Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #90 på: oktober 28, 2010, 11:42:42 am » |
|
må innrømme at jeg er svak for hydrauliske løftere pga smooooth lyd, men på den annen side, er det jo spennende å se hva moderne kam-teori kan gjøre for å få ut mest mulig av dette oppsettet. Jeg har jo tross alt ganske brukbare topper som jeg kan ta ut et visst potensiale fra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #91 på: oktober 28, 2010, 11:47:05 am » |
|
ja. hydraulisk er digg sånn sett . er tilbake til det i wbx varianten min nå og det er digg å sleppe cro-moly tikking enten på kald eller varm motor. har vanlige kammer plutselig sluttet å virke nå eller..? 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #92 på: oktober 28, 2010, 11:50:11 am » |
|
har vanlige kammer plutselig sluttet å virke nå eller..?  Har gamle mobiltelefoner sluttet å virke? Allikevel vil "alle" ha Iphone.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #93 på: oktober 28, 2010, 11:54:04 am » |
|
ja. hydraulisk er digg sånn sett . er tilbake til det i wbx varianten min nå og det er digg å sleppe cro-moly tikking enten på kald eller varm motor. har vanlige kammer plutselig sluttet å virke nå eller..?  nei har vel ikke sluttet å virke, men kanskje en back-to-back sammenlikning hadde vært moro 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #94 på: oktober 28, 2010, 12:02:00 pm » |
|
ja flere som går tilbake til go'gamle taste telefoner  kam'ene til johannes er helt sikkert bra, men hvor revulosjonerende de er , vil jo tiden vise. og sammenligner men pris i forhold til andre oppsett bør jo også dette vurderes. kam er veldig mystisk og kan lett bli en hype. mens jeg er inne på dette kam greiene, hva var spec'en på kam'ene som han engelskmannen byttet ut ?motor og kamspec?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #95 på: oktober 28, 2010, 12:07:35 pm » |
|
Både Iphone og Raptor-kammer er en trend sak. Og det koster å være trendig. Du får såklart noen ekstra features. Men in the long run gjør de stort sett det samme. Jeg har arvet en Nokia telefon, og den tar bilder, sender mms/sms og jeg kan prate i den. Mer forventer ikke jeg av en telefon. Det samme gjelder 1000,- kroners kammer. Enn så lenge har ikke behovet for noe mer meldt seg  ...selv om tanken på mindre fjærtrykk er fristende. Har ikke lysten blitt verdt differansen på 4000,- kroner ennå. Foreløpig går vel norges kjappeste NA boble med Såkalt "steinalder" FK kam... Få Johannes til å sponse en Raptor til den motoren så kan vi se forskjellen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #96 på: oktober 28, 2010, 12:08:36 pm » |
|
Vet du specs på en original WBX-kam Jørn? Duration og løft? Nysgjerrig 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #97 på: oktober 28, 2010, 12:18:36 pm » |
|
det jeg har snoket opp så er CB sine kammer ganske like de 2 utgavene av WBX hydraulkammer da det er forskjell på 1,9 og 2,1 mulig type 1 hydraulkammer er samme som wbx 1,9.... de 1,9 WBX har i allefall 113 XXX delenummer den som er mest lik 2,1 kammen er 2252 og lik 1,9 er 2251. tipper det er tilnærmet kopier https://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=58
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #98 på: oktober 28, 2010, 12:33:46 pm » |
|
Bemerk at jeg ikke favoriserte Iphonen i mitt innlegg over her. Det gjør jeg derimot med Johannes sine kammer, det er hevet over enhver tvil at de representerer et generasjons skifte i hobbyen og det eneste skjæret i sjøen jeg kan se er evnt kvalitetsproblemer.
56hk forskjell i en turbomotor kun ved bytte av kam sier det meste som trengs å sies (hvis vi velger å ta hans ord for god fisk) Med andre ord, han har ikke fulgt JPM trenden med lettvekts vippeverk og lavt fjørtrykk. Her er det K800 og skyhøyt trykk. Grunntesten til Johannes var enkel, han tok en FK87 og varvet til alt fløt og den ikke ville mer. Deretter gjorde han samme testen med sin versjon av FK87 og fikk 1100 omdr ekstra.
Mer turtall med mindre fjørtrykk = mindre friksjon = mindre varme = MER HK!
Prisen? Er JPM kam/vippesettene dyre? Det koster å miste et sett med vipper og en kam også.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #99 på: oktober 28, 2010, 12:39:18 pm » |
|
maskinerer man helt ned til veggen i blokka? Mener jeg så bilder fra han dansken, og at det sto igjen 1 cm eller noe, men vil ikke det redusere kjølinga en smule.
Hvis man maskinerer blokken helt ned, må en passe på olje pluggen som sitter inne i vannkappen. Det er nok lurt og gjenge den opp og sette i en plugg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #100 på: oktober 28, 2010, 12:49:25 pm » |
|
man må ikke kjøre skyhøyt fjørtrykk, lettere deler hjelper på sakene. 56 hk kan være utrolig økning fra feks. 80-130hk eller kun 3-4 graders forrskjell på tenninga i en 400hk motor.. det er så mange faktorer som kan spille inn på økning av effekt. bare å bremse bilen på forskjellig dager og ikke inst forskjellige steder kan gjøre store forskjeller. derfor jeg ønsker å vite om du har du mere spec på denne motoren ?!anng gml kam vrs ny kam etc etc.
så var det johannes som gjorde disse forandringene ved å bytte ut fk87 med sin kopi eller var det noe annet.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #101 på: oktober 28, 2010, 12:52:03 pm » |
|
tviler på om en cm kant i bunnen av sylinder vil påvirke kjølinga av sylinderene noe spesielt. hvis det var det du tenkte på GeirF? der er det jo mye lavere temp enn i toppen av sylinder og i toppene. dessuten er de jo rett i kontakt med en massiv aluklump som raskt leder bort varmen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #102 på: oktober 28, 2010, 13:11:04 pm » |
|
Det var ikke det jeg mente, Jeg ville også ha spart igjen en liten kant. Det jeg ville fremt til var at det sitter en oljekanalplugg under sylinder 3-4 og vis man planer av blokken kan pluggen løsne/begynne og lekke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #103 på: oktober 28, 2010, 13:13:51 pm » |
|
...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...
Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #104 på: oktober 28, 2010, 13:23:17 pm » |
|
Det var ikke det jeg mente, Jeg ville også ha spart igjen en liten kant. Det jeg ville fremt til var at det sitter en oljekanalplugg under sylinder 3-4 og vis man planer av blokken kan pluggen løsne/begynne og lekke.
hva mente du med redusert kjøling?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
OveF
Medlem
  
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder
|
 |
« Svar #105 på: oktober 28, 2010, 13:36:33 pm » |
|
Det var ikke det jeg mente, Jeg ville også ha spart igjen en liten kant. Det jeg ville fremt til var at det sitter en oljekanalplugg under sylinder 3-4 og vis man planer av blokken kan pluggen løsne/begynne og lekke.
hva mente du med redusert kjøling? Sitat fra Grelland sin post #82 i denne tråden....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #106 på: oktober 28, 2010, 14:02:02 pm » |
|
jeg tenkte på at den kanten på 1 cm kunne redusere lufstrømmen en smule innerst på sylindrene ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #107 på: oktober 28, 2010, 14:10:32 pm » |
|
...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...
Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere? På min kjører jeg 5,6 CB race råder. Oppsettet mitt er som følger, og funker bra: weber 48, 180 luft, 150 bensin, 55 tomgang Wedgeport 44x37 1:1,5 vipper pauter Pauter split dur kam, 286/294 råder som over wiseco 94 stemp 8.3-8.4 i komp(lav, skal moddes til 9,5) kjell Aaen løftere Bra bunndrag i dette  Har dratt den til 6500, men den vil mer...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #108 på: oktober 28, 2010, 22:47:46 pm » |
|
...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...
Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere? de rådene jeg hadde liggende var 5.500 H-beam Knut var her på garasjetreff i dag og hadde med seg en prøveblokk og en sylinder som han hadde brukt for å teste litt, og det hjalp veldig på forståelsen å faktisk få se og ta og føle litt på dette. Han nevnte at han hadde brukt 5.40 råder og sylindersett for langslagveiv, og at den motoren var marginalt bredere enn en T1, dvs min blir .1" eller ca 2.5 mm bredere på hver side enn dette igjen. Så det er jo ikke så ille. Jeg har som nevnt liten lyst til å kutte i Ghian... Er heller ikke sikker på om disse rådene er noe å satse på, skal legge ut et bilde, det står stemplet EMPI på de, men den kan jo være bra for det...
|
|
« Siste redigering: oktober 28, 2010, 23:16:34 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #109 på: oktober 29, 2010, 00:06:11 am » |
|
Hvis en skal være litt prisbevisst ved kjøp av råder (ikke Carrillo, Pauter) så er jeg litt svak for Scat sine H-beam råder med 3/8" bolter. Oxyboxer planer her og, velger nok Original VW 2.1 veiv. Løftere, stempler og kam ligger under senga. Ellers tør jeg våge den påstanden at hvis en IKKE converterer til T-1 spacing så modder du denne blokka med "håndverktøy". Og da blir det billig, hvis en ser bort fra de nye toppene en trenger da.. Lykke til med "skuddsikkert" motorprosjekt.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #110 på: oktober 29, 2010, 06:39:14 am » |
|
...Jeg hadde en opprydning i garasjen denne uka, og det dukket opp enda et par glad-deler, i form av et sett I-beam råder, og jeg må sjekke litt nøyere om det er riktig lengde og størrelse på de...
Hvilken rådelengde satser du på? Hvilke råder/rådelengde har dere andre her på forumet med 76,4/94 oxyboxere? de rådene jeg hadde liggende var 5.500 H-beam Knut var her på garasjetreff i dag og hadde med seg en prøveblokk og en sylinder som han hadde brukt for å teste litt, og det hjalp veldig på forståelsen å faktisk få se og ta og føle litt på dette. Han nevnte at han hadde brukt 5.40 råder og sylindersett for langslagveiv, og at den motoren var marginalt bredere enn en T1, dvs min blir .1" eller ca 2.5 mm bredere på hver side enn dette igjen. Så det er jo ikke så ille. Jeg har som nevnt liten lyst til å kutte i Ghian... Er heller ikke sikker på om disse rådene er noe å satse på, skal legge ut et bilde, det står stemplet EMPI på de, men den kan jo være bra for det... Rettelse følger. Brukte syl.sett for std slag. Og CB Unitech råder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #111 på: oktober 29, 2010, 11:02:53 am » |
|
ok, flott.
Har kikket litt på stepler, og "racing"-stempler type wiseco og JE ser jo jålete ut, men hva er det å hente på en slik investering i forhold til std cima type?
Har ikke kikket så nøye, men det ser ut som de fleste racing-stempler leveres for langslag (dvs > 82mm), men som Knut sier, så brukte han type A.
Hva har du under senga, Geir?
Roy
|
|
« Siste redigering: oktober 29, 2010, 11:38:50 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #112 på: oktober 29, 2010, 11:23:38 am » |
|
I sugemotor er cima stemplene dårlige iforhold til turtall, dvs at stemplene visstnok har lett for å dele seg imellom krysspinnen og krona når turtallet blir høyt, dette vil jeg tro har sammenheng med rådelengden og altså akksellerasjonen til stempelet fra tdc og mot bdc.
I turbo motor tror jeg ikke dette har fult så mye å si. Antall hk påført disse har jeg ikke tro på at er noe problem. Siden disse stempla er så billige til vw er det mange som har benyttet seg av disse til andre typer motorer også, med stort hell og over 400hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #113 på: oktober 29, 2010, 12:21:09 pm » |
|
ok, flott.
Har kikket litt på stepler, og "racing"-stempler type wiseco og JE ser jo jålete ut, men hva er det å hente på en slik investering i forhold til std cima type?
Har ikke kikket så nøye, men det ser ut som de fleste racing-stempler leveres for langslag (dvs > 82mm), men som Knut sier, så brukte han type A.
Hva har du under senga, Geir?
Roy
Spurte om dette jeg også i en tråd her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1710.0.htmlFordeler er vel: klargjort for notching, lenger holdbarhet enn std stempler, alu.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #114 på: oktober 29, 2010, 12:24:56 pm » |
|
Til opplysning, det var Mahle/CIMA i min 2386 med 15:1 i komp og 9000 - 10200 omdr.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #116 på: oktober 29, 2010, 12:39:33 pm » |
|
Jørn jeg har programet klart jeg da  hva tar du for maskinering Mags
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #117 på: oktober 29, 2010, 14:45:52 pm » |
|
Til opplysning, det var Mahle/CIMA i min 2386 med 15:1 i komp og 9000 - 10200 omdr.
Mvh BB
Se der da er ikke det noe å være redd for. Det var godt å høre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #118 på: oktober 29, 2010, 18:16:21 pm » |
|
Kan noen fortelle meg hva notching betyr,ser Lasse,65 sriver om det ? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #119 på: oktober 29, 2010, 18:25:06 pm » |
|
Kan noen fortelle meg hva notching betyr,ser Lasse,65 sriver om det ?  Det er å ta ut lommer i stempel til ventilene slik at en får mer klaring 
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
|