Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« på: april 27, 2010, 01:39:14 am » |
|
En natt for ca 9 år siden lå jeg våken og tenkte på bobleforstillingen og dette med bumpsteer... etter en god del grubling fant jeg løsningen, og en enkel prototype ble bygget i technic lego  Det var verken bumpsteer i sving eller rett frem... og lengden på styrestagene er valgfri. For enkelt til å være sant kanskje, men enkel geometri tilsa at det det skulle stemme. I kveld brukte jeg 45 minutter på å gjøre de nødvendige endringene på en linkpin forstilling, eller rettere sagt brukte jeg 30 minutter på måling av millimetere og 15 minutter på kapping og sveising. Etter disse grepene er det ikke mulig å se at spindelen beveger seg (svinger) ved fulle fjæringsutslag , ikke med bare øynene i hvertfall. Dvs at jeg kom ganske nære det optimale bare med vinkelkutter og noen sveiselarver. Det ville blitt vesentlig bedre ved bruk av en CNC maskin, og dette er grunnen til at jeg skriver dette. Jeg har mye fler ideer enn jeg har tid til å gjennomføre, og dette er en ting jeg aldri har sett noen tilby, som faktisk kan bli svært så populært. Med den rette tannstangen og oppheng av denne kan det være hundreprosent bolt on, og man behøver ikke nye styrestag engang! Så hvis det er noen som seriøst ser for seg at de kunne tenke seg å produsere disse delene og håndtere salg av de så kan de ringe meg. Dette er en oppgradering av samtlige torsjons forstilling biler, gate, offroad, bane, drag eller originalbiler... Legger ut youtube video så fort prototypen ser litt ryddigere ut  Mvh Jon Hroar Ulstad -Hot Owl 92495271
|
|
« Siste redigering: mai 04, 2010, 12:24:44 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1 på: april 27, 2010, 01:48:17 am » |
|
Kreativitet kommer ofte om natten! Håper noen kan sette dine tanker ut i "live"!
Halvard
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: april 27, 2010, 07:50:42 am » |
|
u got mail
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #3 på: april 27, 2010, 09:43:27 am » |
|
Funnet på nå da??
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #4 på: april 27, 2010, 11:18:15 am » |
|
Tipper det går på plassering (høyde) av hjelpesnekka for å få riktig avstand ut til styrekula ved fjæring?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: april 27, 2010, 12:49:08 pm » |
|
Du er på rett sti i hvertfall Bjørnar.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #6 på: april 27, 2010, 12:58:36 pm » |
|
Det her lyder jo enormt interessant! Jeg har en ekstra variant forstilling til at ligge om du skal teste med sådan også 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: april 27, 2010, 20:35:01 pm » |
|
Får du fjernet bumpsteer ved utfjæring av kun et hjul også - uansett styrestaglengde?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: april 27, 2010, 23:48:34 pm » |
|
Får du fjernet bumpsteer ved utfjæring av kun et hjul også - uansett styrestaglengde?
Ja
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #9 på: april 28, 2010, 06:19:35 am » |
|
Får man ikke en lignende effekt med et langt styrestag som forbinder høyre og venstre spindel og kun et stag fra snekka til en av spindlene? Ang "bumpsteer" så må vel det være selve helvette bak et ratt? Jeg prøvde med med vendte endeled ytterst på bobla mi (fordi jeg hadde lest at det var veien å gå.....) men vanskeligere bil å kjøre skal det letes lenge etter. Jeg gikk til slutt for orginal løsning og den fungerer utmerket for meg. Så hvis du greier å fjerne dette problemet helt får du nok tommelen opp!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: april 28, 2010, 09:11:58 am » |
|
Får man ikke en lignende effekt med et langt styrestag som forbinder høyre og venstre spindel og kun et stag fra snekka til en av spindlene?
Det stemmer, man har ikke bumpsteer med den løsningen når man kjører rett frem, men så fort begge eller ett hjul treffer en humpel så har du lik bumpsteer på begge. Min løsning har ikke bumpsteer verken i sving, humpel for ett eller begge hjul, og attpåtil har man lik ackermann vinkel både til høyre og venstre, noe ikke VW selv har engang.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #11 på: april 28, 2010, 09:51:39 am » |
|
Det stemmer, man har ikke bumpsteer med den løsningen når man kjører rett frem, men så fort begge eller ett hjul treffer en humpel så har du lik bumpsteer på begge. Godt poeng....... Gleder meg til å se hva du har kommer opp med.... 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: april 30, 2010, 12:23:53 pm » |
|
Da har jeg målt hvor mye spindelen svinger gjennom full opp og nedfjæring... nåla i måleuret står helt stille... dvs. spindelen svinger akkurat 0 hundredeler gjennom HELE fjærings bevegelsen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #13 på: april 30, 2010, 13:13:41 pm » |
|
Du vet det finnes sovemedisiner på resept? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: mai 04, 2010, 11:16:32 am » |
|
Det finnes sovemedisin på nett og... her en en video hvor INGENTING skjer... og det er liksom poenget også. FULL fjæringsvei (avkappet stopper) uten bevegelse i spindelen, det eneste som begrenser denne er syreleddene. Og som det ikke var nok, filmet jeg det samme med måleur etterpå. Her ser man at styreleddet stopper spindelen i bunnen, hvor man da får 3 hundredeler bump steer, men det er ok etter 35 cm uten 1 hundrings kast. Faktisk kan man med denne løsningen ta forstillingskontroll EN gang, og etter på kan man heise eller senke så mye man vil og forstillingen holder seg helt hundre! De fleste vet nok ikke at de har bumpsteer, men det har ALLE VW's, nye og gamle. VW selv er milelangt unna riktig geometri, i mine tester kaster det ca 6mm x 2 i samme fjæringsbevegelse originalt. Med en slik modifisering vil alle biler med torsjonsfjæring bli mer rettnings stabil og stø, slite mindre dekk, og bremse bedre. I tillegg til får man en presis tannstang eventuelt med annen utveksling på rattet. Nå er det bare resten igjen!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #15 på: mai 04, 2010, 12:28:37 pm » |
|
Jeg forstår fortsatt ikke hvordan du får dette til i praksis. Styrestaget må jo lagres opp på spindelen og i ei styresnekke. I det øyeblikket staget går enten opp eller ned fra en horisontal linje blir staget uansett for "kort". Det idielle måtte vært et magisk styrestag som som strekte og krympet seg når bilen fjærer..... Enten er dette en diger bløff med opphav i 1 april eller så er du flere trinn smartere enn jeg trodde  For alt hva jeg vet kan det jo være at styrestaget på filmen ikke er festet i noe under lakenet ditt....... Skriver jeg dette for å få fasiten tro? Forvirret blir jeg uansett over dette. Og værre blir det jo mere jeg tenker på det.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: mai 04, 2010, 12:36:02 pm » |
|
Det hadde vel vært bra flaut om jeg jukset på videoen?!?!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #17 på: mai 04, 2010, 12:48:41 pm » |
|
Det hadde vel vært bra flaut om jeg jukset på videoen?!?!
Tilgi meg for å prøve å tvinge frem fasitten 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #18 på: mai 04, 2010, 12:51:58 pm » |
|
Dersom tannstang følger spindelens opp/ned bevegelse så ville det vel ikke bli noen bevegelse i spindel? Men hvordan du eventuelt får til det er jo en helt annen skål....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #19 på: mai 04, 2010, 14:11:30 pm » |
|
Kan ikke skjønne annet enn at snekka/tannstanga må følge rotasjonen til spindelen/fjærpakka. Det at fjærpakka ikke er spent opp på videoen, tyder på at fjærpakka ikke er fast på midten av forstillinga. Innfestingspunkt på styrestag får da samme posisjon ift spindel hele veien. Dette fordrer bruk av coilover el.l.? Festemetodikken for snekka blir som en innsveiset senkesats uten låsing? Kjenner at isen blir tynnere og tynnere under beina nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: mai 04, 2010, 15:05:33 pm » |
|
Jeg er bare glad for at det finnes Petter Smarts rundtom i verden som finner på slike smart ting, slik at vanlige dødelige kan kjøpe ferdige sett :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #21 på: mai 04, 2010, 15:37:49 pm » |
|
Spent på fortsettelsen/fasiten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #22 på: mai 04, 2010, 15:51:17 pm » |
|
Enten er dette en diger bløff med opphav i 1 april eller så er du flere trinn smartere enn jeg trodde  Jeg er ikke forundret om han er smartere enn både deg og meg, og mange andre her.  Blir moro og se dette her. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #23 på: mai 04, 2010, 17:51:58 pm » |
|
dette får du bare til på linkpin vil jeg tro, hvis jeg har fattet poenget 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: mai 04, 2010, 17:56:49 pm » |
|
Jeg har en mistanke - og da har det ingenting å si på type forstilling.
Rotasjon - right?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bug62
Medlem
  
Innlegg: 129
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: mai 04, 2010, 18:17:40 pm » |
|
leddet pitman-arm?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #26 på: mai 04, 2010, 18:21:37 pm » |
|
Det funker 100% på linkpin... og 98% på ball joint.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg
|
 |
« Svar #27 på: mai 04, 2010, 19:09:51 pm » |
|
Her er det bare å ta av seg hatten  Skriv meg opp på bestillingslista.... Kristoffer
|
|
|
Loggført
|
 kristoffer(at)lindh.no Tlf: 92806127
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #28 på: mai 04, 2010, 20:32:43 pm » |
|
bra video, og jeg tror jeg tok poenget, og nå er jeg tilbake fra frankrike, så nå kan jeg ringe deg en dag  Bra jobba
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #29 på: mai 04, 2010, 20:37:00 pm » |
|
De er en liten luring De Hr.Ulstad
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
|