mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« på: september 27, 2010, 21:37:10 pm » |
|
Byttet dynamoen i dag (T1 1200 61mod) og fikk jokka det til både ut og inn. Fikk litt problemer med å få viftehuset helt ned igjen på venstre side. Stod igjen ca 8mm og når jeg vrir på dynamoen skraper vifta litt. Jeg startet den opp bare kjapt får å sjekke om den ladet noe den gjorde men tror du f.... ikke oljespruten sto? det fosset ut olje mellom viftehuset og kjøleblikket nederst til venstre for gasseren.. herpa oljekjøleren?? Høres jo sprøtt ut det.. Takker for svar!
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #1 på: september 27, 2010, 21:50:01 pm » |
|
hadde samme problem. bytta pakningene mellom kjøleren og blokka og da ble det bra. de hadde blitt harde som stein og måtte byttes. nå veit ikke jeg om det er det i ditt tilfelle 
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
Kim Larsen
Seniormedlem
   
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: september 27, 2010, 21:53:57 pm » |
|
Oljekjøleren din har nok fått seg en knekk der den sitter skrudd mot blokka. Det samme skjedde med en kompis av meg rett før SCC i år. Han fikk bøyd litt på oljekjøleren når han monterte viftehuset på en 25hk/1200 motor. Så da sprika kjøleren litt fra blokka,og olja tøyt ut ved pakkningen. Mvh Kim
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: september 27, 2010, 22:26:18 pm » |
|
Satan! jaja flaks jeg tok med pakningsett fra scc  Klarer jeg å få av viftehuset uten å plukke ut motoren? Har som regel hatt motoren på bukk når jeg hart skrudd.. Et spørsmål til.. Hvorfor er det alltid den siste skruen, bolten eller mutteren som er vrien? Er det en måte å lure dem på? Tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt? Noen tanker? 
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #4 på: september 27, 2010, 22:28:43 pm » |
|
Du får ut viftehus uten å ta ut motoren, men da må du kanskje ta av motorlokket og armene som det henger i 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: september 27, 2010, 22:35:36 pm » |
|
Satan! jaja flaks jeg tok med pakningsett fra scc  Klarer jeg å få av viftehuset uten å plukke ut motoren? Har som regel hatt motoren på bukk når jeg hart skrudd.. Et spørsmål til.. Hvorfor er det alltid den siste skruen, bolten eller mutteren som er vrien? Er det en måte å lure dem på? Tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt? Noen tanker?  For meg funker det alltid å tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Men om det skal virke over tid, må du variere litt, da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt hver gang. Men tror ikke du har herpa kjøleren. Prøv å bytte pakning, og finn hvorfor ikke viftehuset går helt ned. Prøv et biltema inspeksjonsspeil og lykt?
|
|
« Siste redigering: september 27, 2010, 22:37:19 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: september 27, 2010, 23:00:27 pm » |
|
Ja skal prøve igjen men trenger noen dager å manne meg opp på 
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #7 på: september 30, 2010, 17:20:02 pm » |
|
Viftehuset får du ut men ta av motorlokk og armene det henger i. La dynamoen sitte i huset så har du noe å holde i, det gjør jeg alltid. Husk å ta av termostaten som henger mellom sylinder 1 og 2. Denne er festet i blokka... Lett som snus detta.... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #8 på: september 30, 2010, 17:34:50 pm » |
|
Viftehuset får du ut men ta av motorlokk og armene det henger i. La dynamoen sitte i huset så har du noe å holde i, det gjør jeg alltid. Husk å ta av termostaten som henger mellom sylinder 1 og 2. Denne er festet i blokka... Lett som snus detta....  Er det sånn termostat på gammel 1200? Er ikke der en sånn "trakt" bak i vifta?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #9 på: oktober 01, 2010, 00:30:51 am » |
|
da må du vel skru ut "trakten med to 10mm muttere bak der. start med å ta av luka så får du tittet bak vifte huset så ser du jo hvordan det sitter og hva du må skru av jeg slet med det samme i fjor, ny dynamo og alt var fint helt til jeg startet opp, da rant det olje ut av viftehuset. ble lettere stresset siden det var kvelden før internasjonal
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: oktober 01, 2010, 18:43:42 pm » |
|
Ja da fikk jeg ny energi og fikk plukka det fra hverandre. Stemmer med trakten. Konklusjon på hele f..skaper blir ny blokk  Det ene festet til oljekjøleren var knekt og jeg legger meg nå under dynen og håper at et troll eller kanskje en fe ordner det i natt  Noen som har en blokk jeg kan hente i morgen? Har ikke all verden av cash men trenger kun en blokk som er ok. Resten bytter jeg over. Altså 1200 fra 61 med løs fot og med den type termostat regulering som nevnt over med trakt og ikke spjel. Ring meg gjerne utover kvelden om noen får rota frem noe.. Skulle gjerne lagt ut bilder av bilen jeg kjøpte i sommer..hvordan? Mvh Mattias 92246759
|
|
« Siste redigering: oktober 01, 2010, 19:12:54 pm av mattias »
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #11 på: oktober 01, 2010, 21:03:24 pm » |
|
Trollene er ikke noe å lite på. Derimot tror jeg det er mange her på forumet som har en motor tilovers. Kanskje du til og med får tak i deg en litt større motor. Med hensyn til kjølinga på motoren er vel viftehuset med innvendige spjell best (nest etter original 1600 med doghouse).
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
mattias
Seniormedlem
   
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #12 på: oktober 02, 2010, 03:12:15 am » |
|
Har også tenk på større motor men tror denne bilen blir kjip og orginal. Har kjørt på 6v denne sommeren og den sparket helt ok. Skal det gå fort kjører jeg heller bruksbilen  Så si ifra om noen har en blokk stående!
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
|