mai 04, 2025, 19:50:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp hvordan få opp bagasjelokk 58mod t1  (Lest 3013 ganger)
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Ække laft før du henger igjen på brosteinen

Vis profil
« på: april 27, 2010, 22:23:09 pm »

Låsen har gått i vranglås på bagasjelokket, vaieren er intakt men det vill ikke opp, er det noe mulighet uten å vrake noe?
Og reservehjulet sitter i. Det er strøken lakk på bilen så å kutte i lokket utgår Blunker

Mvh
Thoresen
« Siste redigering: april 28, 2010, 07:09:06 am av Thoresen » Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com

Proud member of Senkemafia'n.
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: april 28, 2010, 07:09:35 am »

Snart tom for bensin nå Gråter
Loggført

www.telehiv-jumpers.com

Magnus LH
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #2 på: april 28, 2010, 08:11:58 am »

Vel, jeg antar du kan gjøre det samme på alle bobler, nemlig å ofre håndtaket.
Er du heldig så holder det å sage vekk en bit midt på håndtaket og skrur ut bitene.
Er du litt uheldig så må du også sage ca. 1cm ut fra panseret også, for å få holdt fast skruen med en skrutrekker el.l. slik at den ikke roterer med håndtaket.

Kjipt å måtte sage i bilen sin, men håndtaket er forholdsvis greit å få tak i nytt. Blunker

Slik ser det ut når en gjør dette på en 70modell..  Osteaktig

* DSC_3516.jpg (62.8 KB. 800x532 - vist 159 ganger.)

Lykke til!

M.

Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2010, 08:20:54 am »

Har en måte som kanskje kan være bedre enn å sage i panser.

Åpne hanskerommet. Ofre pappen i hanskerommet, kapp ut et hull slik du kommer inn med hånd og verktøy. Ta ei skralle med 13 mm pipe og løsne de to skruene på høyre hengsle, sett på 3-4 stk lange forlengere på pipa, løft panseret litt opp på høyre side, bruk skralla med forlengere å skru ut de to skruene på venstre hengsle. Få en kompis til å vippe panseret opp litt i bakkant (forsiktig så du ikke bøyer det i fronten) og stapp inn armen med en 13mm fastnøkkel/skrallenøkkel og skru løs 13mm mutter på låsepinnen.

Ofte løsner det av seg selv når du har løsnet hengslene og siste punkt her blir overflødig.

Mye bedre enn å ofre panser og lakk.... Dette funker med reservehjul i bil.

Dette er et triks jeg har brukt flere ganger på min 80 talls looker med igjensveist panser og el. åpning.

EDIT, glemte i farta at en 58 modell har "bøyle/panserlås" på venstre side, usikkert om denne er lett å løsne. Men dette finner du sikkert ut av.
« Siste redigering: april 28, 2010, 08:24:03 am av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: april 28, 2010, 08:50:50 am »

Takker for tipsene, da har jeg noe å prøve.
Loggført

www.telehiv-jumpers.com

Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2010, 09:04:54 am »

Kappe håndtaket tar ca 5 min og er sikkert som banken! Årsaken til vranglåsen kan være at ikke biten av låsen som sitter på lokket er riktig justert. Sitter den galt i forhold til selve låsen i karoseriet kan den sette seg godt. Kapper du håndtaket så nære karoseriet du tør kommer lokket til å slippe opp direkte. Ta begge punktene. Ved montering/ justering av denne låsen kan du feks bruke vanlige M6 skruer. Plaser mutteren på utsiden. Da kan du prøve deg frem til du finner riktig posisjonering av delene. Og setter den seg igjen tar du bare av mutterene. Når riktig posisjonering er funnet merker du av hvordan den skal stå under lokket og bytter ut mutterene med et håndtak Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Lid
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: april 28, 2010, 09:08:01 am »

Regner med at du har prøvd det eldste trikset i boka. En drar i panser og en i vaier før man prøver noe annet liksom.
Loggført
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.

Vis profil
« Svar #7 på: april 28, 2010, 09:16:28 am »

Elles er det vel berre å skaffe den der berømte apebabyen igjen..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: april 28, 2010, 09:31:13 am »

Regner med at du har prøvd det eldste trikset i boka. En drar i panser og en i vaier før man prøver noe annet liksom.

Godt poeng Blunker
Det jeg aldri har forstått er de som hevder at det er lettere å kappe hull i reservehjulsbrønnen fremfor å kappe håndtaket.... Tiden man bruker på å enten jekke opp bilen eller kjøre den opp på en bukk er jo tiden det tar å kappe håndtaket. Så skal det etterpå kappes og sveises i karoseriet, rettes sånn passe og lakkeres.
Loggført

Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: april 28, 2010, 09:34:23 am »

Godt poeng Blunker
Det jeg aldri har forstått er de som hevder at det er lettere å kappe hull i reservehjulsbrønnen fremfor å kappe håndtaket.... Tiden man bruker på å enten jekke opp bilen eller kjøre den opp på en bukk er jo tiden det tar å kappe håndtaket. Så skal det etterpå kappes og sveises i karoseriet, rettes sånn passe og lakkeres.

Ja dette er prøvd, røska og dratt alle veier, mens en holdt vaier ute, men slapp det nei Sint Går for å kappe håndtaket tenker jeg, da det tar litt tid å dressere en ape Øyerulling
Loggført

www.telehiv-jumpers.com

Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: april 28, 2010, 10:18:00 am »

Sitat

Samme gjelder vel egentlig pappen i hanskerommet.... Du skal ha LANGE armer og tynne fingre for å komme til låsen via den åpningen. Eventuelt en veldig liten ape.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: april 28, 2010, 10:35:18 am »

Hvis det var mitt innlegg med hanskeromspappen du sikta til så snakket jeg om å skru løs den høyre panserhengsla og det klarer selv jeg med mine pølsefingre og lite aerodynamiske kropp, jeg klarer dette gjennom en 1 DIN ååpning til stereo :-)

(PS! Jeg har ikke noe håndtak å skru løs på min, derfor måtte jeg finne på noe annet. Når noen her begynte å snakke om saging i panser lurte jeg på om dette kunne være noe for trådstarter)

I tillegg tror jeg kun du får dresserte apekatter til å låse opp dører fra innsiden, eller har de trent de opp til å skru løs panser også nå :-) fremgang.
« Siste redigering: april 28, 2010, 11:25:13 am av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Mr. Empiboy
Supermedlem

Vis profil
« Svar #12 på: april 28, 2010, 11:11:00 am »

Hvis det fortsatt er noen som ikke forstår hvordan håndtaket kappes så er det bare å lete etter noen grønne streker på denne tegningen...

De grønne strekene er kappelinja. Siden det er et stykke inn i til gjengene begyner i håndtaket er det lurt å kappe så nære panseret som mulig. Dette fordi håndtaket da løsner uten problemer (ingen gjenger i inngrep).
Denne løsningen er meget enkel og gir gode resultater. Trolig også minst skruing i ettertid.
« Siste redigering: april 28, 2010, 11:13:08 am av Mr. Empiboy » Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #13 på: april 28, 2010, 13:36:32 pm »

Første del av apebaby metoden kan også brukes... vannpumpetang på skruen som dekker hullet i reservehjulsbrønn hor man trekker ut girvelger stangen... deretter skrutrekker bort på låsen....
Beste er at ingenting blir ødelagt bortsett fra komf dressen... om du har på den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 28, 2010, 13:46:48 pm »

Ofte henger det seg fast i plåtfalsen på panseret fordi panseret er for "kort". Dette har skjedd flere ganger under prøvemontering av panser for meg, før gummilister etc er på plass. Løsningen har vært å få en til å legge seg over panseret omtrent midt på for å klemme ned og gjøre panseret "lengre". Dette har funket uten apebabyer opptil flere ganger  Blunker
Men har waieren hoppet av hjelper det ikke å ha en tjukkas liggende på panseret....
Loggført
alask
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 28, 2010, 17:10:41 pm »

det er jo også mulig at låsen er strammet for mye slik at den ikke er i "synk"
har du prøvd å få noen til å dra og trykke litt på panseret mens du trekker vaieren inn og ut?
Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil
« Svar #16 på: april 28, 2010, 17:36:21 pm »

Første del av apebaby metoden kan også brukes... vannpumpetang på skruen som dekker hullet i reservehjulsbrønn hor man trekker ut girvelger stangen... deretter skrutrekker bort på låsen....
Beste er at ingenting blir ødelagt bortsett fra komf dressen... om du har på den.
Blir dyrt å kjøpe ny dress a gitt Osteaktig reservehjulet er vell i veien så lenge det står i Blunker
Ofte henger det seg fast i plåtfalsen på panseret fordi panseret er for "kort". Dette har skjedd flere ganger under prøvemontering av panser for meg, før gummilister etc er på plass. Løsningen har vært å få en til å legge seg over panseret omtrent midt på for å klemme ned og gjøre panseret "lengre". Dette har funket uten apebabyer opptil flere ganger  Blunker
Men har waieren hoppet av hjelper det ikke å ha en tjukkas liggende på panseret....
Nå er alt av pakninger på plass på denna bilen, og kjennes ut som selve låsen som ikke slipper, men jeg kan jo altid prøve metoden din med å posere litt på panseret, alt er verdt et forsøk her Blunker
det er jo også mulig at låsen er strammet for mye slik at den ikke er i "synk"
har du prøvd å få noen til å dra og trykke litt på panseret mens du trekker vaieren inn og ut?
Er vell dette jeg tror er greia her ja. Ja har prøvd å røske og rive alle veier mens en har fikla med vaieren.
Takker for masse bra forslag, nå gjenstår det bare å prøve di ut Blunker
Loggført

www.telehiv-jumpers.com

elraso
Medlem

Vis profil
« Svar #17 på: april 28, 2010, 21:16:35 pm »

det fins og panserlåser med ei fjer slik at om vaier feks ryker så går ikke panseret i lås ,
Loggført

t1 56 soltak,,  tlf  97729656
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!