Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #120 på: januar 07, 2011, 15:29:56 pm » |
|
hei dette ser ut som en god løsning Eivind det er alltid en fordel å a vent på toppdekslene så slipper du ut trykket og slipper lekasje og desto større motor mer trykk må ut
Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #121 på: januar 07, 2011, 15:48:37 pm » |
|
Å lufte toppene er en flott måte å hindre oljens retur til sumpen. VW selv laget enveis ventiler på visse type 4 motorer. Da er dette lagt opp slik at luften bare kommer inn i toppen, dette var for å hindre at det oppsto vakuum i toppen (som vil hindre retur av oljen).
Dette med å lufte fra toppene er en gammel vane, og kommer kanskje av at det var lett å feste slanger der.
Eivind, når du legger opp ånding så er det lurt å måle opp størrelsene på den åndingen som er på originalmotoren og sette sikte på mer enn det. De aller fleste trim motorene jeg har sett har mindre fritt areal mot friluft enn originalmotorene, selv om de har alle verdens slanger og koblinger...
|
|
« Siste redigering: januar 07, 2011, 23:08:29 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #122 på: januar 07, 2011, 18:33:01 pm » |
|
Vil det ikkje vera lika greit å opna opp ein orginal ånder/oljepåfyller og gå opp i størrelsen på porten?? Dersom det er fy fy med ventilerte toppdeksel altso.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #123 på: januar 07, 2011, 19:21:40 pm » |
|
Gjør som alle andre og ventiler ventildekslene dine. Det du oppnår er at du tillater luften og oljen lettere tilgang til toppen og der vil du ikke ha oljen din... Eller? Hvorfor? Fordi oljen vil alltid følge den letteste veien.
Se hva JHU skriver over her. Så og si alle stormotorer har dårligere ånding en hva originalmotoren har med det resultat at det presses olje ut her og der. For å unngå dette så har folk i årtider åndet dekslene.
Jeg har den originale åndingen i dynamotårnet og såvidt jeg husker er den 18 mm. I tillegg har jeg en AN 10 fra fordelerhullet til åndeboksen. Selve boksen har et 30mm filter på toppen.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #124 på: januar 07, 2011, 19:45:19 pm » |
|
BB, med din ånding på 34mm(an10+18mm) går det an å tenka seg att om ein opnar opp ein orginal ånder-oljepåfyller til 34(evt 35mm) Samt inntaket opp til luftfilteret - vil det få samme effekt som med ditt oppsett der du ånder ut fordelarholet? eller er det so mykje restriksjonar frå org ånder og ned i blokka att det ikkje er vits i å opna den opp i enden og vidare?
Eivind,beklagar roting her men spør sidan det alt var tatt opp på tema benken..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #125 på: januar 07, 2011, 20:27:01 pm » |
|
Det er riktig det JHU, JS og Beetlebug skriver Eivind, dropp ånding i toppdekslene. Hvis man studerer hvordan trykket i blokka flytter seg, vil man se at det er mellom fremre og bakre "kammer". Dette trykket utjevnes delvis via støtstangrøra og vippekammeret, og er med på å drive oljen fra toppene tilbake i blokka. Ved ventilere toppdekslene slipper du det trykket som skal drive oljen tilbake, ut og oljen forblir lengre i toppdekslene. Hvis man skal hjelpe åndingen i blokka, må dette gjøres ved å åpne mellom fremre og bakre kammer i blokka, enten ved såkaldt blokkporting, ekstra oljesump og lavere oljenivå, eller ventiler i toppen av blokka over hvert kammer. Stort tema dette, sjekk motortråden til SCC bussen 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #126 på: januar 07, 2011, 21:00:30 pm » |
|
Så hva bør jeg gjøre? Har allerede kjøpt og betalt for Csp åndeboks som monteres på dynamofoten. Bruk denne uten ånding til ventildekslene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #127 på: januar 07, 2011, 21:51:24 pm » |
|
Jeg har cb sin åndeboks på dynamofot, og hadde tenkt til å ånde ventildeksler og til høyre luftfiltertopp. Men ble frarådet dette av min motor-ekspert ;-)
Jeg kommer til å bruke "orginalt" oppsett med slange ned under motoren fra åndeboksen:-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #128 på: januar 07, 2011, 22:00:41 pm » |
|
Så hva bør jeg gjøre? Har allerede kjøpt og betalt for Csp åndeboks som monteres på dynamofoten. Bruk denne uten ånding til ventildekslene?
Ja, bruk den uten ånding til ventildeksel. Hvis du skal ha elektrisk bensinpumpe, kan du ånde fra den platen du setter der orginalpumpen satt også. 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #129 på: januar 07, 2011, 22:47:27 pm » |
|
Så hva bør jeg gjøre? Har allerede kjøpt og betalt for Csp åndeboks som monteres på dynamofoten. Bruk denne uten ånding til ventildekslene?
Ja, bruk den uten ånding til ventildeksel. Hvis du skal ha elektrisk bensinpumpe, kan du ånde fra den platen du setter der orginalpumpen satt også.  +1. Bare tull å ventilere fra toppdeksler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #130 på: januar 08, 2011, 00:17:37 am » |
|
når jeg starter motoren og tar av slangene på toppdekslene så føles ett lufttrykk mot hånden dette består av oljefilm og luft dette må jo ett sted og tenk når motoren går på 4000 lenge på motorveien
har du lufting og en oljeopsamler som sitter høyere en utaket på toppdekslene så vil noe av oljen nå nå oljeoppsamleren sammen med luft dette gjelder når motoren går på høyt turtall og når motoren går på lavere turtall vil oljen renne tilbake
er dettte helt feil??
jeg har altid gjort dette og syntes det funker greit
mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #131 på: januar 08, 2011, 08:46:32 am » |
|
Det er riktig at det er et lufttrykk i toppdekslene, og det trykket skal være der for å drive oljen tilbake til motoren. Trykket er egentlig en puls mellom vakum/trykk forårsaket av luften som flytter seg mellom fremre (veivpartiet til syl 1/3) og bakre kammer (veivpartiet til syl 2/4) i blokka. Når man ånder fra toppdekslene, vil oljen i stedet blåse opp i åndeboksen og bruke lengre tid på å returnere til blokka.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #132 på: januar 08, 2011, 09:51:42 am » |
|
Første oppstart av Puttes Motor
|
|
« Siste redigering: januar 08, 2011, 10:07:55 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
zapperx (Glenn Andersen)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1103
Bosted: Kråkerøy
CoolCruisers Medlem
|
 |
« Svar #133 på: januar 08, 2011, 11:36:13 am » |
|
Første oppstart av Puttes Motor Håper du har forberedt putte på det her......... Syns han fortjener å vite hva som sparker han i ræva når snøen går 
|
|
|
Loggført
|
1974 "Fake Jeans" SOLGT... 1966 Rat-look SOLGT... 1982 Autohomes T3 Camper 2003 T4 Transporter (selvbygd camper) SOLGT... 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #134 på: januar 08, 2011, 12:01:20 pm » |
|
Håper du har forberedt putte på det her......... Syns han fortjener å vite hva som sparker han i ræva når snøen går  Ikke vær bekymret Glenn! Putte har vært med på hele operasjonen, selv om han har vært tilkoblet respirator.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #135 på: januar 08, 2011, 12:58:10 pm » |
|
Gratulerer det der er en viktig milepæl i en slik jobb  Men jeg lurte på et par ting: Du sier dette er første oppstart, bør ikke da kammen kjøres inn først? Hørtes for meg ut som denne sto på tomgang? Og med det samme, er det noen grunn til at du kjører uten kjøling? Ville tro det er lurt å sørge for at ting ikke blir for varmt under innkjøring av kammen.. Lykke til videre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #136 på: januar 08, 2011, 13:11:22 pm » |
|
Hei dette kan jeg svare på motoren gikk bare i ca 1 minutt og oljen var ikke varm jeg hadde ikke riktig viftereim men det er kjøpt nå i dag så nå skal den gå ca 1 time siden denne står inni garasjen så blir det mye exos
motoren skal grovjusteres og ventiler skal ettjusteres resten blir gjort på rulla sennere
har dere spørsmål om motor eller bil så er det bare å spørre
mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #137 på: januar 08, 2011, 14:47:34 pm » |
|
Personlig bruker jeg å overfylle motoren med olje og sink tilsetning for å sikre at kam/løftere "bader" i olje ved første oppstart og deretter kjøre den inn ved ca 2000 omdr i 15-20 min eller i intervaller hvis jeg ikke har kjøling.
Etter oppstart undersøker jeg oljen og filteret nøye og fyller ny mineral olje før jobben med å kjøre inn ringene starter. Apropos ringer, er ikke disse tette så vil du oppleve at motoren ånder enda mer.
Tistlo, jeg mener det er vanskelig å få til en bedre ånding en den originale åndingen/åndeboksen på våre motorer.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #138 på: januar 08, 2011, 16:50:09 pm » |
|
har dere spørsmål om motor eller bil så er det bare å spørre
mvh Andersen Racing
var akkurat det jeg gjorde )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #139 på: januar 18, 2011, 22:07:02 pm » |
|
Da har jeg og min far vært innom garasjen til Andersen Racing. Motoren har nå fått kjørt seg inn i ca. 1 time, og eksosanlegget er blitt montert (dæven så bra csp anlegget er). Legger ut en filmklipp så snart den er blitt lastet opp hos youtube. Så stay tuned! Fikk også en litt lei nyhet. Putte har begynt å bli gammel. Så ny bakplata, eller rustsveising må til stakkars. Å jeg som trodde Putte var 100 % rustfri. 99,5 % rustfri er han i alle fall :-)
 IMG_1056.jpg (90.65 KB. 800x600 - vist 359 ganger.)
 IMG_1057.jpg (96.57 KB. 800x600 - vist 326 ganger.)
 IMG_1058.jpg (82.54 KB. 800x600 - vist 317 ganger.)
 IMG_1059.jpg (84.06 KB. 800x600 - vist 324 ganger.)
 IMG_1061.jpg (89.66 KB. 800x600 - vist 331 ganger.)
 IMG_1062.jpg (97.24 KB. 800x600 - vist 308 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #140 på: januar 18, 2011, 22:15:22 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 214
Bosted: Rygge
Nøtte -59
|
 |
« Svar #141 på: januar 18, 2011, 22:23:23 pm » |
|
Ser griserått ut Eivind!!!  Putte er jaggu heldig!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pvwg
Seniormedlem
   
Innlegg: 275
Bosted: Hedmark, Elverum
|
 |
« Svar #142 på: januar 18, 2011, 22:31:30 pm » |
|
Heftig eksos 
|
|
|
Loggført
|
-58 1200 T1 capri L335 -67 1600 Notchback. ( custom prosjekt) -68 1300- Black (cal. prosjekt) -68 1500s Beach buggy - Black/Rainbow flake -74 1303s Big - Ontario blue -74 1303s - White ( Rullende, German looker prosjekt) -93 Suzuki DR 800 Big -Black(verdens største 1 sylindra mc 105mmx89mm luftkjølt) -99 Chevrolet Thaoe
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #143 på: januar 18, 2011, 22:32:32 pm » |
|
Film av motoren. Nå med eksosanlegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #144 på: januar 18, 2011, 22:41:17 pm » |
|
Heftig eksos  Über deilig lyd!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #145 på: januar 18, 2011, 22:42:56 pm » |
|
Ser griserått ut Eivind!!!  Putte er jaggu heldig!!  Takk Kaj! Føler meg ganske heldig selv 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #146 på: januar 18, 2011, 22:50:07 pm » |
|
Gåttabanen!  Vinner jeg i Lotto skal jeg bestille en sånn motor jeg og!
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #148 på: januar 18, 2011, 23:11:18 pm » |
|
Oh Lord... Nesten så man blir sittende med en halvfeit en..  Grattis..
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
Sander
Seniormedlem
   
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
 |
« Svar #149 på: januar 18, 2011, 23:14:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|