å legge til det samme en gang til... tenk at du har 15 grader varmt i gangen og 15 grader varmt på stua... hvor varmt blir det om du lukker opp døra mellom de? 15 eller 30?
Mulig jeg ordla meg litt feil på tuju, men du får på en måte " mer" vakum ved å ta fra to gassere da du får samme styrke vakum over lengre tid, og ikke pulserende vakum. Uansett, jeg har prøvd med uttak fra en gasser og i fra begge gassere, og forskjellen jeg kunne se, var at med en gasser kunne du bare se antydning til at vakumklokke dro ned tenning, men med plenium så fungerte det nesten som ved en original-motor med kun en gasser.Og det at det er stål-rør på origmotoren er faktisk ikke bare tull. Prøvde med litt for myk vakumslange med antydning til at vakumslange ble sugd` litt flat (bare antydning), men i denne sammenheng kan det faktisk ha betydning.
|
|
« Siste redigering: mars 22, 2009, 14:40:20 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #293 på: mars 22, 2009, 17:49:19 pm » |
|
vet att på mange andre biler med to dobble så bruker dem en t-skjøt og kobbler vacum slangen fra begge gasseren til den og så en ned til vacumklokka på fordelern!har ikke prøvd på t1 motorer men skal vel være det samme på alle motorer det!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Black59
Seniormedlem
   
Innlegg: 377
Bosted: Trønder
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #294 på: mars 22, 2009, 20:20:02 pm » |
|
har du komme nå længer da lasse?? 
|
|
|
Loggført
|
Type1 59 Tommen
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #295 på: mars 22, 2009, 23:26:24 pm » |
|
Jepp. Ikke så my lenger, men gått over forgassere. Gjort ren alt messing da det var veldig mye irr i gasserne. Ser litt bedre ut nå. Da vet jeg at alt er på stell 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #296 på: mars 22, 2009, 23:29:42 pm » |
|
Vedrørende vakum så er det som du sier Jørn, hullet fra det røret som jeg mente er til vakum, sitter akkurat på spjellet ved lukket. Og det kommer da på undersiden ved åpning av spjell. Se bilder under det er det lille hullet nederst til venstre(ikke lett å ta klare bilder i makro på ustø hånd  ) på det øverste bildet Der , da var det rød ring på det som teller.. 
|
|
« Siste redigering: mars 22, 2009, 23:54:59 pm av Lasse `65 »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #297 på: mars 22, 2009, 23:31:59 pm » |
|
er det 2 uttak pr gasser ?? eller bare i det ene løpet? PS nå som gasserene er såååå fiiine er de jo klar til å annonseres under "til salgs" 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #298 på: mars 22, 2009, 23:44:55 pm » |
|
er det 2 uttak pr gasser ?? eller bare i det ene løpet? PS nå som gasserene er såååå fiiine er de jo klar til å annonseres under "til salgs"  Det er uttak bare i det ene løpet. Får jeg brukt dette på en god nok måte til vakum, eller er det bare å tenke "dyr tenning"  PS: nå som gassere er såååååå fine, kan jeg sette de rett på motor når longblock er ferdig 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #299 på: mars 22, 2009, 23:46:13 pm » |
|
ja som nevnt . fra begge gassere evt inn ett mini plenum . så til vacumklokka
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|