ADVARSEL!
De som ikke orker å lese lange innlegg kann sikkert skippe dette!
( Ble litt revet med i den skrivende stund, hehe )
Halloen Grelland.
Stå på med Oxyboxer!
Jeg kan identifisere meg en god del med deg og tankene dine. Etter min mening, så er det artigste med denne hobbyen å tenke ut litt egne løsninger, tilpasse deler som ikke er ment til å høre sammen, gjøre noe som ikke alle andre gjør osv, og med det oppnå gode resultater uten unødvendig høye kostnader osv.
Nå er jo ikke Oxyboxer eller Type 5 som den også kalles så nytt lengre, men det er ikke så veldig gammelt eller utbredt i Norge sånn sett. Tyskerne og noen Yanks har drevet på i større stil i lengre tider f.eks.
Jeg vil på ingen måte blande meg inn i diskusjonen om kvaliteten på ettermarkeds alu blokker, og om hva som til syvende og sist er best, da jeg ikke har noen som helst erfaring med dem, men jeg er utvilsomt av den oppfatning at en må sammenligne ulike faktorer på like grunnlag, og etter tanken bak selve prosjektet. Hva som er den beste delen av dem alle uten å ta hensyn til eller sammenligne kostnad ved innkjøp er etter min mening i grensa til meningsløst.
Det jeg tenker på da er forholdet mellom hva man betaler og hva man får igjen for pengene, i en hobby som krever mer av det private budsjettet i alle bauer og kanter enn det de fleste familieliv / koner kan tåle.
I tilfellet Oxyboxerbygging til gatebruk slik som jeg forstår at Grelland har planer om her, tenker jeg på at man får en ellers sunn og frisk 2,1 liter WBX motor som f.eks har de vanlige korrosjonsproblemer i toppene ( som en som kjent ikke trenger på en Oxyboxer ) med dertilhørende kjølevannsproblemer for en "slikk og ingenting". Dersom det ikke har gått fryktelig galt med motoren som oljetørr, vanntom, gått 100000000km e.l. så er alltid veivpartiet og blokka i god form, og linjeborring er et fremmedord.
Jeg har som noen vet "samla" på disse motorene noen år ( digger dem! ), og har handla de WBX`ene som tilfeldigvis har dukka opp rundt meg. Har da til info gitt alt mellom 0,- og 4000,- for en komplett motor med tenning, sprut og alt, også ved å skru ut selv inne hos den lokale huggeren, der girkassa forøvrig alltid har fulgt med i prisen.
Der har du allerede ei super blokk og ei sterk tysk langslagsveiv med 76,4mm slag for en billig penge. Blokka krever litt bearbeiding til å konverteres til luftkjølt, men det er langt fra rakettforskning, og vannkappene kann enkelt fjernes med vinkelsliper bla.a. Går forresten også fint å sage i aluen med ei snekkersag ( har prøvd )
Forholdet alene her mellom hva en ellers må ut med i kroner og øre for ei tilsvarende god T1 ettermarkeds blokk og ei tilsvarende sterk veiv ( om det finnes? ) er her alene overveldende. Vil tørre å påstå at en allerede har spart 10-12 lapper, og også tjent godt på å ha god tysk kvalitet. En vinn vinn situasjon med andre ord.
2.1 WBX veiva kan en f.eks få slipt om og da stroket til 80mm for ca. 1200,- ( pris jeg fikk oppgitt tidligere ), ved å samtidig gå ned til chevy journaler om en vil ha enda litt mer slag enn std 76,4 Evt. få den sveiset og stroket enda mer som et alternativ til ei dårlig T1 langslagsveiv. En får selvfølgelig ved omsliping til Chevy journaler litt svakere rådetapper på kjøpet pga. den mindre diameteren desverre.
Det er mange andre gode ting en får med på kjøpet med wbx blokka også. Noe av dette er tidligere nevnt i tråden, så jeg oppsummerer og legger til litt:
Den skuddsikre type 4" fem bolts svinghjulsinnfestninga der en har valget mellom å bruke 228, 215, 210 og 200 mm svinghjul og Clutch gjør utvalget stort.
Den presstøpte alu-blokka med "Type 4" styrke i lagerbukker og blokk generelt.
Større sump som tar 4,5 liter olje
Mer plass inne i blokka da den er litt bredere enn T1 blokka, slik at dersom en har veldig klumpete råder og / eller i kombinasjon med ei veiv med enda lengre slag da slipper unna med minimalt eller ingen sliping og svekking av blokka for å frigjør plass slik en må i ei T1 blokk.
Den større boltsirkel på pinnboltene passer perfekt til 101,6mm / 4 sylindre for kubikkjegeren
En har også flere muligheter ved tilkobling av oljefilter og oljeslanger, med spin-on filter rett på blokka , med eller uten sandwich plate, eller ved bruk av ei adapterplate med slanger på for eksternt bruk osv. Rocky Jennings lager bla.a en fin adapterholder til std. T1 oljekjøler for montering på riktig sted slik at T1 viftehus med doghouse kann tres over og brukes.
Påstander om at WBX blokka er den sterkeste boxer blokka vw noen gang har laget er også noe å tenke på. En må forresten ikke glemme den gjeve VW Logoen på blokka da, som jo er et direkte kvalitetsstempel, hehe.
Jeg synes Oxyboxere er, eller ihvertfall var det tidligere for lite kjent og for lite utbredt, ihvertfall i Norge. Motorkonseptet har også fått ufortjent mye motgang fra purister osv. Rundt om, også i Norges land, bla.a fra noen av brukerne på andre forum såvel som dette forumet og også tilbake til vw2you tia, desverre.
Har selv drevet med flere langtids Oxyboxer motor-prosjekter opp gjennom tidene der jeg har lært og funnet ut veldig mye nyttig og artig, der jeg har brukt mye tid på å dele infoen og det jeg har kommet frem til med andre entusiaster som har bygget eller lurte på å gå i gang med å bygge Oxyboxer, uten at akkurat det er brettet ut over forumet, hverken av meg eller dem jeg har bidratt med info til. Har forøvrig bygget flere motorer på papiret og i hodet enn i verkstedet, sånn sett. En liten brøkdel av dem fysiske prosjektene jeg har holdt på med er såvidt skildret i Buggy prosjektrråden min, dersom det kan være av interesse å ta en titt igjen på:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1562.0.htmlWBX motor med radiator i viftehuset er også gjort av flere med varierende resultater rundt om, selv om entusiasten på shoptalkforums det linkes til virker til å være / fremstilles som den første, uten at jeg vil trå noen på tærne for det. Artig løsning, uten tvil.
For dem som mangler fantasi og stiller spørsmålet hvorfor til denne ombygningen, så er det vel så enkelt at man ved denne ombygningen får inn en god og sterk VW Boxermotor med lett oppnålige 125-150 HK for en neve dollar. Ved å putte radiatoren inn i viftehuset så slipper en å kappe ihjel bilen for å få montert radiatoren i front, trekke rør / slanger til og fra osv, og for et utrent øye så legger en nesten ikke merke til at motoren ikke er luftkjølt, om en kan se det som en fordel.
Jeg synes personlig det er på høy tid at Wasserboxere og Oxyboxere i gamle VW`s blir stuerent, men til nå har det ikke vært så mange av oss med det synspunktet. En kann ikke unngå å legge merke til at det blir flere og flere som fatter interesse for spesielt Oxyboxere etter hvert.
Er vi nå endelig på vei inn i en posetiv holdningsendring tro? ( håpe håpe )