Anders Peder
|
 |
« på: november 28, 2007, 22:19:18 pm » |
|
Driver i disse dager å skal plukke ut motoren på min t3 fastback . egentlig for å få sett over eksos for det er en lekkasje en plass. Men når man først har motoren ute tenkte jeg å få av all møkka .evt et nytt strøk med lakk osv. bilen har rullet ca 151000km så kanskje noen nye motordeler kunne vært på sin plass. Ser mange plasser selger komplette sett med stempel/sylindere . er 1641kubikk noe å satse på . evt hva ellers trenger jeg/er lurt å bytte ut samtidig . Har ikke så peiling akkurat på luftkjølt vw så usikker på hva som passer på min motor. Fant ut at jeg hadde en AD motor i går mener jeg å huske . dette er en 73 mod. om den er enkel eller dobbelport er jeg usikker på . uansett motortype T et eller annet. 2 stk 32pdsit gassere.
Kan noen hjelpe meg med litt deler ..hva spesefikk jeg trenger osv.?
slik jeg har forstått det så er type 3 motoren egenlig en t1 motor som er bygd om ..så kan disse T1 delene brukes?
our Order In Stock Items These parts will be charged for and sent to you right away: Barrel/piston kit 1641cc/87mm AC198870 @ £110.60 = £110.60 remove Shim, 1mm, 1.3-1.6 311-101-387/A @ £1.66 = £6.64 remove Rocker cover 1.2-1.6 8/60- 113-101-475/B @ £4.21 = £8.42 remove Clip, rocker cover, 1.2-1.6 043-101-487/ / @ £1.66 = £3.32 remove Gasket rocker cover -1.6, 61- German Elring or Reinz 113-101-481/F / @ £0.47 = £0.94 remove Stud, exhaust, stainless steel N01-444-312 S/S @ £2.51 = £20.08 remove Nut, special for exhaust studs easy removal, will not seize 311-101-463 @ £0.72 = £5.76 remove Oil change gasket set 113-198-031/ / @ £0.51 = £0.51 remove Air Cooled VW Engine Inter- change Manual 000-100-012 @ £15.99 = £15.99 remove In Stock Goods Total: £172.26 [approx. $342.81] Out Of Stock Items These parts are not currently in stock. They will put on Back Order for you and will be sent and charged for when available - no additional Postage & Packing is charged on Back Order items: Shim kit, cylinder 85.5-0.010' AC1986010 @ £6.76 = £6.76 remove How to rebuild aircool engines 000-100-1033 @ £14.95 = £14.95 remove
|
|
« Siste redigering: desember 13, 2007, 19:45:16 pm av zefiro »
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
KFS
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: november 28, 2007, 23:57:37 pm » |
|
har du tenkt å bestille fra utlandet uten å ha demontert motoren din for å se hva du egentlig trenger ?? en T3 motor som har gått 150 000 km da ville jeg vurdert nye råde og veivlager, hvis du ønsker litt mere krutt ut av motoren ville jeg også spandert en kam aksel hvis du ikke har gjort en lignende jobb før er det muligens lurt å lese litt først ? how to hot rod vw's er en god begynnelse  å du, alle de delene du har ramset opp...... de er normalt lager vare  har du sjekket pris i norge ?? gratis råd og mulig het for å returnere det du feil bestiller/ikke trenger
|
|
|
Loggført
|
Karl Fredrik har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM 33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.noSteel can be any shape you want if you are skilled enough, and any shape but the one you want if you are not. http://www.unneberg-bil.no
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #2 på: november 29, 2007, 00:04:44 am » |
|
vel som sagt har jeg liten peiling på luftkjølt vw. så kan ikke du sette opp en pakke på hva som kan være nødvendig for en full overhaling av denne motoren. inkl nye sylindre etc. toppene er jeg usikker på .men ser det finnes topper for blyfri bensin. uansett greit med nye . evt for meg/prismessig er bedre med en byttemotor som er stort sett ferdig til installasjon . evt om jeg sender motoren til dere så dere kan få jobben .
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
KFS
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3 på: november 29, 2007, 01:30:25 am » |
|
tror ikke noen leverer T3 byttemotor  vi kan overhale / trime din eksisterende motor
|
|
|
Loggført
|
Karl Fredrik har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM 33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.noSteel can be any shape you want if you are skilled enough, and any shape but the one you want if you are not. http://www.unneberg-bil.no
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: desember 03, 2007, 14:30:23 pm » |
|
Trimming av småmotorer er virkelig i vinden for tiden og det syntes jeg er spennende! Fikk nokså nylig greie på at en person skal, med relativt lite budsjett, bygge en 1600ccm motor som i teorien skal gi 176hk!
- Standard veiv - Standard råder - 043 topper med 40mm innsugsventil
+ +
Da begynner vi å prate!
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: desember 03, 2007, 14:45:43 pm » |
|
Da tror du feil - dette er en gatemotor.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #7 på: desember 04, 2007, 20:00:29 pm » |
|
Hmmm, den toppeffekten der må da dukke opp ved 7000+, blir den kjørbar ved 2-3000 o/min da? Innsprut / programmerbar tening??
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: desember 04, 2007, 20:17:54 pm » |
|
Toppeffekten skal i teorien komme på 8000. Det er med IDA gassere. Hvor kjørbar den blir er det ingen som vet før den er ferdig. Men bygger vet hva han holder på men så det kan hende man blir overrasket.
Jeg var forresten og kjørte på autobahn i sommer, og skjønner ikke at man skal hente ut maks av en motor der? Er det ikke ved stadig aksellerasjon man henter maks ut av motoren? Det kan jo neppe ta all verdens hester å holde en boble i 160km/t?
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2007, 20:21:09 pm av JS »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #9 på: desember 05, 2007, 07:57:27 am » |
|
Har tenkt litt på dette og ser ut til jeg ender med følgende:
Full strip av blokka, gjøre rent osv.
få i nytt av lager ,pakkbokser og tettninger. evt ny cam engle 110 elns . evt 1641kubikk eller 1680 . vet ikke helt enda. muligens 041 topper eller 044 . og monza 4tip eksos ,samt nye j-tubes. evt lage noe varmeboks lign utvendig på ene sia , men beholder org 32pdist forgassera inntil videre. mulig det blir slike runde krom filtere istedenfor orginal boksen.
uansett går jeg for mest mulig std untatt kam og syl/topp. Skal bli dagligdags motor , ikke noe råskinn med andre ord.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: desember 05, 2007, 11:58:21 am » |
|
Om du velger å gå med W110 kammen, eller en annen som gir godt bunn drag med 1:1.1 vipper (orginale). Så er det greit å vite at disse kammene får til dette ved å lukke ventilene fort opp og igjen, dvs de har bratte akselerasjons ramper på kammen, og original fjærene dine klarer da ikke å forhindre ventilflyt selv på lave turtall. Men fjærer kan spennes opp med shims, og det du sikter på sånn ca er at fjæra presser på ventilen med 120 PSI når ventilen er lukket. VW folk har som regel ikke ventilfjærtrykktester, så da er sjargongen heller at du trenger "doble fjærer", begge deler får deg til målet ditt.  Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #11 på: desember 05, 2007, 12:09:58 pm » |
|
men vil jeg ikke få nye fjærer hvis jeg kjøper 2 komplette 041/044 topper? eller duger ikke disse ?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: desember 05, 2007, 12:17:26 pm » |
|
Det spørs jo det da, om de er av original type eller om det er oppgraderte greier, det er mange som selger disse greiene og de følger ikke akkurat noen "standard"
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
overland
Juniormedlem
 
Innlegg: 53
Bosted: Sola
|
 |
« Svar #13 på: desember 07, 2007, 09:52:29 am » |
|
Det står en 1600 T3 til salgs på tuju. Billig var den også! Bare kjørt 50 000 km. Kan du ikke sette denne inn istedet og så "kose" deg med en total ombygging av den du har i bilen nå?? Da blir det liksom ikkeno' stress.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #15 på: desember 07, 2007, 13:32:53 pm » |
|
forløplig plan er som følger :
Alt skal kjøpes fra SSP :
Chromoly Head Stud kit 8mm std rocker cover 041 topper nye veiv og rådelager,pakkbokser og tettninger nye stempelarmer std utførelse ny kam std utførelse nye pushrod tubes std utførelse. 1641kubikk sylinder sett . syns jeg nesten må få inn orntlig olje system på tralla .så kjøpe en oljekjøler, og filterkit, smat CB Performance maxi pump3 ..den er tur/retur direkte på selve huset. samt T3 std forgasser foam luftfilter system. få vekk org brasket .. og ny eksos ..har ikke helt bestemt meg om det blir monza 4tip eller "over the head" som jeg prata på i en annen tråd. og ny clutch når man først har motoren ute og trøstelager
jeg har kjøpt mg bentley manualen og "how to rebuild your vw" og en vw motor er ganske enkelt oppbygd så jeg tror jeg skal få til dette selv ..
Hvis noen har noen innsigelser mot oppsettet over så skrik ut. jeg synes det høres fornuftig ut .
alt blir jo standard innvendig i motoren ..untatt sylindere,stempel og topper . men hvor mye effekt kan man få ut av dette sånn ca ?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #16 på: desember 07, 2007, 17:06:20 pm » |
|
55hk kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #17 på: desember 07, 2007, 17:24:34 pm » |
|
55?  ? hva er poenget å gjøra jobben da når det er 54hk orginalt . er det ikke mere å hente fra 1641? hva hvis jeg slenger i en ny litt vassere kam da?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #18 på: desember 07, 2007, 18:12:13 pm » |
|
har nå plukket div godsaker opp i handlekurven ..og prismessig er det egentlig billigere å kjøpe en ferdig motor da .evt bytte ut småtteri man vil ha annerledes. Hva hvis man kjøper en remtec motor til t1 og bygger om til t3. skulle vel fungere det.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #19 på: desember 07, 2007, 18:18:43 pm » |
|
Det er vel litt etter hvilken standard hestene blir målt. Er det ikke noe DIN/SAE forskjeller ute og går da? Hva angår økning i hk: Det meste du skal ha er som du sier standard deler. Ettersom du sier at du ikke har spesiell kunnskap om vektjustering/balansering/blueprinting henter du vel neppe noen hk der. Jeg vet ikke om å øke volumet fra 1584ccm eller hva det er til 1641 gir deg så masse mer enn 5hk jeg. En annen ting er jo om du klarer å bygge en motor hjemme på verkstedbenken uten spesiell erfaring like bra som vw gjorde på fabrikken. Hva vet jeg? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #20 på: desember 07, 2007, 18:21:43 pm » |
|
55?  ? hva er poenget å gjøra jobben da når det er 54hk orginalt . er det ikke mere å hente fra 1641? hva hvis jeg slenger i en ny litt vassere kam da? Sett inn type4!
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
SAS
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #21 på: desember 07, 2007, 20:15:28 pm » |
|
55?  ? hva er poenget å gjøra jobben da når det er 54hk orginalt . er det ikke mere å hente fra 1641? hva hvis jeg slenger i en ny litt vassere kam da? Sett inn type4! http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=9&TID=41296&SID=4168603Nå øker du ikke slagvolumet mer enn ca en moped, og ellers stort sett std deler. Ta det som en erfaring. Neste gang bygger du større. Greit å ikke bruke en formue på ens første motorbygge(/montering) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #22 på: desember 07, 2007, 21:15:03 pm » |
|
Hva med 1:1,25 vipper??
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #23 på: desember 08, 2007, 15:34:54 pm » |
|
ser ssp selger remtec motorer .kan noen av disse benyttes i type3 med lettere tilpassning? hva med å kjøpe en remtec tilpasset t1 ...  ? og hva med en vw mexico motor?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #24 på: desember 08, 2007, 21:58:31 pm » |
|
Unneberg selger Remtec-motorer, de kan sikkert både gi deg et godt tilbud og svare på spørsmålene dine. Tlf 33330606
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #25 på: desember 09, 2007, 12:54:56 pm » |
|
har snakka med KFS fra unneberg. han har gitt meg et tilbud. men det er på overhaling og lett trimming. Og iflg han selger ikke remtec motorer til type3. men jeg tenkte at hvis man kjøpte en T1 motor kunne man bygge den om selv ...
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
stickan
Nybegynner

Innlegg: 6
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: desember 09, 2007, 19:15:53 pm » |
|
I stort sett alla vevhus måste arborras om det ska vara nån ide att byta lager och trimma.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KFS
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #27 på: desember 09, 2007, 22:51:14 pm » |
|
hvis du vill bygge om en T1 motor til T3 må motoren være bygd på en universal blokk ! dvs. att den enten har hull til olje på fylling eller har korekt støpning som gjør det mulig å ta opp olje på fyllings hullet det er ingen god i de å kjøpe en ferdig motor for så å lage hull i ''bunnpanna'' for å få olje inn i motoren  du ender opp med å måtte rive ned hele motoren får å rein gjøre den innvendig dette vil sette en effektiv stopp for REMTEC sin 2 års garanti
|
|
|
Loggført
|
Karl Fredrik har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM 33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.noSteel can be any shape you want if you are skilled enough, and any shape but the one you want if you are not. http://www.unneberg-bil.no
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #28 på: desember 10, 2007, 03:50:39 am » |
|
lar dette med her ligget dødt en stund til lommeboka er full av gryn ..men tilbudet jeg fikk av deg KFS var absolutt bra.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #29 på: desember 12, 2007, 04:49:45 am » |
|
Det er alltid verdt å sjekke med Unneberg før man kjøper noe på nettet. Ofte har de bedre priser når man regner med fraktkostnader og momsen man må betale uansett. Er lett å glemme det når man sjekker utenlandske nettbutikker.
Og så er det ekstra sikkerhet å kjøpe en del eller en motor fra et norsk firma, da har du noen å klage til.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
|