Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: november 19, 2010, 08:40:48 am » |
|
Jeg kjøpte nye bremserør av en av våre forhandlere men ser at de er i stål. Har tidligere en gang blitt fortalt at kobberrør er best.
Er det noen som selger bremserør sett i kobber der ute ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #1 på: november 19, 2010, 09:24:41 am » |
|
du må gjerne bruke kober rør men............ de skal klamres på hver 30cm :-( grunnen er att kobber herder når det vibrerer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: november 19, 2010, 09:27:22 am » |
|
og når de herder, blir de sprø, og sprekker...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: november 19, 2010, 09:51:18 am » |
|
Da bruker vi ståååål, får dra litt owatrol og benga over de før jeg monterer da.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: november 19, 2010, 10:00:35 am » |
|
Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.
 Styrestag2.JPG (73.13 KB. 953x584 - vist 1860 ganger.) Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
VegarSkjulestad
Medlem
  
Innlegg: 170
Bosted: Froland!
Alltid jillt au! :D
|
 |
« Svar #5 på: november 19, 2010, 10:03:33 am » |
|
Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.
[ Vedlegg ]
Mvh BB
strøøøkent! har du link til byggetråden din? 
|
|
|
Loggført
|
BMW 316i 1.8l 04 special edition VW Boble 1303S
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: november 19, 2010, 10:26:51 am » |
|
Noen går lengre en andre;
 (45.43 KB. 597x429 - vist 1346 ganger.) Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: november 19, 2010, 11:13:39 am » |
|
Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.
[ Vedlegg ]
Mvh BB
Har kjøpt meg et ferdig rørsett til T1. Hvor mye arbeid er det å bøye til dette ? Er det noen som har verktøy for å bøye disse i Stavangerområdet ? Dersom brukbart verktøy kan kjøpes for en overkommelig sum penger er det også et bra alternativ til å låne.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: november 19, 2010, 11:19:06 am » |
|
Bremserør er morsom kunst. Riktig verktøy og merking av hvor du vil bøye i kombinasjon med et glass rødvin eller to så er du boks.
[ Vedlegg ]
Mvh BB
Har kjøpt meg et ferdig rørsett til T1. Hvor mye arbeid er det å bøye til dette ? Er det noen som har verktøy for å bøye disse i Stavangerområdet ? Dersom brukbart verktøy kan kjøpes for en overkommelig sum penger er det også et bra alternativ til å låne. Heisann, Javisst finner du dette i Rogaland. Biltema har en helt grei rørbøyetang til en rimelig pæng. Målebånd/linjal får du overalt. Det viktigste for en clean look er at du jobber med relativt varme rør (ikke i en iskald garasje) og prøver å få like vinkler på bøyene dine. Det blir litt prøving og feiling men når teknikken sitter så går det mye lettere. Mekonomen og andre selger også ferdige bremserør i forskjellige lengder i tilfelle du ikke blir fornøyd med ett strekk.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #9 på: november 19, 2010, 11:34:24 am » |
|
Min garasje holder 20 grader + så det skal gå fint.
Jeg tar en tur til biltema og handler verktøy. Kjekt å ha.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: november 19, 2010, 11:35:15 am » |
|
Jeg brukte biltema sine rør, og verktøy på min. Funket flott det. Og jeg har ikke verdens varmeste garasje heller :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: november 19, 2010, 11:44:26 am » |
|
Min garasje holder 20 grader + så det skal gå fint.
Jeg tar en tur til biltema og handler verktøy. Kjekt å ha.
Ikke glem Polet. Rødvin er bra for kreativiteten.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: november 19, 2010, 12:07:20 pm » |
|
Har nok i skapet 
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #13 på: november 20, 2010, 17:11:58 pm » |
|
hotshop har jo kobberrør i riktige lengder til ulike årsmodeller...
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #14 på: november 21, 2010, 15:32:34 pm » |
|
hotshop har jo kobberrør i riktige lengder til ulike årsmodeller...
Da faller det argumentet om rødvinen bort da jo, fyy!
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: november 21, 2010, 17:49:13 pm » |
|
Kjøp et bedre sett med rørkutter, dobbelkoningsverktøy og rørbøyer, eks. settet fra Teng tools - men settet fra Biltema funker fint det også! Kobbernikkelrør (ikke finn på å kjøpe noe annet, disse rørene ruster ikke) får du på Biltema, og nipler får du for 5-6 kr/stk i en velassortert bilrekvisitabutikk.
Dette er lett å ordne på egenhånd, og ikke noe problem å lage fine bøyer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #16 på: november 21, 2010, 18:05:59 pm » |
|
Kjøp et bedre sett med rørkutter, dobbelkoningsverktøy og rørbøyer, eks. settet fra Teng tools - men settet fra Biltema funker fint det også! Kobbernikkelrør (ikke finn på å kjøpe noe annet, disse rørene ruster ikke) får du på Biltema, og nipler får du for 5-6 kr/stk i en velassortert bilrekvisitabutikk.
Dette er lett å ordne på egenhånd, og ikke noe problem å lage fine bøyer.
klart stål rør ruster ! se på de som du drar ut av bilen brune som........... men de har jo bare sitti der noen få år  kobber rør = lett å bøye / flense + masse klamring ( +verktøy for .....kr ) stål rør = ikke lett å bøye / umulig å flense ( innen fornuftig budget ) varer bare 20-30 år før de har rustet i stykker selges i sett ferdig til de fleste luft kjølte vw modeller koster fra 400,- bøye verktøy fra Biltema koster under 100 lappen http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1676http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=3113http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=6328
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: november 21, 2010, 18:21:26 pm » |
|
Kobber-nikkel har vel bedre utmattings/arbeidsherdingsegenskaper enn ren kopper. Har noen helt spesifikke tall på hvor ofte de skal klamres?
Stål (belagt - ubelagt) Kopper Kopper-nikkel
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #18 på: november 21, 2010, 19:39:47 pm » |
|
Kobber-nikkel har vel bedre utmattings/arbeidsherdingsegenskaper enn ren kopper. Har noen helt spesifikke tall på hvor ofte de skal klamres?
Stål (belagt - ubelagt) Kopper Kopper-nikkel
tror ikke noen leverer rør i ren kopper, de ville vel vært helt ubrukelige  de stål røra vi leverer er overflate behandlet kobber røra vi leverer er kopper-nikkel, men vi anbefaler stål etter div. samtaler med BT.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: november 21, 2010, 19:44:53 pm » |
|
Man leverte ren kobber i en periode, eller i hvertfall forsøkte. Kobber-nikkel er såvidt jeg har fått med meg brukt standard i en del nye biler? Hva er det BT har kommet frem til? Jeg er nysgjerrig - synes det virker merkelig at de skal anbefale stål all den tid en av de vanligste feilene er rustskader på bremserør/deler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Landmann
Medlem
  
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord
Det du eier det eier deg!
|
 |
« Svar #20 på: november 21, 2010, 20:25:21 pm » |
|
.... og de "løse" bremserørene "klamres" med Tech-7, Sicafleks-flaks eller et eller annet limstoff som holder lengre enn de fleste VW-eierne holder. .... og Biltemas rør, nipler, bøyeverktøy og kon-verktøy holder så det hyler etter. Å svi av hardt tjente penger på Teng-tools o.l. for å bøye til 2-3 rør blir porno .... de pengene kan du svi av på de norske landeveger i form av drivstoff 
|
|
|
Loggført
|
Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-) Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: november 22, 2010, 11:57:10 am » |
|
Sant nok! Jeg har kjøpt Biltema-settet, og en bekjent kjøpte Teng-settet, så jeg har prøvd begge deler, og det er ingen tvil om at Teng-settet lager bedre/mer nøyaktige dobbelkon. Jeg synes også det var endel lettere å bruke Teng-settet fremfor Biltema som jeg kjøpte selv. Å være 100% sikker på at ting er tett og i orden er verdt litt det også, og godt verktøy er ofte halve jobben  Jeg er likevel enig i at Biltema-settet gjør jobben helt tilfredsstillende!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #22 på: november 22, 2010, 15:35:07 pm » |
|
Nja, jeg kommer til å bruke det nye settet med allerede tilpassede stålrør som allerede ligger i garasjen da.
Kjøper bøyeutstyr på biltema tenker jeg.
Drar over et strøk owatrol,arcanol og benga over rørene så blir det sikkert gode greier. Bilen kommer sikkert ikke til å se for mye regn med unntak av på SCC så da holder det sikkert i noen år.
420,- kosta settet jeg kjøpte. I tillegg har jeg kjøpt "volvo" bremsevæskebeholder og ny 2 krets pumpe. leverandør jeg snakket med mente at det med at du må bruke en helt spesiell pumpe på skivebremser var litt overdrevet. Dette var stort sett et problem om du brukte ei brukt hovedpumpe fra en bil med 2 krets og tromler originalt. Disse har "enveis" ventiler innebygget og holder bremseklossene på skivene og det blir varmgang.
Legger til litt vin som anbefalt så blir det sikkert bil til slutt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #23 på: november 22, 2010, 15:47:23 pm » |
|
Nja, jeg kommer til å bruke det nye settet med allerede tilpassede stålrør som allerede ligger i garasjen da.
Kjøper bøyeutstyr på biltema tenker jeg.
Drar over et strøk owatrol,arcanol og benga over rørene så blir det sikkert gode greier. Bilen kommer sikkert ikke til å se for mye regn med unntak av på SCC så da holder det sikkert i noen år.
420,- kosta settet jeg kjøpte. I tillegg har jeg kjøpt "volvo" bremsevæskebeholder og ny 2 krets pumpe. leverandør jeg snakket med mente at det med at du må bruke en helt spesiell pumpe på skivebremser var litt overdrevet. Dette var stort sett et problem om du brukte ei brukt hovedpumpe fra en bil med 2 krets og tromler originalt. Disse har "enveis" ventiler innebygget og holder bremseklossene på skivene og det blir varmgang.
Legger til litt vin som anbefalt så blir det sikkert bil til slutt.
En liten fille med en dråpe owatrol. Stryk på, tørk av. Usynlig og det holder rusten borte. Jeg har gjort det samme på helt bare fjørarmer og chromolly styrestag foran. Noen bilvasker og gatemil har det blitt uten så mye som en rustflekk på delene. Såvidt jeg vet får du 2`er feil på lakkerte bremserør.
|
|
« Siste redigering: november 22, 2010, 15:51:47 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #24 på: november 22, 2010, 16:11:48 pm » |
|
Godt tips  Da blir det tid til mere vin også da.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
EirikVW
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #25 på: november 22, 2010, 18:40:28 pm » |
|
Det ER 2 er feil med lakka bremserør.
Skulle være smart en gang i tiden å sørge for at jeg aldri måtte bytte bremserør igjen, så de nye røra ble lakka etter alle kunstens regler.
B.T. var veldig sikre på at jeg skulle få legge de røra på ny.
I ettertid ser jeg jo at det i og for seg er en fornuftig regel.
|
|
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #26 på: november 22, 2010, 18:44:36 pm » |
|
Det ER 2 er feil med lakka bremserør.
Skulle være smart en gang i tiden å sørge for at jeg aldri måtte bytte bremserør igjen, så de nye røra ble lakka etter alle kunstens regler.
B.T. var veldig sikre på at jeg skulle få legge de røra på ny.
I ettertid ser jeg jo at det i og for seg er en fornuftig regel.
samme problem hvis røra ligger ''badet'' i sika/tec 7 også ! klammer for de gutta er KLAMMER ikke klister , plast klips og metal P-klips er ting de liker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|