KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: mars 09, 2008, 01:45:28 am » |
|
Lager en prosjekttråd om min Type 3 Variant.Ligger en del info på vw2you , men legger inn det meste her etterhvert. Bilen er pr dags dato reltivt ferdig , men som ett skikkelig prosjekt skal være er det alltid noen planer på gang. Bilen er opprinnelig en 1966 variant 1500 som blei kjøpt som delebil for 2000.- og måtte hentes i en potetåker etter påbegynnt restaurering og stått ute i maaange år. Fødselbeviset fra Volkswagen museumet sier dette: Model 365 vw 1500 Squareback Colour:L 633 VW-blue Buildt: 26MArch1966 Left factory:13April1966 Destination:Norway Extras: M246 Ebersprecher heater M267 Additional suspension for rear axle M286 Rear bumper prepared for numberplate M265 Welded-in side window panels: center and rear Så det har vært en varebil da. Bilder fra starten av restaurering:  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: mars 09, 2008, 01:47:12 am » |
|
|
|
« Siste redigering: mars 09, 2008, 02:05:39 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: mars 09, 2008, 01:51:15 am » |
|
bilen var ganske bra for rust, men noe var det selvom den var sandblåst og grunnet før den blei satt i åker'n Kanalene var heldigvis hulromsbeskyttet tidlig og var like hele. noen rustbilder:    
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: mars 09, 2008, 01:53:53 am » |
|
så blei det sandblåsing. leide utstyr og gjorde jobben sjøl... i minus 18° som resulterte i litt sykdom. Og bilder av grunnet/kit'et skal  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: mars 09, 2008, 01:55:31 am » |
|
Som de fleste Type 3 karosser som har vært satt på bakken , så var denne bakplata også bulkete . Valgte å bytte denne kontra å rette.  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: mars 09, 2008, 12:29:23 pm » |
|
deta vette gydd 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #6 på: mars 11, 2008, 01:55:46 am » |
|
Og når skal denne være klar?
Du greier vel denne til sesongen?
Halvard
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #7 på: mars 11, 2008, 07:30:23 am » |
|
Og når skal denne være klar?
Du greier vel denne til sesongen?
Halvard
Trur han greidde den til forrige sesong, eg..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: mars 11, 2008, 16:18:25 pm » |
|
hehe. ja det er ikke en ny en etter hva jeg leser i første post. det er helt konge dette prosjektet her . ja til mer bilder 
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #9 på: mars 11, 2008, 19:10:42 pm » |
|
Hallo i luken...
Da er jeg på nett igjen...Jeg trodde pinadø at du var på gang med en til....
Vi kjenner jo til din arbeidskapasitet....du pusser jo opp en bil eller to per år...?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: mars 12, 2008, 23:15:44 pm » |
|
Artig at du legger ut hele prosjektet selv om bilen er "ferdig" siden tråden på tuju begynte når den var godt i gang. Helt ferdig blir den vel aldri...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #11 på: mars 12, 2008, 23:46:56 pm » |
|
 slapp av det er den gamle varianten ja. Legger ut bilder fra det jeg har av prosjektet,sikkert noen som synes det er artig med bilder/info til inspirasjon. tross alt der jeg får MYE av egen inspirasjon ved å snoke rundt på andres prosjekter.  Blir en liten stund før jeg pusser opp helt lik bil....  Planen i utgangspunktet var å lage Cruisebil med 3 trinns automat og en lettere trimmet WBX ,men så blei det en iten pause med oppussinga og i mellomtiden blei jeg lurt inn i strid med dragkjøring/turbo..og da var løpet kjørt. Varianten måtte også ha TURBO  HEr er den første bunnplata jeg pusset opp (AUtomat)  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: mars 12, 2008, 23:49:15 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: mai 01, 2008, 22:56:03 pm » |
|
Videre blei det gått på bakstilling. Brukte den originale svingakselbakstillinga og sveiste inn IRS braketter. Ville ha mere motor/girfester enn den som IRS bakstillinga har, som bare er opphengt foran og ett tverrstag bak. Lagde også ett par extra fester     
|
|
« Siste redigering: mai 01, 2008, 23:10:19 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: mai 01, 2008, 23:05:23 pm » |
|
Så var det kjølingens tur. Kjøleslanger blei lagt inne i tunnelen. Radiator fra Transporter T-4 med dobble vifter passet veldig fiint inn her. Disse vifteene er super kraftige på 450w stk. Sveiste inn riller fra 1303 bakluke i frontplata og i tilleg laget hull under. Maks kjøling var tanken        
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: mai 01, 2008, 23:19:25 pm » |
|
så kom bunn og karross sammen.  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: mai 01, 2008, 23:26:36 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: mai 01, 2008, 23:36:49 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: mai 01, 2008, 23:38:56 pm » |
|
alle inneskjermer og inv. skjermer blei sprøytet med sprøytekit fra Innotec for beskyttelse og støydemping  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: mai 01, 2008, 23:52:08 pm » |
|
Motor 2,2 WBX turbo.PWR vannkjølt intercooler og Megasquirt datasprut og Megajolt fordelerløs tenning. Wiseco 96mm smidd syl sats ellers er det en std WBX med original topper(noe dekomprimert)/ventiler/veiv/råder og tilnærmet org kam. Bremset 260HK/356NM v/1 bar. Intercoolerene har eget kjølesystem bygd inn i høyre innerskjerm Wastegateløsning er bygget om etter disse bildene.        
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
OAS
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD
|
 |
« Svar #20 på: mai 01, 2008, 23:56:15 pm » |
|
Meget bra.  Ser ut te og vere veldig godt gjennomtenkt og godt gjennomført arbeid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #21 på: mai 02, 2008, 21:02:37 pm » |
|
Detta ser kjempeflott ut  Endå ein dele/åker-bil er reddet 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
taigagreen
Juniormedlem
 
Innlegg: 72
Bosted: Hemnesberget
|
 |
« Svar #22 på: september 13, 2008, 23:45:51 pm » |
|
Ble du ferdig med tråden? Vet jo at bilen er ferdig men dette er gromgod lesning....
|
|
|
Loggført
|
For mange T3...
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #23 på: september 15, 2008, 18:41:10 pm » |
|
tjo Som du sier er bilen jo "ferdig" eller ferdig blir den vel aldri da det er alltid noe som skal ordnes/fixes/forbedres/testes  har brukt sommeren på å teste et par motorløsniger. og funnet felgløsning jeg er fornøyd med. Havnet på 6x16" Fuchs foran og bak. Skal til JPMotorsport og måle effekten på motoren neste helg.' kommer en liten oppdatering da  Ellers vært og kjørt på ett par stevner Beste tid 12.20@185Km/t på 402m her noen action bilder fra SCC2008     
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #24 på: september 15, 2008, 19:54:18 pm » |
|
Knalltøff bil!! Fet motor, fet lakk, fet bil osv osv  Likte spesielt luftrillene fra boblelokket, utrolig kult! 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #25 på: september 28, 2008, 21:49:36 pm » |
|
phu.. akkurat kommet hjem fra JPM i sverige nå og målt effekten i motoren Resultatet blei litt over forventet  Hadde tippet mellom 300-330hk /400+NM på en god dag slik blei lappen: 343HK/506NM i moment. alt under 6000. (332HK på hjula) de originale toppene/ventilene og det originale plenumkammeret/runners må strupe motoren på høyt turtall utifra momentkurven da den bare gjør en peak og faller . og att toppeffekten er såpass lavt i turtallet(tror jeg) med den kam'en jeg har nå skulle momentet vært mere flatt lenger opp i turtallet+maks effekt høyere opp i turtallet har levert topper for bearbeiding og montere større ventiler og skal bygge om til separate spjeldhus i vinter + litt mere ladetrykk. men med de tallene som utganspunkt håper jeg på 100-150 hk til etter ombygging 
|
|
« Siste redigering: september 28, 2008, 21:57:23 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #26 på: september 28, 2008, 21:55:50 pm » |
|
Oi! Gratulerar 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #27 på: september 28, 2008, 21:56:27 pm » |
|
Utrolig bra Jørn. Gratulerer. Var festen bra??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #28 på: september 28, 2008, 21:57:38 pm » |
|
Herlige tall, gratulerer :-) alltid kjekt når ting går forbi forventninger :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #29 på: september 28, 2008, 22:01:23 pm » |
|
*tak* Festen var fin , men mere action i fjor. DE tørsteste var hjemme i norge 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|