kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #30 på: oktober 28, 2010, 10:08:22 am » |
|
mistenker at gulvet baki fortsatt er det samme.  men uansett er denne bilen et ganske ok utgangspunkt slik den står nå. ikke noe alvorlig rustarbeid som må tas. veggene baki skal uansett kles, så det gjør ikke noe at det har blitt sveiset igjen en salgsluke. som sagt er ikke disse bussene billige lenger og det er begrenset hvor strøkent det er for under 100k vel.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #31 på: oktober 28, 2010, 11:00:10 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #32 på: oktober 28, 2010, 12:03:24 pm » |
|
kul som bare ... det 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #33 på: oktober 28, 2010, 12:11:00 pm » |
|
denne bilen er penest i regnvær  i solskinn kommer nok litt dårlig grunnarbeid, småbulker og appelsinhud fram her og der. hehe.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #34 på: oktober 28, 2010, 12:17:09 pm » |
|
må huske på at dette ikke er lagd til å være noen showbil når de var nye heller da  de ble jo lagd for å være en billig og pålitelig arbeidshest, med kort levetid som resultat (ofte) 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #35 på: oktober 28, 2010, 13:33:46 pm » |
|
mitt mål er en tøff og pålitelig feriebil. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
sammyboy
Juniormedlem
 
Innlegg: 53
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #36 på: oktober 28, 2010, 21:39:29 pm » |
|
Wow. A lot of response on my old buss. Some nice and some confusing. Just so people know here on the forum that this was ment to be a keeper and for me this is the ultimate split buss (pre 62 panel van with small lights and a 2 metre sunroof) even though its not in a amazing dry never been rusty condition. I sold it for a few reasons- I quit working at the garage that ive been building it at tomorrow so i am left with nowhere to work on it or store it over the winter. im not rich so i need the money to support me in between jobs. Those are the main reasons, so it was not a quick fix and to sell it on for a profit. Yes there is filler in the body, but thats the only way i know how to fix for example the sill i welded into the long panel and if any one has watched campervan crisis then they will know im not the only one to do this. The welded hatch panel is still under there as it was straighter than i could do and it had been lead filled so i fixed over that. The roof yes is from www.parisbeetles.co.uk and ive always wanted a early panel with a large sunroof so i didnt feel sad to cut the roof. Yes the back lights arnt the ones that came with the buss, i dont like that look so i bought some tail light metal plates with small light hole cut into them and i welded them in. The bus is built to function and look ok nothing more or i will worry about scratching it, the last one i built i used all winter(good memories). I guess i have to expect people to make comments on my workmanship but i didnt have any interest in building this any different this. I worked on it for over a year with sweat, blood and tears but for me it was worth it as it is now. I would like to thank Arnstein and leif for there help and maybe one day i will get to own such a car again. sam
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem
    
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.
|
 |
« Svar #37 på: oktober 29, 2010, 08:56:30 am » |
|
For egen del kan jeg bare nevne at jeg ikke har ment noen av mine innlegg som kritikk. Jeg har bare prøvd å bidra til å fortelle historien om bilen, og gi eier noen innspill om bilens tidligere liv. Selv har jeg fått min del av dritt slengt i trynet p.g.a. bilene mine, og jeg mener det ikke er noens rett å rakke ned på andres biler. Man kan selvfølgelig ha sine meninger, men alle har rett til å gjøre som de vil med sine biler. Det er mangfoldet som gjør hobbyen spennende, og ingen har fasit når det gjelder smak. Når det er nevnt, skulle jeg gjerne eie denne bilen igjen, men nå er det noen andre som er så heldig. Kul bil.
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #38 på: oktober 29, 2010, 14:06:27 pm » |
|
thanks sam for joining in on this discussion. i dont think anybody meant to say anything wrong about what has been done to the bus. and if someone did, ignore them.  what i would appreciate though is if you could list the techincal changes that have been done to the bus, specifically the engine. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #39 på: november 04, 2010, 11:14:50 am » |
|
hva tror folket om 165/50-15 på originalfelger foran og 195/45-15 på originalfelger bak? har bladd gjennom bøttevis av sider på thesamba.com, i denne tråden med specs på senk/felg osv. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=217649og jeg liker framhjulene på feks denne:   den bussen har forøvrig akkurat det oppsettet jeg har lyst på, selv om den har 4,5" smalere forstilling og jeg er usikker på om jeg skal ha 4" eller 2".. på bobla hadde jeg 4" men bakhjula på ei boble sitte mye lenger inn i hjulhusene originalt enn på buss føler jeg. ser at en del kjører med 165/45-15 foran men det blir litt i minste laget kanskje. i tillegg er jeg ikke så glad i looken med større hjul bak, bare breiere.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #40 på: november 04, 2010, 12:28:34 pm » |
|
Thomas jeg vil gå for 165/55 -15 så har du litt gummi å.
Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #41 på: november 04, 2010, 12:39:10 pm » |
|
165/55 og 195/50 da? er jo veldig mange som kjører med veldig lite gummi, spesielt på framhjula.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #42 på: november 04, 2010, 16:01:00 pm » |
|
Ja til mer gummi,,ser for japsete ut med sånne lavprofildekk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #43 på: november 04, 2010, 23:34:40 pm » |
|
hehe bryr meg ikke så mye om hvordan det ser ut, så lenge jeg liker det selv. 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #44 på: november 04, 2010, 23:57:46 pm » |
|
ser ut som at det må kjøpes inn en del plater gitt. bussen er jo fullt kjørbar som den er, men liker ikke gulvene i bilen. bilder her: http://picasaweb.google.com/kammiz/Buss#5535816299622523602
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #45 på: november 05, 2010, 00:24:48 am » |
|
Ser ut som du har kjøpt deg eit lite prosjekt ja  men eit godt utgangspunkt då 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #46 på: november 05, 2010, 07:26:09 am » |
|
Er det gulvet som det er i dag?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Löf
Seniormedlem
   
Innlegg: 372
Bosted: Sverige
55Panel, 62DC, 63SC, 70411
|
 |
« Svar #47 på: november 05, 2010, 08:16:49 am » |
|
hehe bryr meg ikke så mye om hvordan det ser ut, så lenge jeg liker det selv.   Så ska de låta! Fet panel förresten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #48 på: november 05, 2010, 08:44:15 am » |
|
Rusthullene i gulvene er der pga sprengrust i bærebjelkene som gulvet ligger på. Så om du kjøper gulv bør du kjøpe de også, bare ment som et tips.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #49 på: november 05, 2010, 10:02:22 am » |
|
det er slik gulvet er idag ja. jeg har sett på bjelkene som gulvet ligger på, underfra, de ser absolutt ikke dårlige ut de altså, så tror ikke behovet er der for å bytte de også. gulvet ser rett og slett ut til å ha blitt som det er fordi det har vært veldig mye trafikk ut og inn av bilen og også en del fukt på gulvet. samsvarer jo med at bilen kanskje har gått som messebil i militæret eller lignende.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #50 på: november 05, 2010, 10:35:49 am » |
|
Gjennomrust er uhyre uvanlig på enkel plate. Er det derimot dobbel plate så trekker vannet inn og rusten får feste. Derfor ruster bærebjelkene innenfra og ut, og gulvet oppå ruster det også hull i. Dette er klassisk VW buss rust, jeg vet, har sveiset opp en splitt og en bay med nøyaktig samme problem. Du kan kjenne sprengrusten med hendene om du stryker over de med hendene sidene skal være hundre prosent slette og parallelle. Men det er din buss og dine penger 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #51 på: november 05, 2010, 10:37:07 am » |
|
hvor får man kjøpt platebitene man trenger da? 
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #52 på: november 05, 2010, 10:41:51 am » |
|
Jeg har kjøpt sånne på Unneberg, men det finnes nok mange plasser.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
    
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #53 på: november 05, 2010, 11:19:29 am » |
|
Ja til mer gummi,,ser for japsete ut med sånne lavprofildekk.
Dessuten er det jo det med rulleomkrets og fart i fjerdegir.. men men 
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #54 på: november 05, 2010, 11:29:41 am » |
|
Ja til mer gummi,,ser for japsete ut med sånne lavprofildekk.
Dessuten er det jo det med rulleomkrets og fart i fjerdegir.. men men  har jo ikke reduksjonsboksene lenger da, samt 68mod girkasse, så det burde jo veie opp litt imot, men det der er jo et godt poeng for å ha litt større hjul bak ja.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
kammiz
Supermedlem
    
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
 |
« Svar #55 på: november 05, 2010, 13:34:05 pm » |
|
får man replacement panel for veggen mellom kupe og lasterom?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #56 på: november 05, 2010, 18:19:59 pm » |
|
hva tror folket om 165/50-15 på originalfelger foran og 195/45-15 på originalfelger bak? har bladd gjennom bøttevis av sider på thesamba.com, i denne tråden med specs på senk/felg osv. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=217649og jeg liker framhjulene på feks denne:  den bussen har forøvrig akkurat det oppsettet jeg har lyst på, selv om den har 4,5" smalere forstilling og jeg er usikker på om jeg skal ha 4" eller 2".. på bobla hadde jeg 4" men bakhjula på ei boble sitte mye lenger inn i hjulhusene originalt enn på buss føler jeg. ser at en del kjører med 165/45-15 foran men det blir litt i minste laget kanskje. i tillegg er jeg ikke så glad i looken med større hjul bak, bare breiere. Puslete greier. Kjør 17" og skikkelig lavprofil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #57 på: november 05, 2010, 19:52:37 pm » |
|
faktisk enig med the wheel man Larsen her asså. 17" smoothies
|
|
« Siste redigering: november 05, 2010, 19:57:19 pm av Martin »
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
   
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #58 på: november 05, 2010, 21:32:53 pm » |
|
Kammiz, Jeg foreslår du tenker deg godt om før du kjøper inn alt dette du snakker om. Du skriver tross alt lenger opp at dette skal være "en tøff og pålitelig feriebil" og ikke noe som skal stå i garasjen din. Jeg kunne godt beskrevet de forskjellige utfordringene ved de forskjellige panelene, men gjennomgangstemaet er at det er vanskelig å få de tilstøtende platene like fine som de er nå om du bytter dem. Begge gulvene og skilleveggen er punktsveiset i andre plater med hundrevis av punktsveiser. Å sveise inn selve platen er ikke det vanskeligste, det er alt arbeidet før. Det burde være mulig å få tak i biter av gulvet til varerommet som du kan bytte ut, og hjørnene i førerhuset er mye enklere å bytte enn området i midten! Skilleveggen får du gjort mye finere kun med en hammer og mothold! Jeg sier ikke dette fordi det er den optimale måten å få bussen 100% rustfri, men jeg tror du heller vil kjøre bussen enn å jobbe på den? Jeg foreslår du ser litt nøyere på hva det faktisk innebærer og bytte ut panelene. Si ifra hvis du vil at jeg skal vise bilder og forklare nøyere. Dette er kun ment som et innspill. Det er din bil!  Lykke til! M. får man replacement panel for veggen mellom kupe og lasterom?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #59 på: november 05, 2010, 22:45:37 pm » |
|
Kammiz, Jeg foreslår du tenker deg godt om før du kjøper inn alt dette du snakker om. Du skriver tross alt lenger opp at dette skal være "en tøff og pålitelig feriebil" og ikke noe som skal stå i garasjen din. Jeg kunne godt beskrevet de forskjellige utfordringene ved de forskjellige panelene, men gjennomgangstemaet er at det er vanskelig å få de tilstøtende platene like fine som de er nå om du bytter dem. Begge gulvene og skilleveggen er punktsveiset i andre plater med hundrevis av punktsveiser. Å sveise inn selve platen er ikke det vanskeligste, det er alt arbeidet før. Det burde være mulig å få tak i biter av gulvet til varerommet som du kan bytte ut, og hjørnene i førerhuset er mye enklere å bytte enn området i midten! Skilleveggen får du gjort mye finere kun med en hammer og mothold! Jeg sier ikke dette fordi det er den optimale måten å få bussen 100% rustfri, men jeg tror du heller vil kjøre bussen enn å jobbe på den? Jeg foreslår du ser litt nøyere på hva det faktisk innebærer og bytte ut panelene. Si ifra hvis du vil at jeg skal vise bilder og forklare nøyere. Dette er kun ment som et innspill. Det er din bil!  Lykke til! M. får man replacement panel for veggen mellom kupe og lasterom?
støtter denne helt ut, jeg har endel golvbiter osv som kan hjelpe på f,eks, du kan og stikke innom bua mi ved anledning, så ser du oppbygginga av diverse deler, og rekkefølgen disse bør/må skiftes i..
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
|