mai 04, 2025, 21:13:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Langslagsveiv  (Lest 1532 ganger)
Splitboy
Supermedlem

Vis profil WWW
« på: juli 23, 2010, 11:16:16 am »

Når man leser om langslagsveiv i bøkene, virker det som om de kortere veivene, slik som 74 og 76mm er "bolt on", selv med original utforming på rådene. En 76 mm veiv med 85,5 mm sylindre vil gi 1745ccm, en 74 mm veiv med 87 mm sylindre vil gi 1760ccm, eksempelvis.

I utgangspunktet skulle dette være mindre jobb for de som trimmer i "mellomregisteret" enn å gå for en maskinering av blokk og topper for å få en av de klassiske kombinasjonene 1776, 1835 og 1915.

Er det virkelig så "enkelt"?  Må jo være noe jeg ikke har fått med meg - så lenge man ikke går "all out" så er det fortsatt de klassiske komboene som dominerer. Noen som kan opplyse meg?

Loggført
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 23, 2010, 13:29:13 pm »

detta lurer jeg litt på også. skal bygge en motor med litt mere drag i og lurer på å gjøre noe som er lettere enn all maskineringa. hvor langt slag kan man ha ved å gjøre minst mulig? kan man ha enda lenger med andre råder eller ved å slipe de.
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
cato®
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: juli 23, 2010, 16:07:27 pm »

Det er jo "så enkelt" men må da evt shimse under sylindrene, hvis man ikke velger kortere råder, men det er jo også en uheldig løsning.Llengre støtstenger etc... Stempel hastigheten blir jo også høyere ved lengre slag. Veiv av ok kvalitet er vel ikke noe billigere enn en 94 sats ?
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: september 29, 2011, 10:47:38 am »

Gammel tråd, men jeg lurer litt på det samme selv. Har en forholdsvis ny mexico 1600AS med kun 25000km bak seg og som er god som gull. Har lenge gått i samme planer om å bytte til en 74 veiv for å få en 1700 kubikksmotor. Planen er en liten effektøkning uten å måtte ta opp både blokk og topp, og 1641/1680 sats er utelukket egentlig. Tenkte noe så enkelt som å bruke standardsatsen som står på i og med at den er gått lite. Dessuten er det vel bedre jo mer kvadratisk en motor er, spesielt med tanke på oss som skal trimme i mellomregisteret og med fokus på hverdagskjøring. Eller?

Har et 2 enkle 34 dellorto, har nettopp handlet en w110 kam. Sammen med en 74 veiv burde vel dette bli en kjørbar og grei motor. Utifra det jeg har lest og skaffet av info så er det klaring for en 74 veiv uten å måtte ta ut i blokka. En 76 veiv kan også gå, men litt mer usikkerhet der ang god plass. Hadde vært moro å satt sammen en slik motor. Berger her på forumet satte sammen en motor med 1641 sats og en 82 veiv mener jeg å huske, gikk vel greit den motoren.
Loggført
Eiko Garage
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: november 02, 2011, 14:57:12 pm »

Tar denne opp igjen jeg. Noen flere med synspunkter eller erfaringer med 74 eller 76 veiv og om man evnt må ta ut i blokka.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!