Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #30 på: september 27, 2010, 20:08:57 pm » |
|
it`s ALIVE!!!!!!!!!! går så pent så... til og med varmekanaler osv er i orden..ble bra varmt inni den uten bruk av bensinvarmer..  fy F.... det er rått  denna har stått i skauen asså 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #31 på: september 27, 2010, 20:14:18 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #32 på: september 27, 2010, 20:17:14 pm » |
|
ja det skjønner jeg virkelig  MASSE GRATTIS
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #33 på: september 27, 2010, 22:14:38 pm » |
|
Ikke dårlig Jan, gratulerer med bra fangst!
|
|
|
Loggført
|
-77 T2 (Rico)
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #34 på: september 27, 2010, 22:16:10 pm » |
|
takker espen.. og joggu funker tankmåleren og.. he he he he... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HKE
Supermedlem
    
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar
Hans Kristian tlf 95718916
|
 |
« Svar #35 på: september 27, 2010, 22:16:33 pm » |
|
Deilig følelse! Gratulerer  Nesten som å vekke en gammel god venn til live igjen! Var det samme med min Oval som hadde stått i over 30 år! Hvor lenge har denne stått??
|
|
|
Loggført
|
VW 1956 T1
"It don't have to shine, to be fine!!"
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #36 på: september 27, 2010, 22:16:57 pm » |
|
36år ute i en skau.. 
|
|
« Siste redigering: mars 23, 2011, 01:20:21 am av Rapidspeed »
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #37 på: september 28, 2010, 21:05:15 pm » |
|
ser ut som om jeg har en mindre oljelekkasje innenfra viftehuset...hva tror folket?? gåen pakning eller kaputt oljekjøler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #38 på: september 28, 2010, 21:08:36 pm » |
|
Mest sannsynleg pakningen der som er finito Men du bør hiva ut motoren, opna den opp, skifta alle pakningar og setta på nye lager og rensa alt 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #39 på: september 28, 2010, 21:09:58 pm » |
|
jepp.. men veit noen hvor man enklest får taki det? best mulig kvalitet til greiest mulig krone? evt noen somveit sånn ca prisoverslag på alt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #40 på: september 28, 2010, 21:13:24 pm » |
|
Unneberg Bil og Lars Veteran Service. De har de dela du trenger
Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #41 på: september 28, 2010, 21:15:17 pm » |
|
akai... motoren og bilen ha gått litt i overkant av 14000km men pakningene er nok tørka ut.. det var ihvertfall bensinslanga.. ha ha.. store hull og de brakk når jeg tok i dem.. så nye fine slanger er montert idag.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #42 på: september 28, 2010, 21:16:30 pm » |
|
Pakningsett, kjøp av merket ELRING eller noko tysk: ca 400kr? Lager er ikkje so dyrt 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #43 på: september 28, 2010, 21:18:32 pm » |
|
gosj ikke verre? he he er vant til wbxere og de koster skjorta å fikse..  da mådet bestilles... noen som har ett delenr på ett pakningssett hos unneberg? prøver å finne men joggu ikke greit.. he he
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #44 på: september 28, 2010, 21:23:31 pm » |
|
Komplett pakningsett med svinghjulsimring: 111-198-007/AF/GER Std. veivlager: 111-198-461 Std Rådelager: 113-105-701 Std. kamlager med dobbel thrustflata: 111-198-541/DT Men alt etter kor mykje du vil legga ned i dag so bør du sikkert linjebora blokka og setta inn over dim lager 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #45 på: september 28, 2010, 21:25:54 pm » |
|
spør sikkert himla dumt.. men er relativt fersk på gammal luftkjølt.. hva er linjeborring? har sett det omtalt på flere tråder og anonnser..
ellers takker for infoen tistlo.. skal ta en fin tlf til unneberg imorgen.. er tross alt bare en times kjøring dit så fort gjort å hente..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #46 på: september 28, 2010, 21:27:55 pm » |
|
et anna spørsmål... har en anna 1500 bussmotor stående her.. hva slags sylindere og topper kan monteres på den? 1776?? 1835? nå tenker jeg uten bytte av råder og veiv..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #47 på: september 28, 2010, 21:31:34 pm » |
|
Linjeboring består seg av å bora opp alle lagerbokkane til veivlagera på nytt i ein overdim. Ettersom dei vert banka ut over tid pga ubalanse i roterande deler.. det kan bety for stor klaring, som kan gjera att oljetrykket går ned.. som kan gå veldig gale tilslutt.. Men har motoren din gått 14000km treng du ikkje tenka på det, derimot 140000km kan du med fordel få blokka linjebort + balansera alt roterande  Ca 1k for linjeboring og ca 1.2k for balansering Pass på å få med deg splittbusskatalogen når du er hjå unneberg  Og du kan vel bruka orginal veiv og råder kombinert med større sylindarar. Ivertfall 1915 har eg sett fleire gongar med std veiv og råder
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #48 på: september 28, 2010, 21:32:46 pm » |
|
hvis det er lov å komme med tips , så  før du tenker på full overhaling av motor, hadde jeg tatt den ut, byttet simring/o-ring bak svinghjul + toppdeksel pakninger dette er vel 2-300.- så byttet olje og prøvestartet den før du går i gang ,med full ovehaling. starter den er det jo grei motor å bruke mens du fixer alt det andre 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #49 på: september 28, 2010, 21:33:32 pm » |
|
både bil og motor har gått stakkarslige 14166 km.. med kjørebok.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #50 på: september 28, 2010, 21:35:30 pm » |
|
alle tips mottas med takk jørn..  tenkte å holde original motoren original så lenge den er såkalt matching number.. men har en annen shortblock 1500 liggende her som kunne vært ok og bygget opp som noe heeelt anna. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #51 på: september 28, 2010, 21:35:57 pm » |
|
både bil og motor har gått stakkarslige 14166 km.. med kjørebok..  Då dropper du nye lager og gjer heller som knasten seier 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #52 på: september 28, 2010, 21:42:48 pm » |
|
takker tistlo..  ellers har jeg liggi under bilen og tatt en gooood kikk på rammevanger utriggere og støtter... ser utrolig bra ut.. tectylen henger løst i store flak og under den er faktisk mye av gulvet grønt og pent.. Eller er det montert nye bensinslanger idag og fyllt på 20 liter bensin... så tanknåla viser rett i underkant av halv tank... motor går fint men er noe motvillig når gir gass... kikka litt på bensinvarmeren idag.. fikk koblet til ledningene og smurt vifta..men er kun den stakkars vifta som går... null liv i bensinpumpen og ellers i brenneren... men er lys i bryteren fremme... har liggende en bensinpumpe til en flat eber fra en caravelle coach (t3). lurer på om den er moden for utskifting.. noen som er kjent med eberen type bn4? (tror jeg det var)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #53 på: september 28, 2010, 22:14:27 pm » |
|
Vist bilen har gått so utruleg lite som du seier so er du veeldig heldig! For då er ikkje motor eller resten av bilen innkjøyrd eingong!  Det er nok litt rust under på den, ver du sikker;) Det er lurt å ta ut forgassaren å rensa ut driten i den, samt bytt tennpluggar og stiften+kondensatoren, og puss kontaktane på rotor og fordelarlåk Det er ogso lurt å skifta alle sikringar på bilen ivertfall pussa alle kontakt flater med smergelpapir
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rune
Seniormedlem
   
Innlegg: 463
Bosted: Hamar
Tlf: 97753310
|
 |
« Svar #54 på: september 28, 2010, 23:15:48 pm » |
|
Veldig morsomt funn. Utrolig at den har klart seg så bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
    
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
|
 |
« Svar #55 på: september 28, 2010, 23:53:18 pm » |
|
Her snakker vi KUPP. Gratuler der m tøff bil 
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #56 på: september 29, 2010, 00:34:55 am » |
|
å jada rust finnes... i kanaler begge sider... stigtrinn foran begge sider, gulv foran yttre begge sider.. sprutflata bak begge forhjul... men ikke i ramme etc.. det er faktisk meeeeget bra.. bilen er svært hel og rett i plater.. skal få tatt bilder etterhvert..  er ikke blank når det gjelder bil.. har bygget svært mange dieselmotorer etter eget hode og driver aktivt med t3.. (caravelle/transporter med motor bak..) og drevet med det endel år.. pluss møe bmw.. men luftbuss har jeg ikke hatt siden -96... da en -74 baybuss.. en litt spesiell sak.. den hadde regnr nd25524 men etter litt søking ble den dessverre hugget i -99.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #57 på: september 29, 2010, 22:24:12 pm » |
|
sånn...  da vart det gjort endel idag også... gått over bensinvarmeren og rensket ut gammal dritt fra pumpa og vært på tess og laget en ny slange til den... tatt motorvask og byttet motorolje.. vasket den inni fra skilleveggen og bakover... OG(!) fikk ånden over meg og fant frem gode gamle wurth'en og litt autoglym proff.. og prøvde meg på høyre bakhjørne over profilen... lar bildet tale for seg.. 
 rubbasplitt.jpg (74.18 KB. 768x1024 - vist 2550 ganger.) her ses både før og etter, lakken er her kuuun rubbet opp med maskin.. står igjen å polere for å få mere dybde... tok bare ett bilde siden ingen har interesse av å se det alikevel....  dette er da 43 år gammel lakk.. (PS.jeg tar på meg jobber ang rubbing og shining.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #58 på: september 29, 2010, 22:26:33 pm » |
|
Jøss... 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #59 på: september 29, 2010, 22:31:54 pm » |
|
Tøft  Skikkelig rått! Men jeg tror ikke jeg ville ha pelt den motoren i deler, når den går såpass fra før! Sikkert ikke så sliten! Bytt pakninger, og ta oljeskift som knasten sier, holder sikkert i massevis 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
|