mai 04, 2025, 11:45:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor til min 65 splitt pickup  (Lest 3691 ganger)
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« på: april 29, 2010, 23:14:20 pm »

Halloen.

Har noen spørsmål som jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med.

(1)
Bilen min har verdt avskiltet i mangen herrens år, men nå ser jeg lyset i tunellen og er snart klar for registrering. Etter det jeg har forstått så var de nyeste splittene levert med 1500 motorer, Må jeg ha 1500 motor i min for og få bilen igjennom kontroll på biltisynet? Eller kan jeg montere en 1600 motor uten og engstre meg for registreringen, utjør jo ikke store effektøkningen dette?

(2)
Må jeg montere et 6 volt svinghjul på en 12 volts motor for og få den inn i bussgearkassen min? Mener og ha lest at det er mindre tenner på 6 v kransen?

Mvh Håkon

Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #1 på: april 29, 2010, 23:59:49 pm »

nei du trenger ikke å engste deg for motor størrelsen.. og ja du må ha et svinghjul fra 6volt, hvis du ikke vil dra ut litt inni girkassa for at svinghjulet skal gå klar....  er ihvertfall det du må i boblene ihvertfall.. kanskje de som har split vet mer enn meg her Osteaktig..

mvh erik
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: april 30, 2010, 00:30:18 am »

(1) På papiret er det jo feil med en 1600 motor, men praksis kan jo være noe helt annet. Motorene ser, hører og oppfører seg jo veldig likt.
(2) Å montere en 12v motor i en 6v bil skaper jo fler problemer enn bare girkassen. Kan være enklere å bygge om motoren til å bli 6v. Skifte svinghjul (husk å shimse for riktig endeslakk), dynamo, dynamotårn, coil og choke. Delene passer om hverandre, og vil antakelig kun føre til en tanke lavere effekt(?). 6v motordeler burde være en smal sak å få tak i!
Hva som er enklest og mest ønskelig av å bygge om motor til å bli 6v eller bil til å bli 12v er jo litt opp til deg. Men for å svare på spørsmålet ditt, så må du frese ut av girkassen, skifte startmotor og startmotorforing for å få inn 12v motoren. Girkassen er forøvrig lik som boble, kun diff'en som er snudd pga. reduksjonsboksene.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #3 på: april 30, 2010, 09:07:50 am »

Takk for gode svar. Tror det blir og prøve å få tak i en komplett 1500 eller 1600 6 volt motor. Noen som har til salgs ?  Glad

Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #4 på: april 30, 2010, 10:57:23 am »

Jeg kjører med 12V motor i min 63 doka. Kjører da med originalt 6V svinghjul, starter og vindusvisker. Ikke mye å bygge om på selve bilen for å få 12V. Om du har en komplett 12V motor er det vel kun regulator, lyspærer og lysrele som jeg kommer på i farten.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #5 på: april 30, 2010, 11:19:06 am »

Så både starter og vindusvisker tåler å gå med 12 volt? ikke store endringene som må til da  Glad
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #6 på: april 30, 2010, 12:01:05 pm »

De vil fungere på 12V, men du sliter dem ut raskere. Du får kjøpt deler for å bygge om viskermotoren til 12V på bla. Wolfsburg West.

Så ja, du kan bygge om bilen til 12V og skifte:
- ca. 18 lyspærer
- Laderegulator
- Startmotor
- Batteri
- Startmotorforing
- Frese ut girkasse
- Lysrele?
- Blinklysrele
- Vindusviskermotor
- Evt. radio
- Sikringer?

Eller du kan skifte:
- Svinghjul
- Dynamo
- Dynamotårn
- Coil
- Choke

Men det kan jo hende du vil ha 12V i bilen din for bedre lys og muligheter til ny radio, mobillader o.l.?

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: april 30, 2010, 12:39:34 pm »

De vil fungere på 12V, men du sliter dem ut raskere. Du får kjøpt deler for å bygge om viskermotoren til 12V på bla. Wolfsburg West.

Så ja, du kan bygge om bilen til 12V og skifte:
- ca. 18 lyspærer
- Laderegulator
- Startmotor
- Batteri
- Startmotorforing
- Frese ut girkasse
- Lysrele?
- Blinklysrele
- Vindusviskermotor
- Evt. radio
- Sikringer?

Eller du kan skifte:
- Svinghjul
- Dynamo
- Dynamotårn
- Coil
- Choke

Men det kan jo hende du vil ha 12V i bilen din for bedre lys og muligheter til ny radio, mobillader o.l.?

M.

Har du lang erfaring med å bruke opp 6v utstyr med 12v?
Har drevet med vw i over 20år nå, og har aldri hatt problemer med å bruke 12v på 6v starter og viskermotor.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #8 på: april 30, 2010, 13:44:29 pm »

De vil fungere på 12V, men du sliter dem ut raskere. Du får kjøpt deler for å bygge om viskermotoren til 12V på bla. Wolfsburg West.

Så ja, du kan bygge om bilen til 12V og skifte:
- ca. 18 lyspærer
- Laderegulator
- Startmotor
- Batteri
- Startmotorforing
- Frese ut girkasse
- Lysrele?
- Blinklysrele
- Vindusviskermotor
- Evt. radio
- Sikringer?

Eller du kan skifte:
- Svinghjul
- Dynamo
- Dynamotårn
- Coil
- Choke

Men det kan jo hende du vil ha 12V i bilen din for bedre lys og muligheter til ny radio, mobillader o.l.?

M.

Har du lang erfaring med å bruke opp 6v utstyr med 12v?
Har drevet med vw i over 20år nå, og har aldri hatt problemer med å bruke 12v på 6v starter og viskermotor.


Nei, kun flyttet delene, men aldri kjørt med 6 og 12v blandet.
Det var derfor jeg skrev "De vil fungere på 12V, men du sliter dem ut raskere.".
Utsagnene er basert på ting jeg har lest på forumet; SveinT har kjørt 100 000km med 6V starter i 12v bil uten problemer, OTO har gjort det samme, men slitt ut 3 startere på 10 år. RaceBuggy m.fl. uttalte at en kanskje bør skifte solenoiden til 12V, osv.

Det vi kan bli enige om er vel at den vil tåle det, men den vil utvikle mer varme enn den er designet for ved lengre bruk og dermed slites raskere. Men med tanke på at disse startmotorene gjerne varer i 40 år når de brukes som de skal, så kan en 6V starter på 12V fungere flott i mange år.

Altså er egentlig listen min en oversikt over deler som er forskjellig og ikke hva som MÅ skiftes!? Glad

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #9 på: april 30, 2010, 18:22:37 pm »

De vil fungere på 12V, men du sliter dem ut raskere. Du får kjøpt deler for å bygge om viskermotoren til 12V på bla. Wolfsburg West.

Så ja, du kan bygge om bilen til 12V og skifte:
- ca. 18 lyspærer
- Laderegulator
- Startmotor
- Batteri
- Startmotorforing
- Frese ut girkasse
- Lysrele?
- Blinklysrele
- Vindusviskermotor
- Evt. radio
- Sikringer?

Eller du kan skifte:
- Svinghjul
- Dynamo
- Dynamotårn
- Coil
- Choke

Men det kan jo hende du vil ha 12V i bilen din for bedre lys og muligheter til ny radio, mobillader o.l.?

M.

Har du lang erfaring med å bruke opp 6v utstyr med 12v?
Har drevet med vw i over 20år nå, og har aldri hatt problemer med å bruke 12v på 6v starter og viskermotor.

Har holdt på noen år jeg og, og aldri hatt problemer med 12V på 6V. Viskermotoren går litt for fort, det skal jeg innrømme, men ellers ingenting.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
johanlien
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #10 på: juli 18, 2012, 11:12:53 am »

lurer på å bygge om bobla mi til 12v, så det dere sier er at dt skal funke og kunn bytte pærer, coil og batteri for att dette ska fungere? men sånn som bensinmåler blinklysrele osv trengs det og byttes har let så mye forskjellig... men går det ant og koble ut ledningene fra 6v startmotor og koble ledninger rett til 12v batteri sånn kunn til starting?
Loggført

smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 20, 2012, 01:54:02 am »

Har nylig satt inn svinghjul for 12 volt i splittkasse. Byttet foring for starter og freste ut i kassa for og få plass. Du kan bruke vindusvisker motor slik den er men vil ryke fortere også en ulempe att de går fryktelig fort. Bytt laderele, lys,blink rele,dynamo,starter og pærer så er du i mål. Vindusvisker motor kan du sette motstand på.

Øs
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
johanlien
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #12 på: august 03, 2012, 02:15:03 am »

Takk for info... ble til att jeg beholder 6v siden jeg fikk de meste til og funke som det skal Rekker tunge
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!