røed
Seniormedlem

1303s
|
 |
« på: juni 01, 2010, 16:19:19 pm » |
|
jeg har en 1500 singelport motor i bobla som går som en klokke, den starter altid på første omdreining når den er kald og går som en fint, men når den er varm, har stoppet og har ståt i 5 minn er det no annet, den bruker 2-3 minn på starteren (ikke i en omgang sefølgelig) før den starter , men når den starter går den fint igjen. hva kan dette være, ( bilen er sjukobla midelertidig hvis det er av betydning ) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juni 01, 2010, 16:24:22 pm » |
|
Lenge siden du har justert ventilene?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #2 på: juni 01, 2010, 16:50:05 pm » |
|
Tenningsjustering og ventiljustering er greit å vite at er iorden. Sjekk også at forvarminga til forgasseren virker - kan også gi startvansker på varm motor hvis det er uorden her.
Vanlig startprosedyre på varm motor skal bare være å vri om nøkkelen og gi gradvis mer gass til den starter, så høres ikke helt riktig ut det her, nei.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem

|
 |
« Svar #3 på: juni 01, 2010, 17:47:33 pm » |
|
På min 1302S med 1600cc og 34pict3 forgasser skal gassen HELT i bånn, uten å pumpe når man starter en varmkjørt motor. Dette er helt normalt, da motoren trenger lufta den kan få. Nå vet jeg ikke helt hvordan alle forgasserne virker, men altså på min blir det slik.
Jeg regner med at om du starter bilen ved å holde gassen i bunn idet du vrir om tenninga, så går det fint. Pumper du flere ganger først, får du sure plugger, og fet blanding. Forgasservarmen hjelper ikke på dette problemet, den gjør det bare værre. Men ikke fjern varmeslangen, da den er fin å ha på kalde dager/kald motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ZAR
Supermedlem

Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
|
 |
« Svar #4 på: juni 01, 2010, 18:13:29 pm » |
|
Sjekket stiftåpning? Har av og til samme problem på 58'en min og da har det vært problemet
Frode
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem

1303s
|
 |
« Svar #5 på: juni 01, 2010, 20:57:15 pm » |
|
stiften og teningen er nettopp stilt så problemet er ikke der, men ventilene har jeg ikke sjekket så det kan jeg gjøre i morgen  har altid gassen i gulvet når jeg starter den så den hjelper ikke men takk for svar;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #6 på: juni 01, 2010, 21:02:03 pm » |
|
Jeg regner med at om du starter bilen ved å holde gassen i bunn idet du vrir om tenninga, så går det fint. Pumper du flere ganger først, får du sure plugger, og fet blanding. Forgasservarmen hjelper ikke på dette problemet, den gjør det bare værre. Men ikke fjern varmeslangen, da den er fin å ha på kalde dager/kald motor.
Nåja - er det ti grader ute, vil mangel på forvarming fort merkes på at motoren blir tungstarta når varm. Utrolig hvor varmt det kan være ute før ising slutter å være et problem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ragge
Supermedlem

Tlf 95773556
|
 |
« Svar #7 på: juni 01, 2010, 21:12:50 pm » |
|
Jeg hadde samme problem på min 1500, jeg fikk da råd om å sjekke pakninga på starteren. Tanken var da at når den blir varm og utvider seg så sitter starteren dårligere enn når den er kald. Jeg så ikke noe gale med pakninga, og mens jeg holdt på med starteren ga jeg den tilveksta(solenoid) på starteren en par kakk med en hammer, det ble da merkbart bedre å starte bilen når den var kald. Har ikke testa med varm motor enda. Men det skal sies at med meg starter den aldri på første forsøk, gjerne 5, eller etter å ha trilla med en bakke 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem

1303s
|
 |
« Svar #8 på: juni 01, 2010, 21:46:54 pm » |
|
skal opptatere når jeg finner ut av det, kansje du har noe av det samme problemet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem

Brannmann!
|
 |
« Svar #9 på: juni 01, 2010, 22:57:44 pm » |
|
Tung varmstart på motor: Check. Men mitt problem kommer og går  - løste seg faktisk etter at jeg byttet olje i motor og luftfilter samt fylte på vann i batteriet..
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ... 
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem

|
 |
« Svar #10 på: juni 02, 2010, 20:45:30 pm » |
|
Jeg ville fortsatt ha sjekka om motoren din får nok luft når du starter den. Hvilket luftfilter/luftfilterboks har du? Er kanalene åpne? Sjekk at flottøren din stenger ordentlig, at den ikke drypper bensin ned i innsuget når bilen står parkert.
Om ventilene er galt justert, kan du miste kompresjon når motoren er varm, og ventilene har utvidet/forlenget seg litt... det kan være verdt å prøve.
Jeg satser på at dette er et luft/bensin forholdsproblem:)
PS: på min gamle (første bil) Honda Accord hadde jeg feile plugger en gang (feil varmeverdi) disse funka dårlig når motoren var varm, men fint når den var kald.
Håper du finner ut av det:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem

1303s
|
 |
« Svar #11 på: juni 02, 2010, 22:24:38 pm » |
|
har sett lit på det problemet i dag, alt så ut til å stemme av tening, ventiler også videre, så kjente jeg på forgasseren, den var son någelunde kald men. auto choken var sinsykt varm, som i latelig varm, kunne holde fingerne der i ca 4 sekunder. dette kan da umulig være normalt. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem

|
 |
« Svar #12 på: juni 02, 2010, 22:40:07 pm » |
|
choken får jo spenning da den er elektrisk, dvs at den reagerer også litt på varmen rundt i motorrommet (bimetall)
Sjekk at denne er riktig justert, og at ikke chokespjeldet stenger når motoren er varm. Om chokeelementet skal bli så varmt, det aner jeg faktisk ikke, kan sjekke det i morgen, men jeg tror ikke det skal være slik nei. Choken kan byttes separat:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem

1303s
|
 |
« Svar #13 på: juni 03, 2010, 21:57:06 pm » |
|
da tror jeg den skal virke, det var bensinslangen som lå i en bue uner motoren og bensinen rant den dit, når den var kald får den hjelp av choken og statrer med en gang. men når den er varm får den ikke hjelp av choken og må trekke bensin gjennom systemet på nytt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: juni 03, 2010, 22:24:42 pm » |
|
Flotørkammeret.... bensin slangen skal ikke ha noe å si for er alltid nok bensin i flotørkammeret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem

1303s
|
 |
« Svar #15 på: juni 03, 2010, 23:28:21 pm » |
|
ja stussa litt over det jeg også men den funker som fint, så problemet er løst i alle fall;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: juni 04, 2010, 00:02:30 am » |
|
Du kan testa choken ved å ta av luftfilter + fjøra på gassararmen(på kald motor). So vrir du om tenninga, og då vil choken få straum og bimetallet begynna å utvida seg. Når den er kald, altså før straum, so skal det vera stengt i spjeldet, og etter nokon minuttar so skal spjeldet ha opna seg heilt. Om det ikkje skjer so bør du skifta choke elementet...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|