Martin
Supermedlem

|
 |
« på: mars 06, 2008, 17:41:30 pm » |
|
skal ha kjøleskap i bussen, å derfor hadde jeg tenkt å sette inn et batteri til. skal koble kjøleskapet rett på dette, så da er spørsmålet. kan jeg koble det ekstra batterie til det som er der fra før, eller vil det da bli 24V? alternativet blir eventuelt å lade batteriet med vedlikeholds lader når ikke kjøleskapet er i bruk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #1 på: mars 06, 2008, 17:52:28 pm » |
|
På camping sjapper får skille relè som gjør at du kan ha to batterier.
Kansje dette er en løsning:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #2 på: mars 06, 2008, 17:55:56 pm » |
|
Seriekobling = 24V + til - og + til - Paralellkobling = 12V + til + og - til -
Paralellkobling kan i teorien tappe batteriet ditt for strøm om bilen blir ståande lenge. Og i prinsippet bør batteria vere identiske på ampére. Rett meg gjerne om eg tek feil..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Martin
Supermedlem

|
 |
« Svar #3 på: mars 06, 2008, 17:56:25 pm » |
|
tusen takk får det, så det nye batterie vil bli ladet av dynamoen det å?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A
Seniormedlem

'74 1303 Germanlooker
|
 |
« Svar #4 på: mars 06, 2008, 18:01:01 pm » |
|
Du bør bruke en solenoid. Dette er en skiller som gjør at dynamoen lader begge batteriene når du kjører, men bare det ene batteriet tappes for strøm når du bruker kjøleskapet. Velkjent innretning i bilstereomiljøer.
|
|
|
Loggført
|
What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
|
|
|
EspenX
Supermedlem

Praise the raised
|
 |
« Svar #5 på: mars 06, 2008, 18:01:16 pm » |
|
Dette hørtes ut som en tråd som jeg burde lese for å lære. Kan ikke bidra, men hvis du skulle lure på hvordan man enklest tapper et batteri, er det bare å spørre Martin 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #6 på: mars 06, 2008, 18:04:13 pm » |
|
Uten skille relè vil dynamoen din slite/havarere med å lade begge. Det enkleste er å koble om slik som tegningen viser. I bilstereoverden er det somregel altid 2 eller flere batterier. Da blir heftige dynamoer å skille relèr innmontert. Så kansje stereo sjapper også har dette...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: mars 06, 2008, 18:06:42 pm » |
|
takker, jaggu blitt klokere på dette feltet også  kommer til å ha en bryter allikevel der hvor jeg har satt en pil.
|
|
|
|
Martin
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: mars 06, 2008, 18:10:34 pm » |
|
så hvis jeg skulle ver uheldig å tømme batteri nr 6 som jeg har koblet kjøleskapet til. da vil det altså ikke fortsette å ta strøm i fra nr 5
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A
Seniormedlem

'74 1303 Germanlooker
|
 |
« Svar #9 på: mars 06, 2008, 18:43:48 pm » |
|
Uten skille relè vil dynamoen din slite/havarere med å lade begge. Det enkleste er å koble om slik som tegningen viser. I bilstereoverden er det somregel altid 2 eller flere batterier. Da blir heftige dynamoer å skille relèr innmontert. Så kansje stereo sjapper også har dette...
Det er jo greit å være sikker på at bilen starter selv om du har mye pils i skapet Stereosjapper tar vanligvis veldig mye for en slik, 1000-1500 kr, men jeg har sett dem for ca 300 kr... Elfa???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: mars 06, 2008, 18:55:27 pm » |
|
denne kom fram ved søk på "skillerele"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A
Seniormedlem

'74 1303 Germanlooker
|
 |
« Svar #11 på: mars 06, 2008, 19:03:25 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem

SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #13 på: mars 06, 2008, 20:21:38 pm » |
|
du kan jo stikke innom oss da martin  har på hylla vi
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: mars 06, 2008, 22:25:07 pm » |
|
håper du ikke kjøper et 40A rele som er beregnet for å drive en benzinpumpe eller noen extralys til å skille to batterier. må nok inn med noe tyngre skyts som nevnt over som en solenoid eller ett kraftrele. hvis du tømmer det ene batteriet over natta etc... og så starter bilen slik att det tomme batteriet lades opp så er ladestrømmen inn på det tomme batteriet MYYYYE høyere enn 40A siden det vil lades både fra dynamoen og ta strøm fra det fulle batteriet.DEt fulle batteriet har mange hundre ampere i kapasiet over kort tid og vil være nok til å smelte det relè.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pål A
Seniormedlem

'74 1303 Germanlooker
|
 |
« Svar #16 på: mars 06, 2008, 22:58:12 pm » |
|
håper du ikke kjøper et 40A rele som er beregnet for å drive en benzinpumpe eller noen extralys til å skille to batterier. må nok inn med noe tyngre skyts som nevnt over som en solenoid eller ett kraftrele. hvis du tømmer det ene batteriet over natta etc... og så starter bilen slik att det tomme batteriet lades opp så er ladestrømmen inn på det tomme batteriet MYYYYE høyere enn 40A siden det vil lades både fra dynamoen og ta strøm fra det fulle batteriet.DEt fulle batteriet har mange hundre ampere i kapasiet over kort tid og vil være nok til å smelte det relè.
X2
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|