JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #60 på: februar 18, 2008, 11:52:05 am » |
|
Det er godt! Hva synes du om remhjulet forresten? Hvilken størrelse er det, og er oljesporene kuttet riktig, samt diameter mot veiva
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #61 på: februar 18, 2008, 12:35:28 pm » |
|
Reimhjulet er av den "lille" typen, altså 6", mener jeg.Litt trang å få på veiva, og oljesporene har jeg ikke tenkt så mye over. Tar det for god fisk når det er CB. Kan ta bilde senere av ojlesporene og legge ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #62 på: februar 18, 2008, 20:50:59 pm » |
|
etter intens baking og tanker på andre ting  , fikk jeg endelig funnet TDC. boltet fast syl #1, riktig nr1  , sjekket nullpunkt og så at det stemte veldig godt med reimhjulet. Så da bli det neste, timing av kam, som jeg tror jeg søker hjelp om så jeg får se hvordan det gjøres Her ser du oljesporene Jørgen. Vet ikke om det er så lett å se men.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #63 på: februar 18, 2008, 23:16:59 pm » |
|
Vanskelig å se på bildet, der må man nesten bare sammenligne med et originalt. Såvidt jeg har skjønt hender det at sporene ikke er kuttet dype nok.
Nærmer seg jo med stormskritt det her... Jeg har jo ikke kommet en skrue lenger omtrent selv, så kudos!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #64 på: februar 18, 2008, 23:24:01 pm » |
|
de er ikke veldig dype nei.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #65 på: februar 19, 2008, 09:35:39 am » |
|
Etter en hjelpsom telefon fra notchback igår kveld, ble vi enige om at timing av kam ikke er nødvendig da denne kammen har fast kamdrev, dvs ikke mulig å justere drevet. så da er vendehøyde det neste etter at jeg får sealet blokka. Dette går jo rette veien  Takk for hjelp Harald! Ellers så er det i boks med gassere, de kommer om noen dager......gleder meg mer og mer nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tovwair
Supermedlem
    
Innlegg: 713
Bosted: Sander
|
 |
« Svar #66 på: februar 19, 2008, 21:30:55 pm » |
|
Endelig er julestress og mas over og det er litt mer rom for det som ligger hjerte nært......
VW-skruing!
Etter å endelig ha fått demontert veiv, børstet/vasket oljekanaler i denne og gjort en grundig gengjøring av blokk( og inspeksjon etter evt sprekker ), er tiden kommet for å begynne montering.
Nye veivlager, veivdrevsett er på plass i heimen og nå skal jeg starte med veiing av råder, stempler etc.
Er det godt nok med vekten til Clas Ohlsson?? Så på EndreD sin tråd og lurer på valget han falt på. Hvis du leser dette Endre, gi meg et hint.
Strevet som pokker med å få av kamdrev på veiva, men varme, ekstra bolter til kamdrevavdrager og god hjelp av guttungen på 9, det ga resultater.
Så da håper jeg det skjer litt mer fremover....
Hva slags vekt endte du opp med å bruke...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #67 på: februar 20, 2008, 00:37:09 am » |
|
Endelig er julestress og mas over og det er litt mer rom for det som ligger hjerte nært......
VW-skruing!
Etter å endelig ha fått demontert veiv, børstet/vasket oljekanaler i denne og gjort en grundig gengjøring av blokk( og inspeksjon etter evt sprekker ), er tiden kommet for å begynne montering.
Nye veivlager, veivdrevsett er på plass i heimen og nå skal jeg starte med veiing av råder, stempler etc.
Er det godt nok med vekten til Clas Ohlsson?? Så på EndreD sin tråd og lurer på valget han falt på. Hvis du leser dette Endre, gi meg et hint.
Strevet som pokker med å få av kamdrev på veiva, men varme, ekstra bolter til kamdrevavdrager og god hjelp av guttungen på 9, det ga resultater.
Så da håper jeg det skjer litt mer fremover....
Hva slags vekt endte du opp med å bruke...? Endte opp med vekt fra Clas Ohlson til 398,-, en brev-vekt. 1g skala, men nok for meg. Fikk alt innenfor 1g i motor, og det tror jeg skal holde bra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #68 på: februar 20, 2008, 00:54:23 am » |
|
Da begynner det å ligne motor, snart...  Fikk satt på alle stempler og sylindre, uten altfor mye mas med stempelringer. Byttet klipsene på sylinderbolt med teflonbuttons. greit å vite at ikke klipsen skal forårsake noe ihvertfall. Med laber tilgang på meeeget nøyaktige måleinstrumenter, så ble vendehøyden målt til ca 1,4 mm på hver side. Faktisk ganske likt  Så med 87mm borring, 69 slag, vendehøyde på 1,4mm og cc i kammere på 50, så skal det bli...........det kommer jeg tilbake til Blokka er sealet med blå Permatex. Dette blir ikke hardt, så jeg slipper tenke på at det skal komme noe inni motor og lage noe tull. Fullflow pumpe satt som ett skudd, denne også sealet med Permatex blå. Så neste vurdering er egentlig, skal jeg porte topper og polere eller gi faen. Det er masse jobb og jeg har ikke lyst til å demontere ventiler etc. Henter kanskje noen hester, men..... Må også få borret opp svinghjul og veiv til 8 pins, noe jeg har valgt å få gjort etter montering. tror det skal gå bra natt....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #69 på: februar 20, 2008, 14:35:36 pm » |
|
Jeg setter stor pris på evt innspill på motor så langt. Det er sikket mange meninger og forslag på spes toppene jeg skal begynne med. Det er jo nå hestene skal legges til grunn snart, så shoot! Sleng inn, også kritikk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #70 på: februar 20, 2008, 14:58:34 pm » |
|
Jeg kan i hvertfall si at det var deilig å se noe som begynner å ligne på en longblock! Gi gass
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #71 på: februar 20, 2008, 15:47:52 pm » |
|
Jeg kan i hvertfall si at det var deilig å se noe som begynner å ligne på en longblock! Gi gass Det skal jeg si meg helt enig i. Deilig å kunne "lukke" motoren og se på detaljer som viftehus, remhjul, etc så det ser ut som den snart skal inn i bilen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Asgeir
Nybegynner

Innlegg: 20
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #72 på: februar 22, 2008, 01:31:00 am » |
|
Da begynner det å ligne motor, snart...  Fikk satt på alle stempler og sylindre, uten altfor mye mas med stempelringer. Byttet klipsene på sylinderbolt med teflonbuttons. greit å vite at ikke klipsen skal forårsake noe ihvertfall. Med laber tilgang på meeeget nøyaktige måleinstrumenter, så ble vendehøyden målt til ca 1,4 mm på hver side. Faktisk ganske likt  Så med 87mm borring, 69 slag, vendehøyde på 1,4mm og cc i kammere på 50, så skal det bli...........det kommer jeg tilbake til Skulle vel bli ca. 8:1 i komp. dette.... Fått noe lakk på motorlokket?
|
|
|
Loggført
|
(o\!/o)
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #73 på: februar 22, 2008, 10:34:29 am » |
|
Da begynner det å ligne motor, snart...  Fikk satt på alle stempler og sylindre, uten altfor mye mas med stempelringer. Byttet klipsene på sylinderbolt med teflonbuttons. greit å vite at ikke klipsen skal forårsake noe ihvertfall. Med laber tilgang på meeeget nøyaktige måleinstrumenter, så ble vendehøyden målt til ca 1,4 mm på hver side. Faktisk ganske likt  Så med 87mm borring, 69 slag, vendehøyde på 1,4mm og cc i kammere på 50, så skal det bli...........det kommer jeg tilbake til Skulle vel bli ca. 8:1 i komp. dette.... Fått noe lakk på motorlokket? Se der ja, har ikke fått regnet ut dette helt selv, men det ser ut til å være en ok komp. Takker  Motorlokket mangler en tannpuss på baksiden enda  . Har jobbet med motor mest og lagt nye tepper i bilen. Hadde sinnsykt lyst til å kjøre igår, skikkelig vårfølelse Åssen går det motoren din?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #74 på: februar 24, 2008, 22:12:19 pm » |
|
Litt bilpusling idag.
Montert turteller, ferdig med tepper i hele bilen, pusset og lakkert tromlene. Tynt lag med varmebestandig lakk. Litt harry-finnish på jobb, men planen er skiver foran og nye tromler bak, om ikke så lenge håper jeg. Var lei den anonyme fargen på felger med kapsler. Skal få tak i hjulbolter i crom eller lignende.
På motor er topper, glemmeblekk og vippearmer snart ferdig, så da er longblocken klar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #75 på: februar 27, 2008, 16:20:53 pm » |
|
Da begynner det å nærme seg noe her. Mine første Webere på plass. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #76 på: februar 27, 2008, 17:08:01 pm » |
|
Naijs! Så det var der du var i går kveld da ja... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #77 på: februar 27, 2008, 17:10:36 pm » |
|
Naijs! Så det var der du var i går kveld da ja...  Ja, måtte bare gjøre det....måtte bare  . Beklager at jeg ikke kom. Sikkert dypt savnet  Er på plass neste gang, og hvis det er tørre veier.......hm..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #78 på: februar 28, 2008, 20:35:53 pm » |
|
Et spørsmål ang breather på denne motoren. har jeg behov for det? Ble litt usikker på det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #79 på: februar 28, 2008, 22:44:19 pm » |
|
Jeg skal kun ha original ånding på min, dvs retur ut under kjøleblekket, slik som på noen eldre motorer. Ikke retur inn i gasserne.
Hva skaper overtrykket i blokka? Lekkasje forbi stempelringene og høytturtall vil jeg tro.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #80 på: februar 28, 2008, 22:53:45 pm » |
|
Jeg skal kun ha original ånding på min, dvs retur ut under kjøleblekket, slik som på noen eldre motorer. Ikke retur inn i gasserne.
Hva skaper overtrykket i blokka? Lekkasje forbi stempelringene og høytturtall vil jeg tro.
ja, jeg har lest at det originle åndesystemet skal holde så da satser jeg på det. Høyt turtall er vel 5-6000 rpm? Er ikke dette jeg kommer til å ligge på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #81 på: februar 29, 2008, 10:30:02 am » |
|
Jeg skal kun ha original ånding på min, dvs retur ut under kjøleblekket, slik som på noen eldre motorer. Ikke retur inn i gasserne.
Hva skaper overtrykket i blokka? Lekkasje forbi stempelringene og høytturtall vil jeg tro.
ja, jeg har lest at det originle åndesystemet skal holde så da satser jeg på det. Høyt turtall er vel 5-6000 rpm? Er ikke dette jeg kommer til å ligge på Evt så er vel dette en kurant jobb å gjøre i etterkant, å montere ånding. Noen som har en god metode for justering av endeslakk? Har funnet en, men da må jeg lage meg et verktøy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #82 på: februar 29, 2008, 10:41:33 am » |
|
Bruk måleur til endeslakken Lasse, monteres på svinghul og settes mot blokka; 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #83 på: februar 29, 2008, 12:32:23 pm » |
|
har ikke investert i måleur ser du, må nok det på neste bygge ihvertfall. Hvor mye må man gi for det Endre? Kan jo brukes til så mangt..skal surfe litt og se jeg
Så en metode på nettet som var ganske smart, skal se om jeg får til den. For da kan jeg bruke bladsøker...så lenge
Ble veldig dårlige bilder dette, men prinsippet er:
Det festes en metall-brakett til selve blokka. Fjern 2 muttere på selve blokka og feste der. På denne igjen monteres et 90 graders metallstykke med mulighet til bevegelse på denne, i retningen som endeslakken Så dyttes veiva helt mot vinkelen og man skrur fast denne liggende mot reimhjulende på veiv. Så dyttes det motsatt vei, helt ut, og man kan shimse opp svingjul, stramme til med riktig moment, og begynne å lese av etterhvert som reimhjul-ende igjen beveger seg mot vinkelen på braketten. Etterhvert som det nærmer seg med lett shimsing brukes bladsøker på mellomrom vinkel / veiv.
|
|
« Siste redigering: februar 29, 2008, 18:26:18 pm av Levwi (Lasse) »
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #84 på: februar 29, 2008, 17:32:23 pm » |
|
Da er det meste prøvemontert og det måtte til noen enkle modifikasjoner: Gasserstagholder høyre side, måtte modde litt på vifte røret Begge sider viftehus, trangt med 2 dobble. Skulle egentlig hatt eldre viftehus
Justert ventiler mangler da å få justert endeslakk, få på fordeler, sette inn nytt oljelokk m ny sil, oljetemp og trykk-målere, givere til dette, og noe småtteri med bakre blekk rundt reimhjul og de 2 siste blekkene på doghouse
Deilig å snart sette inn i bil. Litt justering av gassere må vel gjøres. Disse sitter det 28mm halsringer på. Går til anskaffelse av det som unneberg har med tanke på justering
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #85 på: mars 01, 2008, 09:08:08 am » |
|
Jeg har dessverre ikke måleur her oppe nå, men kan få opp etter påsken. Men om du klarer å vente så lenge?
Skal du kjøpe så handle på ebay eller utenlandske butikker. Da koster det en tidel av hva butikkprisen stort sett er i Norge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #86 på: mars 01, 2008, 11:06:37 am » |
|
Jeg har dessverre ikke måleur her oppe nå, men kan få opp etter påsken. Men om du klarer å vente så lenge?
Skal du kjøpe så handle på ebay eller utenlandske butikker. Da koster det en tidel av hva butikkprisen stort sett er i Norge.
Takk for det Jørgen, skal se om jeg ikke lager en slik som over uansett. Den blir jo ganske så nøyaktig den og.Men hvis jeg ikke får det til eller rekker det før påske, så kan jeg spørre deg. Ska sjekke litt på ebay også. Jeg kjenner andre med måleur også, men et sånn verktøy er jo et must.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #87 på: mars 04, 2008, 10:31:47 am » |
|
Har begynt å tenke litt på eksos til denne bilen nå. Lurer da på om det er noen som helst vits å gå for merged, stor flens etc, på denne 1641-motoren? Standard ventiler/topper, 40mm webere, 110 kam, standard vipper. Jeg skal ha godt bunndrag og da frykter jeg at stort ormbo skaper for lite motstand i motor.
Noen synspunkter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #88 på: mars 04, 2008, 13:45:15 pm » |
|
hadde ikke det anlegget som jøran selger passet fint da,,,supercompetition eller noe?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #89 på: mars 04, 2008, 14:29:58 pm » |
|
hadde ikke det anlegget som jøran selger passet fint da,,,supercompetition eller noe?
Jeg har liggende et 4i1 ormbo med stor flens og en Phatboy. Phatboy har liten flens og før jeg evt begynner på jobben med å få lagd annen flens på den, så spør jeg. Har sett på Jøran sitt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|