Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.
Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.
Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.
Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.
Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt... Det virker på meg som om trådstarter ikke er den mest erfarne innen motorbygging, og jeg er enig med deg at du kan kjøpe bits and pieces til en anlegg som du beskriver her til en billing penge, men det krever MYE arbeid og innsikt for å få dette til å funke. Selv har jeg brukt et par-tre år på å komme meg fra stadiet med å samle deler til å ha en fullt kjørbar motor, og jeg har en del erfaring med motor, og faktisk en høyere utdanning innen elektronikk, så jeg vil påstå dette er så langt fra plug-and play du kan komme.... Og så har du glemt en del viktige komponenter i lista di, og jo, du trenger wide-band...
Dalland er av yngre garde, og det virker på meg som trådstarter er venn av han - vi er født og oppvokst med data, jeg vil påstå det er overkommelig å tune dette selv om man har litt teknisk innsikt. Informasjonen som fins rundt MS er veldig omfattende.
Lista jeg satt opp var på ingen måte en 100% innkjøpsliste, men jeg har satt opp narrowband der - det er bra nok for OEM produsenter. Med mindre du skal drive med turbo eller andre dyre oppsett vil jeg si narrowband er nok. Lista jeg har satt opp er også veldig basic mtp Tbi, ms1 og NB (som kobles rett inn i MS)
Hvorfor Efi?
- Lettere start
- Elektronisk tenning, effektøkning og bedre drivstofføkonomi - treffer dønn nøyaktig hver gang. Ikke noe spretting overalt.
- Elektronisk sprut, samme som over
- Muligheten til å kontrollere motoren fra en laptop. Avlesning av måledata fra sensorer, ikke noe som overlates til tilfeldighetene.
- Stabil tomgang
- Lista fortsetter
Efi gir i utgangspunktet en effektøkning (hovedsakelig tenning), og vil med lettere tunes til å være en momentsterk motor over hele registeret.
Edit; Bomma ganske greit på den personanalysen av Cmi ja.
