Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« på: september 06, 2010, 19:00:59 pm » |
|
Tenker på de som sitter på tappepluggene på "gamle " girkasser. Jeg renset begge her om dagen og det var faktisk litt spon på dem...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #1 på: september 06, 2010, 21:12:59 pm » |
|
Har jeg gjort mange ganger og litt spon er det alltid... Beviser at de gjør jobben sin det 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #2 på: september 07, 2010, 10:13:29 am » |
|
Det magnetiske materialet som stikker utfra selvemagnetpinnen har ikke den fasongen som det ser ut som. Det ser ut som pigger (hele spon) med er egentlig ikke annet enn oljeavsetninger med bittesmå metallpartikler i som fester seg til magneten i samme mønster som magnetfeltet rundt magneten. Har du spon i kassa så tenker jeg at du ville hørt lyder fra kassa under kjøring. Med dertil påfølgende reparasjon etterpå 
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #3 på: september 07, 2010, 12:51:06 pm » |
|
Mener at det står i "boka" at disse skal renses for hver 5000 KM - Gjelder min gamle Variant med original girkasse fra 1963...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #4 på: september 07, 2010, 12:53:09 pm » |
|
Får ikke opp tappepluggene jeg 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #5 på: september 07, 2010, 15:36:03 pm » |
|
Får ikke opp tappepluggene jeg  Kjøp deg en overgang til 1/2" ( 50,- hos unneberg) og sett på langarmen. Da er det du som bestemmer 
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #6 på: september 07, 2010, 19:19:50 pm » |
|
VW skifter vel aldri olje på gir? Porsche gjør det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #7 på: september 07, 2010, 21:51:19 pm » |
|
VW skifter vel aldri olje på gir? Porsche gjør det.
På riktig gammel type 3 tror jeg det ble anbefalt skifte på 50000 km...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: juni 16, 2013, 01:55:49 am » |
|
Og slik ser pluggene med magneter i "midten".
Undertegnede skiftet girolje for noen uker siden...
Og da ble de renset - før de ble satt inn - og fersk olje kom på...
|
|
« Siste redigering: juni 16, 2013, 21:58:01 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: juni 16, 2013, 20:45:22 pm » |
|
Girolje er viktig å skifte, uansett merke! Slitasje er det alltid, så det blir metallpartikler i olja.
Alle biler jeg har oljeskift på girkassa har partikler i varierende grad. Renser de på hver bil når jeg skifter olje på kassa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #10 på: juni 17, 2013, 12:10:50 pm » |
|
Byttet på 914 for to uker siden. Leenge siden sist. Byttet til Castrol Syn Trans Multivehicle 75W90. Tappepluggen var helt dekket med metallstøv/spon. Olja var brunaktig og illeluktende. Girskift ble mye bedre med en gang. Særlig kald. Tror jeg likevel kan utsette overhaling av girboksen. Kan plutselig gire ned til 2. og 1. i fart. Dette skrapte grusomt før skift. Husker ikke hvilken olje som var på. Skiftet sist i 1998. Tror det var Valvoline.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: juni 17, 2013, 14:37:16 pm » |
|
Skal over på synt girolje her også, men det er en antydning til lekkasje helt fremst på girkassen.
Den bør nok tettest først.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #12 på: juni 17, 2013, 16:25:35 pm » |
|
Skal over på synt girolje her også, men det er en antydning til lekkasje helt fremst på girkassen.
Den bør nok tettest først.
Putt gjerne litt Omega 917 i olja, hvis det er vanskelig å tette lekkasjen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: juni 17, 2013, 17:14:22 pm » |
|
syntetisk girolje gjør susen.
litt mer en spon på min gitt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #14 på: juni 17, 2013, 18:09:37 pm » |
|
Kongebilde!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: juni 17, 2013, 23:14:02 pm » |
|
Jeg ser en tann...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #16 på: august 30, 2013, 20:07:15 pm » |
|
I dag fikk jeg også litt bedre samvittighet for dette. Har nå kjørt bruksbilen rundt 50 000km så da ble det skift av girolje. Vet jo ikke når forrige eiere har skiftet.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #17 på: september 07, 2015, 13:48:24 pm » |
|
Og jeg renset magnetene for noen uker siden ("på nytt") litt spon var det. Girkassen er nå dessuten tett så kanskje jeg bytter til en "dyrere" olje før neste sesong
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #18 på: mai 16, 2017, 00:00:29 am » |
|
Ja....Hvordan er det med dere? Renset magnetene i det siste....?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #19 på: mai 17, 2017, 08:10:07 am » |
|
Er kanskje ny i rensemagnetmiljøet men rensa den her om dagen  satt en sunn mengde spoon der bare. Husk å ta opp påfyllinga før tappepluggen, jeg fikk ete en bolle der tidligere da påfyllingen ikke gikk opp så lett som jeg så for meg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|