Hei
Jeg har søkt og lest side opp og side ned om rustforebygging ifbm restaurering. Både på dette forumet, andre forumer og diverse nettsider.
Lest mye om diverse stoffer som brunox, rustbullet, rustmelk, cantrust osv osv. Har prøvd CanTrust og Brunox selv. Begge ser ut til å virke OK, men jeg vet jo ikke hvordan de holder i lengden! Det vet jeg først om noen år.
Har i dag begynt å sandblåse min T2 under. Den har litt overflaterust, men er i det hele utrolig bra under. Regner med å bli ferdig med blåsinga i morgen.
Har kjøpt inn noen liter med 2K syregrunning fra Max Meyer. Tanken var å ha på denne, så fyller, så lakk i bilens farge. Jeg sandblåser til jeg ikke kan SE noen rust mer. Noen steder sitter rusta litt dypere, og man må blåse lenge for å få det helt bort. Dette fører til stort forbruk av sand. Det er derfor fristende å blåse vekk det aller værste, og heller nøytralisere "restene" med et-eller-annet. Dessuten:
1. Det er vel sannsynlig at det er igjen rustpartikler i porene på metallet som jeg ikke ser?
2. Etter at jeg har sandblåst, bør jeg da ha på noe annet FØR syregrunninga? For å stoppe rusta? F.eks Brunox? Slik at jeg forhindrer at ny rust kommer raskt tilbake? Eller vil syregrunninga nøytralisere/stoppe det som evt. er igjen av rust? Andre forslag?
Ønsker å få gjort dette best mulig når jeg først gjør det. Derfor greit å høre om noen har eksperttips til meg. På forhånd takk for gode svar.
Mvh
Bugster