Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: juli 12, 2010, 23:10:48 pm » |
|
Ok.. Trenger litt hjelp om hva som "hjelper" oljen å bli varmere enn den skal være! Er ikke det helt elementære med hvordan en motor fungerer jeg er ute etter, men litt VW-lære  1641SP portede mexico topper 34 ITC'er 9,51 i komp 009 fordeler  Hva kan være feil innstilt for at oljen skal bli varmere enn 100' ? har alt av kjøleblekk, doghouse, nye gummilister i motorrom, Har laget en liten liste om hva som kan være synderen: - For høy tenning - For tynn blanding - Stramme ventiler?? - Motoren drar inn varm luft til viften Noen som har noen fler punkter ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1 på: juli 12, 2010, 23:56:53 pm » |
|
Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: juli 12, 2010, 23:58:17 pm » |
|
Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?
jepp 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #3 på: juli 13, 2010, 00:01:25 am » |
|
Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?
jepp  Om dette er feilen blir jeg litt overrasket, da jeg aldri har sett så høye temperaturer på min motor med ettermarked topper og innsug, mao ingen tettinger. Den er dog litt større, uten at jeg tror det gir lavere oljetemp...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: juli 13, 2010, 00:06:18 am » |
|
er ingen åpenbare "hull" i blekkene så er litt i villrede :S
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #5 på: juli 13, 2010, 00:33:47 am » |
|
Hvilken type bruk av bilen fører til oljetempen? Full køl på motorvei, eller køkjøring? Nå er det jo ikke akkurat kaldt om dagen heller.. Hva måler du tempen med?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: juli 13, 2010, 00:36:46 am » |
|
Var akkurat det jeg ville spør om.. Selv med dypsump og stor oljekjøler kommer motoren min opp i 100 grader hvis jeg ligger lenge over 4500.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: juli 13, 2010, 00:52:24 am » |
|
Hvilken type bruk av bilen fører til oljetempen? Full køl på motorvei, eller køkjøring? Nå er det jo ikke akkurat kaldt om dagen heller.. Hva måler du tempen med?
kjørte til kongsberg her om dagen, og da gikk den opp mot 130 grader. var sikkert litt rampekjøring (3000-4500) men mest i 80kmt i 3000 eller noe  men når lett 100 grader har vdo i oljepeilern og vdo viser
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: juli 13, 2010, 07:27:08 am » |
|
Jeg måler med akkurat samme, og skal tyne motor mye for å komme opp i over 100 grader. Da ville jeg begynt på sjekklista di, den så grei ut. Kjøp gjerne den biltema ir temp måleren, da kan du finne hotspots som gjerne forteller en del. Best å gjøre det før du når makstemp, så du kan se forskjell. begynn med å måle hvert eksosutløp?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #9 på: juli 13, 2010, 07:42:50 am » |
|
For mager bensinblanding (for lite "bensin") gir varm motor. For tidlig tenning ("høy") gir varm motor, men også tenningsbank i motbakker o.l. Har du merket noe? Oktantall på bensinen din? Åpner termostaten flapsene helt? Hvilken olje kjører du med? 130 grader kan skade motoren din...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #10 på: juli 13, 2010, 08:04:01 am » |
|
100 grader er vel ikke unormalt? 130 virker noe høyt. Vet at "ny" kjølevifte i "gammelt" karosseri dvs uten luftspalter i selve motorlokket kan være et problem. Da VW startet med den brede kjølevifta og oljekjøleren utenfor luftstrømmen til sylinder 3 måtte de lage hull i motorlokket for å få inn nok luft. Tror luftmengden økte fra 400 til 600 l/sek ved 4000 omdr. Prøv å kjøre med motorlokket litt åpent, og sammenlign temp. Jeg måtte selv sette på ekstern oljekjøler med termostat, og senket temp på rask motorveikjøring fra 120 til 95 grader. (1302 med 1915 cc)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #11 på: juli 13, 2010, 08:08:30 am » |
|
motoren trekker som ett lokomotiv og feiltenner ikke i det hele tatt.. litt vanskelig å starte når den er varm men det kan kanskje skyldes stramme ventiler.
99 eller 98 oktan
uten flapper, vet dette er dumt, men er sommerbil og det er delte meninger om kjøleeffekten flappene har på oljen
har 20w 50 valvoline racing mineralolje
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #12 på: juli 13, 2010, 08:53:46 am » |
|
Juster ventiler og sjekk om Vdoen måler riktig også
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #13 på: juli 13, 2010, 11:43:25 am » |
|
jeg har kjørt med motorluken ut i toppen, da ligger oljen på ca 95-100 grader har lukket igjen motorluken på toppen nå og sliter med samme problem som deg. har en -67 med par og 70 motor så har oljekjøleren utenfor vifte huset. skal sjekke opp hvordan det fungerer med lukken oppe igjen.
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: juli 13, 2010, 11:49:15 am » |
|
da har jeg justert ventilene, satte hjulet på TDC og justerte de tre ventilene på venstre side som "klakket" når jeg dro i de og vica versa.. med 0,15 søkerblad og litt drag når man fører bladet imellom?? hvordan tester man VDO utstyret? prøvde forøvrig standoff sett idag, men er ikke helt sikker på looken, og med tanke på uværet i oslo igår tror jeg ikke dette er veien å gå, hvis jeg ikke får lagd meg noen slike: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307407&highlight=adjustable+stand+offshttp://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307793det hadde vært kult.. blir nok en tennisball som må bøte med livet og være foring imens  noen som har tynt de små grå? skiftet olje her forleden og oppdaget deler av noen plastforinger eller avstandsstykker av noe slag:S sjekket litt rundt på thesamba og de mente at man bare skulle drite i det, at det var noe fra vippestellet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #15 på: juli 13, 2010, 11:52:34 am » |
|
Mye bedre å ha glippe i bunn av motorlokk. Da får man mye bedre gjennomstrømning av kaldluft, og det meste av den varme lufta i kaldsonen blir presset ut.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: juli 13, 2010, 11:55:36 am » |
|
Mye bedre å ha glippe i bunn av motorlokk. Da får man mye bedre gjennomstrømning av kaldluft, og det meste av den varme lufta i kaldsonen blir presset ut.
jasså? tenkte også på å frese ( eller hulle) ut baksiden av skiltet, og hylse ut skiltet 1,5 - 2 cm, samt å vinkle skiltet slik at det ikke kommer inn vann.. vil dette ha noen effekt? har en 67 modell, som "dessverre" har en helt ren bakluke.. dvs ikke noe luft inn utenom den tunge veien fra toppen
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: juli 13, 2010, 13:19:40 pm » |
|
Hvor stor oljepumpe har du? Høyt oljetrykk? Høyt trykk er varme. Trang eksos? Restriktiv potte? Hvordan ser pluggene ut etter et fullt drag hvor du skrur av tenningen?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #18 på: juli 14, 2010, 12:37:22 pm » |
|
har en ny 26mm pumpe, som gir godt med trykk men ikke overkill,
grenrør med stor flens og hideaway, så tror ikke den er restriktiv, og pluggene er fine :S
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #19 på: juli 14, 2010, 12:58:13 pm » |
|
Ser du skriver at du har alt av kjøleblekk. Har du de blekkdelene bak oljekjøleren som fører den varme luften fra kjøleren ned og ut av motorrommet også?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: juli 14, 2010, 13:07:43 pm » |
|
jepp.. har ALT, unntatt t3 "glemmeblekk", men det sparer vi til 1915 motoren
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #21 på: juli 14, 2010, 15:34:36 pm » |
|
jepp.. har ALT, unntatt t3 "glemmeblekk", men det sparer vi til 1915 motoren
Litt off topic, men det er meg en gåte hvorfor mange mener at glemmeblekk fra Type 3 skal fungere bedre på en Type 1-motor enn det originale. De to motorene har vidt forskjellig plassering av kjølevifta og dermed forskjellig luftstrøm over sylindrene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: juli 14, 2010, 16:11:50 pm » |
|
det kan godt være det ikke har noen effekt, men nå har ikke denne motoren de, og det er denne motoren som blir varm..
noen fler som har tanker ang. varme?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #23 på: juli 14, 2010, 23:07:45 pm » |
|
Hjalp det at vi justerte tenninga og monterte en boks med ramlösa under lokket? 
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #24 på: juli 14, 2010, 23:19:22 pm » |
|
er motoren nybygd? i såfall kan man vel få noe mere frikskjon mellom syl/stempelringer med nyhona sylindere som kan skape noe høyere olje temp. til ringer er kjørt inn.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #25 på: juli 14, 2010, 23:41:42 pm » |
|
da har jeg justert ventilene, satte hjulet på TDC og justerte de tre ventilene på venstre side som "klakket" når jeg dro i de og vica versa.. med 0,15 søkerblad og litt drag når man fører bladet imellom??
 Nå må du åpne manualen din igjen. Dette er ikke en måte å justere ventiler på  Når motor står på TDC, og rotor peker mot tennkabel nr 1. Skal innsug og eksos sylinder nr 1 justeres. Drei så motoren 180 grader mot klokka. Og juster så sylinder nr 2 Drei så motoren 180 grader mot klokka, til "TDC" merket igjen. Og juster så sylinder nr 3 Drei så motoren 180 grader mot klokka. Og juster så sylinder nr 4 På kald motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #26 på: juli 15, 2010, 00:10:31 am » |
|
logikken min tilsier at ventilene kan justeres så lenge de ikke har noe spenn fra vippestellet? eller tar jeg fryktelig feil? at man justerer der hvor man kjenner at vippearmen ikke treffer ventligen? fikk forøvrig ordnet med varmen.. justerte tenningen og slapp inn litt mer luft i motorrommet, så nå kom ikke oljen over 100grader, selv med ordentlig tung høyrefot fra strømmen og inn til oslo 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #27 på: juli 15, 2010, 01:39:18 am » |
|
Man kan justere som du gjorde, men metoden som JEE sier er nok den sikreste. Da er man helt sikker på at det ikke er noe spenn. Er ikke så mye som skal til
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #28 på: juli 15, 2010, 02:14:07 am » |
|
hvis man merker at vippearmen klakker mot ventilen så er man vel home-free?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #29 på: juli 15, 2010, 12:37:35 pm » |
|
hvis man merker at vippearmen klakker mot ventilen så er man vel home-free?
Forutsatt at den ikke var feiljustert fra før.... og det er vel det du vil sjekke eller?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|