Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #150 på: oktober 22, 2010, 10:01:25 am » |
|
Jeg glemmer ikke russejentene som fikk hjelp av den svæt bilkyndige Ivan Berg til å skifte børster på dynamoen på deres russe-folkevognbuss. Jentene kom stolt kjørende senere på kvelden og kunne fortelle at det bare var kostene som var gåene!
Eller medrussen som sparket inn sida på vår 71 modell russe-folkevognbuss fordi den ikke ville starte. Jeg hadde en flatfil og filte mellom stiftene og kjørte videre, mens de andre alt hadde gått for å ta rutebussen.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
JonasB
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal
|
 |
« Svar #151 på: oktober 22, 2010, 13:20:24 pm » |
|
En kamrat som jobbet på båt, blev sendt avgerde med en zinkbøtte for å hente vakum.. Tog en tur innom smeden og flatbanket bøtta... Varsegod! Ikke alle lærlinger er like lettlurt! 
|
|
|
Loggført
|
1303 cab -73 1300S -73 Konebilen Buddy 1300 -69 Guttebilen Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt.. Westfalia -77 Lillebror -71 2X Audi 80 -79
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #152 på: oktober 24, 2010, 14:44:50 pm » |
|
en eldre dame kom innom verkstedet jeg jobbet på og lurte på om jeg kunne peile motoroljen.det viste ikke på peilestaven og damen ble svært forundret! Jeg skiftet til helårs olje,men det er bare et halvt år siden sa hun!  jeg måtte bare gå ut en stund!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
volkswagen1302
Seniormedlem
   
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad
|
 |
« Svar #153 på: oktober 24, 2010, 14:54:25 pm » |
|
"kjenner en som kjenner" "venn av en kamerat" "kameraten til en kompis" osv her er det mange som ikke tørr inrømme å ha blitt lurt en gang 
|
|
|
Loggført
|
1971 Volkswagen 1302 R.I.P 1969 Volkswagen 1300
jada så sånn e det!!
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
   
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
 |
« Svar #154 på: oktober 24, 2010, 21:02:09 pm » |
|
Den dummaste tekniske kommentaren må nesten tilhøre han som sa "Ubrukelig lys er det uansett" om xenon-lys.  X2 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janh
Medlem
  
Innlegg: 154
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #155 på: oktober 24, 2010, 21:36:15 pm » |
|
Siden dette beveger seg fra teknikk til fyll: Vår gamle helt Jens Bjørneboe ble i 1969 igjen tatt for fyllekjøring. Han beskriver møtet med onkel slik:
- Har De drukket? spurte politimannen. For ordens skyld. Dette var en mandag. Bjørneboe svarte: - Jeg har ikke gjort annet siden torsdag. - Men De vet vel at det er forbudt å kjøre bil i påvirket tilstand? - De tror da vel ikke at jeg ville våge meg ut i denne trafikken hvis jeg var edru? I tillegg, for å holde oss til tema, følgende sitat fra tegneserien Rocky, der hovedpersonen som er totalt uten praktiske talenter blir sendt til Byggmaker av onde kompiser som hjelper til med oppussing, for å handle:
"Jag skal ha et øyemål og en liter vinkelhaker, takk".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #156 på: oktober 24, 2010, 23:27:36 pm » |
|
Ta en titt på denne: Ca 1.10 ut i filmen. Mange fine tekniske kommentarer i Mot i brøstet 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Bjørn_e
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted: Rjukan
|
 |
« Svar #157 på: oktober 24, 2010, 23:28:45 pm » |
|
Mye bra her  Siden det har spora litt av her tiltider så kan jeg bidra med en også. Fortalte til sønnen min på 5 år at når isbilen ringer i bjella så er de desverre utsolgt for is. Fungerte bra men jeg får nok et lite forklarings problem om ikke så lenge. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #158 på: november 10, 2010, 10:22:05 am » |
|
Fikk høre ei skrøne av en gammal gubbe her i Tyskland i går. Da han var yngre, så hadde han hatt flere bobler opp igjennom. Bla.a med delt bakrute, oval og også en annen spesialutgave, som hadde en litt større oval bakrute enn den vanlige ovalen, men ikke så stor rute som dem som fikk den store bakruta etter at ovalen gikk ut, og så hadde den da blitt levert med 1400 motor fra fabrikken, og gikk noe inni hampen mye bedre enn alle dem andre. 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #159 på: november 22, 2010, 02:19:48 am » |
|
På finn akkurat nå.. Fra 2005 leveres Elise med en 189hK VVTL-i TwinCam Toyota-motor. Dette gir en særdeles frekk akselerasjon, og ved ca. 6000RPM kicker TwinCam’en inn og øker akselerasjonen ytterligere! Det er så herlig at den andre kammen begynner å virke på 6000  Bruker sikkert bare 8 ventiler til vanlig, og på 6000 bruker den 16??? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=16154017
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #160 på: november 22, 2010, 10:16:28 am » |
|
Der ble jeg overbevist og solgt. Tror jeg må ringe på den!!! 
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #161 på: november 24, 2010, 23:36:37 pm » |
|
Den dummaste tekniske kommentaren må nesten tilhøre han som sa "Ubrukelig lys er det uansett" om xenon-lys.  X2  Det er min mening ja, ubrukelig er det da det mest av alt er farlig for andre. Det kan godt være at en får den illusjonen at en ser bedre med makkverket men det hjelper jo ikke i en trafikksituasjon hvor andre blir blendet av lyset.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #162 på: november 24, 2010, 23:58:08 pm » |
|
Den dummaste tekniske kommentaren må nesten tilhøre han som sa "Ubrukelig lys er det uansett" om xenon-lys.  X2  Det er min mening ja, ubrukelig er det da det mest av alt er farlig for andre. Det kan godt være at en får den illusjonen at en ser bedre med makkverket men det hjelper jo ikke i en trafikksituasjon hvor andre blir blendet av lyset. Dette er heilt sant! Xenon blendar MYKJE! Veldig bra for dei som set inni bilen med Xenon, trafikkfarlig for alle andre på vegen. Burde kun vore lov å ha som langlys. Grøftelys er jo forbudt pga fare for å blende andre, då burde virkelig Xenon vore forbudt og!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #163 på: november 25, 2010, 00:37:10 am » |
|
Xenonlamper som slike ombygningssett er jo ikke lov heller. Hadde flere montert de riktig og justert lyset ville problemene vært mindre. Er en grunn til at et av kravene er automatisk nivåregulering. Grøftelys er fullt lovlig å bruke på dagen (og natt så lenge veien har gatebelysning) men kun sammen med parklys.
Men spøk til revolver. Hadde en innom jobben i dag som ikke kunne skjønne at hjulboltene på bilen hans satt fast. Han hadde jo bare skrudd de fast med håndkraft, og tråkket litt på latmannsarmen etterpå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #164 på: november 25, 2010, 09:24:59 am » |
|
Xenonlamper som slike ombygningssett er jo ikke lov heller. Hadde flere montert de riktig og justert lyset ville problemene vært mindre. Er en grunn til at et av kravene er automatisk nivåregulering. Grøftelys er fullt lovlig å bruke på dagen (og natt så lenge veien har gatebelysning) men kun sammen med parklys.
Men spøk til revolver. Hadde en innom jobben i dag som ikke kunne skjønne at hjulboltene på bilen hans satt fast. Han hadde jo bare skrudd de fast med håndkraft, og tråkket litt på latmannsarmen etterpå.
Jøss da var det pussig dem satt veldig fast!?!
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #165 på: november 25, 2010, 09:57:34 am » |
|
På finn akkurat nå.. Fra 2005 leveres Elise med en 189hK VVTL-i TwinCam Toyota-motor. Dette gir en særdeles frekk akselerasjon, og ved ca. 6000RPM kicker TwinCam’en inn og øker akselerasjonen ytterligere! Det er så herlig at den andre kammen begynner å virke på 6000  Bruker sikkert bare 8 ventiler til vanlig, og på 6000 bruker den 16??? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=16154017Han skriver jo ikke "den andre TwinCam'en"  Hadde du reagert like mye hvis jeg skrev: "Ved 4000 så kicker FK-89 kammen inn og riiiiiver bilen videre til nye hastigheter"? Hva er forskjellen? Du er kanskje vant til diesel bil som trekker helt likt gjennom hele registeret?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #166 på: november 25, 2010, 09:59:38 am » |
|
At gummipakninger i en motor ikke kan forventes å vare mer en to år. Der røyk denne vinteren også... jeg må pakke om motoren min.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #167 på: november 25, 2010, 10:12:11 am » |
|
Mekanikeren i Pondus har også noen fine: "ai, ai, hysehempa i kardinalforgasseren har røket TVERS av, dette blir dyrt!"
Eller for ikke snakke om Elling: "Teftingen er løs kjenner jeg! Teftingen, det heter det der jeg kommer i fra!"
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
VegarSkjulestad
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: Froland!
Alltid jillt au! :D
|
 |
« Svar #168 på: november 25, 2010, 10:49:56 am » |
|
" er skrangle fjøra som er slakk" haha. en mekaniker som sa dette i stad på jobb ( i full spøk riktig nok) da vi hørte på en ulyd fra en bil 
|
|
|
Loggført
|
BMW 316i 1.8l 04 special edition VW Boble 1303S
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #169 på: november 25, 2010, 10:58:41 am » |
|
At gummipakninger i en motor ikke kan forventes å vare mer en to år. Der røyk denne vinteren også... jeg må pakke om motoren min.
Jeg bygget ferdig motoren min forrige vinter... Bør jeg åpne den nå i år da siden jeg ikke har starta den enda og bytte pakninger?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #170 på: november 25, 2010, 11:08:05 am » |
|
Om du ikke har byttet olje viskositet, olje nivå, ånding eller annet så KAN den fortsatt vært tett... om den da var det når den ble ferdig... (ikke alle nybyggde motorer er det)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #171 på: november 25, 2010, 11:21:59 am » |
|
At gummipakninger i en motor ikke kan forventes å vare mer en to år. Der røyk denne vinteren også... jeg må pakke om motoren min.
Jeg bygget ferdig motoren min forrige vinter... Bør jeg åpne den nå i år da siden jeg ikke har starta den enda og bytte pakninger? Nei, kun hvis du skal selge den.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
VegarSkjulestad
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: Froland!
Alltid jillt au! :D
|
 |
« Svar #172 på: november 25, 2010, 11:36:18 am » |
|
At gummipakninger i en motor ikke kan forventes å vare mer en to år. Der røyk denne vinteren også... jeg må pakke om motoren min.
Jeg bygget ferdig motoren min forrige vinter... Bør jeg åpne den nå i år da siden jeg ikke har starta den enda og bytte pakninger? Nei, kun hvis du skal selge den. hva med å ta dette på pm e.l da dette ikke er innenfor temaet tråden handler om ? 
|
|
|
Loggført
|
BMW 316i 1.8l 04 special edition VW Boble 1303S
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #173 på: november 25, 2010, 11:42:01 am » |
|
Synes dette er plenty dumt nok! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #174 på: november 25, 2010, 15:27:06 pm » |
|
Da jeg dreiv mc-forretning, kom det en kunde av det annet kjønn innom en pen dag i juni. Da hun hadde lite luft igjen i fordekket, bemerket jeg det. Og fikk huden full av kjeft for det, for hun hadde hatt sykkelen på service hos oss i september året før!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #175 på: november 27, 2010, 10:46:24 am » |
|
Da jeg dreiv mc-forretning, kom det en kunde av det annet kjønn innom en pen dag i juni. Da hun hadde lite luft igjen i fordekket, bemerket jeg det. Og fikk huden full av kjeft for det, for hun hadde hatt sykkelen på service hos oss i september året før! He he, du skulle sagt at du også måtte reparere "Igangsetterstopperen, fordi den hadde løsnet fast"...på same servicen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #176 på: november 28, 2010, 00:01:25 am » |
|
Han skriver jo ikke "den andre TwinCam'en"  Hadde du reagert like mye hvis jeg skrev: "Ved 4000 så kicker FK-89 kammen inn og riiiiiver bilen videre til nye hastigheter"? Hva er forskjellen? Du er kanskje vant til diesel bil som trekker helt likt gjennom hele registeret? [/quote]hadde du skrevet det, hadde jeg reagert ja.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
volkswagen1302
Seniormedlem
   
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad
|
 |
« Svar #177 på: november 28, 2010, 00:26:06 am » |
|
Han skriver jo ikke "den andre TwinCam'en"  Hadde du reagert like mye hvis jeg skrev: "Ved 4000 så kicker FK-89 kammen inn og riiiiiver bilen videre til nye hastigheter"? Hva er forskjellen? Du er kanskje vant til diesel bil som trekker helt likt gjennom hele registeret? hadde du skrevet det, hadde jeg reagert ja. [/quote] det at han skriver twincamen i seg selv er jo ganske teit, for har du såkalt "twincam" ja da har TO camaxler og det er jo heller ikke sånn at de plutselig kikker in og gir bilen mer aks ved et vist turtall 
|
|
|
Loggført
|
1971 Volkswagen 1302 R.I.P 1969 Volkswagen 1300
jada så sånn e det!!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #178 på: november 28, 2010, 17:33:59 pm » |
|
Fenomenet kalles at motoren kommer "på kam". Pga stor durasjon på en slik kam bygges det lite sylindertrykk på lavt turtall, da ventilene i praksis står åpne og lufta rømmer ut av sylinderen. Etterhvert som turtallet øker så får luften kortere og kortere tid på å rømme, på et gitt turtall (6000 for denne motoren) rekker ikke luften å rømme i hele tatt og den dynamiske kompen skyter i været. Dette oppleves neste som at en turbo slår inn hvis motoren er riktig designet, og det kan du nok ta for gitt med denne Toyota/Lotus motoren. Samme effekten kan man også få til med justering av innsugslengde og eksoslende.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kona hans
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted: 3714
|
 |
« Svar #179 på: november 28, 2010, 21:49:42 pm » |
|
Han skriver jo ikke "den andre TwinCam'en"  Hadde du reagert like mye hvis jeg skrev: "Ved 4000 så kicker FK-89 kammen inn og riiiiiver bilen videre til nye hastigheter"? Hva er forskjellen? Du er kanskje vant til diesel bil som trekker helt likt gjennom hele registeret? hadde du skrevet det, hadde jeg reagert ja. det at han skriver twincamen i seg selv er jo ganske teit, for har du såkalt "twincam" ja da har TO camaxler og det er jo heller ikke sånn at de plutselig kikker in og gir bilen mer aks ved et vist turtall  [/quote] På Toyota Celica'n jeg har prøvd endrer faktisk motoren totalt karakter ved 3500 omdreininger. Motoren er en 150 hesters 1,8 vvti som er helt orginal yter vel ca 150 hk. ved pasering av 3500 får motoren en mye dypere tone og merkbart bedre akslerasjon. Nesten litt hissid, men bare nesten. Det føles litt som at en turbo slår inn. Prinsippet på denne motoren er vel ganske likt som på Honda sine v-tec motorer.
|
|
|
Loggført
|
-1957 ovalkaroseri på 58 plate. -Polo 1977.
|
|
|
|