stickan
Nybegynner

Innlegg: 6
Bosted:
|
 |
« Svar #60 på: november 30, 2007, 11:14:41 am » |
|
Följer ditt motorbygge med stort intresse. Jag bygger själv en 2332 med insprutning å fördelarlös tändning. Hoppas jag kan stjäla nån ide från dej.  Jag har kommit över en gammal färgvåg som används när man blandar billack. Den använder jag till att väga in kolvar å stakar. Den är ganska exakt (+ - 0,1 g) eftersom den ska kunna mäta varje liten droppe färg. Fan så mycket bättre än en våg från Clas Ohlson å IKEA.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #61 på: desember 01, 2007, 21:31:38 pm » |
|
Kom en pakke i dag og gitt..  Og hvilken opptur, det var eksosen! Selv om den ikke skal monteres på lenge var det morro og få den, da jeg var spent på kvaliteten. og det må jeg si, finishen på dette går langt utenpå alt annet jeg har vært borti. Kommer til å stikke litt i hjertet å montere det på bilen..  Ceramic coated grenrør - og dette er ikke akkurat "empi-coating", det er helt smooooth..   Potta er i rustfritt stål og fullstendig speilblank; 
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2007, 21:33:34 pm av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #62 på: desember 04, 2007, 00:28:57 am » |
|
Putta løfterne i blokka i dag for å sjekke klaring mot kammen. Har funnet ut at man bør ha minst 1mm - og her er det i tilfelle mer enn nok. Kan det bli for mye klaring? Leser meg fremdeles opp på emnet..  
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #63 på: desember 04, 2007, 08:14:39 am » |
|
Ser bra ut. Nei, det kan ikke bli for mye klaring 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #64 på: desember 04, 2007, 20:49:53 pm » |
|
Sitter og kikker litt på oljepumpa.. Er det vanlig å ta ut gods av pumpa sånn som på bildet i "how to hotrod"? Min pumpe ved siden av til sammenligning:  Skal også måle om drevene stikker ut over enden av pumpa og evt vannslipe enden med drev i det sånn at det blir null klaring, og så bruke en tynn pakning for å få det så tight som mulig..
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #65 på: desember 04, 2007, 20:53:24 pm » |
|
Synes forresten det ser ut som at inn-hullet i pumpa passer veldig bra med hullet i blokka (men litt vanskelig å se ordentlig..). Er det alltid nødvendig å matchporte disse hullene, eller hender det at det passer godt nok som det er?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #66 på: desember 04, 2007, 20:53:55 pm » |
|
Ser bra ut. Nei, det kan ikke bli for mye klaring  Strålende 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #67 på: desember 05, 2007, 12:04:08 pm » |
|
Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #68 på: desember 05, 2007, 12:09:53 pm » |
|
Ta kontakt med Jon Hroar du og kjøp deg et komplett sett av han. Da har du alle muligheter etterpå og slipper å få tak på enkelt dyser... http://www.revestreker.net/
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #69 på: desember 05, 2007, 12:15:14 pm » |
|
JHU; er det denne svingen du mener?  Det er jo også en tilsvarende på andre siden;  Og det sitter sleeves i begge kanalene fra pumpa. Må si jeg er litt skeptisk til å begynne å file inni der ass.. ?? Det er den svingen på bildet ja, den kan rundes av litt i svingen, om man vil. Det er ikke alltid behov for å porte ved overgangen til oljepumpa, 80% av de som setter sammen slike motorer gjør ikke det, men det er ikke noe poeng i å flere hindringer i oljesystemet enn nødvendig.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #70 på: desember 05, 2007, 18:55:43 pm » |
|
Har målt klaringen mellom drevene og pumpa nå. Tight og fint med 0,05 søkerblad og det skal være godt innenfor toleransegrensen..  Har også kjøpt gjengetapp og plugg til pumpa i 1/4 NPT. Gjengetappen lyder navnet "warrior".. vittig.  
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #71 på: desember 06, 2007, 00:35:07 am » |
|
Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?
Skal du kjøre 40 venturi er kanskje 155 litt lite, jeg kjører 155 med 37 vent. Men du skal FINT få både start og kjørt deg en tur med det oppsettet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #72 på: desember 06, 2007, 01:26:51 am » |
|
Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?
Skal du kjøre 40 venturi er kanskje 155 litt lite, jeg kjører 155 med 37 vent. Men du skal FINT få både start og kjørt deg en tur med det oppsettet. Vel, hva jeg skal kjøre med er et meeeget åpent spørsmål foreløpig.. Det oppsettet jeg nevner har jeg saksa rett fra et annet forum, og jeg kan ikkeno om disse gasserne ennå. Det står 37 venturi i gasserne nå, samt 135 main, F7 emulsion og 70 idle.. Hvis noen har et vettugt forslag til utgangspunkt-dysing så fyr løs! Start og prøvetur er forresten to ord jeg liker... 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #73 på: desember 06, 2007, 01:39:20 am » |
|
Du kan sikkert fint prøve 40 venturi med de toppene du skal ha. Jeg har kjørt med 37 siden jeg har hatt 40x35,5 ventiler i sommer. Til neste år blir det 44mm innsugventil og jeg skal prøve med 40mm venturi. "Regelen" sier vel 2mm mindre venturi enn ventil, men JPM mente at jeg burde prøve 40 venturi med 44mm ventil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #74 på: desember 06, 2007, 08:43:30 am » |
|
Du kan sikkert fint prøve 40 venturi med de toppene du skal ha. Jeg har kjørt med 37 siden jeg har hatt 40x35,5 ventiler i sommer. Til neste år blir det 44mm innsugventil og jeg skal prøve med 40mm venturi. "Regelen" sier vel 2mm mindre venturi enn ventil, men JPM mente at jeg burde prøve 40 venturi med 44mm ventil.
Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  . Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #75 på: desember 06, 2007, 08:46:13 am » |
|
On topic spørsmål; Hvilket "nummer" loctite bruker dere til montering/tetting av motordeler? For meg ser det ut som om 542 er mest egnet i hht produktbeskrivelse..
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #76 på: desember 06, 2007, 09:36:16 am » |
|
Sett på stempel 1, tegn rundt det med sprittusj så du setter de andre på nøyaktig samme plass  Vekta vil nok vise like mye feil på alle stempler - så jeg hadde ikke bekymret meg så fælt for det... Mvh TomR Startet litt testeveiing på digital kjøkkenvekt fra ikea.. Har foreløpig kun veid stempler, komplett med pinnebolt og ringer. Tallene var vel ikke helt verst? 1: 566 g 2: 565 g 3: 563 g 4: 566 g Jeg er ikke helt overbevist om nøyaktigheten til kjøkkenvekta, så jeg vil nok bruke en mer nøyaktig en til slutt. Rådene sitter ennå på veiva - så det blir ikke mix'n'match helt ennå. 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #77 på: desember 06, 2007, 10:09:05 am » |
|
Hvor har du tenkt til å frese av gods på stemplene dine?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #78 på: desember 06, 2007, 10:19:44 am » |
|
Akkurat når det gjelder veiing av stempler etc dukket det opp en kurant løsning på den saken i går.. Jeg var innom det lokale motorverkstedet for å plukke opp en stripe med grønn plastigage, og der sto den mye omtalte EBB og jobbet med noen deler. Passet bra det i grunnen, for da fikk jeg avtalt at han tar statisk avbalansering samtidig som han tar den dynamiske. Alle deler blir da veiet og justert innenfor et tiendedels gram 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #79 på: desember 06, 2007, 13:20:12 pm » |
|
On topic spørsmål; Hvilket "nummer" loctite bruker dere til montering/tetting av motordeler? For meg ser det ut som om 542 er mest egnet i hht produktbeskrivelse..
515 til kassehalvdelene.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #80 på: desember 06, 2007, 14:17:24 pm » |
|
Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  . Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig? [/quote] Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135... Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter. Det tror jeg skulle være det viktigste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #81 på: desember 06, 2007, 14:36:18 pm » |
|
Utrolig bra tråd, men ikke slakk av med bildene... vurderer et motorbygge neste vinter!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #82 på: desember 06, 2007, 15:20:38 pm » |
|
Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  . Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig? Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135... Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter. Det tror jeg skulle være det viktigste. [/quote] En tommelfingerregel er 4,1 - 4,3 x innsugsventil men selvsagt må du benytte en lamdba og få justert dette skikkelig
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #83 på: desember 06, 2007, 15:49:14 pm » |
|
Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil  . Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig? Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135... Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter. Det tror jeg skulle være det viktigste. [/quote] Det oppsettet er jo ikke heeelt ulikt mitt, bortsett fra toppene, litt kam, litt råder, litt komp etc..  Har du bremset motoren?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #84 på: desember 06, 2007, 15:55:41 pm » |
|
Utrolig bra tråd, men ikke slakk av med bildene... vurderer et motorbygge neste vinter!!
Takker for det  . Prøver å være flink med bilder.. Motorbygging kan forøvrig anbefales på det varmeste (inntil videre..  )
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #85 på: desember 06, 2007, 16:02:57 pm » |
|
Jo, den er bremset på ruller hos JPM til 154hk/5600rpm. På svinghjulet UTEN kjøing. Den tok 11hk mener jeg. Tapet i drivverket tror jeg ble målt til ca. 15%. Dette med bremsinger er jo litt ymse. Du må jo nesten sammenligne på samme benk. Det som er ganske fint å sammenligne med (innenfor rimelighetens genser) synes jeg er slutthastighet på 402m.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #86 på: desember 06, 2007, 16:08:39 pm » |
|
En tommelfingerregel er 4,1 - 4,3 x innsugsventil men selvsagt må du benytte en lamdba og få justert dette skikkelig[/quote] Njo, det er sikkert litt ymse hva folk bruker da. Jeg trodde det var venturien. Du kan jo ikke sette i dyser uavhenging av halsringer går jeg ut fra? Sakset fra aircooled.net: Main Jets: The next jet to dial in is your main jet. As a starting point, choose a main jet size about 4.1 - 4.3 X Venturi Size (mm). Simple! We are only trying to get in the ballpark! If you live at a high elevation, go down one size ("5") from what you come up with. If I have a 34 venturi, my main jet size should be around 34 X 4.2 = 142.8. A 140-145 is where I want to be. It's usually best to start rich and go leaner as we learn, so we'll choose a 145. 4-5000 foot elevation would choose 140 (one size down). Men uansett om du bruker ventil eller halsringer til å beregne dette er det jo som Beetlebug sier bare en måte å få det nøyaktig på og det er lambda. Start får du nok. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #87 på: desember 06, 2007, 16:52:39 pm » |
|
En tommelfingerregel er 4,1 - 4,3 x innsugsventil men selvsagt må du benytte en lamdba og få justert dette skikkelig
Njo, det er sikkert litt ymse hva folk bruker da. Jeg trodde det var venturien. Du kan jo ikke sette i dyser uavhenging av halsringer går jeg ut fra? Sakset fra aircooled.net: Main Jets: The next jet to dial in is your main jet. As a starting point, choose a main jet size about 4.1 - 4.3 X Venturi Size (mm). Simple! We are only trying to get in the ballpark! If you live at a high elevation, go down one size ("5") from what you come up with. If I have a 34 venturi, my main jet size should be around 34 X 4.2 = 142.8. A 140-145 is where I want to be. It's usually best to start rich and go leaner as we learn, so we'll choose a 145. 4-5000 foot elevation would choose 140 (one size down). Men uansett om du bruker ventil eller halsringer til å beregne dette er det jo som Beetlebug sier bare en måte å få det nøyaktig på og det er lambda. Start får du nok.  [/quote] Halsring såklart - og jeg får skylde på Somadrilen jeg bruker. Befinner meg i en tilstand mellom bevist og halsvime så ALT jeg skriver her må tas med en klype salt. Takk for korreksjonen JS.
Men det sagt - det ER 515 jeg har brukt mellom kassehalvdelene 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #88 på: desember 06, 2007, 16:59:58 pm » |
|
Men det sagt - det ER 515 jeg har brukt mellom kassehalvdelene  [/b][/i] [/quote] Ok da tar jeg i hvertfall det for god fisk.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #89 på: desember 07, 2007, 14:24:24 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
|