mai 04, 2025, 21:20:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dynamo defekt - igjen  (Lest 3078 ganger)
henke
Nybegynner
*

Vis profil

« på: juli 17, 2010, 17:32:26 pm »

Byttet 12V likestrømdynamo på 58mod T1 for et par uker siden. Den forrige dynamoen sa plutselig takk for seg - da jeg testet med voltmeter direkte på dynamoen fikk jeg kun 0.25 volt. Den nye fungerte fint helt til i dag, da ladelampen pluselig begynte å låse. Ny sjekk med voltmeter avslørte at ladespenningen på dynamoen hadde falt til 0.22 volt. Det skal nevnes at dette ikke er en helt ny dynamo, men allikevel: Når to ryker ved så kort mellomrom, kan det være noe som utløser det? Og må jeg innstille meg på å bytte dynamo på ny?

Loggført
Einic
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juli 17, 2010, 18:50:37 pm »

Sjekk regulatoren og børstene. Dynamoen ryker ikke så lett.
Loggført
henke
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #2 på: august 02, 2010, 01:38:57 am »

Jeg sjekket børster og de så ok ut. Har nå byttet dynamo for andre gang, og etter en uke har den også tatt kvelden. Jeg forstår ingenting. Ladespenninga fra dynamoen er rett og slett borte, børstene ser fine ut. Regulatoren har jeg ikke sjekket, for den er ekstern - men det er iallefall for lav spenning fra dynamoen. Hva er oddsen for at tre dynamoer ryker på en måned? Noe må vel utløse dette.
Loggført
Einic
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: august 02, 2010, 05:57:49 am »

Hva er det som ryker? Borster, rotorvikling, statorvikling, kommutator?
Loggført
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: august 02, 2010, 08:08:51 am »

Jeg sjekket børster og de så ok ut. Har nå byttet dynamo for andre gang, og etter en uke har den også tatt kvelden. Jeg forstår ingenting. Ladespenninga fra dynamoen er rett og slett borte, børstene ser fine ut. Regulatoren har jeg ikke sjekket, for den er ekstern - men det er iallefall for lav spenning fra dynamoen. Hva er oddsen for at tre dynamoer ryker på en måned? Noe må vel utløse dette.

Mener jeg var borti det samme på en av Jalle sine biler for noen år siden. Da var det regulatoren som var synderen.
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem

stæsj hore og hard barket senkepøbel

Vis profil
« Svar #5 på: august 02, 2010, 08:30:27 am »

slett med dette i fjor. endte med å bytte ut deler som regulator og dynamo.
fant til slutt ut at det var bare regulatoren..... Rekker tunge
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: august 02, 2010, 11:12:55 am »

Jeg hadde også det samme problemet for noen år siden.... Byttet dynamo 3 ganger... Tilslutt kastet jeg ut Optima batteriet
og da holdt dynamoen i mange mange år. Batteriet satte jeg i en Mercedes og der sitter det fortsatt... Alle fornøyd Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
henke
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #7 på: august 02, 2010, 19:26:01 pm »

Såvidt jeg kan se virker børstene ok. Har ikke kunnskap til å vurdere hva annet på dynamoen som kan være galt, men den gir iallefall ikke riktig ladespenning. Kan defekt laderegulator ødelegge dynamoen? Ingen av de dynamoene jeg har montert har fungert mer enn totalt 10-20 mil, og det er jo ikke særlig langt.
Jeg har nå sendt bilen med tog til Drammen, og planen er etterhvert å få den til Oslo der jeg bor (satser på at batteriet holder). Har ikke tilgang til verkstedsfasiliteter her, så om noen vil hjelpe med dynamobytte/feilsøking i området så vanker det belønning!

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!