faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« på: mars 02, 2008, 22:35:13 pm » |
|
Da jeg kjøpte bilen gikk bremsepedalen ganske langt inn når jeg bremset, men nå har pedalen plutselig blitt sten hard å tråkke inn. Er det noen som kan fortelle meg hva dette kan komme av? Kan det være luft i bremseslangene? Har det noe å si i trafikken?
Håper dere kan hjelpe meg.
mvh martin
|
|
« Siste redigering: mars 08, 2008, 21:28:01 pm av faceman »
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #1 på: mars 02, 2008, 22:43:44 pm » |
|
For meg høres det ut som du har fått ut luften, eller juster bremseband riktig. Pedalen skal jo være hard, er det luft i systemet vil du få lang vandring på pedalen. Eller ved dårlig justerte bremseband, slitte klosser i kalippere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #2 på: mars 03, 2008, 00:15:20 am » |
|
Så du tror at det ikke er noe farlig å kjøre slik?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #3 på: mars 03, 2008, 00:32:31 am » |
|
har pedalen blitt hard uten att du har gjort noe ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: mars 03, 2008, 00:33:07 am » |
|
Hvis pedalen har blitt hard helt av seg selv, ville jeg kanskje tatt en titt på bremseanlegget, for sikkerhets skyld. Har du nylig justert bremsene for eksempel, er det bare slik det skal være. Det er utrolig hvor stor forskjell det kan bli på dødgang på pedalen når bremsene justeres.
Jeg har opplevd at det motsatte har skjedd - at pedalen plutselig ble veldig lett og at den gikk langt inn før bremsene tok. Da var det bakre kretsen i hovedsylinderen som hadde tatt kvelden...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #5 på: mars 03, 2008, 00:34:54 am » |
|
Min bil var sånn når jeg fikk den. Bremsevæske som sikkert var 20 år gammel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #6 på: mars 03, 2008, 00:37:18 am » |
|
Jeg kjøpte bilen for 14 dager siden og da gikk pedalen forholdsvis langt inn, men så plutselig i går var den veldig hard. Har ikke gjort noe annet enn å kjøre.
Kan det være slik at slangene har tettet seg? Har ikke så mye erfaring med denne type bil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #8 på: mars 03, 2008, 01:37:00 am » |
|
bytt bremse slangene gamle slanger kan virke som envegs ventiler ! ikke koster e stort heller og bremser er det jo greit å ha kontroll på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #9 på: mars 03, 2008, 10:33:47 am » |
|
Mitt tips må bli å jekke opp bilen, trå hardt på pedalen, sjekk deretter om hjulet kan snurres lett rundt. Om hjulet går tungt har du trolig enten dårlige bremseslanger eller pumper som henger (eller begge deler) 
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #10 på: mars 03, 2008, 17:07:12 pm » |
|
Jeg tok ett par runder rundt kvartale istad og etter litt så ble det mye motstand. Bremsene foran la seg på. men rett før jeg skulle stoppe virket det som om de slapp igjen. Da er det vel mest sannsynlig at det er bremseslangene somm er tette. Kanskje pumpa er dårlig?
Tusen takk for alle svar. setter STOR pris på all hjelp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #11 på: mars 08, 2008, 21:27:13 pm » |
|
hallo.
Skulle bytte bremseslanger i stad, men som forventet så satt de gamle dønn fast. Noen som har noen gode forslag for å løsne de.?? Har prøvd rustfjerner men de sitter like godt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #12 på: mars 08, 2008, 21:34:20 pm » |
|
bruk ''bremse rør nøkkel'' det er en fast nøkkel som griper på 5 kanter av rør mutteren, da har du støre mulighet til å få løsnet røret fra slangen
i verste fall koster et bremse rør sett 400,-
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #13 på: mars 08, 2008, 22:51:55 pm » |
|
Kan man varme mutteren litt eller er det fy fy.??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #14 på: mars 08, 2008, 23:55:02 pm » |
|
litt varme skader ikke, MEN ikke sett fyr på bilen og husk på att det er gummi deler inni bremse tromelen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: mars 08, 2008, 23:57:06 pm » |
|
har du justert etter bremsebåndene da ?? ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #16 på: mars 08, 2008, 23:58:55 pm » |
|
Når alt sitter så godt sammen ville jeg ha byttet ut rørene også 
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #17 på: mars 09, 2008, 08:57:51 am » |
|
har du justert etter bremsebåndene da ?? ?
Justert båndene?? skal jeg ikke gjøre det etter jeg har byttet slangene?? Eller har jeg misforstått? Sånn jeg hadde tenkt å gjøre det var : bytte bremseslanger, bremseveske og så stramme/justere båndene. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #18 på: mars 09, 2008, 10:16:44 am » |
|
har du justert etter bremsebåndene da ?? ?
Justert båndene?? skal jeg ikke gjøre det etter jeg har byttet slangene?? Eller har jeg misforstått? Sånn jeg hadde tenkt å gjøre det var : bytte bremseslanger, bremseveske og så stramme/justere båndene.  If you have to ask.....Få noen andre til å fikse bremsene dine!!!
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: mars 09, 2008, 12:31:46 pm » |
|
bobla har ikke selvjusternde bremsebånd som nyere biler har. Derfor må de justeres etter etterhvert som de blir slitt. Da kan man få slike symptomer. da de første tråkka på pedalen (lav pedal) blir brukt til å skyve båndene ut mot trommelen og når de er der de skal være så får man hard (normal) pedal.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
faceman
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg
|
 |
« Svar #20 på: mars 09, 2008, 14:07:24 pm » |
|
bobla har ikke selvjusternde bremsebånd som nyere biler har. Derfor må de justeres etter etterhvert som de blir slitt. Da kan man få slike symptomer. da de første tråkka på pedalen (lav pedal) blir brukt til å skyve båndene ut mot trommelen og når de er der de skal være så får man hard (normal) pedal.
Ok tusen takk. Må nok få noen kyndige til å hjelpe meg litt. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|