BERGER
|
 |
« Svar #810 på: august 09, 2016, 12:59:48 pm » |
|
Har hatt samme problem på den lille turbomotoren min. Karbontetninger liker ikke å suge suppe i lengden. Var lagrene ok da?
Ja, lagrene var fine heldigvis. Den har jo gått i mange år, så måtte vel bli slitt en gang. E85 smører jo ikke spes bra heller 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #811 på: august 12, 2016, 20:53:52 pm » |
|
Henta turbo'n i ettermiddag, overhalt med nye lagre og tettninger. Montering i morgen, krysser fingre for at det ikke dukker opp noe mer nå før SCC  Her er rakker'n som skapte problemet, sprekt på tre steder
 image.jpg (63.04 KB. 633x600 - vist 360 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #812 på: august 14, 2016, 20:56:59 pm » |
|
Rabalder varmkjørt i dag og friskemeldt  Klar for SCC!
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #813 på: august 23, 2016, 09:38:18 am » |
|
Da var SCC over for i år og en har fått summa seg litt.. For en fantastisk helg!!  For meg og Rabalder ble det både opp- og nedturer. Første tur ut lørdag endte etter 20-30 meter med en drivknute som var moset. Dro plutselig hardt til høyre, en noe ubehagelig opplevelse kan man si  Drar lærdom av det og skal heretter skifte drivknuter minst en gang i sessongen. Hadde med ekstra, så da ble det en times skruing før det bar utpå igjen. Tok et pent 12 sec drag uten å bygge noe trykk før start for å få på plass race-nerva igjen. Alt funka fint og etter en liten tur i depo for å tanke opp (og sende broder`n på legevakta med skadet tommel) tenkte jeg det var på tide å kline til litt. Fikk ladet brukbart før start på det tredje runnet (selv om jeg ser på videoen at jeg fortsatt er litt utålmodig), var flink med girskifte hele veien og satte dermed ny pers på 10.89!! Dessverre funket ikke timingen 100% på dette tidspunktet, så tidkortet fikk ikke noe slutthastighet. Må bare annta at det var rundt 210. Etter målpassering stoppet motoren under nedbremsing og på oppsamlingsplassen ved 800m prøvde jeg å starte den igjen. Da kom en av resque folka og stanset meg, sa at det rant noe ut av potta, han sjekka hva det var...og det var vann... Tenkte at en topp kanskje hadde løftet seg litt, og at det bare var å blåse den ren igjen. Etter en liten pause fikk jeg omsider start på den, men den gikk kun på tre.. Tilbake i depo konstaterte jeg at sylinder 2 var full av vann og at det var vann i olja, altså en sprukket sylinder  Da var det bare å sprette øl`n og slappe av på tribunen resten av helgen. Alt i alt er jeg fornøyd, selv om jeg selvsagt skulle ønske jeg fikk kjørt mer og hatt en hel bil etter helgen. Men målet for året, å nå en 10-sekunder, er nådd, så da er det bare å brette opp ermene, åpne lommeboka og bygge noe som holder bedre i vinter  Har vært en ganske "bratt" sesong, med to skritt frem og ett tilbake hele veien, lært masse, skrudd masse, vært masse forbanna og hatt det veldig gøy! 
|
|
« Siste redigering: august 23, 2016, 11:07:40 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #814 på: august 23, 2016, 13:33:01 pm » |
|
Gratulerer Øyvind!! Veldig kjekt!
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #815 på: august 23, 2016, 13:46:33 pm » |
|
Gratulerer Øyvind!! Veldig kjekt!
Takk, takk, gratulerer selv med en herlig 9-sekunder! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #816 på: august 23, 2016, 16:02:57 pm » |
|
grattis med 10'er  kondolerer med ras. spent på innmat. håper du poster litt bilder så vi kan høste flere erfaringer
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #817 på: august 23, 2016, 19:20:45 pm » |
|
Ja gratulerer med 10`r Berger. Kult å se Rabalder i action. Synd det skar seg, men det er risikoen når du absolutt skal søle rundt med vann baki der  . I`ve got 99 problems, but a radiator ain`t one 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #818 på: august 24, 2016, 07:27:51 am » |
|
Takker  Innrømmer at det er noe dritt med vann når det skjer sånne ting, men en fordel i denne situasjonen er at en oppdager feilen mye tidligere enn med luftkjølt. Da hadde motoren fortsatt gått en stund til.. Nå er'n i benken og skal åpnes 
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #819 på: august 24, 2016, 07:50:18 am » |
|
Relativt tydelig årsak...
Overraskelsen lå i at det ikke var sylinder 2 som jeg trodde, men sylinder 1
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #820 på: august 24, 2016, 08:10:01 am » |
|
Og her er nok hovedårsaken, billige støpte stempler som ikke har tålt trykket 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #821 på: august 24, 2016, 08:27:26 am » |
|
Toppene er like fine heldigvis  Kan ikke se tegn til at den har gått magert som jeg trodde eller tenningsbank. Tror jeg egentlig har hatt litt flaks! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #822 på: august 24, 2016, 08:31:50 am » |
|
Lov å ha litt flaks og. De billige delene kan du jo nå erstatte med noe som tåler litt mer :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #823 på: august 24, 2016, 09:30:54 am » |
|
Ja, blir å få Skinne til å sette opp et nytt sylindersett til meg. Denne gangen av samme kvalitet som han selv bruker. Går vel samtidig opp til 4" borring og Pauter råder 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #824 på: august 24, 2016, 09:50:11 am » |
|
se her ja. sjekket rådene om de er blitt bøyd?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #825 på: august 24, 2016, 16:33:44 pm » |
|
se her ja. sjekket rådene om de er blitt bøyd?
Du kan wbx Jørn, nederste råde her er fra sylinder 1, den som røk. Har begynt å bøye seg!
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #826 på: august 24, 2016, 16:42:07 pm » |
|
Ellers ser det veldig bra ut inni der, lagre er fine, kam og løftere også Mye herlig Baileys overalt!! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #827 på: august 24, 2016, 17:02:36 pm » |
|
som nevnt på fæce så ser man ikke om rådene er skakke bare ved å stable de oppå hverandre. pga offset
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #828 på: august 24, 2016, 17:22:07 pm » |
|
Vatret opp store enden i skrustikka og la så vater på lille enden, ganske tydelig skjev. Sjekket også råde fra sylinder 2 og den var rett 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #829 på: august 24, 2016, 17:27:16 pm » |
|
flaks. denne trengte ikke måling.... . 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #830 på: august 24, 2016, 17:29:56 pm » |
|
då da er spm. er det påkjenninger bare pga høyt nm eller påkjenninger launchcontroll som forårsaker dette.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #831 på: august 24, 2016, 17:51:40 pm » |
|
då da er spm. er det påkjenninger bare pga høyt nm eller påkjenninger launchcontroll som forårsaker dette.
Godt spørsmål, nå har ikke jeg launchcontroll, bare står litt på sperra. Og siden den gikk bestetid når dette skjedde vil jeg anta at det skjedde helt på slutten, og da er det jo max sylindertrykk også. Så holder en knapp på høy nm 
|
|
« Siste redigering: august 24, 2016, 22:07:33 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #832 på: august 24, 2016, 19:13:36 pm » |
|
turtall sperra di høres som den hjelper å bygge trykk. og turtall sperre får vel motor til å gå opp ned i turtall raskt som er påkjenning for bl. a råder
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #833 på: august 24, 2016, 20:49:05 pm » |
|
Ja, hjelper til å bygge trykk, men det er jo bare tenningskutt på to-og-to sylindre, drar ikke ned tenningspunktet eller no. Det som vel skjer er at uforbrendt fuel tenner i grenrøret etter at eksosventilen åpner ved vanlig forbrenning. Skulle ikke være så problematisk bortsett fra litt varme. Har jo gjort det slik i mange år, hvorfor skulle det plutselig svikte nå? Bygger vel maks 0,6-0,8 bar før start, så ikke veldig stor påkjenning.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #834 på: august 25, 2016, 00:04:22 am » |
|
blei rådene sjekket sist motor var oppe? kan hende de var "på gang" hva var siste bremsetall på denne? HK/nm
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #835 på: august 25, 2016, 07:45:48 am » |
|
Nei, short-blokka har ikke vært oppe siden jeg bygde den, så det kan jo tenkes det var noe på gang ja. Ikke godt å si. Var Tor Øyvind som satte sammen motoren i vinter (sylindre/stempel/topper), så om noe var vesentlig ute å kjøre vil jeg tro han oppdaget det. Har vel 10 drag totalt i år + 3-4 i dynapack. 2-3 med relativt hard lading før start. Men det er kun det siste draget på 10,89 hvor bilen har gått 402m med full belastning hele veien i år etter at jeg satte opp trykket fra 1,6 til 1,8 bar.
Bremset 412hk/472nm på motor hos Ringstad etter at jeg var på Kjula i mai.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #836 på: september 06, 2016, 14:02:36 pm » |
|
Liten ettertanke på en tirsdag, tok bortimot 6 år å nå den 10-sekunderen.... Kunne sikkert vært gjort enklere og raskere, men slikt er jo alltid lett å tenke i etterkant 
 DSC04296_web.jpg (59.29 KB. 800x536 - vist 329 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #837 på: september 06, 2016, 14:23:57 pm » |
|
Det var vingen som gjorde det! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #838 på: september 06, 2016, 14:26:05 pm » |
|
Det var vingen som gjorde det!  Så klart! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #839 på: september 06, 2016, 14:45:05 pm » |
|
Det var vingen som gjorde det!  Så klart!  Hadde du droppet den, så tipper jeg du hadde kjørt 10.625 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|