Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #420 på: desember 19, 2012, 16:33:21 pm » |
|
good plan  Ja jeg har sett sånn flatreim-greie, men liker de ikke helt  Mest fordi jeg aldri har skjønt hvorfor, men nå har jeg jo en god grunn, så kanskje jeg skal kikke litt næremere på det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #421 på: desember 20, 2012, 22:43:52 pm » |
|
Fikk også tørrsump-pumpe, og den ble prøvemontert. Første som slår meg er at det blir trangt på venstre side med sandwich-plata med uttak til kjøler og det ene uttaket fra pumpa: [ Vedlegg ] [ Vedlegg ] Må prøvemontere med eksosen også for å sikre klaring. Er ikke så hypp på at alle oljeslanger passerer med millimeterklaring til eksosen heller... Og så et bilde som viser utfordringen med tørrsump og std størrelse på reimhjul: [ Vedlegg ] Har kjøpt inn en ladning med shims, så jeg har lyst å prøve å få reimhjulet klar av pumpa (og lokket som jeg ikke har satt på enda...) men jeg er avhengig av å prøvemontere hele motoren med vifte og generator for å sjekke at jeg får bra alignment mot øvre reinhjul. Kan selvfølgelig bruke mindre pulley, men har lyst på kjølinga  Så endelig litt bevegelse. Har planlagt en tur i maskinverkstedet til Unneberg i nærmeste fremtid for å få gjort noen småjobber, så flere bilder kommer plutselig Et tips er å flytte hele greia bort fra tørrsumppumpe og eksosrør med en sånn på motoren: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1731Så leder du olja i slanger mellom den og en ekstern oljefilterholder, og du kan da enten bruke en in-line termostat, eller bruke din sandwitchadapter med termostat mellom filteret og den eksterne holderen. Dette funka veldig bra på bobla mi med wbx motor der BAS anlegget kom veldig nær filteret når dette var skrudd rett på motoren, selv med kort type 4 filter og uten varmeveksleren montert. mvh Arild 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #422 på: desember 21, 2012, 00:02:34 am » |
|
Takk. Det kan være en god løsning
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #423 på: desember 30, 2012, 20:42:20 pm » |
|
Hadde store planer om å få gjort mye i jula, men hele familien har ligget og ligger fortsatt rett ut.... Men jeg har da fått gjort noen småting, som å måle ut hvor mye som skal dreies av på sylindrene, og litt andre småting. Var en tur i Moss på fredag og da fikk jeg hentet svinghjulet, og jeg tenkte jeg skulle måle endeslakk for å sjekke hva jeg treger av shims. Men da stusset jeg litt... På en T1 blokk har det lageret nærmest veiva thrust-flater på begge sider, men på det lagersettet jeg har, er dette lageret uten disse thrust-flatene... Det ser da slik ut når jeg slipper ned veiva:
 bearing.jpg (146.76 KB. 600x549 - vist 400 ganger.) På meg ser det ut som lagerbukken er frest ut for å ha thrust-lager. Og slik veiva ligger nå, er det 2-3mm endeslakk, og ikke noen definert flate som veiva/svinghjulet stopper i mot. Har jeg feil lager?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #424 på: desember 30, 2012, 20:45:05 pm » |
|
Du mangler ikke ringene med tapp på da? 3delt lager altså..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #425 på: desember 30, 2012, 20:51:58 pm » |
|
kanskje det? noen som har bilde?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #427 på: desember 30, 2012, 21:15:23 pm » |
|
Mitt bakre lager er iallefall 3 delt.
1 "vanlig" lager og 2 stålringer med en tapp i. Tappen skal ligge i skjøten mellom blokkhalvdelene.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #428 på: desember 30, 2012, 21:23:12 pm » |
|
mitt også  Jørn hadde sent meg noen "kjekt å ha"-biter, og der å det jaggu to sånne gitt:
 ringer.jpg (126.74 KB. 600x367 - vist 379 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #429 på: desember 30, 2012, 21:25:42 pm » |
|
Se der ja.
hvor tykke er de?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #430 på: desember 30, 2012, 21:32:42 pm » |
|
anbefaler Haynes boka til T3
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #431 på: desember 30, 2012, 21:34:34 pm » |
|
anbefaler Haynes boka til T3 Tsk.. Nesten T1 jo 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #432 på: desember 30, 2012, 21:39:16 pm » |
|
anbefaler Haynes boka til T3 Tsk.. Nesten T1 jo  tydeligvis nok forskjeller 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #433 på: desember 30, 2012, 21:40:44 pm » |
|
anbefaler Haynes boka til T3 blir så kjedelige prosjekttråder av sånt.... men ja jeg har den boka, bare ikke oppslått på de sidene 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #434 på: januar 04, 2013, 00:12:18 am » |
|
innfluensaen begynner å forlate kroppen, så da måtte jeg ut i garasjen en tur. Jeg tenkte jeg skulle teste hvor vanskelig det var å borre og gjenge opp pinnebolthullene i blokka, så da begynte jeg med et prøvestykke aluminium:
 test cut.jpg (95.63 KB. 650x364 - vist 354 ganger.) Jeg borret med et 14 mm bor, og gjenget opp med M16X2.0. Det gikk såpass glatt at da testet jeg på et av hulla i blokka, og det ble ganske bra synes jeg:
 first cut.jpg (71.51 KB. 650x407 - vist 364 ganger.) Anleggsflata til sylinderen er ikke så veldig stor, men større enn på selve sylinderen, så så lenge jeg passer på at insertsene sitter lavere enn denne flaten går det fint. Så da var det bare å kjøre i gang sveiva:
 real cut.jpg (118.53 KB. 650x387 - vist 414 ganger.) Og etter en times tid med litt svetting, ser det slik ut:
 all 8.jpg (143.3 KB. 468x650 - vist 454 ganger.) Synes ikke dette ble så ille jeg, og dt ser ut til at jeg klarte å unngå å skade anleggsflata til sylinderene også:) Da gjenstår det bare 8 til på den andre halve blokka, og så må jeg en tur til Unneberg for å få laget offset hull i M16 boltene.
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2013, 00:31:27 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #435 på: januar 04, 2013, 00:17:06 am » |
|
Har du kjøpt adapterringer til sylinderene? Eller får du nok anleggsflate når du dreier ned sylindrene.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #436 på: januar 04, 2013, 00:29:19 am » |
|
satser på å få nok flate, har ikke kjøpt nei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #437 på: januar 04, 2013, 00:32:28 am » |
|
satser på å få nok flate, har ikke kjøpt nei
Ok. Skal du dreie sylindrene i steg?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #438 på: januar 04, 2013, 00:42:31 am » |
|
ikke sikker på hva du mener, men siden hullet i blokka er sånn ca 100.25mm, tar jeg sikte på å dreie *litt* mindre enn det, og hvis jeg fortsetter med den samme "store" ytterdiameteren som sylindrene har i dag (105mm), får jeg sånn ca 2.4mm anleggsflate.
eneste usikkerhetsmoment er akkurat der utsparringen for pinneboltene er, for der er det nesten ikke noe gods igjen med dagens ytre diameter på 97.4mm, men det vil jo være minimalt med trykk i den enden av sylinderen, så jeg håper det skal funke uten noen lekkasjer. Tenkte å bruke silikon el.l her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #439 på: januar 04, 2013, 00:47:32 am » |
|
her er et bilde av sylindrene slik de er i dag, dreid for vanlig T1 blokk
 largest OD.jpg (93.62 KB. 600x512 - vist 381 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #440 på: januar 04, 2013, 01:14:15 am » |
|
Var det ikke slik at T4 sylinderene passer rett i wasserboxerblokk, mener jeg hsr prøvd det en gang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #441 på: januar 04, 2013, 01:15:36 am » |
|
kan hende, men passer de rett i T1 topp?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #442 på: januar 04, 2013, 14:43:53 pm » |
|
T4 Passer ikke i toppen, og må også justere på utsparing til pinneboltene eventuelt Ligger bilder av dette i Knasten sin tråd med WBX blokk, T4 cylinder og WBX topper med gjensveisede hull mot cyinder ... Såkalt Woxyboxer
Jeg håpet du skulle prøve med case savers der hullet er i center, og med 8mm pinnbolter.. Har du fått tilbakemeldinger om noen som har prøvd dette og fått problemer, eller der det bare for å være sikker?
Jeg får teste det på en av de to blokkene jeg har liggende da :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #443 på: januar 04, 2013, 15:08:51 pm » |
|
ja jeg har testet det, og når jeg ser på godset jeg har å "leke" med i 043-toppene, tar jeg ikke sjansen. Her er et bilde av hvor "feil" de treffer i hullene:
 pinnebolt.jpg (134.3 KB. 600x551 - vist 404 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #444 på: januar 04, 2013, 15:12:37 pm » |
|
Blir feil mot toppen ja. Blandet nok litt med wasseroxyboxertråden til knasten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #445 på: januar 05, 2013, 01:36:33 am » |
|
en halvtime i garasjen i dag også, og da ble det gjenger i den andre blokkhalvdelen også:
 other half.jpg (129.64 KB. 650x391 - vist 416 ganger.) da gjenstår en del rengjøring... Noen som har bra tips for å bli kvitt det sorte belegget inni blokka? Har gått på med en coctail av bremsespray, motorvask og kaldavfetting, og med litt gnikking med stålull etc så løsner det, men kommer jo ikke til overalt. Delevasker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #446 på: januar 05, 2013, 09:22:36 am » |
|
da gjenstår en del rengjøring...
Noen som har bra tips for å bli kvitt det sorte belegget inni blokka?
Har gått på med en coctail av bremsespray, motorvask og kaldavfetting, og med litt gnikking med stålull etc så løsner det, men kommer jo ikke til overalt. Delevasker?
God avfetting, la stå og høytrykkssteam til slutt.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #447 på: januar 05, 2013, 09:42:16 am » |
|
da gjenstår en del rengjøring...
Noen som har bra tips for å bli kvitt det sorte belegget inni blokka?
Har gått på med en coctail av bremsespray, motorvask og kaldavfetting, og med litt gnikking med stålull etc så løsner det, men kommer jo ikke til overalt. Delevasker?
God avfetting, la stå og høytrykkssteam til slutt. Enig. Legg blokka i bløtt i parafin/diesel noen dager, og kjør på med steamer til slutt. Må gjerne varme til, for å ta dritten. Husk at oljegangene innvendig kan se likedan ut...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #448 på: januar 06, 2013, 23:56:48 pm » |
|
Tenkte jeg skulle kopiere Knasten sin løsning for trigger til sprutet, så da begynte jeg med å måle meg frem til hvor jeg skal montere sensoren, og jeg endte opp med to alternativer. Sirklene på svinghjulet indikerer de to aktuelle plasseringene, og jeg endte opp med å forsøke å legge meg på den ytre, som går i senter av de 6 hullene som brukes til å feste tykkplata. Må regne og måle litt, men tror jeg må ta opp de hulla litt for å få omtrent 50% dutycycle på signalet.
 svinghjul.jpg (114.45 KB. 650x469 - vist 341 ganger.) Jeg må da lage 36 hull javnt fordelt rundt svinghjulet, men jeg er litt usikker på hvor dype hull jeg må ha for at sensoren skal trigge. Når jeg hadde bestemt meg for plasseringen, lagde jeg et monteringshull i blokka:
 hall.jpg (144.27 KB. 650x425 - vist 355 ganger.) Planen er å droppe EDIS, og prøve meg på COP, så da blir det veldig ryddig uten noe triggerhjul på reimhjuls-siden. Så måtte jeg ta med meg blokka ned på den lokale selvvask-sjappa, så fikk jeg i alle fall spylt vekk den driten som finnes. Er fortsatt litt mer svarte avleiringer inni motoren, men skal prøve med diesel-trikset noen dager, så kanskje den blir helt fin
 vasket.jpg (138.53 KB. 550x501 - vist 387 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #449 på: januar 07, 2013, 12:07:23 pm » |
|
Tenkte jeg skulle kopiere Knasten sin løsning for trigger til sprutet, så da begynte jeg med å måle meg frem til hvor jeg skal montere sensoren, og jeg endte opp med to alternativer. Sirklene på svinghjulet indikerer de to aktuelle plasseringene, og jeg endte opp med å forsøke å legge meg på den ytre, som går i senter av de 6 hullene som brukes til å feste tykkplata. Må regne og måle litt, men tror jeg må ta opp de hulla litt for å få omtrent 50% dutycycle på signalet.
Hmm har regnet litt, og hulla må være rett under 11mm i diameter, så da går det fint uten å kødde med de som er der. Da er det bare å finne en fres med delehode 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|