Da Endre spurte om jeg kunne å få lagt ut litt materiale på balanseringsprosessen i hans motor med litt bilder og tekst så gjør jeg det her.
En god balansefaktor er essensielt ved alle motorbygg.
Desto bedre vi kan kontrollere og eliminere uønskede vektdifferanser i motoren jo bedre motor får vi.
Sammenlign gjerne for enkelhetens skyld hvordan det er å kjøre med ett hjul på bilen uten avbalanseringslodder.
Uten , kan det være forferdelig risting i rattet osv,,,,med riktig avbalansering føler du ingen problemer under kjøringen.
Slik er det også med motorens komponenter,,,bare her kan en ikke se det med det blotte øyet , eller for den saks skyld kjenne det så lett gjennom ett ratt eller en bremsepedal.
Er ikke motorens roterende masse i harmoni blir heller ikke kvaliteten på bygget opprettholdt.
Men vi skal holde dette enkelt så la oss heller ta en praktisk titt på sakene :
Her er delene som er involvert i en klassisk balansering av roterende masse i en Type 1 motor.

Første trinn er å juster rådenes vekt både som ende til ende :

Og total vekt :

Deretter tar vi for oss stemplene og justerer dem med kryssbolter etc :

Før vi kan gå i gang med selve den dynamiske balanseringen må veiven kontrolleres nøye for defekter og alle arbeider som sliping , stroking etc må være avsluttet før en kan sluttvis gjøre balanseringen.
Differanser i fysiske mål på tapper kan forårsake dårlig balansefaktor.

Derfor må slike detaljer ordnes med å etablere samme diametre osv i alle lagerbaner.
Her kan vi se at veiven har vært skadet ved litt for uvøren montering av C-klipset som låser drev fast til veiven . Veiven har fått en stor skrape som kan ødelegge lageret.

Det ordnes med å mikropolere veiven slik :

Resultatet er en overflatefinish som er både mer holdbar og korrekt iht høyt trimmedes motors behov.

Da er tiden for å gå i gang kommet og en legger veiven først i maskinen for utmåling av eksisterende balansefaktor :

Maskinen har 0.02 grams nøyaktighet og kan kjøre en std helt ned til F1 nivå hvis en ønsker det.
En såkalt std ifra fabrikk kan være alt ifra 12-15 gr/cm til bedrøvelige 100 + gr / cm.
Maskinen er siste type av state of the art på markedet og tilfører en utrolig nøyaktighet i arbeidene en ønsker å gjøre med de roterende masser.
Skal vi bygge skikkelig gate løps eller annen kvalitetsmotor kan gjerne en std på 1,5 gr / cm være ypperlig for økt kvalitet på sakene.
Veivens dimensjoner og forhold legges inn og da ser det slik ut mens maskinen gjør første run :

Etter første kontroll ser vi at høyre side av veiven , ifht ett senterpunkt i lengden , er hele 9 gram ute en god std. ( jmfr 61,78 gr/cm 9.01 på bildets høyre side )

Dette er alt for dårlig toleranse.
Toleransen eller den såkalte Standard ( std) vi ønsker er helt nede i 1,5 gr / cm og det bør den være for en skikkelig seriøst bygget motor av denne sort.
Korrigering er enten ilegg av tungmetall eller som her fjerning av materialet der maskinen kalkulerer vekt osv som skal bort for å nå std satt ( 1,5 gr / cm )
Her ser en veiven etter korrigering på anvist sted :
Markert :

Og korrigert :

En kjører så flere runs , fjerner etter hvert det som skal bort ( evnt legger til ) og får til slutt :

En av de viktigste momenter er å ikke falle for fristelsen med å bare slamre hele veivpartietunder ett og hamre ned en std med eksempelvis korrigering av alt på for eksempel kun svinghjulets radie.
Da blir hele poenget med utbalanseringen borte hvis en skulle skifte svinghjul eller annet i fremtiden.
Tar litt lengre tid å gjøre det med del for del men en gir prosessen høyere kvalitet.
Da er selve veiven ferdig og en legger da etter hvert til de andre komponenter som :

Så svinghjul:

Som blir korrigert her med utbor :

Clutchens trykkplate skal også korrigeres :

Når så alle detaljer er målt ut , korrigert og akseptert demonterer en alle komponenter , mens en hele tiden tar kontroll runs for å dobbelsjekke at hvert komponent holder den førstnevnte std satt og det gjør det hvis en har gjort jobben skikkelig.
Denne spesifikke motor hadde oppimot 32 gram (!) som var ute av "kontroll " på veivpartiets roterende masser og hører mer til normalen enn unormalt.
Slike avik vil en gjerne slippe å leve med når en vel vitende bygger kvalitetsmotorer som gjerne skal yte og belastes mye høyere enn en STD motor.
Disse bildene og tekst er en lettfattelig og meget forenklet versjon av de kompliserte forhold en kan erfare med å tilstrebe en god balansefaktor i en motor.
Utallige scenarioer med problemstillinger kan dukke opp i en slik prosess men er for detaljerte til å tas med i en kort presentasjon som her på denne motoren spesifikt.
Da er alt klart og til slutt er alt klart for montering inn i motor :

Nå er kvaliteten på de roterende massers vekt og dynamikk på ett meget tilfredsstillende nivå og sammen med alle de andre detaljene i ett slikt bygge blir veien til suksess kort.