april 27, 2024, 22:11:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: batteri spørsmål.  (Lest 6355 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« på: mars 06, 2008, 16:41:30 pm »

skal ha kjøleskap i bussen, å derfor hadde jeg tenkt å sette inn et batteri til. skal koble kjøleskapet rett på dette, så da er spørsmålet. kan jeg koble det ekstra batterie til det som er der fra før, eller vil det da bli 24V? alternativet blir eventuelt å lade batteriet med vedlikeholds lader når ikke kjøleskapet er i bruk.
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 06, 2008, 16:52:28 pm »

På camping sjapper får skille relè som gjør at du kan ha to batterier.

Kansje dette er en løsning:


* 124608.jpeg.jpg (20.77 KB, 551x287 - vist 355 ganger.)
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #2 på: mars 06, 2008, 16:55:56 pm »

Seriekobling = 24V + til - og + til -
Paralellkobling = 12V + til + og - til -

Paralellkobling kan i teorien tappe batteriet ditt for strøm om bilen blir ståande lenge. Og i prinsippet bør batteria vere identiske på ampére. Rett meg gjerne om eg tek feil..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #3 på: mars 06, 2008, 16:56:25 pm »

tusen takk får det, så det nye batterie vil bli ladet av dynamoen det å?
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #4 på: mars 06, 2008, 17:01:01 pm »

Du bør bruke en solenoid. Dette er en skiller som gjør at dynamoen lader begge batteriene når du kjører, men bare det ene batteriet tappes for strøm når du bruker kjøleskapet. Velkjent innretning i bilstereomiljøer.
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: mars 06, 2008, 17:01:16 pm »

Dette hørtes ut som en tråd som jeg burde lese for å lære. Kan ikke bidra, men hvis du skulle lure på hvordan man enklest tapper et batteri, er det bare å spørre Martin Osteaktig
Loggført

1969 Militær-buss
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 06, 2008, 17:04:13 pm »

Uten skille relè vil dynamoen din slite/havarere med å lade begge. Det enkleste er å koble om slik som tegningen viser. I bilstereoverden er det somregel altid 2 eller flere batterier. Da blir heftige dynamoer å skille relèr innmontert. Så kansje stereo sjapper også har dette...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: mars 06, 2008, 17:06:42 pm »

takker, jaggu blitt klokere på dette feltet også  Gliser kommer til å ha en bryter allikevel der hvor jeg har satt en pil.


*  (22.35 KB, 551x287 - vist 297 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: mars 06, 2008, 17:10:34 pm »

så hvis jeg skulle ver uheldig å tømme batteri nr 6 som jeg har koblet kjøleskapet til. da vil det altså ikke fortsette å ta strøm i fra nr 5
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #9 på: mars 06, 2008, 17:43:48 pm »

Uten skille relè vil dynamoen din slite/havarere med å lade begge. Det enkleste er å koble om slik som tegningen viser. I bilstereoverden er det somregel altid 2 eller flere batterier. Da blir heftige dynamoer å skille relèr innmontert. Så kansje stereo sjapper også har dette...

Det er jo greit å være sikker på at bilen starter selv om du har mye pils i skapet  Kult
Stereosjapper tar vanligvis veldig mye for en slik,  1000-1500 kr, men jeg har sett dem for ca 300 kr... Elfa???
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: mars 06, 2008, 17:55:27 pm »

denne kom fram ved søk på "skillerele"


* batteri terminal.jpg (36.62 KB, 400x210 - vist 285 ganger.)
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #11 på: mars 06, 2008, 18:03:25 pm »

Denne virker bra:

http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=butikk&kategori=18&subkategori=14&id=1207
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 06, 2008, 18:21:04 pm »

En aktiv batteriskiller til 700 kr er vel ikke nødvendig i dette tilfellet. På elfa kan du kjøpe et rele til Kr 42,- og koble de slik som tegningen over her...
Dette på 40 ampere burde holde http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=5282.htm
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #13 på: mars 06, 2008, 19:21:38 pm »

du kan jo stikke innom oss da martin Blunker har på hylla vi
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: mars 06, 2008, 21:01:41 pm »

kommer i morra. Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 06, 2008, 21:25:07 pm »

håper du ikke kjøper et 40A rele som er beregnet for å drive en benzinpumpe eller noen extralys til å skille to batterier.
må nok inn med noe tyngre skyts som nevnt over som en solenoid eller ett kraftrele.
hvis du tømmer det ene batteriet over natta etc... og så starter bilen slik att det tomme batteriet lades opp så er ladestrømmen inn på det tomme batteriet MYYYYE høyere enn 40A siden det vil lades både fra dynamoen og ta strøm fra det fulle batteriet.DEt fulle batteriet har mange hundre ampere i kapasiet over kort tid og vil være nok til å smelte det relè.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #16 på: mars 06, 2008, 21:58:12 pm »

håper du ikke kjøper et 40A rele som er beregnet for å drive en benzinpumpe eller noen extralys til å skille to batterier.
må nok inn med noe tyngre skyts som nevnt over som en solenoid eller ett kraftrele.
hvis du tømmer det ene batteriet over natta etc... og så starter bilen slik att det tomme batteriet lades opp så er ladestrømmen inn på det tomme batteriet MYYYYE høyere enn 40A siden det vil lades både fra dynamoen og ta strøm fra det fulle batteriet.DEt fulle batteriet har mange hundre ampere i kapasiet over kort tid og vil være nok til å smelte det relè.


X2
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: mars 07, 2008, 10:10:47 am »

dette er jo brukt på båter så det er berre å få ett skillerele som er kraftig nok og ett batteri som er beregnet for kjøleskap/lys/etc.Ikke startbatteri.Dette koster vel litt men det sparer masse eder og galle senere Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!