|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #271 på: mars 17, 2011, 23:51:30 pm » |
|
mens vi venter på bremsing står jeg og funderer litt.. har en AS21 blokk som skal bli noe spennende etter jeg er ferdig å studere.. dro ut alle pluggene til oljegalleriene idag, men leste selvfølgelig senere at den ene pluggen, som er lenger og litt tynnere i enden som minsker oljestrømmen til lagerbane 4, ikke burde trekkes ut? ka gjør man da? + en ting til:
trykk stemplene som står i blokken vil ikke ut har prøvd varme,, flere tips? kanskje blokken ikke vil bli fullflow rakett? Håper det er noen som leser tråden som kan gi svarAS21 blokka blir etter planene forøvrig en 94x82 044 CNC topper WEB cam 86b 48 dellorto drlas 10-1 i komp 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #272 på: mars 18, 2011, 02:10:08 am » |
|
Du kan laga deg ein ny plugg til den spesielle. ved å bruka feks ei passleg unbrako skrua som du dreier til på gjengedelen sånn att den vert lik. og etterpå gjengar du utvendige hovudet på skruo med npt gjenger sånn att du kan skru den inn som ein plugg, nett som dei andre. Trur eg såg dette gjort i ein tråd på samba
når da gjeld dei stempela i oljegalleriet so pleier da å funka med litt kakking på blokka med ein plasthammar,men om dei ikkje vil ut på den måten so går da kanskje an å setta press på dei frå andre sido ved hjelp av trykkluft? litt usikker på korleis boringane er rundt dei stempela men det skal vel gå an å få det tett sånn att du kan bruka trykkluft for å pressa da ut?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #273 på: mars 29, 2011, 01:33:30 am » |
|
Skikkelig arbeidskar du, Erlend! Dette var snyggt! Når jeg sammenlikner ditt og mitt verksted, så hersker det OVERHODET INGEN tvil om hvem av oss som har den riktig store motivasjonen  Stå på! Vi sees på bremsedag!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #274 på: mars 29, 2011, 21:08:31 pm » |
|
dro ut alle pluggene til oljegalleriene idag, men leste selvfølgelig senere at den ene pluggen, som er lenger og litt tynnere i enden som minsker oljestrømmen til lagerbane 4, ikke burde trekkes ut?
ka gjør man da?
For en annen som hadde gjort det samme, satt jeg inn en 1/16"NPT plugg lenger inn i hullet og borret et lite hull i senter på denne. Husker ikke dimensjon på hullet, men regnet ut arealforskjellen på stor og liten diameter på originalpluggen, for så å omgjøre det til bordim. Etterpå var det bare å gjenge opp til 1/8" som normalt ytterst.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #275 på: mars 29, 2011, 21:09:56 pm » |
|
Var det jeg tenkte å gjøre svein  leste litt på thesamba og, og det virker som om det er en god ide
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #276 på: mars 29, 2011, 23:05:20 pm » |
|
De fleste tar ikke hensyn til denne reduksjonene i det hele tatt. Alle ferdigmaskinerte blokker kommer uten.
Ser egentlig ingen grunn til hvorfor vw gjorde dette. Med mindre de slet med at dette lageret ble utslitt.. og derfor trengte en reduksjon ved veldig høyt oljeforbruk ved dette lageret. Om motoren er frisk og klaringene er etter spec vil selve klaringen mellom lager og veiv være en større begrensning i mine øyne. En fast reduksjon som denne vil jo uansett ikke gi noen fast karakteristikk. Alt spiller jo inne på temperatur og viskositet på oljen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #277 på: mars 30, 2011, 03:04:20 am » |
|
Er flere som ikke har noen form for reduksjon der, som klager på oljelekkasje ut fra reimhjulet? Kan det være en sammenheng der? Samt at det lageret trenger mindre olje pga mindre påkjenninger.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #278 på: april 03, 2011, 18:58:07 pm » |
|
Mens forumet hadde ferie fikk jeg satt opp resten av resten av motoren. alt er festet og målt opp, coilen er festet på viftehuset og alt er klart  fikk bestilt en siste pakke fra vwparts med: - nytt utløserlager (gamle skraper når det spinnes), skal sveise noen fuger på utløser armen så den er litt tøffere - 1 1/2" eksospakninger - oljetappeplugg med magnet - brakett til fullflowfilter til å feste i fangerfeste - CB sin High Performance vippearmsaksling som er boltet skulle gjerne tatt å slengt i motoren, men er keen på å få den justert og kjørt inn først så må smøre meg med litt tolmodighet 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #279 på: april 25, 2011, 20:58:02 pm » |
|
dæven.. 3. side! men motoren er ferdig den, og venter spent på oppstart!  regner med at jeg ikke går på trynet og skjærer motoren på første forsøk  håper på å få motoren i bobla og bilen på veien innen ett par uker! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #280 på: april 25, 2011, 21:35:14 pm » |
|
Ikke vent på meg.. Bremserommet blir nedprioritert fremfor kundemotor en stund til. Tiden strekker ikke til dessverre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #281 på: april 25, 2011, 21:36:23 pm » |
|
Ikke vent på meg.. Bremserommet blir nedprioritert fremfor kundemotor en stund til. Tiden strekker ikke til dessverre  hmm.. ok ok  da slenger jeg motoren i bilen! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #282 på: april 25, 2011, 22:51:07 pm » |
|
Okey... Da blir det oppstart i bil og ikke i benk.. har egentlig bra oversikt om hva som må gjøres, men: la oss si at jeg er uvitende, og trenger hjelp: hva pleier til sjekkliste å inneholde ved oppstart av ny motorRegner med å få motoren i bilen imorgen, og kanskje oppstart til helgen.. noen som har peiling og vil ha en kasse pils av eget ønske? hadde vært digg med en til tilstedet  si ifra isåfall, og bilen står på stabekk i bærum.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #283 på: april 25, 2011, 22:52:52 pm » |
|
Ei kasse med Chimey? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #284 på: april 25, 2011, 22:54:08 pm » |
|
chimey?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #285 på: april 25, 2011, 23:00:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #286 på: april 25, 2011, 23:02:37 pm » |
|
hehe 1 kasse øl av noe du kan kjøpe på RIMI da 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #287 på: april 25, 2011, 23:10:58 pm » |
|
Rimi har :  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #288 på: april 25, 2011, 23:38:08 pm » |
|
Stegene jeg har tenkt til å ta:
- Få inn motor - Fylle olje - Prime oljen - Tenningssjekk - Kjøre inn kam - Bytte olje
hva vil du lagt til?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #289 på: april 26, 2011, 00:16:55 am » |
|
Sjekke/justere ventilklaringer
Lykke til:-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #290 på: april 26, 2011, 07:19:05 am » |
|
Etterstramme pinneboltene til toppene. Derfor er det lettere å kjøre inn kammen uten noen kjøledeksler og heller dele opp innkjøringen i 3-4 kortere perioder og bruke en ekstern vifte. Og du, hvorfor skal alle holde 2500-3000 omdr når dem kjører inn kammen? For å sørge for at løftergalleriet får plenty med olje? Jeg vil heller anbefale å fylle på litt for mye olje og redusere turtallet... Men det er nå meg.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #291 på: april 26, 2011, 09:13:26 am » |
|
Kjør opp oljetrykket uten plugger.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #292 på: april 26, 2011, 12:59:25 pm » |
|
Etterstramme pinneboltene til toppene. Derfor er det lettere å kjøre inn kammen uten noen kjøledeksler og heller dele opp innkjøringen i 3-4 kortere perioder og bruke en ekstern vifte. Og du, hvorfor skal alle holde 2500-3000 omdr når dem kjører inn kammen? For å sørge for at løftergalleriet får plenty med olje? Jeg vil heller anbefale å fylle på litt for mye olje og redusere turtallet... Men det er nå meg.
Hvorfor alle holder 2500-3000 rpm... Kan kanskje komme av at det er det kam produsentene anbefaler og sier du SKAL gjøre for at noen form for garanti skal gjelde. Måten du praktiserer fungerer sikkert i de fleste tilfeller. Men du kjører jo inn kammen din uten å få arbeidstemperatur hverken på olje eller kam/kamfølger. Og det er neppe det produsenten av både olje og deler anbefaler. Og jeg ville ikke forsøkt å lære dette videre.. Det finnes mange eksempler på innkjøring, eller mangel på innkjøring. Både med å uten tilsatser... Som har gått bra. Men det legger ikke grunn til å tvile på kamprodusentenes anbefalinger av den grunn..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #293 på: april 26, 2011, 13:28:02 pm » |
|
Etterstramme pinneboltene til toppene. Derfor er det lettere å kjøre inn kammen uten noen kjøledeksler og heller dele opp innkjøringen i 3-4 kortere perioder og bruke en ekstern vifte. Og du, hvorfor skal alle holde 2500-3000 omdr når dem kjører inn kammen? For å sørge for at løftergalleriet får plenty med olje? Jeg vil heller anbefale å fylle på litt for mye olje og redusere turtallet... Men det er nå meg.
Hvorfor alle holder 2500-3000 rpm... Kan kanskje komme av at det er det kam produsentene anbefaler og sier du SKAL gjøre for at noen form for garanti skal gjelde. Måten du praktiserer fungerer sikkert i de fleste tilfeller. Men du kjører jo inn kammen din uten å få arbeidstemperatur hverken på olje eller kam/kamfølger. Og det er neppe det produsenten av både olje og deler anbefaler. Og jeg ville ikke forsøkt å lære dette videre.. Det finnes mange eksempler på innkjøring, eller mangel på innkjøring. Både med å uten tilsatser... Som har gått bra. Men det legger ikke grunn til å tvile på kamprodusentenes anbefalinger av den grunn.. Garanti? Fra deg eller fra produsentene? Jeg mener man skal stille spørsmål med ALT som kommer fra, og som har blitt gjort, over there. Jeg har, bank i bordet, aldri hatt problem med løfterne eller kammene mine men så har jeg heller aldri fulgt innstruksene. Gi meg en logisk forklaring på hvorfor man skal holde 2500 - 3000 omdr så skal jeg gjøre et ærlig forsøk på å forstå den.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #294 på: april 26, 2011, 16:04:12 pm » |
|
Stegene jeg har tenkt til å ta:
- Få inn motor - Fylle olje - Prime oljen - Tenningssjekk - Kjøre inn kam - Bytte olje
hva vil du lagt til?
Kva går priming av oljo ut på??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #295 på: april 26, 2011, 16:17:16 pm » |
|
Stegene jeg har tenkt til å ta:
- Få inn motor - Fylle olje - Prime oljen - Tenningssjekk - Kjøre inn kam - Bytte olje
hva vil du lagt til?
Kva går priming av oljo ut på?? Jeg vil anta han egentlig mener å prime motoren med olje i forkant av oppstart. En løsning er som JHU beskriver, ut med pluggene for minst mulig motstand. Kinn til man får oljetrykk. Deretter i med pluggene og start opp. Selv har jeg et oljepumpelokk fra JPM hvor man snur ene oljepumpedrevet og snurrer pumpa rundt med en drill. Dermed kan man prime motoren med olje uten å rotere noen som helst deler.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #296 på: april 26, 2011, 17:57:57 pm » |
|
dette er planen for torsdagen: motor inn i bil  montere gassere + stag montere eksos grovjustere tenning "synke gasserne" dvs på turtallet, samt å stille alle blandingsskruene 1,5 turn ut prime motoren med olje sjekke at gassere får bensin starte kjøre inn kam, 2500-3000rpm i 20-25min samtidig stille inn tenning med lampe justere og synke gasserene bytte olje, sjekke farge, metall i oljen etc ny olje tut og kjør noe jeg har glemt?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #297 på: april 26, 2011, 18:08:11 pm » |
|
ett lite forgasser tips,bruk en bladsøker og juster spjella på begge to til 0.05 mm! da du kjenner ett jevnt lett drag på bladsøkeren så er det greit justert! da vet du att begge spjella er like mye åpne på begge forgassera,sparer deg for litt jobb da du skal synkronisere dem!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #298 på: april 26, 2011, 18:09:57 pm » |
|
0,05mm fra bolt til "kropp"?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #299 på: april 26, 2011, 18:19:01 pm » |
|
nei mellom spjellet og halsen på forgasseren!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
|