mai 05, 2025, 17:30:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan hugger DU folkevogner? (Fredagstråd)  (Lest 3696 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: juni 04, 2010, 11:24:15 am »

Jeg har også hugd en folkevogn. Men det var i 1998 eller noe. Før det ble den brukt som jordebil til stor glede, for så å bli delebil til flere kamerater. Jeg hugde den ved å ta deler etter behov helt til det ikke var mer gangbar mynt den gangen. Etter at ruter var solgt for en billig penge ble taket brukt som trampoline, bilen veltet over på siden, og brukbare deler ble demontert og tatt vare på. http://ambasadeur.blogspot.com/search?q=fun

Jeg telte over hvor mange 60-talls folkevogner som har blitt hugd på forumet og litt rundt ellers, og kom opp i over 30 biler - bare på ca. 1,5 år.

Hvordan hugger DU folkevogner?

Kjører du gaflene på lesseapparatet igjennom vinduene og rister av løse deler, og får god arbeidshøyde?
Plukker du den ned bit for bit og selger/lagrer deler på beste måte?
Kaster du alt som ikke har verdi (f.eks. hullete interiør og stygge vinduer?)
Tar du bare ut motor + litt småtreri og vraker resten?
Eller annet?

Kom med din hugge-historie, vi dømmer ingen, de fleste her inne har hugd en eller flere!

Hvor går DIN grense for når det "blir" huggebil i dag, kontra for 10 år siden?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2010, 12:51:45 pm »

Jeg har hugd ganske mange, fra 58-75modeller. Tar av stort sett alt av deler, og innimellom kapper jeg av fronter, bakparter, og evt kanaler hvis de er reddbare. Mye deler er vanskelig å bli kvitt, så de ender som oftest på gjenvinning etterhvert uansett. Til og med prøvd å gitt bort en haug med deler deler i det siste, men ting blir bare liggende. Det enkleste er å plukke av det du selv trenger, og sende med resten på hugger. Trenger du deler senere som du ikke har plukka av, så er de garantert å få kjøpt hos andre.
Har vel nesten ingen grense for hva som kan hugges, og hva som bør bevares.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 04, 2010, 13:19:32 pm »

velll...!!
Har skrota x-antall luftkjølte.. mest spesiell bil var vel en T-1, 1961 Halvautomat,, (sachsomatic, ja! 1961 modell) VW lagde noen slike tidlig på 60tallet som testbiler...
Kappa opp et par 54modell bobler, har ikke tall på antall 58-64 modeller, med og uten soltak.. et par 3 splittbobler,, (er en til for tur her nå snart.. ) kappa opp og skrota, T-211, 1967 og T-2 Pickup 1967
+ en haug med nyere modeller.. 65+
Selv beachbuggyer har gått under kappeskiva.. 3 stk om jeg husker rett.
Tror det har blitt en 60-70 biler tilsammen.. gikk ut av tellinga for mange år siden..
De fleste deler er omsatt videre, men mye har blitt kasta i ettertid...
« Siste redigering: juni 04, 2010, 21:39:42 pm av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 04, 2010, 13:22:48 pm »

Har kjøpt en bobble nå, som bare er innom for å bli tatt deler av! Fullt mulig å få bil av, men stått ute x-antall år, etter å ha blitt kappet av og gjort klar for rustsveising!
63 modell!
Denne skal hugges!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 04, 2010, 13:43:07 pm »

Har høgd mange.. Men bare en håndfull som man i ettertid angrer på. Den ene var en 1970 modell 1200 type 1. Tut og kjør bil uten rust. Tok ut baksete før den ble kjørt til de evige jaktmarker  Øyerulling

Den andre var en delux 78 bay 9 seter som jeg kjøpte i tidlig vw2you tid. 1500,- uten motor. Eller ganske komplett. Rød og hvit. Ble kjøpt for å være delelager utenfor verksted. Og det fungerte den også som i 3 år... før girkassa ble tatt og resten klemt flat på den lokale huggeren. Ingen ville ha disse bilene for 7 år siden...
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: juni 04, 2010, 14:01:44 pm »

jeg gjør det ikke....
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: juni 04, 2010, 14:57:12 pm »

Den jeg husker best var en 1302 som gikk i pressa i 1996. Den var strøken. Hadde kun en bulk i en skjerm. Tok ut motor og kappa ut lyktebrønnene for de trengte jeg til noen glassfiberskjermer. Tok ei veihakke og slo noen luftehull i taket, løfta den på traktorhenger med truck og tippa den av på høggeren.

Fikk 6000 spenn på høggeren det året. Jeg ga 2000,- for den 2 år før. I dag hadde den vært værd 20 000,- i alle fall på finn.no  Blunker

var jo bare en 02....
Loggført

1961 T1 - Custom
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 04, 2010, 15:44:33 pm »

Jeg og en til her på forumet har hugget en 1300s nå de senere år...

Bilen var riktignok flintstone-bil rusten, men det føltes ikke godt når huggebilen kom og klemte inn taket på den.

Vi plukket av bremser, motor og kasse pluss litt småtteri, men mye gikk i pressa.

Værre er imidlertid min 1968 modell rustfrie bay som ble russebil i....1997..... 

Den var fin før den ble totalt opprussa og skjendet, ødelagt, brent og hugget. For morro skyld.
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 04, 2010, 15:45:31 pm »

Det føltes faktisk litt godt å ha skriftet.
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: juni 04, 2010, 16:03:45 pm »

Skal vi se.... Har faktisk ikke hugget mer enn 4 biler tror jeg...
en -54 som gikk som delebil selv om den bare trengte lakk, -56 som var rustfri, -67 1500 som fikk
gi fra seg motor og gir og en nesten rustfri TL som måtte gi fra seg karosserideler til to andre type 3...
Loggført

Mvh
Reiel
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: juni 04, 2010, 16:57:51 pm »

Har høgd et par 70+ modeller, så ingen dårlig samvittighet for årsmodellene i alle fall.

Tatt vare på div deler til eget bruk og noe for salg. Men har jo helt klart komme på en del i ettertid jeg skulle tatt vare på før de havnet i pressa.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #11 på: juni 04, 2010, 20:14:45 pm »

Har vel bare høgd en 412 Variant. Tok ut motor og girkasse, kastet resten. Andre biler jeg har plukket deler av, har jeg overlatt til andre senere. Hvis de da hugger dem, har i alle fall jeg ren samvittighet. Nå tror jeg ikke jeg er i stand til å vrake noen luftkjølt VW, uansett type, årsmodell eller stand. Er blitt sentimental på mine gamle dager,se.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3455
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #12 på: juni 04, 2010, 21:48:00 pm »

noen biler må jo få slippe sitt miserable liv som vrak i skogkanten... Blunker så jeg høgger lett slike vogner uansett årsmodell og type, sålenge det ikke er reddbart.. (hvertfall fra slutten av 50 og oppover) tar vare på "alt" som er reddbart.. men resten går på gjenvinninga somregel...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 04, 2010, 22:18:50 pm »

Har hugd en folkevogn og 2 type 3 varianter. Angrer...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 04, 2010, 22:37:28 pm »

Har aldri hugget en VW i hele mitt liv  Gliser
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #15 på: juni 04, 2010, 23:31:58 pm »

Tistlo kjenner nok angsten komme krypende når han leser denne tråden  Gliser Gliser
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #16 på: juni 04, 2010, 23:39:06 pm »

Jeg leverte restene av en 61 modell i 1986. Så leverte jeg en 64 året etter. I 1993 solgte jeg en 71 modell 1302 til en attenåring. Det viste seg å være like effektivt som å levere bilen direkte til hugging.  Øyerulling. I 2004 fikk en T2 splitt -67 siste reis til huggeren..
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #17 på: juni 04, 2010, 23:56:37 pm »

Har hugd en folkevogn og 2 type 3 varianter. Angrer...

Også T3 da, mann. Skamme seg.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #18 på: juni 05, 2010, 00:16:41 am »

Våren 2008, 6 luftkjølte klare for pressa.
-81 T3/T25
-76 T2 singelcab
-65 Type3 Fastback
-63 t1
-65 t1 (2stk)



* ferdighugg.jpg (185.14 KB, 1024x768 - vist 232 ganger.)
« Siste redigering: juni 05, 2010, 00:20:24 am av H-MEK » Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
MLH
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #19 på: juni 05, 2010, 00:38:30 am »

bra noen hugger så jeg kan få deler........men hugger ikke sjøl. men blir vel kanskje det samma eller... he he.. . .. . . .  Kult Kult
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #20 på: juni 05, 2010, 00:52:37 am »

Gravemaskin... Gliser Gliser
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 06, 2010, 21:38:31 pm »

kjøpte en uregistrert opprusta 1303s for 1500,- tok så ats5,5 felger, sota one piece og sidevinduer ( som jeg bruker på min bil den dag i dag ) to bra dører og et porschelokk. ble da hogd.... god invistering  Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: juni 07, 2010, 00:22:01 am »

Tistlo kjenner nok angsten komme krypende når han leser denne tråden  Gliser Gliser

X2

Hogging forbinder eg med øks..

Eg har sjølv "hogd" eitpar bilar, men då på ein an måte enn det som er vanlig her, plokka av ALT av deler, kvar skrue og mutter. Sitt då igjen med eit reint karosseri og bunnplata. Alle avplukka deler er bevart, bunnplater er lagra og karosseriet er kappa opp i mindre betar og lagra bak garasjen, den fyrste eg kappa opp, ein 68, angra eg på i etterkant, pga eg kappa den opp i for små betar. Den andre ein 70 modell vart kappa i større deler, har ogso kappa opp eit 65 karosseri pga NOS kanalar sveist inn med pinnar og god fantasi, samt NOS frontplata mm. Derfor skal det karosseriet brukast på andre bilar etterkvart. 68en og 70en var heilt opprusta totalt, og begge fekk eg vederlagsfritt som delebiler utan papir
 
PS: Har til gode å kasta ein VW del ! kun gamle morkne gommideler og knuste ruter har gått tapt!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!