Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #570 på: april 23, 2014, 20:10:08 pm » |
|
Mye greier Den oljetrykkslampa er umulig å overse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #571 på: april 23, 2014, 20:22:08 pm » |
|
snasent. Blir spennende å se tidene krype nedover. (For bragging rights på det lokale gatekjøkkenet kunne du fått den lisensiert til 8.50  )
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #573 på: april 24, 2014, 10:36:53 am » |
|
Fungerer fint som cupelys også 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #574 på: april 24, 2014, 19:11:29 pm » |
|
Fungerer fint som cupelys også  Kjell Aaen hadde en lignende + en slags tute inne i sin rallycross-boble for mange år siden og han forklarte at det var eneste mulighet for at han skulle stoppe motor når : "race-horns var fullt utvokst´"  Ellers ser rabalderet meget bra ut Berger.. !
|
|
« Siste redigering: april 24, 2014, 19:15:53 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #575 på: mai 03, 2014, 21:01:24 pm » |
|
Jeg har brukt tilhengerbaklys til oljelampe, anbefales - det er noe i det Jærva sier!  Dette blir bra Øyvind!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #576 på: mai 03, 2014, 21:22:59 pm » |
|
Blinker lyset er det som regel for seint uansett hvor stort det er. 0,3 (eller VDO 0,5) bar på 7000-8000 omdr..... bling bllng.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #577 på: mai 03, 2014, 22:31:37 pm » |
|
Det kan jeg godt være enig i Kalle, men "for sent" er et vidt begrep.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #578 på: mai 04, 2014, 20:52:10 pm » |
|
Takk, får håpe jeg slipper å se den lyse i fart 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #579 på: mai 05, 2014, 10:31:51 am » |
|
Monterer du en accusump så slipper du det.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #580 på: mai 05, 2014, 10:34:57 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #581 på: mai 05, 2014, 11:12:19 am » |
|
Jeg testet, mot min vilje, ut hvor lenge en motor gikk under fullt øs uten oljetrykk. Og ble overasket over resultatet. Med 5-7 hundredels lagerklaringer gjennom hele motoren. syntetisk API SL olje. 205 hk @ 8000 rpm. Gikk det hele 4 fullrange pull før det sa stopp. Uvisst når motoren begynte å ta skade. Men tilslutt var det en råde som skar. På 3 er'n. En slik har lenge stått på ønskelisten. http://www.summitracing.com/int/parts/ctr-24-006. Den passer ikke bare på trykket under drift. Men om kuleventilen lukkes mens motoren går på tomgang. Lagres oljetrykket. Og kan benyttes til å Prime oljetrykket før neste oppstart. Smart!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #582 på: mai 05, 2014, 12:18:16 pm » |
|
En annen stor fordel med Accusumpen er at man kan helle olje i den og lukke ventilen. Så fyller man luft gjennom en sykkelventil bak på den til ønsket oljetrykk. Ved nybygget motor kan man da ha trykk fra første sekund.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #583 på: juni 14, 2014, 23:00:09 pm » |
|
Føler det er på tide med en oppdatering her nå som første race er unnagjort. Hadde egentlig planer om å kjøre på Kjula i Sverige, men siden det var så mange andre kjentfolk som skulle til Valle i Setesdalen, valgte jeg å ta turen dit istedet. Banen i Valle har retur på grus/sand, og siden min bil ikke hadde noen innerskjermer, ble første pri å lage noen slik at bilen ikke ble fylt med sand.. Slik ble det. De er til å ta ut, enklet med tre fester på hver. Så da var bilen klar for race 
 IMG_2300.jpg (102.33 KB. 800x570 - vist 422 ganger.) I Valle ble det fem run, hvor av kun et var "innafor". 7,39 og 163km/t (201m). I de andre hadde jeg problemer med girskifte, noe som viste seg å bli permanent i femte run. Da sa clutchen takk for seg. Men det var bra drag i motoren, og festet godt, så det ble da noen hjul-løft 
 10420448_959689910713624_909810686_o.jpg (108.37 KB. 800x450 - vist 442 ganger.) Som sagt, clutchen tok kvelden etter femte run, lørdag formiddag, så da var det bare å kose seg på tribunen resten av helgen. Hadde også problemer med at reima til dynamo og vannpumpe stadig vrengte seg. Trodde først at noe av ut av stilling slik at reimhjulene ikke var på linje og reima ble kastet av ved høyt turtall. Men etter gjenntatte justeringer og testing, var det ingen bedring. Reima ble også skikkelig varm. Har etterhvert konkludert med at det må være min plasserimg av dynamoen som er problemet. Reima griper for lite om vannpumpehjulet, og da blir det sluring, varm reim og vrengt reim...tror jeg. Så nå har jeg byttet til lengre reim og montert et følgehjul som gjør at reima griper nesten 180 grader av vannpumehjulet. Håper dette løser problemet og at reima ikke missliker turen innom følgehjulet.
 IMG_2366.JPG (18.76 KB. 800x598 - vist 388 ganger.)
 IMG_2367.JPG (73.56 KB. 449x600 - vist 394 ganger.) Det var så langt. Har skaffet ny trykkplate, venter på ny lamell, så skal motor inn igjen. Har samtidig montert voltmeter og lagt opp mulighet for to tenningsmaper, skal prøve meg på en slags to-step løsning...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #584 på: juni 14, 2014, 23:28:37 pm » |
|
Gromt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #585 på: juni 15, 2014, 12:05:47 pm » |
|
Kanskje du skulle forsøkt å bytte om på reima slik at den går innom strammehjulet mellom dynamoen og veiva?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #586 på: juni 15, 2014, 12:09:14 pm » |
|
Kan ikke se hvilken nytte det skulle gi? Reima griper allerede mer enn det som er standard rundt reimhjulet på veiva.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #587 på: juni 16, 2014, 07:15:57 am » |
|
Bare for å illustrere forskjellen  Her er hvordan reima går på en wbx med dynamo på std plass  Slik gikk den på min før jeg satt på følgehjulet
 Photo-03.07.13-16-05-12.jpg (140.74 KB. 800x598 - vist 471 ganger.) Slik går den nå
 IMG_2366.JPG (11.24 KB. 800x598 - vist 392 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #588 på: juni 16, 2014, 13:48:48 pm » |
|
Du har kanskje ikke testet med det nye hjulet på plass enda? Leste litt fort her og tenkte at reima falt av nå jeg... Er nok kanskje riktig som du tenker at reima slurer på vannpumpa når du får litt turtall på motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #589 på: juni 16, 2014, 18:05:33 pm » |
|
Stemmer, har ikke testet den nye løsningen enda 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #590 på: juni 22, 2014, 14:05:32 pm » |
|
Så da var alt på plass igjen, motor startet opp og alt funker som det skal  Klar for race i Fyresdal i juli! Har også gjort noe jeg har fundert på en stund; kappet hull i motorlokket og fått luftfilteret utenfor luka, slik at den slipper å suge inn den varme luften rundt motoren. Et våkent øye vil også se at jeg har laget et skjold av alu mellom en del av grenrøret og reima til dynamo/vannpumpa. Et forsøk på å forhindre uønsket oppvarming av reima fra eksosrøret.. 
|
|
« Siste redigering: juni 22, 2014, 14:09:54 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #591 på: juni 22, 2014, 15:11:42 pm » |
|
Hva blei det av kløtch? Good luck
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #592 på: juni 22, 2014, 22:30:18 pm » |
|
Takk  Ble en KEP stage 2 med en 6-puck black iron lamell. Skulle helst hatt stage 3 føler jeg, men i teorien skal det gå greit med stage 2 også. Ble den nå da det var vanskelig å få tak i 228mm i stage 3 på kort tid. Går over til en 6 puck lamell for å få litt mer jevn fordeling av trykket på trykkplata. Den gamle delte seg jo i fire...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #593 på: august 30, 2014, 22:35:58 pm » |
|
Ja, så får vi oppsummere litt av hva som har skjedd i sommer da  Racet i Fyresdal var gøy, men slet fortsatt med reim som vrengte seg eller røk. Prøvde mer justering, smøring av reim, slakk/stram osv uten at det ble noe bedre. Men fant ut at det skjedde når turtallet på motoren passerte 7000 omdr. Konklusjonen ble at enten vannpumpen eller dynamoen "stalet" ved dette turtallet slik at det ble sluring på hjulet og overvarmet reim. Fant også ut at jeg måtte få en bedre måte å bygge turbotrykk ved start enn bare å holde den på høyt turtall. Fikk i alle fall til en bra start med skikkelig hjulløft. Skremte vannet av en 1100hk Cuda, som ble stående å måpe  Etter dette ble det tøys med tredjegiret, viste seg senere at shiftegaffel var ute av stilling.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #594 på: august 30, 2014, 22:49:48 pm » |
|
Så da måtte girkassa ut igjen og Olav hos Unneberg Bil fikset dette på no time rett etter at han kom tilbake fra ferie. Det holdt akuratt til å få kassa og motor på plass igjen til Bug Run Classic på Tierp. Et par andre forbedringer kom også på plass før Tierp. Med hjelp av lånt CB power pulley fra Grelland, og dyktig maskineringshjelp fra Karl Fredrik hos Unneberg Bil, ble det nytt mindre reimhjul på motoren. Dette sørget for mindre hastighet på dynamo og vannpompe ved høyt turtall, og reimproblemet var borte  Takk til alle involverte for hjelp! Fikk også inn "hard" turtallsperre i Megajolt`n. Dette ga meg muligheten til å bygge turbotrykk mer effektivt før start. På Tierp ble det mye testing av dette, og det viste seg fort at når trykket var på plass ble det take-off på Rabalder! Den ville opp! Mange heftige hjulløft, to som var all-the-way-up og BANG ned igjen. Resulterte i en noe forslått forstilling og hjul ute av possisjon. Fikk da til noen bra run, og ny beste tid på 11,26/199km/t ble notert. Alt i alt et meget hyggelig race, med totalt 15 run for Rabalder og meg 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #595 på: august 30, 2014, 23:03:43 pm » |
|
På Tierp slet jeg fortsatt med giring. Tredje gir var vrangt og med litt finjustering ble det bedre. Men ikke helt bra. Vanskelig å få giret raskt. Før SCC bestemte jeg meg for å få på wheeliebars. Spektakulært med hjulløft, men kjipt når det går ut over tidene og ikke minst blir skader på bilen... Fikk tak i et sett fra Trond, som ble tilpasset Rabalder. Så med litt service på bilen var vi klare for SCC  Der ble det mer tull med giring... På første draget greide jeg å røske giroverføringen av girkassa. Om jeg var for hardhent, eller ikke hadde strammet koblingen nok etter justeringen på Tierp vet jeg ikke. I alle fal ble det 402 m på 1. gir.... Neste drag så gikk det noe bedre, men bommet på tredje gir. Så mer justering måtte til. Så på tredje draget fungerte ting bedre. Greide å bomme på et gir da også, men det var sjåførens skyld... Fikk da i alle fall en god start, og et helt run. Men så blåste jeg motorrommet fullt av olje fra åndeboksen de siste meterne, og morro var slutt for denne dagen. Etter grundig vask og gjennomgang av motoren, kom jeg frem til at årsaken nok var at jeg hadde hatt for mye olje på motoren ved oljeskiftet rett før SCC....idiotfeil!  Uansett, klar for racing på søndag, men den dagen regnet bort... Det positive var i alle fall at jeg vant klassen turbo/slicks takket være lav deltagelse og en clutch som ikke ville være med i Skinne bobla. Så da kan jeg skryte av historiens dårligste vinnertid i turbo/slicks klassen på SCC!!
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #596 på: august 30, 2014, 23:19:34 pm » |
|
Nå har bilen stått et par uker og jeg har fundert på forbedringer. Har fått prøvelånt et cable-shift oppsett fra Knasten, og det føles lovende! Ble noen test turer i gata her med raske giringer i dag  Videre planer for oppgraderinger i vinter inkluderer elektrisk vannpumpe, clutch anti-shocker, og stivere coilovers bak for å nevne noe Mest sansynlig blir det ikke noe mer kjøring i år, med mindre Kjula i slutten av september skulle vise seg veldig fristende. Sliter litt med trekkbilen, camperen, hvor motorfestene synger veldig på siste verset....men vi får se...har også veldig lyst på den 10-sekunderen i år 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #597 på: august 30, 2014, 23:23:48 pm » |
|
Her er også noen bilder av wheeliebars oppsettet. Ble litt spesialløsning, siden oljefilter/oljekjøler var litt i veien for det øvre staget. Siste bildet viser hvordan staget egentlig skulle gått..
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #598 på: august 30, 2014, 23:27:47 pm » |
|
Fy F..n for noen ville wheelies 
|
|
« Siste redigering: august 31, 2014, 17:06:48 pm av TrettenNullTo »
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #599 på: august 31, 2014, 13:18:00 pm » |
|
er wheelie bar'en festet i motoren ?
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
|